دل سپردگی و سرسپردگی به حکیم فرزانه‌ انقلاب، مهمترین عامل رویش‌های انقلابی در سه دهه‌ی گذشته‌ است

asatid
مردانی در وبینار « ریزش‌ها و رویش‌های انقلاب اسلامی» دانشگاه فنی و حرفه‌ای مازندران:

دل سپردگی و سرسپردگی به حکیم فرزانه‌ انقلاب، مهمترین عامل رویش‌های انقلابی در سه دهه‌ی گذشته‌ است

منطق و کلام ِجمهوری اسلامی امروز از جغرافیایِ عظیمی از شرق دور گرفته تا زیر شاهرگ آمریکا نفوذ دارد. اکنون حتی بسیاری از ملی گرایانی که سال‌ها معارض و مخالف جمهوری اسلامی بودند اقرار می‌کنند که هیچ حکومتی جز جمهوری اسلامی در تاریخ نتوانسته احیاگر نفوذ ایران، نه تنها در حوزه‌ی تمدنی خود که در ورای اقیانوس‌ها باشد.

به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج (ناب)، محمدرضا مردانی رئیس سازمان بسیج اساتید در وبینار « ریزش‌ها و رویش‌های انقلاب اسلامی» که صبح امروز به همت بسیج اساتید دانشگاه فنی و حرفه‌ای مازندران برگزار شد، ضمن تسلیت سالروز شهادت امام علی النقی (ع)، عنوان کرد: امام هادی حقاً از ائمه‌ی مظلوم و محجور حتی پس از شهادتشان و حتی در میان شیعیان هستند، یادگار بی نظیرِ ایشان یعنی زیارت جامعه‌ی کبیره، به تنهایی آئینه‌ی تمام نمایِ معارف عمیق تشیّع است. ان شاالله دوستان عزیز دانشگاهی و حوزوی بیشتر به نشر معارف و ابعاد وجودی ِ این امام همام بپردازند.

رهایی مردم جهان بالاخص مسلمین از استثمار ابرقدرت‌ها؛ آرمان انقلاب اسلامی

مردانی در ادامه سخنان خود، فرارسیدن دهه فجر انقلاب اسلامی را تبریک گفته و افزود: دهه‌ی فجر نه تنها منشا تحوّل در کشور ایران،  بلکه باعث تغییر ژئوپلوتیک منطقه و حتی تغییر مناسبات سیاسی جهان شد. اساسِ عظمت و گستردگیِ این تغییر را باید در اساس ایدئولوژی امام و انقلاب جستجو کرد. انقلاب ما یک انقلابِ صرفاً ملی نبود که آرمانش محدود به حدود و تنگنایِ جغرافیای سیاسی‌اش باشد، یکی از آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران رهایی مردم جهان بالاخص مسلمین از استثمار ابرقدرت‌ها بود. نای (حنجره) امام عظیم الشأن انقلاب، نفیرِ نایِ (ناله) بی رمقِ مردم مظلومی بود که ملجأی جز او برای استمداد در برابر استعمار نیافته بودند.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور عنوان کرد: یکی از وظایفِ مغفول نیروهای انقلابی در قبال انقلاب، تبیین و روایت و تحلیل است. اگر ما تاریخِ خود، منظورِ خود، آرمانِ خود را تبیین و تشریح نکنیم دیگران با نیت سوء آنها را تحریف و تخطئه می کنند. مقام معظم رهبری (حفظه الله) در ارتباط با لزوم تبیین حقایق می‌فرمایند: "خیلی از حقایق هست که باید تبیین بشود. در قبال این حرکت گمراه‌کننده‌ای که از صد طرف به سمت ملّت ایران سرازیر است و تأثیرگذاری بر افکار عمومی که یکی از هدف‌های بزرگ دشمنان ایران و اسلام و انقلاب اسلامی است و دچار ابهام نگه داشتنِ افکار و رها کردن اذهان مردم و بخصوص جوان‌ها، حرکت تبیین خنثی‌کننده‌ی این توطئه‌ی دشمن و این حرکت دشمن است. هر کدام از شما به عنوان یک وظیفه، مثل یک چراغی، مثل یک نوری پیرامون خودتان را روشن کنید.

