شماره 142 نشریه بصائر تحلیلی؛

س, 12/16/1401 - 15:25

شماره 142 نشریه بصائر تحلیلی؛

شنبه تاریخی 22 بهمن

تحلیل و تاملی بر حضور حماسی و باشکوه مردم

در جشن انقلاب به رغم جنگ ترکیبی دشمن

مقدمه :

 از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون جبهه استکبار با محوریت آمریکا اقداماتی مانند ترور، بمب‌گذاری، ناامن‌سازی، طراحی کودتا و غائله‌های تجزیه‌طلبی، جنگ تحمیلی، فتنه سال‌های ۱۳۷۸ و ۱۳۸۸ و راه انداختن اغتشاشات را در دستور کار خود قرار داده است.

شکست دشمن در عرصه‌های مختلف باعث شد تا آنها برای از بین بردن قدرت ایران جنگ ترکیبی تمام عیاری به مدت بیش از یک دهه علیه ملت ایران و نظام برآمده از این ملت آغاز کنند. دشمن پایه و اساس این جنگ را اقتصاد قرار داد و بیش از یک دهه سهمگین‌ترین تحریم‌ها را علیه ملت ایران به اجرا درآورد. همزمان با جنگ اقتصادی، جنگ شناختی با محوریت جنگ رسانه‌ای، جنگ فرهنگی به محوریت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و نفوذ در نظام تربیتی، جنگ امنیتی به محوریت رژیم صهیونیستی و سایر سطوح جنگ ترکیبی با قوت ادامه پیدا کرد. دشمن در ماههای اخیر درصدد بهره‌برداری و ثمردهی تلاش‌های خود در عرصه خیابان برآمد.

دشمن تصور می‌کرد با جنگ ترکیبی، تمرکز بر جنگ شناختی، بسیج همه امکانات، فعال‌سازی همه ظرفیت‌ها و جریان‌های همسو با خود علیه جمهوری اسلامی، ‌به زعم خود کار را تمام کرده، ‌به قول بایدن (رئیس‌جمهور آمریکا)،‌ ایران را آزاد خواهند کرد! اما این بار هم جنگ ترکیبی و اغتشاشات پاییزی با شکست سنگین مواجه شد و برخلاف همه محاسبات دشمن، ‌ملت ایران با خلق حماسه‌ای بزرگ در 22 بهمن،‌ وفاداری‌اش به انقلاب و حمایتش از جمهوری اسلامی و رهبری حکیم خود را به نمایش گذاشت. این حماسه بزرگ اهمیت و پیام‌های زیادی برای دولتمردان، ‌سیاستمداران و نخبگان دارد، به همین علت این نوشتار درصدد است تا ضمن بررسی جنگ ترکیبی دشمن، تحلیلی بر حضور حماسی و با شکوه مردم در جشن انقلاب ارائه دهد.

  1. توطئه برای شکوه زدایی از 22 بهمن:

دشمن در تمام این سالها مشغول فعالیت بود «یا ضربه میزند یا اگر نتوانست، تهدید می‌کند و اگر تهدید اثر نکرد، عربده می‌کشد برای اینکه شما را از میدان خارج کند»[1] همه این اقدامات، ادعاها، تهمت‌ها، پرونده سازی‌ها هر ساله با حضور پررنگ ملت در جشن پیروزی انقلاب اسلامی رنگ می‌باخت. به عبارت دیگر، حضور44 ساله مردم در راهپیمایی 22 بهمن یکی از مهمترین اهرم‌ها و اسنادی است که جمهوری اسلامی توانست از اتهاماتی که جریان غربی- عبری عربی به نظام نسبت می‌دهد خود را مبرا کند. به عنوان مثال حسین امیرعبداللهیان (وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران) ۳۰ بهمن 1401 در گفت‌وگوی تلفنی با جوزپ بورل (مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) تاکید کرد که 22 بهمن 1401 اثبات کرد «جمهوری اسلامی نظامی متکی بر مردم است.[2]» با این وجود، دشمن برای دلسرد کردن مردم از حضور در 22بهمن 1401 اقدامات ذیل را انجام داد:

    1. فعالیت شش ماه اخیر دشمنان خارجی:

