فراخوان مشارکت استادان دانشگاه در حمایت از ورود مجلس به صیانت از فضای مجازی

ی, 05/10/1400 - 21:03

فراخوان مشارکت استادان دانشگاه در حمایت از ورود مجلس به صیانت از فضای مجازی

جمعی از استادان دانشگاه‌های کشور در حمایت از ورود مجلس به صیانت از فضای مجازی بیانیه‌ای صادر می‌کنند:

 

محورهای این بیانیه به شرح زیر است:

 

(عسی أن تکرهوا شیئاً و هو خیرٌ لکم و عسی أن تحبوا شیئاً و هو شرُّ لکم والله یعلم و أنتم لا تعلمون} و چه بسا چیزی را خوش ندارید و آن برای شما خیر است و چه بسا چیزی را که دوست دارید و آن برای شما بد است. (بقره/ 216)


1- فضای مجازی به عنوان یکی از حقیقی‌ترین عرصه‌های تاثیرگذار بر افکارعمومی و سبک زندگی بشریت امروزین، از منظر بسیاری منشاء سود و خیر است در حالیکه زیان‌های فراوانی برایشان داشته و بعکس از منظر عده‌ای چیزی جز شر و ضرر نبوده و حال آنکه منافع زیادی برایشان داشته است. 


2- فضای مجازی در بسیاری از کشورها دارای ضوابط و قواعدی است که استفاده از آن را آسان‌تر و پرسود ساخته و حتی برخی از دولت‌ها مانند چین کلیه خدمات و بهره برداری‌های خود را در بسترهای داخلی و بومی تنظیم کرده و از این طریق ضمن کاهش عوارض شبکه‌ها و پیام رسان‌های بیگانه، میلیاردها دلار به سود مردم و کشورشان جذب کرده اند.


3-مقام معظم رهبری بارها و بارها به اهمیت بسیار بالای فضای مجازی اشاره کرده و نسبت به عوارض و پیامدهای ول بودن آن هشدار داده‌اند که از جمله در فرمایشات نوروزی ابتدای سال فرمودند: «متأسّفانه در فضای مجازیِ کشور ما هم که آن رعایت‌های لازم با وجود این همه تأکیدی که من کردم صورت نمی‌گیرد و در یک جهاتی واقعاً ول است، که بایستی آن کسانی که مسئول هستند حواسشان باشد. همه‌ی کشورهای دنیا روی فضای مجازیِ خودشان دارند اِعمال مدیریّت میکنند، [در حالی که] ما افتخار می‌کنیم به اینکه ما فضای مجازی را ول کرده‌ایم! این افتخار ندارد؛ این به هیچ وجه افتخار ندارد. فضای مجازی را بایستی مدیریّت کرد.» 


4- سال‌ها از اولین اقدامات دولت برای قانون‌مند کردن فضای مجازی می‌گذرد و جهت اجرای آن نیز شورای عالی فضای مجازی به ریاست شخص رئیس جمهور تشکیل شده است اما تاکنون هیچ ضابطه و قانون قابل اجرایی در این زمینه تدوین و یا عملیاتی نشده است.


5-نداشتن قانون برای پاسخگو کردن عاملان فساد اقتصادی و اخلاقی، دامنه سوء استفاده از این فضا را تا جایی نگران کننده ساخته است که امروزه کلاهبرداری، هتک حرمت، اتهام افکنی، گمراهی و اغواء، شایعه سازی و دروغ پراکنی به یکی از مهمترین دغدغه های هر خانواده با غیرت ایرانی تبدیل شده است. 


6- جریان شناسی مخالفان طرح نشان می‌دهد سرویس اطلاعاتی به دلیل سرمایه گذاری بسیار جهت طراحی و برنامه ریزی بر اساس تحلیل داده‌های اکتسابی از شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار و پیام رسان‌های وابسته به خود در راس مخالفان قرار گرفته و رسانه‌های غربی و گروه‌های اپوزیسیونی به خاطر دل بستن به نتایج جنگ‌های شناختی و عاطفی، امکان عملیات روانی و تاثیر نامحسوس بر اذهان مردم در رتبه بعدی قرار دارند. 
بخش عمده مخالفت این گروه‌ها با ورود مجلس به این طرح به دلیل زمان این رویداد است. چراکه از منظر آنها، شرایط فعلی به دلیل جابجایی قدرت و پاسخگو نبودن دولتمردان، افزایش مشکلات ناشی از بحران های طبیعی و خشکسالی بهترین فرصت جهت برپایی اغتشاشات اجتماعی است. بویژه آنکه آنها توانسته‌اند با سیطره بر فضای مجازی و مدیریت ادراک عمومی، مقصر اصلی وضعیت پیش آمده را اصل نظام و انقلاب معرفی کرده و هجمه به دولتمردان و جناح ها را متوجه راس حاکمیت کنند. از این رو، نگرانی اصلی آنها کاهش نفوذ و حوزه تاثیرگذاری بر مردم در این شرایط می باشد.
البته در دسته سوم مخالفان که بیشترین آنها را نیز به خود اختصاص داده، خود کاربران فضای مجازی و حتی نخبگان و سلبریتی‌ها هستند که به دلیل تاثیرپذیری از فضای ساختگی دو گروه اول، تهدیدات ناشی از هرگونه قانونمند کردن فضای مجازی را با دلایل واهی کاهش رونق کسب و کار، فیلترینگ برخی پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی و ... پذیرفته و حتی آنرا اقدامی در راستای شکل گیری دولت سیزدهم و تصویرسازی بیگانگان در مخالفت آقای رئیسی با فضای مجازی ارزیابی می‌کنند. 


7- از این رو، جمعی از استادان دانشگاه‌های کشور بر اساس وظایف انسانی و اسلامی خویش به این مهم ورود کرده تا ضمن حمایت از مجلس شورای اسلامی جهت تشکیل کمیسیونی برای صیانت از فضای مجازی که با هدف دفاع از حقوق ملت ایران و کاهش دغدغه های خانواده های مسلمان ایرانی نسبت به عوارض منفی ناشی از بی قانونی صورت می گیرد، در راستای روشنگری و آگاهی بخشی به جامعه و شهروندان کشورمان ادای وظیفه نموده و نکات زیر را به سمع و نظر دست اندرکاران طرح می‌رسانند:


الف) هر گونه ورود به این عرصه نباید به منزله محدود سازی میزان دسترسی ملت شریف ایران به اینترنت بویژه کاهش رونق کسب و کارهای مجازی گردد. 
ب) پیوست رسانه‌ای جهت توجیه افکار عمومی را به شکل جدی در راس برنامه‌های کمیسیون قرار گیرد.
ج) بدون تردید ملت ایران از هرگونه نظام‌مند سازی و افزایش ضریب اخلاقی فضای مجازی استقبال کرده و از نمایندگان خویش استقبال خواهند کرد. 
د) فوائد مادی و اقتصادی استفاده از زیرساخت های داخلی و شبکه ها و پیام رسان های بومی را برای کاربران و مردم بیان کنید.

 

فرم امضای بیانیه