مقامات زیارت عاشورا؛ تجلی سلوک ولایی در مسیر کمال انسان
مقامات زیارت عاشورا؛ تجلی سلوک ولایی در مسیر کمال انسان

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج اساتید کشور، متن یادداشت تبیینی با موضوع مقامات زیارت عاشورا؛ تجلی سلوک ولایی در مسیر کمال انسان به شرح زیر می باشد:
مقامات زیارت عاشورا
هدف خلقت ما انسانها، رشد نامحدود از طریق کسب معرفت ، محبت و خشوع در برابر خدا و همچنین ولی خداست.
زیارت عاشورا ، یک برنامه جامع برای رشد معنوی، اخلاقی و اعتقادی مومنان در راستای رسیدن به کمال معنوی و منشوری است که سه ساحت اساسی حیات انسانی را تحت پوشش قرار می دهد.
۱.ساحت ارتباط با خدا (عبودیت محض)
۲.ساحت ارتباط با اولیای الهی(ولایت پذیری)
۳.ساحت ارتباط با جامعه (مسئولیت پذیری اجتماعی)
هر دعا و سلام ذکر شده در این زیارت نامه ، نه تنها بیانگر محبت و ارادت به اهل بیت (ع) است، بلکه حاوی درسها و پیامهای عمیقی است که در مسیر تقویت ایمان، اخلاق و معرفت هدایت میکند. از مقام خونخواهی امام حسین (ع) که نماد مبارزه با ظلم و ستم است، تا مقام درود الهی که طلب رحمت و مغفرت از خداوند را شامل میشود، همه و همه نشاندهنده جامعیت و عمق مضامین این زیارتنامه است.
در این نوشتار به ۱۸ مقام ذکر شده در مضامین زیبای زیارت عاشورا که اعتلای روحی انسان را به دنبال دارد ، اشاره می شود تا زین پس زیارت عاشورا ، را با آگاهی مفهومی بهتر بخوانیم :
۱. مقام خونخواهی امام حسین(ع)
اَنْ یَرْزُقَنی طَلَبَ ثارِک
از او درخواست می کنم که روزی من گرداند خون خواه شما باشم.
این مقام به معنای مبارزه سیستماتیک با ظلم در همه عرصه هاست.
۲.مقام وجاهت عند الله (آبرومندی نزد خدا)
اَللّهُمَّ اجْعَلْنی عِنْدَکَ وَجیهاً
خدایا مرا نزد خود وجیه و آبرومند گردان
این مقام به معنای کسب اعتبار از مجرای ولایت است.
۳. مقام معِیَّت (همراهی) با معصوم
اَنْ یَجْعَلَنی مَعَکُمْ فِی الدُّنْیا وَالاْخِرَهِ مرا با شما در دنیا و آخرت قرار دهد
مَعَ اِمامٍ مَنْصُورٍ
در رکاب امام کمک شونده
مقام معیت ،به معنای همسفر شدن با جریان نورانی هدایت در طول تاریخ است.
۴. مقام طلب عبودیت محض
اَللّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیایَ مَحْیا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
پروردگارا مرا به آیین محمد و آل اطهارش زنده بدار
۵. مقام شهادت
وَ مَماتی مَماتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
و رحلتم را به آیین محمد و آل اطهارش قرار ده(شهادت)
شهادت یعنی اوج عبودیت و تکامل یافته ترین شکل حیات انسانی .
۶. رسیدن به مقام محمود(مقام شفاعت)
اَنْ یُبَلِّغَنِی الْمَقامَ الْمَحْمُودَ لَکُمْ عِنْدَ اللَّه
برساند مرا به مقام پسندیده ی شما در پیش خدا
۷. مقام مشارکت در مصیبت ولیّ معصوم
لَقَدْ عَظُمَتِ الرَّزِیَّهُ بِکَ عَلَیْنا
براستی سوگواری تو بر ما بزرگ و گران شد
وَ اَسْئَلُ اللَّهَ بِحَقِّکُمْ… اَنْ یُعْطِیَنی بِمُصابی بِکُمْ
و از خدا خواهم به حق شما… که عطا کند به من بوسیله مصیبتی که از ناحیه شما به من رسیده.
۸.مقام برائت(مرزبندی دقیق بین حق و باطل)
بِالْبَرآئَهِ مِنْ اَعْداَّئِکُم
به سبب بیزاری جستن ازدشمنان شما
۹- مقام لعن
اَللّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
خدایا لعنت کن نخستین ستمگری را که بزور حق محمد و آل محمد را گرفت.