مردانی دهه‌ی فجر را بهانه‌ی خوبی برای روشنگری و فرصت مغتنمی برای التزام به دستور مقام عظمای ولایت در ارتباط با جهاد تبیین دانسته و بیان کرد: هیچ جامعه‌ی زنده‌ای نمی توان یافت که تولد و مرگ جزء لاینفکِ تحولاتِ آن جامعه نباشد. حیات مکاتب، ادیان و انقلاب‌ها نیز چنین است، جنبش‌های اجتماعی شاهدِ تولدهای متعدد و لاجرم مرگ‌های متعدد هستند. با این تفاوت که در مورد تحولات و جنبش‌های اجتماعی، این تولد و مرگ‌ها نه فقط زیستی که سیاسی و الهی و اجتماعی نیز هستند. تعبیر زیبای ِ ریزش‌ها و رویش‌ها تا جایی که بنده بخاطر دارم اولین بار توسط مقام معظم رهبری و ناظر به همین تولدها و مرگ عنوان شد. نه رویش‌ها الزاماً ضامن بقایِ یک حرکت اجتماعی اند و نه ریزش‌ها الزاماً سبب فنای آن، بلکه نسبت و کیفیت این دو است که باعث روند استحکام و یا اضمحلالِ یک خیزش اجتماعی یا الهی می شود.

وی افزود: تعبیر مقام معظم رهبری در این خصوص قابل توجه است؛ ایشان می فرمایند: "مسئله‌ى رویش‌هاى ‌نوبه‌نو در نظام جمهورى اسلامى، یکى از اساسى‌ترین و مهم‌ترین مسائل است. اگر هر انقلابى و هر حرکت و نهضتى در عالم، رویش‌هاى نوین و پى‌درپى نداشته باشد، محکوم به زوال و فنا است. جمهورى اسلامى در طول این سال‌ها توانسته است در هر برهه‌اى از خود جلوه‌اى نو و متناسب با نیاز، بُروز بدهد. افرادى نگران ریزش‌ها بودند؛ گفته شد رویش‌ها بر ریزش‌ها غلبه خواهند کرد؛ و همین شد. آنچه مهم است این است که نگاه نسل نو و همه‌ى کسانى که نیروى جوانى را در خدمت به اهداف و آرمان‌هاى بلند می‌خواهند، باید به آینده‌هاى روشن و دور باشد - فقط جلوى پاى خودمان را نبینیم - آینده‌ى دور، ایجاد تمدن اسلامى است".

این استاد دانشگاه در ادامه با شاره  به ریزش‌ها و رویش هایی که در اثناء عمر با برکت انقلاب اسلامی روی داده است آن را نماینگر وجود یا عدمِ وجود برخی ویژگی‌های کلیدی، در سرنوشت افراد و عاقبت آنها در تاریخ سیاسی ِ کشور و انقلاب دانسته و برخی نکات و ویژگی‌ها را عنوان کرد.

مردانی

تعبّد و تقیّد؛ از شروط لازم برای قرار گرفتن در جرگه‌ی انقلابیونِ ثابت قدم

مردانی بیان کرد: در جمهوری اسلامی تعبّد و تقیّد یکی از شروط لازم برای قرار گرفتن در جرگه‌ی انقلابیونِ ثابت قدم است. کسی که عامل به حدود و متشرّع به احکام الهی نیست دیر یا زود مسیرش از مسیرِ انقلاب جدا می‌شود. دلیل بخش زیادی از ریزش‌های اول انقلاب من‌جمله از جماعت لیبرال‌ها و ملی‌گراها همین عدم تقیّد و تشرّع بود. کسی که در برابرِ ربِ خود تکبّر می‌کند و از اطاعت ِ خداوندی که وجودش نه فقط با دلایل نقلی که با ادلّه‌های عقلی نیز قابل اثبات است سر باز می‌زند قطعاً به دلیلِ همان تکبّر، فرمانبرداری تشکیلاتی و حکومتی نیز ندارد و در برابر خواست مردم نیز هر جا که مخالف خواست او باشد می ایستد.

 اخلاص در عمل؛  از رموز برکت در هر کاری است

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور اظهار کرد:  کسی که نیتی جز قیامِ الی الله و کمک به ضعفا و مظلومین در سر داشته باشد، در تیزآبِ انقلاب اسلامی مضمحل می شود. در سخنان بزرگان دین داریم که یکی از رموز برکت در هر کاری اخلاص در آن عمل است، انقلاب و عمل انقلابی نیز از این قاعده مستثناء نیست. 