اولین 22 بهمن قرن جدید در حالی از راه رسید که دشمنان این ملت در جنگ رسانه‌ای خود تلاش کرده بودند با تمام توان مانع حضور ملت شوند. در ماه‌های اخیر و درست زمانی که دولت انقلابی با ریل‌گذاری صحیح جهت بی اثرکردن تحریم‌ها گام‌های اساسی برداشت. دشمن «احساس می‌کند کشور در حال پیشرفت و به سمت قدرت همه‌جانبه است. این را نمی‌تواند تحمل کند»[3] و اغتشاشات 1401 را در کشور به راه می‌اندازد. در اغتشاشات 1401 در 25 شهریور، موجی از فضاسازی معاندین و اعتراضات عمومی پس از انتشار رسمی خبر فوت مهسا امینی به راه افتاد. تحریک گسل‌های مذهبی، شکاف شیعه و سنی، تشجیع و اسطوره سازی از نوجوانان، جوانان و دانشجویان در اغتشاشات اخیر، ورود مستقیم تجزیه‌طلبان و گروه‌های تروریستی در دستور کار جریان معاند قرار گرفت.

نقش اصلی تبلیغ برای مشروعیت‌زدایی از جمهوری اسلامی و ایجاد فاصله میان ملت و نظام را آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (C.I.A) بر عهده داشت و از همکاری نزدیک سرویس اطلاعات انگلیس، سرویس اطلاعات رژیم صهیونیستی و سرویس اطلاعات خارجی آل سعود و چند کشور دیگر برخوردار بود. دشمنان به منظور ایجاد فاصله میان «ملت و نظام» از طریق فضای مجازی به تبلیغ کلان روایت (ناکارآمدی) به صورت مداوم و روزانه پرداخت. مرکزیت اصلی موج سازی را مرکز اعتدال سعودی، واحد 8200 رژیم صهیونیستی، «مزرعه ترول سازمان مجاهدین خلق در آلبانی» و مرکز فیزیکال در لندن، اکانت‌های مربوط به نایاک، اکانت‌های مربوط به توان (بزرگترین آرایش سایبری در فضای مجازی که مهناز افشار با آنها همکاری می‌کند) انجام دادند. تمام این اقدامات با هدف کاهش مقبولیت نظام و ایجاد اغتشاش  و درگیری در کشور صورت پذیرفت.

    1. فعالیت در ایام دهه فجر:

در روزهای منتهی به سالروز پیروزی انقلاب اسلامی مجموعه اقداماتی از سوی ضدانقلاب خارج‌نشین و برخی از خواص داخلی صورت پذیرفت، که هدف آن می‌تواند «ناامید سازی» ملت از جمهوری اسلامی ایران و با به تبع آن کاهش چشمگیر شرکت کنندگان در راهپیمایی 22 بهمن می‌باشد: 

 1-2-1- جریان معاند خارجی: دشمنان انقلاب اسلامی در ادامه جنگ ترکیبی علیه ملت ایران در روزهای منتهی به 22 بهمن 1401 سیاهه بلندی از دروغ پراکنی، تهدید، سیاه‌نمایی، ناامید سازی و .. را تبلیغ می‌کردند تا به‌زعم خود به جدایی ملت از انقلاب نزدیک شوند. مجموعه اقداماتی از سوی جریانات معاند به منظور مشروعیت‌زایی از انقلاب صورت گرفت را می‌توان به شرح ذیل بیان کرد:

  • موسسه پژوهش صلح اسلو نرگس محمدی را که محکوم به فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران از طریق انتشار بیانیه مبارزه با اعدام، تحصن در دفتر زندان، «تخریب شیشه‌ها» و «افترا نسبت به اتهام شکنجه‌گری و ایراد ضرب و جرح» می‌باشد را در فهرست نامزدهای خود برای دریافت جایزه نوبل صلح قرار می‌دهد. این موسسه بدون اشاره به موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی با پیشنهاد رئیس قوه قضاییه برای عفو معیاری متهمان و محکومان در ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و اعیاد ماه رجب، در اطلاعیه‌ای می‌نویسد: «ایران طی سال گذشته به طور عمده در زمینه حقوق زنان پس‌رفت کرد. اعدام جوانان ایران برای اعتراض به تبعیض جنسیتی صورت می‌گیرد.»
  • تبلیغ برای آزادی سعید مدنی، فرهاد میثمی، جعفر پناهی؛ رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در توئیتر با ریتوییت خبر بی بی سی فارسی فرهاد میثمی را «مدافع شجاع حقوق زنان» خواند و نوشت: «رژیم ایران به ناحق او و هزاران زندانی سیاسی دیگر را از حقوق و آزادی آنها محروم کرده است».
  • حمله مشکوک یک فرد مسلح به سفارت آذربایجان در تهران
  • طرح دولت بریتانیا برای تروریست اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
  • انتشار گسترده کلیپ‌هایی که در آن پرچم‌ها و بنر‌های دهه فجر به دست معترضان آتش زده و پرچم شیر و خورشید در برخی از میدان‌ها نصب می‌شود.
  • اعلام برنده شدن ترانه (برای...) از شروین حاجی پور توسط جیل بایدن (همسر رئیس جمهور آمریکا) به عنوان بهترین ترانه تاثیرگذار در تغییرات اجتماعی در شصت و پنجمین دوره جوایز گرمی؛
  • حمله پهپادی به مجتمع کارگاهی وزارت دفاع در اصفهان با هدف تبلیغ ضعف ایران در تامین امنیت داخلی؛
  • انتشار خبر توقیف یک محموله تسلیحاتی ایران در راه یمن توسط نیروی دریایی فرانسه؛
  • حمله سنگین سایبری و ایجاد اختلال در اینترنت کشور؛
  • برگزاری نشست مشترک چهره‌های ضد انقلاب خارج نشین در دانشگاه جرج تاون به میزبانی کریم سجادپور وابسته به بنیاد صلح کارنکی؛[4]
  • .....

3-1- مدعیان سیاسی داخلی:

برخی از مدعیان سیاسی داخلی در شرایطی که دشمن «همه عوامل لازم برای اخلال و تخریب در یک کشور را به کار انداخت»[5] به طور مستقیم و غیر مستقیم، در ایجاد تردید در ذهن مردم نسبت به حضور در راهپیمایی قدم برداشتند. این دسته از خواص یا سکوت اختیار کردند و از دعوت به راهپیمایی دریغ ورزیدند، یا آنکه دم از بی‌اعتباری قانون اساسی زدند و خواهان تغییر آن شدند و یا اصلاحاتی را پیشنهاد دادند که کمتر از ابطال قانون اساسی نبود. در ادامه به برخی از اقدامات این افراد اشاره می‌شود:

  • بیانیه یکی از سران فتنه: میرحسین موسوی که در میانه اغتشاشات با موضع‌گیری حمایتی مدعی شده بود جریان آشوب به راه افتاده را هیچ چیز نمی‌تواند متوقف کند، با مشاهده پایان ناامنی و عدم همراهی مردم اظهارات جدیدی را مطرح کرد. او در 15 بهمن 1401 بیانیه جدیدی صادر می‌کند و در آن نه تنها نظام مقدس جمهوری اسلامی و شاکله آن را زیر سوال برد. بلکه راهکارهایی برای براندازی نظام ارائه کرد: اول برگزاری همه‌پرسی برای قانون اساسی جدید؛ دوم تشکیل مجلس موسسان؛ سوم همه پرسی درباره مصوبات مجلس شورای اسلامی.
  • بیانیه سیدمحمد خاتمی: بیانیه خاتمی بعد از اعتراف آشکار دشمنان بیرونی به شکست آشوب‌های نوشته شد. متن بیانیه با مواضع اعلام شده آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی در حمایت از آشوب‌ها تفاوت چندانی ندارد. آقای خاتمی به عنوان یک روحانی ترویج فرهنگ برهنگی، حمله وحشیانه آشوبگران به خانم‌های محجبه و کشیدن چادر و روسری از سر آن‌ها را اقدامی «زیبا» و «حرکت به سوی آینده‌ی بهتر» معرفی می‌کند. علاوه بر آن، خاتمی تلاش کرده تا جامعه را ناامید و خسته نشان دهد. دستاوردهای انقلاب اسلامی را مزورانه زیر سوال ببرد و آن را حاصل گذر زمان، ناچیز در برابر وعده‌های انقلاب و پیشرفت کشورهای منطقه برشمرد. او بدون توجه به اقدامات وحشیانه و خرابکارانه اغتشاشگران در به شهادت رساندن نیروهای امنیتی کشور، نظام را متهم می‌کند که «انبوهی از نیروها (و عمدتاً جوان) را به خاک و خون کشیده‌اند.»، سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را «دیپلماسی انزواگرا و ترسان» معرفی می‌کند. خاتمی به مردم حق می‌دهد که از اصلاح طلبی «مثل خود نظام حاکم نومید شوند.» او همچنین می‌نویسد: «امروز نمی‌دانیم آیا باید به خاطر پیروزی انقلاب جشن بگیریم و خوشحال باشیم یا آنکه به خاطر انحرافی که در مسیر آن ایجاد شده عزادار باشیم.»
  1. رفراندم باشکوه در 22 بهمن 1401 و واکنش رسانه‌ها:

1-2- واکنش رسانه های خارجی

گزارش‌های متعدد بیانگر حضور کم نظیر مردم شهرها و روستاهای سراسر کشور در راهپیمایی 22‌بهمن حکایت داشت و آمارها مستند ارائه شده، بیانگر خلق حماسه‌ای بزرگ و ستودنی است. برآوردهای دستگاه‌های ذی‌ربط، میزان حضور مردم در راهپیمایی امسال را کم سابقه اعلام کردند. این آمار نسبت به سال‌های گذشته افزایش قابل توجهی داشته است. [6]با این وجود، رسانه‌های خارجی این حضور را به صورت ذیل منعکس کردند:

  1. خبرگزاری فرانسه در گزارشی این چنین تیتر زد: هزاران نفر در سراسر ایران چهل و چهارمین سالگرد انقلاب اسلامی را جشن گرفتند، بسیاری از مردم درحالی که پرچم‌های جمهوری اسلامی را با خود حمل می‌کردند، علی‌رغم هوای سرد، با پای پیاده راهپیمایی کرده تا در میدان آزادی جمع شوند.
  2. شبکه تلویزیونی تی‌آرتی (ترکیه) در این باره خبر داد: هزاران ایرانی چهل و چهارمین سالگرد انقلاب اسلامی را جشن گرفتند. ده‌‌ها هزار نفر از مردم ایران به مناسبت بزرگداشت چهل و چهارمین سالگرد تغییر حکومت شاهنشاهی و بنیانگذاری جمهوری اسلامی از سوی آیت الله خمینی (ره) در میادین و خیابان‌‌های ایران تجمع کردند.
  3.  خبرگزاری اسپوتنیک(روسیه) در این‌باره گزارش داد: جشن پیروزی انقلاب اسلامی ایران، امسال با کم شدن سایه کرونا از سر کشور در سراسر ایران، باشکوه‌‌تر از همیشه و با حضور نوجوانان دهه هشتادی‌ و نودی گرم‌تر از همیشه برگزار گردید.
  4. رسانه صهیونیستی «آی ۲۴ نیوز» چنین تیتر زد: ایرانیان چهل و چهارمین سالگرد انقلاب اسلامی را جشن گرفتند. امروز روزی است که حکومت شاه ۱۰ روز پس از بازگشت روحانی شیعه حضرت امام‌خمینی(ره) از تبعید و سقوط کرد. مانند هر سال شرکت‌کنندگان در راهپیمایی پیروزی انقلاب اسلامی شعارهای «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل» و «مرگ بر انگلیس» سر دادند و خواستار حمایت از «ایران متحد، قوی و باثبات» شدند.
  5. در این میان شبکه تلویزیونی و خبرگزاری رویترز اگرچه با تأخیر، اما مجبور به پوشش این مراسم حماسی و پرشور شده و اعلام کرد: جمهوری اسلامی چهل و چهارمین سالگرد انقلاب خود را امروز شنبه با برگزاری راهپیمایی‌هایی جشن گرفت.
    1. واکنش‌ها و بازتاب‌های رسانه‌ای شخصیت‌های سیاسی اصلاح طلب:
  1. «حمیدر ضا جلایی پور» فعال سیاسی اصلاح طلب در واکنش به حضور مردمی در 22 بهمن امسال در یاداشتی تلگرامی نوشت: بر اساس مشاهده فیلم‌های حضور مردم در خیابان از شبکه یک صدا و سیما، حضور مردم در راهپیمایی جشن 22 بهمن 1401 از سال‌های پیش کمتر نبود. اگر بگویم بیشتر بود گزاف نگفته‌ایم، از تمام سنین در جمعیت حضور داشتند: کودک، نوجوان، جوان و میانسال.
  2.  «الیاس حضرتی» دبیر کل اصلاح طلب حزب اعتماد ملی در سر مقاله روزنامه اعتماد نوشت: حضور مردم به نسبت سال‌های قبل بسیار چشمگیر بود. اگر بگویم، مردم حداقل یک و نیم برابر سال قبل و سال‌های قبل‌تر حضور داشتند،‌ به هیچ وجه غلو نکرده‌ام.
  1. رمز حضور حماسی ملت:

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته شعارهای مردم در روز 22 بهمن 1401 «انقلابی و جهادی‌تر» بود. در واقع وقتی مردم دشمن را دیدن، احساس خطر کردند و بیشتر از گذشته در صحنه حاضر شدند. درخصوص این موضوع و جنبه‌های حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن توجه به نکات زیر حائز اهمیت می‌باشد:

    1. جنبه دینی: مردم در نظام مقدس جمهوری اسلامی به این درک و فهم رسیده‌اند که دفاع از نظام صرفا به معنی حضور در عرصه جنگ و جهاد نمی‌باشد بلکه حضور در راهپیمایی 22 بهمن و یا انتخابات دوره‌ای به نوعی جهاد فی سبیل الله و دارای ثواب اخروی می‌باشد، همین مسئله باعث شده در دورانی که دشمن فشار زیادی به نظام اسلامی وارد کرد، ملت اهمیت شرکت در این فریضه را بیشتر درک کنند. دلیل آن نیز «جنبه دینی» انقلاب و نظام اسلامی است.

در راهپیمایی امسال به‌دلیل آنکه چند ماه پیش از آن، برخی از عوامل وابسته به دشمنان اسلام علیه نظام اسلامی وارد عمل شده و از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی و باندهای فاسدی مثل منافقین، تجزیه‌طلب‌ها و سلطنت‌طلب‌ها حمایت و خط‌دهی می‌شدند، مردم احساس کردند دین و نظام منبعث از آن در خطر قرار گرفته و برای دفع آن حضوری جهادی نیاز است.

    1. حفاظت از استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی: در ماه‌های اخیر هر سه ضلع آرمان اصلی انقلاب «استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی»، مورد تهاجم قرار گرفت. در این مقطع، آشکارا از تجزیه ایران و یا بازگرداندن ایران به اردوگاه غرب صحبت می‌شد و برای تحقق آن صدها هزار قبضه سلاح- سبک و نیمه‌سنگین وارد گردید. بنابراین، استقلال کشور در معرض تهدید واقع شد و در همان حال آزادی فعالیت در ایران و آزادی رأی دادن در معرض تهدید قرار گرفت. حتی بعضی از فتنه‌گران آشکارا از ضرورت انحلال دولت کنونی و لغو قانون اساسی که در واقع لغو نظام جمهوری اسلامی است، سخن به میان آوردند. مردم ایران بدون تردید به واسطه تربیت دینی که حضرت امام خمینی(سلام‌الله‌علیه) به آنان داده بود، دریافتند مهم‌‌‌ترین سرمایه آنان در معرض تاراج قرار گرفته و اگر به صحنه نیایند عزت آنان در همه ابعاد لگدمال می‌شود و دیگر جای مسامحه نیست. در واقع تظاهرات عظیم 22 بهمن 1401 عرصه دفاع قاطع از استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود.
    2. جنبه انقلابی و غیرت دینی: جنبه انقلابی و شورانگیز حضور مردم در 22 بهمن 1401 یک جلوه دیگر این حماسه تاریخی بود. سردست گرفتن تصاویر فراوان امام(ره)، رهبری، شهید سلیمانی و پرچم‌های جمهوری اسلامی از سوی مردم بی‌حساب و کتاب نیست. مردم در این صحنه غیرت دینی خود را هم به ثبت رساندند. یکی دیگر از جنبه‌های برجسته انقلابی، شعارهای پی‌درپی مردم علیه آمریکا بود. «مرگ بر آمریکا» در تظاهرات امسال به شعار اول مردم ایران تبدیل شد. رویترز و خبرگزاری فرانسه به این مسئله اشاره داشتند.
    3. جنبه آرمانی، دینی و الهی انقلاب: یکی از جنبه‌های مهم در تظاهرات 22 بهمن امسال، جنبه «امام زمانی» آن بود. مردم آموخته‌اند که این انقلاب دینی مهم‌‌‌ترین رویداد قبل از ظهور و کاملاً مرتبط با آن است. از حضرت آیت‌الله جوادی آملی(دامت‌برکاته) نقل شده است آنان که با نظام جمهوری اسلامی ناسازگارند در واقع طرفدار امام غایب‌اند، نه امام قائم! مردم ایران، 22 بهمن- که جلوه مهم‌‌‌ترین حادثه عصر متصل به ظهور است- را در واقع مثالی از روز ظهور می‌شناسند. از این رو می‌بینیم که آن پیرمرد، جوان فلج خود را به کول می‌گیرد و در تظاهرات 22 بهمن شرکت می‌کند و مطمئن است با این کار نام او و فرزندش در لیست منتظران واقعی ظهور قائم آل‌محمد (عج) قرار می‌گیرد.
  1. آثار فرصت ساز و پیامدهای معنادار حضور گسترده مردم طبیعی است که راهپیمایی 22 بهمن سال 1401 در چنین موقع حساس و با چنین شکوه و عظمتی، آثار فرصت ساز و پیامدهای معنادار فراوانی را با خود  به همراه داشته باشد که در این بخش به برخی از آنها اشاره می‌شود:

1-4- تعمیق ایمان و باور مردم به اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی

در حقیقت تظاهرات و شرکت مردم در راهپیمایی 22 بهمن 1401، نشان از ایمان و باور مردم به اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی، بیداری و هوشیاری ملت اسلامی، اتحاد و همدلی آنان و توجه به سرنوشت کشور و اعلام بیزاری از دشمنان نظام اسلامی است. این در حالی است که یکی از حربه‌های قدیمی و اساسی دشمنان داخلی و خارجی در مواجه با انقلاب اسلامی القای این مطلب است که مردم دیگر تمایلی به آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی ندارند آنها با استناد به همین انگاره ساختگی و تلقینی در صددند مسیر فعالیت‌های انقلابی نظام سیاسی را تغییر دهند و به تدریج شعائر انقلابی را در جامعه کمرنگ کنند. آنان همواره با توسل جستن به نتایج نظرسنجی‌های کاذب و ساختگی، با ارائه پیشنهاداتی همچون برگزاری رفراندوم، لزوم تجدید نظر در اهداف انقلابی سعی داشته‌اند کارکنان نظام را از طی ادامه مسیر دلسرد نمایند. حضور حماسی و شگفتی‌ساز مردم در چهل و چهارمین سالگرد انقلاب اسلامی ضمن بی‌اعتبارسازی تلاش‌های مغرضانه آنان، بار دیگر تعمیق ایمان و باور مردم به اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی را به نمایش گذاشت.

2-4- مانور قدرت حضور مردم برای مقابله با تجزیه ایران

مردم ایران انقلاب شکوهمند اسلامی را رقم زدند و 98 درصد به جمهوري اسلامي رأي دادند. در این میان از یک سو عملکرد مسئولین را هوشمندانه رصد و مشکلات عدیده‌ای مثل تورم، بیکاری، نابسامانی اقتصادی و ... را مشاهده می‌کنند و از سوی دیگر عده‌ای را در خارج از کشور می‌بینند که برخی‌شان حتی یک روز در ایران زندگی نکرده‌اند، از کشورهای غربی می‌خواهد به ایران حمله و تحریم‌ها را بیشتر کنند، با حمایت از قومیت‌های کرد، عرب، ترک و .... زمینه تجزیه و کاهش قدرت جمهوری اسلامی ایران را فراهم آورند. اما تحقق حضور حداکثری مردم و قومیت‌های مختلف در روز 22 بهمن این پیام مخابره شد که ملت ایران دست از حمايت جمهوری اسلامی، آرمان‌ها آن و ولایت فقیه بر نمی‌دارد و با حضور خود امنیت را برای نظام به ارمغان می آورند.