۱۰. مقام سِلم
اِنّی سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ وَ وَلِیُّ لِمَنْ والاکُمْ
من در صلح و سازشم با کسی که با شما در صلح است و دوستم با کسی که شما را دوست دارد.
این مقام، عبارت است از مقام دوستی با دوستان و دوستداران اهلبیت، به منظور شکل دهی شبکه ارتباطات ولایی .
۱۱.مقام حرب
حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُمْ
در جنگم با کسی که با شما در جنگ است.
مقاومت جنگ با دشمنان اهل بیت به معنای مبارزه همه جانبه با جبهه باطل است و این مقام ،استراتژی مقابله با استکبار جهانی را ترسیم می کند.
۱۲.مقام ایثار
بِاَبی اَنْتَ وَ اُمّی
پدر و مادرم به فدایت
ایثار یعنی بذل بهترینها، و ما در زیارت عاشورا بهترین داشتههای خود را فدای امام میکنیم.
۱۳. مقام قربه الی الله
اِنّی اَتَقَرَّبُ اِلی اللَّهِ
تقرب میجویم به درگاه خدا
اَللّهُمَّ اِنّی اَتَقَرَّبُ اِلَیْکَ
خدایا من تقرب میجویم بسوی تو
باید گفت: مقام قرب و نزدیکی به خدا، بالاترین مقام ممکن است، منتها مراتب بالای آن فقط به کمک و دستگیری ولیّخدا است که واسطه نائل شدن به این فیض را در سیر تکاملی انسان، ممکن می سازد.
۱۴. مقام دوستی و نزدیکی به اهلبیت
اِنّی اَتَقَرَّبُ اِلی اللَّهِ وَ اِلی رَسُولِهِ وَ اِلی امیرِالْمُؤْمِنینَ وَ اِلی فاطِمَهَ وَ اِلَی الْحَسَنِ وَ اِلَیْکَ
من تقرب می جویم به درگاه خدا و پیشگاه رسولش و امیرالمؤمنین و فاطمه و حسن و به حضرت تو
۱۵. مقام معرفت اهلبیت
اَکْرَمَنی بِمَعْرِفَتِکُمْ وَمَعْرِفَهِ اَوْلِیاَّئِکُم
خدایی که مرا گرامی داشت به وسیله معرفت شما و معرفت دوستانتان
بنیان های شناختی معرفت اهل بیت(ع) شرط لازم برای هدایت است.
۱۶.مقام ثبات قدم و اهل تزلزل نبودن
اَنْ یُثَبِّتَ لی عِنْدَکُمْ قَدَمَ صِدْقٍ
در دو عالم به مقام صدق و صفای با شما مرا ثابت بدارد.
ثبات قدم، رمز پیروزی در آزمایشات الهی است .
۱۷. مقام رجعت
اَنْ یَرْزُقَنی طَلَبَ ثارِکَ مَعَ اِمامٍ مَنْصُورٍ از او درخواست می کنم که روزی من گرداند تا در رکاب امام کمک شونده باشم.
این مقام به معنای آمادگی برای ظهور است .
۱۸. مقامی که خدا به ما درود بفرستد
اَللّهُمَّ اجْعَلْنی فی مَقامی هذا مِمَّنْ تَنالُهُ مِنْکَ صَلَواتٌ وَ رَحْمَهٌ وَ مَغْفِرَهٌ
خدایا مرا در این مقام که هستم از آنان قرار ده که درود و رحمت و مغفرتت شامل حال آنهاست.
غایت سلوک ،دریافت درود الهی که نتیجه طبیعی سیر تکاملی انسان می باشد ، است .
نتیجه گیری:
زیارت عاشورا، به مثابه نظام نامه حیات طیبه است که با ترسیم این مقامات ، الگوی جامعی از انسان آرمانی و جامعه مطلوب ارائه می دهد .
این زیارت،سندی زنده و پویا است که می تواند در عصر حاضر به عنوان منشور تربیتی برای پرورش انسان های الهی،سند راهبردی برای مدیریت جامعه اسلامی و الگوی مبارزه با استکبار جهانی مورد استفاده قرار گیرد.
و لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ
خدا این زیارت مرا آخرین عهد با حضرتت قرار ندهد.
مرکز تحقیقات راهبردی بانوان و خانواده سازمان بسیج اساتید کشور
افزودن دیدگاه جدید