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اخلاص سلیمانی عنوان کرد:" امّا اخلاص او؛ صدق و اخلاص. اگر اخلاص نباشد کار بی‌برکت می‌شود؛ اینکه می‌بینید کار برکت پیدا می‌کند، به خاطر اخلاص است. اخلاص او را از کجا می‌شود فهمید؟ از اینجایی که اصلاً دنبال دیده شدن نبود؛ یک ذرّه‌ای هم از دیده شدن فرار می‌کرد. او از دیده شدن فرار می‌کرد، حالا جوری شده که همه‌ی دنیا دارند او را می‌بینند؛ همه‌ی دنیا دارند او را می‌بینند. کار را برای خدا می‌کرد، تظاهر نداشت، لاف‌زنی نداشت؛ اوّلین پاداش دنیایی‌ای که خدای متعال به این اخلاص او داد، همین تشییع دَه‌ها میلیونی بود. این تشییع، اوّلین جزای اخلاص او در دنیا بود؛ حالا جزای آخرت که به جای خود محفوظ؛ این رواج اسم شهید سلیمانی و رواج شخصیّت او، یاد او و نام او در دنیا، جزای دنیوی [او بود]".

 از وجوه لازم برای انقلابی ماندن بصیرت و قدرت تحلیل است

مردانی افزود:  اگر چه تعبّد و اخلاص وجوه لازم برای انقلابی ماندن هستند اما شروط کافی نیستند، یکی از دیگر وجوه لازم برای انقلابی ماندن بصیرت و قدرت تحلیل است. در طول تاریخ از صدر اسلام تا کنون کم نبوده است دفعاتی که اسلام و امّت اسلام به سبب بی بصیرتیِ عده ای از خواصّ متحمل خسارات شده است. از فتنه انگیزی‌های عبدالرحمن بن عوف در سقیفه و نقش او در غصب خلافت تا فتنه انگیزی های طلحه و زیبر که از اصحاب رسول خدا بودند در جنگ جمل و یا حکمیتِ  احمقانه ی ابوموسی اشعری همه و همه ناشی از فقدان بصیرت بود. بزرگان جمع بخاطر دارند جایگاهی را که آقای منتظری به جهت حُسن اعتماد انقلابیون پیدا کرده بود، اما ساده لوح بودن و تعصبِ به بستگان، بخصوص در جریان محاکمه ی دامادش مهدی هاشمیِ معدوم، کار را بدانجا رساند که امام با آن نامه ی تاریخی ایشان را عزل کردند و به ایشان دستورِ دوری از سیاست دادند.

از بایسته‌های انقلابی ماندن؛ ملتزم بودن به سخت کوشی و عملِ جهادی

مردانی ملتزم بودن به سخت کوشی و عملِ جهادی را از بایسته‌های انقلابی ماندن دانسته و بیان کرد: کار جهادی تعریف خود را دارد، هر کاری خوبی کار جهادی نیست، به تعبیر مقام عظمای ولایت ما جز با کار جهادی و کار انقلابی نخواهیم توانست این کشور را به سامان برسانیم. قطعاً انجام کارِ پر حجم و مجاهدانه نیازمند سخت کوش ها، شب نخوابیدن‌‌ها و تحمل سختی هاست، که این امر با راحت طلبی و فشل بودن در تعارض کامل است. افراد زیادی در طول انقلاب و در دوران دولت‌های مختلف روی کار آمدند ولی ما همه‌ی آنها را انقلابی و مجاهد نمی‌دانیم. رئیس جمهوری که به جای حضور بی واسطه در کنار مردمِ مستضعف، افتخارش به این بود که از پشت شیشه‌ی ماشین و بر اساس چهره‌ی مردم وضعیت اقتصادی آنها را می‌فهمد و بر اساس لبخند یا اخمشان از آنها نظرسنجی می‌کند را ما قطعاً رئیس جمهوری مجاهد و تراز انقلاب نمی دانیم.

پرهیز از تجمل گرائی؛ از ملزومات انقلابی ماندن

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور ، پرهیز از تجمل گرائی را از ملزومات انقلابی ماندن دانسته و عنوان کرد:  اسلام با ثروت مخالف نیست و اتفاقاً نسبت به رفاه مردم تأکیدات متعددی دارد اما در مورد انقلابیون و بخصوص مسئولین اوضاع متفاوت است. مسئول در جامعه‌ی اسلامی نباید وقتش مصروف جمع مال شود، حتی به فرض اینکه این ثروت اندوزی از طرق کاملاً حلال و بی رانت و رابطه هم باشد. ثروت اندوزی با فرصت مغتنمی که مسئول در جامعه‌ی اسلامی برای خدمت به مردم دارد در تعارض است.  اینکه امیرالمومنین (ع) در نامه‌ای به فرماندار بصره عثمان بن حنیف انصاری او را به سبب شرکت در مهمانی سرمایه داران بصره مورد عتاب قرار می دهد ناظر به همین رویه‌ی اسلامی است. مال پرستی سبب شد صحابه‌ای چون سعد بن ابی وقاص، که از فرماندهان سپاه اسلام در جنگ بدر و احد بود و می بایستی بعداً خود نگهبان ارزش‌های اخلاقی و اسلامی باشد، به جمع آوری پول و ثروت پرداخته، تمام سوابق نیک خود را بر باد دهد و اگر چه در روی حضرت علی شمشیر نکشید اما او را یاری هم نکرد، تا آنجا که حضرت امیر در مورد ایشان فرمود« خَذَلوا الحَقَّ و لم ینصُروا الباطل؛ حق را خوار کردند و باطل را یاری نکردند».

