درباره ما:

ج, 10/05/1399 - 18:57

درباره ما:

جایگاه قانونی اندیشگاه 

جایگاه قانونی اندیشگاه سیاست­پژوهی و راهبردنگاری بر اساس بند 7 ماده 3 آئیننامه تشکیل بسیج اساتید دانشگاه­‌ها، مراکزآموزش عالی و پژوهشی کشور (مصوب 27/9/1380 شورای عالی انقلاب فرهنگی)، مبنی بر «مشارکت در انجام تحقیقات موردنیاز کشور از طریق برقراری ارتباط و همکاری با سازمان­‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی، مراکز دانشگاهی، مؤسسات و انجمن‌­های علمی و پژوهشی» می­‌باشد.  

تعریف اندیشگاه

اندیشگاه سیاست­پژوهی و راهبردنگاری، نهادی است مشتمل بر مجموعه‌­ای منسجم، منتظم و هماهنگ از اندیشکده‌­ها و گروه­‌های علمی مسأله‌­محور که با رویکرد جهادی به منظور سیاست­پژوهی و سیاست­گذاری تخصصی و تعاملی، به منظور ارائه راهبرد سیاستی برای حل مسائل و معضلات جامعه در سطوح مختلف بین­‌المللی، ملی، منطقه­‌ای، استانی و محلی و در چارچوب اسناد بالادستی فعالیت می‌­کند.

چشم انداز اندیشگاه   

اندیشگاه سیاست­پژوهی و راهبردنگاری، با هدف دستیابی به جایگاه مرجعیت فکری و سیاستی و نقطه کانونی تصمیم‌­سازیِ راهبردی نهادهای سیاست­گذار و قانون­گذار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران،  رصد مسائل جامعه و تحولات علمی کشور، جهت­‌دهی و ساماندهی فعالیت­‌های پژوهشی اساتید دانشگاه­‌ها در راستای حل معضلات کشور و ایجاد قطب­‌های علمی ـ پژوهشی در اقصی نقاط کشور بر اساس مزیت نسبی و مسایل مبتلابه استان­ها و اولویت‌­های سیاستی و با شعار «تولید سبکِ حکمرانیِ و سیاست­گذاری در عرصه‌­های مورد نیاز انقلاب» در چارچوب سند چشم انداز 1404، بیانیه گام دوّم انقلاب اسلامی و الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت ایجاد شده است.

مأموریت اندیشگاه

اندیشگاه سیاست­‌پژوهی و راهبردنگاری که مأموریت اعتلای دانش و منش حکمرانی و سیاست­گذاری اسلامی و ارتقای توان مدیریتی در سطوح کلان حاکمیتی، ملّی و استانی را با رویکرد جهادی و حل‌­المسایلی و با اتکا به ظرفیت علمیِ جنبش استادی در بدنه دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی- پژوهشی کشور بر عهده دارد، به عنوان دستگاه مُستشار نهادها و سازمان­های عالیِ مدیریتی کشور در حوزه سیاست‌­پژوهی، راهبردنگاری و تصمیم‌­سازی، اثربخش خواهد بود و از آنجا که حکمرانی و سیاست­گذاری، مقوله­‌ای میان­‌رشته‌­ای و مستلزم هم‌­آیندی ظرفیت­‌های نخبگانی و خبرگانی به صورت توأمان است. لذا اندیشگاه در فرآیند سیاست­‌گذاری هوشمندانه و ترکیبی و در مواجهه با مسائل نوپدید و تهدیدات نوین و مناسبات آینده، با آینده­پژوهی عالمانه، نقش آفرینی بسزایی در سطح حاکمیت خواهد داشت.

اهداف اندیشگاه

اندیشگاه سیاست­‌پژوهی و راهبردنگاری، با اتکاء به ظرفیت منحصر به فرد اندیشکده‌­ها و گروه­‌های علمی مسألهمحور خود که در کانون­‌های بسیج اساتید دانشگاه­‌ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور شکل یافته است، و همچنین بهره‌­مندی از شبکه‌­ای توانمند از اساتید و طیف وسیعی از خبرگان بومی و مسئولان کشوری و استانیِ همکار، راه‌­حل­‌یابی سیاستی نسبت به مسائل کلیدی و رفع مشکلات و معضلات در سطوح مختلف و همچنین نهادسازی و ابزارسازی به منظور ارتقای کارآمدی نظام بر مبنای عقلانیت انقلابی و مبتنی بر مشروعیت اسلامی و مقبولیت مردمی را در دستورکار خود قرار داده است.

دستورکار اندیشگاه در دو قالبِ نظام موضوعات بنیادین و نظام مسایل کاربردی تعریف می‌­شود که با کارکرد اندیشه ورزی، جمع­‌اندیشی، ایده‌­پردازی، انگاره­‌سازی، مطالعات میان رشته‌­ای و... به فرآیند سیاست‌­پژوهی، راهبردنگاری، تصمیم‌­سازی و تجویز راه­‌حل و یا توصیه راهبردی منجر می‌­شود که در نتیجه آن، سیاست‌گذاران و کارگزاران قادر به اتخاذ تصمیمات آگاهانه خواهند بود. امتداد کارکرد اندیشگاه از طریق اشاعه و گفتمان‌­سازی صورت می‌گیرد که در صورت تثبیت گفتمان و مطالبه‌­گری هدفمند، منجر به جریان­‌سازی و جبهه‌­سازی نیز می­‌گردد.