3-4- نمایش بالندگی و پویایی انقلاب اسلامی

کرین برینتون ـ یکی از نظریه پردازان انقلاب ـ در کتاب معروفش با عنوان «کالبدشکافی چهار انقلاب» واژه «ترمیدور» را به کار برده شد. وی پس از بررسی و مقایسه تحولات مهم انقلاب‌های فرانسه، روسیه، آمریکا و انگلستان، این نظریه را تبیین می‌نماید. بر اساس این نظریه انقلاب‌ها در سیر تحولات خود سه مرحله را پشت سر خواهند گذاشت: مرحله اول و پس از سرنگونی رژیم حاکم، نیروهای میانه رو بر مسند قدرت تکیه زده و حاکمیت را در دست می‌گیرند. در مرحله دوم و پس از گذشت مدت کوتاهی از حکومت میانه‌روها به دلیل برآورده نکردن توقعات انقلابی مردم این نیروها از مسند قدرت کنار زده شده و جای خود را به نیروهای رادیکال می‌دهند. مرحله سوم که مرحله ترمیدور یا دوران نقاهت پس از انقلاب نامیده می‌شود دوران بازگشت به ارزش‌های رژیم پیشین و حذف انقلاب از عرصه قدرت است و به تعبیری دورانی است که انقلاب فرزندان خود را می‌خورد. وی معتقد است این مراحل در هر چهار انقلاب فوق رخ داده است. مردم ایران در حالی چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب خود را جشن گرفتند که تمام انقلاب‌های جهان با مرحله ترمیدور (به شرحی گذشت) مواجه شده‌اند و این خود دلیلی واضح بر بالندگی و پویایی انقلاب اسلامی است.

4-4- تقویت امنیت ملی به همراه عزت بخشی به مردم

راهپیمایی باشکوه 22 بهمن در سال جاری در شرایطی به وقوع پیوست که در ماههای اخیر دشمن تمام همت خود را برای بر هم زدن امنیت ملی به کار گرفته بود. این حرکت عظیم مردمی از یکسو موجب دلگرمی و نویدی برای نیروهای امنیتی شد  و از سوی دیگر به هویت ایرانیاسلامی مردم جانی تازه بخشید.

4-5- خنثی سازی توطئه براندازی و سیلی سخت به گوش آمریکا

کشور آمریکا به عنوان سردمدار اصلی اغتشاشات اخیر در ایران که با تطمیع و ترغیب کشورعربستان و رژیم صهیونیستی جهت دمیدن در آتش آشوب، آینده مذاکرات هسته‌ای را منوط به نتیجه‌ی اغتشاشات در ایران کرده بود و درصدد براندازی و یا تضعیف اقتدار جمهوری اسلامی با هدف امتیازگیری بیشتری بودند، سیلی سختی از ملت ایران خورد. چرا که در کمال ناباوری ملت ایران با حضور حماسی خود ثابت کرد براندازی در این کشور آرزویی دست نایافتنی برای آنهاست و جمهوری اسلامی با نهایت اقتدار به مسیر خود ادامه خواهد داد.

4-6- ایجاد ناامیدی در وضعیت فلاکت بار اپوزیسیون

یکی از اثرات و پیامدهای مهم حماسه 22 بهمن ایجاد ناامیدی در وضعیت فلاکت بار اپوزیسیون است. به طوری که این حضور منجر به ظهور نوعی سرخوردگی، اختلال، گیجی و حیرت در تحلیل‌ها و اظهارات مقامات غربی و شبکه‌های معاند وابسته شده است. آنها در روزهای قبل از 22 بهمن با صراحت اعلام می‌کردند که امسال شاهد کم جمعیت‌ترین تظاهرات در تاریخ جمهوری اسلامی خواهیم بود. دعوای میان کارشناسان بی بی سی در روز 22 بهمن و حاضر نشدن برخی از کارشناسان آنها در برنامه‌های تحلیل سیاسی آن روز حکایت از این ناامیدی و سرخوردگی دارد. مسیح علی‌نژاد(ضد انقلاب خارج نشین) در گفتگو با برنامه اینترنشنال اظهار داشت: کاخ سفید و دفتر مکرون از من می‌پرسند انقلاب شما تمام شده است و کسی در خیابان نیست، پس چرا نباید به میز مذاکره برگردیم؟