وی افزود: در انقلاب اسلامی هم سال‌ها عده ای که اسم خود را تکنوکرات و فن‌سالار گذاشته بودند موذیانه و به اسم انتقال فناوری و از قِبلِ روابط و رانت اطلاعاتی، ثروتهای کلان به جیب زدند که البته انقلاب جلوی این‌ها ایستاد و مسئولین انقلابیِ ما فارغ از آنکه طرف، فرزند کدام یک از خواص است اینها را به دادگاه و زندان کشاندند. قطعا مشیِ انقلابی گری با زیِّ متمولانه در مسئولی جمع نمی گردد. امام راحل در این مورد اشاره‌ی دقیقی دارند، ایشان می‌فرمایند: «مبارزه با رفاه طلبی سازگار نیست و آنها که تصور می کنند مبارزه در راه استقلال و آزادی مستضعفین و محرومان جهان با سرمایه داری و رفاه طلبی منافات ندارد، با الفبای مبارزه بیگانه اند. بحث مبارزه و رفاه و سرمایه، بحث قیام و راحت طلبی، بحث دنیاخواهی و آخرت جویی دو مقوله ای است که هرگز با هم جمع نمی شوند».

ولایت فقیه ستون خیمه‌ی امّت اسلام است

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در ادامه به موضوع ولایتمداری اشاره کرده و آن را ستون خیمه امت اسلام معرفی کرده و افزود:  شما می‌بینید که منطق و کلام ِجمهوری اسلامی در چه جغرافیایِ عظیمی از شرق دور گرفته تا زیر شاهرگ آمریکا یعنی آمریکای جنوبی نفوذ دارد. اکنون حتی بسیاری از ملی گرایانی که سال‌ها معارض و مخالف جمهوری اسلامی بودند اقرار می‌کنند که هیچ حکومتی جز جمهوری اسلامی در تاریخ نتوانسته احیاگر نفوذ ایران، نه تنها در حوزه‌ی تمدنی خود که در ورای اقیانوس ها باشد. این مقدور نبود مگر ذیل اطاعت از ولایت فقیه و عمل به منویاتِ  حکیمانه‌ی امامین انقلاب. ما بسیار خوشبخت بودیم که در عصر این دو حکیم فرزانه زیستیم و این از نعماتِ کم نظیری است که نصیب ما شده است و ما باید با عمل جهادی و انقلابی خود شکرگذار این نعمت باشیم. قطعاً دل سپردگی و سر سپردگی به ولی فقیه حاضر، به این حکیم فرزانه یعنی رهبر معظم انقلاب (حفظه الله) مهمترین عامل رویش‌های انقلابی در سه دهه ی گذشته ی انقلاب یعنی دوران زعامت ایشان بوده است. رضائی نژاد ها، احمدی روشن ها، حججی ها محصولِ همین دلدادگی الهی بودند.

مردانی در پایان سخنان خود عنوان کرد: تعبیر دیگر از "رویش و ریزش" که عنوان بحث ماست همان "عاقبت به خیر شدن یا نشدن" است. در اینجا ترجیح می دهم حُسن ختام عرایضم استعاره ای از جملات شهید بزرگوار شهید سلیمانی باشد، او که خودش از بزرگترین مصادیق رویش‌های انقلابی بود کسی که تشییع بی بدیلش و اشک‌های عرفا و مراجع و مردم مومن در فراقش تعبیر مشهودِ عاقبت بخیری بود. ان شاءالله تذکری به بنده و همه ی عزیزان باشد. ایشان می‌فرمایند"برادران، رزمندگان، یادگاران جنگ؛ یکی از شئون عاقبت به خیری نسبت شما با جمهوری اسلامی و انقلاب است. والله والله والله از مهمترین شئون عاقبت به خیری همین است. والله والله والله از مهمترین شئون عاقبت به خیری، رابطه قلبی و دلی و حقیقی ما با این حکیمی است که امروز سکان انقلاب را به دست دارد. در قیامت خواهیم دید، مهمترین محور محاسبه این است".

انتهای پیام/

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.