سیاست‌های کلان اندیشگاه

  • پرداختن جامع و تخصصی به منظومه فکری رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌­ای«مدظله العالی» و کشف و تحلیل جهت، افق و گستره نگاه و آینده‌­اندیشی معظّم له نسبت به مسائل پیش­روی انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، به منظور ترسیم نقشه جامع راهبردیِ پیشرفت و نقشه راه‌­های کاربردی و ارائه رهیافت‌های اجرایی شدن رهنمودها، تدابیر، فرامین، منویات و اشارات مقام عظمای ولایت مطلقه فقیه و فصل الخطاب قرار گرفتن مواضع معظم له در سطح مسایل حاکمیتی،بین‌المللی، ملّی و منطقه‌ای.
  • ایجاد شبکه اندیشگانی متشکل از اساتید دانشگاه­‌ها و محققانِ مراکز تحقیقاتی و نخبگان و خبرگان دغدغه‌­مند و انقلابی در قالب تشکیل اندیشکده‌­ها و گروه‌­های علمی مسأله­‌محور در رابطه با نظام موضوعات و مسایل.
  • ارائه مشاوره‌­های کاربردی مورد نیاز کارگزاران بر اساس انجام مطالعات و تحقیقات علمی روزآمد اندیشکده­‌ها و گروه‌­های علمی مسأله‌­محور و تعاملات میدانی با مسئولان ذیربط، با استفاده از صاحب‌­نظران امین و فرهیخته در موضوعات و مسایل مرتبط.  
  • تولید فکر و ادبیات سیاستگذاری و حکمرانی و با لحاظ اقتضائات و شرایط ملّی ـ منطقه‌­ای و استانی ـ محلّی حسب ضرورت و مبتنی بر نیازها و اولویت­‌ها بر مبنای تعالیم اسلام ناب محمدی (صلی الله علیه و آله) و آموزه­‌های انقلاب اسلامی.
  • توسعه و تجهیز فضای زیرساخت­‌های ارتباطی و تعاملی مبتنی بر فناوری­‌های نوین و پیشرفته در اندیشگاه به منظور برقراری ارتباط سیستمی و شبکه­‌ای و توسعه هم‌­اندیشی‌­های تعاملی و مشترک بین اندیشکده‌­ها و گروه‌­های علمی مسأله‌­محور متناسب با شرایط و مقتضیات و فناوری­‌های پیشرفته و روزآمد در بستر ملّی.
  • ایجاد سامانه رصد راهبردی و روندنگاری و تحلیل روند پارادایم‌­ها و روندهای کلان در عرصه­‌ها و حوزه‌­های مختلف به منظور اشراف کامل به تحولات و مناسبات آینده حوزه مأموریتی اندیشگاه در سطح حاکمیتی و ملّی. 
  • بهبودبخشی فرآیندهای کسب، تولید، نشر و تسهیم دانش و بکارگیری فناوری­‌های ارتباطی و مدیریت اطلاعات به منظور باز مهندسی فرآیندهای پژوهشی اثر­بخش و مدیریت اسناد علمی و کیفیت بخشی بروندادهای تحقیقاتی متناسب با نیازمندی­‌های مأموریتی در اندیشگاه.
  • اجرای طرح آمایش جامع زیرساختی و تدوین محیط­‌شناسی علم و فناوری کشور و حوزه مأموریتی اندیشگاه با هدف طراحی مدل مطلوب سیاست­گذاری علم و فناوری در قالب طرح و الگوی سیاست‌­پژوهی راهبردی و تولید سبک حکمرانیِ اسلامی.  
  • پشتیبانی راهبردی و فکری از مجامع تخصصیِ علمی و فرهنگیِ مرتبط و همسو با انقلاب اسلامی در قالب تشکیل کارگروه‌­های مشترک موضوعی و مسأله محور با محوریت اندیشکده­‌های تخصصیِ اندیشگاه.

سیاست‌های کارکردی اندیشگاه

  • ایده‌­پردازی متکی بر خرد جمعی و اجماع نخبگان و تکمیل چرخه ایده‌­پردازی و انگاره‌­سازی در فرآیند سیاست­‌پژوهی، راهبردنگاری و تصمیم‌سازی
  • هدایت پژهش‌های نافع اجتماعی و مرجع‌ساز از طریق سیاست­گذاری اجتماعی، راهبردنگاری سیاسی، اقتصادی، علمی و... و همچنین موضوع شناسی در حوزه علوم و فناوری‌های نوین.  
  • فراهم ­کردن دانش، اطلاعات و افکار جدید برای سیاست­گذاران و سیاستمداران و آوردگاهی راهگشا برای تبادل ایده‌­ها و اطلاعات بین سیاست‌­پژوهان و تصمیم سازان.
  • شناسایی، روشن‌­سازی و ارزیابی موضوعات، برنامه­‌ها و طرح­‌های جاری و تبدیل مسایل و ایده‌­های در حال پیدایش به موضوعات سیاست­پژوهی و تفسیر موضوعات، رخدادها، سیاست­‌ها و تسهیل فهم آنها برای کنشگران و مسئولان در سطوح مختلف و تسهیل در ساخت شبکه­‌های موضوعی و نظام مسایل.  
  • پر کردن خلاء ایجاد شده بین دانشگاه و حوزه‌­های اجرایی و عملی در دانشگاه‌­ها و ایجاد پلی بر شکاف ایجاد شده بین دنیای ایده و عمل و بررسی مسایل و چالش­‌ها از دیدگاه‌­های گوناگون و فارغ از منافع کنشگران و افراد درگیر آن و ایجاد اجماع در زمینه­‌های سیاست­‌های خاص.
  • کمک به دولت در فهم موضوعات رایج سیاستی و جبران خلأ سیاست­گذاری و تفکر بلندمدت با توسعه تفکر راهبردی در بدنه نخبگانی جامعه و در بین مسئولین.