4-7- انقلاب علیه اغتشاش

راهپیمایی ۲۲ بهمن در تاریخ جمهوری اسلامی ایران همواره اهمیت ویژه‌ای داشته، امسال، اما این حضور از اهمیت ویژه‌تری برخوردار بود. چه آنکه طی چندماه گذشته تمام جبهه کفر و الحاد و همه جریان‌ها و گروهک‌های تروریستی با طراحی گسترده آمریکا، غرب و حمایت مالی و پشتیبانی ارتجاع منطقه، و هجمه رسانه‌ای، جنگ ترکیبی گسترده‌ای علیه نظام اسلامی تدارک دیده و کشور را برای چند ماه درگیر اغتشاش و پیچیده‌ترین جنگ تبلیغاتی خود کرده بودند. ایجاد «تردید» در اذهان ملت در ادامه مسیر انقلاب اسلامی و سپس «فروپاشی» مهم‌ترین هدف و طراحی آن‌ها بود. این وضعیت تا حدی عمیق بود که رهبر انقلاب در دیدار با مداحان کشور ضمن اشاره به عامل تبلیغات فراگیر؛ تلویزیون‌ها، ماهواره‌ها، فضای مجازی و اینترنت در این اغتشاشات فرمودند: «بنده به عنوان یک آدمی که این مسائل را نگاه میکنم و زیر نظر دارم و میفهمم، در دلم به مهندسی خوب دشمن آفرین گفتم! خوب مهندسی کرده بود؛ همه چیز را در جای خود، به اندازه‌ی خود، آماده کرده بود. چرا موفق نشد؟ چون یک پایه‌ی دیگر، یعنی محاسبه‌اش، غلط بود. بله، این کارها همه کارهای مهمّی است،‌ کارهای مؤثری است، در یک کشورهایی هم اثر میگذارد، [امّا] اینجا نتوانست؛ چون محاسبه‌ای که روی ایران اسلامی کرده بود محاسبه‌ی درستی نبود.»

پرواضح بود که نقشه وسیع و همه جانبه دشمن نیاز به یک پاسخ وسیع و همه‌جانبه داشت که بالحق راهپیمایی مردم در 22 بهمن حامل یک پاسخ و یک اقدام طبیعی و خود جوش در برابر این نقشه دست ساز و مهندسی شده‌ی دشمن بود.

4-8- نمایش انسجام و اتحاد ملی:

 شکسته شدن رکورد ۱۰ سال اخیر در راهپیمایی بهمن 1401 رنگ و بوی متفاوتی داشت. مراسم جشن و راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال به ویژه پس از شکست طرح‌ها و توطئه‌هایی که طی ماه‌های گذشته توسط غرب و از طریق ایجاد شورش‌های خیابانی و حمایت سیاسی و رسانه‌ای غرب از اغتشاشگران که امنیت ملی ایران را هدف قرار داده بود در برابر انسجام و اتحاد ملی و درایت رهبر فرزانه انقلاب شکست خورد. مردم با نمایش انسجام و اتحاد ملی خود دشمنان انقلاب را که تمام تلاششان را برای ایجاد تفرقه بین مردم و ایجاد شکاف بین دولت و مردم به کار گرفته بودند، شکست دادند. به بیان دیگر حضور میلیونی در راهپیمایی 22 بهمن،‌ که وحدت و اتحاد ملی را به رخ جهانیان کشید تصویری از یک خانواده بزرگ ایرانی در ایران بزرگ بود که اثبات می‌کرد هیچ عاملی در داخل و خارج از کشور نمی‌تواند باعث گسست بین آنها شود.

 

 

[1] . بیانات امام خامه ای (مدظله) در دیدار مردم آذربایجان شرقی، 26/۱۱/1401

[2] . روایت «بورل» از گفت‌و‌گو با وزیر خارجه ایران، دسترسی در: www.farsnews.ir/news/14011130001132/

 

[3] . بیانات امام خامه ای (مدظله) در مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح، 11/7/1401.

 

[4] . بنیاد کارنگی یکی از مهم ترین کانون های فکری ایالات متحده است که نقش اساسی در شکل گیری و مدیریت سیاست های کاخ سفید و حتی راهبردهای جهانی دارد

[5] . بیانات امام خامه ای (مدظله) در دیدار جمعی از مداحان اهل‌بیت، 22/10/1401.

[6] . https://www.khabaronline.ir/news/1730288