عملکرد تحول‌آفرین نهضت استادی بسیج با ایجاد گروه‌های مطالعاتی، اندیشگاهی و مسئله‌محور/ راه‌حل مشکلات مردم باید با دست پرتوان اساتید شناسایی و به مسوولان ارائه گردد

asatid
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور:

عملکرد تحول‌آفرین نهضت استادی بسیج با ایجاد گروه‌های مطالعاتی، اندیشگاهی و مسئله‌محور/ راه‌حل مشکلات مردم باید با دست پرتوان اساتید شناسایی و به مسوولان ارائه گردد

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک برضرورت نقش آفرینی استادان بسیجی در ایجاد تحول در نظام برنامه‌ریزی کشور در راستای حل مسائل و مشکلات مردم تاکید کرد.

به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج (ناب)، محمدرضا مردانی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور درجمع  اساتید و مسوالان کانون‌های بسیج اساتید  دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی که در سالن جلسات واحد اراک برگزار شد، ضمن تسلیت ایام سوگواری سالار شهیدان این ایام را ایام بسیار با عظمتی دانسته و با بیان فرمایش امام خمینی (ره) که "این محرم و صفر و عاشوراست که اسلام را زنده نگه می دارد "و "هر چه داریم از محرم و صفر و عاشوراست"، به  نقش تاثیر گذار نهضت عاشورا و فرهنگ شهادت در شکل گیری انقلاب شکوهمند اسلامی و تاثیر جریان مذهبی عاشورا و قیام سید‌الشهداء در شکل گیری حرکت عظیم انقلاب در سال ۵۷ اشاره کرد.

ایام سوگواری حضرت اباعبدلله (ع) و عاشورای حسینی فرصتی است برای بازشناسی هویت شیعه

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در ادامه با اشاره به سخنرانی فوکویاما متفکر آمریکایی در کنفرانس شیعه شناسی سال ۱۹۶۷ با عنوان بازشناسی هویت شیعه، گفت: این متفکر آمریکایی در سخنرانی خود در تعریف شیعه تعبیر جالبی دارد. وی شیعه را پرنده ای می داند با دو بال؛ یک بال سبز که بال عدالت طلبی و مهدویت و یک بال سرخ، که بال شهادت طلبی است که از کربلا و عاشورا نشاُتگرفته است. اما این پرنده زرهی به نام ولایت فقیه دارد واین زره اورا صاحب قدرتی کرده است که هرگز نمی توان او را شکست داد یا با او مبارزه کرد. فوکویاما می گوید در میان مذاهب اسلامی تنها شیعه است که به ولایت فقیه اعتقاد دارد و به همین دلیل علی رغم سالیان سال گوشه گیری و به کنار زدن آن و حجم فشارها هنوز پابرجاست.

مردانی ادامه داد: این نظریه پرداز آمریکایی توصیه می‌کند اگر می‌خواهید هویت شیعه را تضعیف کنید باید ولایت فقیه را تضعیف کنید، چرا که تضعیف ولایت فقیه موجب رفاه طلبی شده و رفاه طلبی جای شهادت طلبی را می‌گیرد‌، عدالت طلبی وقتی  تعطیل شود، انتظار هم به فراموشی سپرده خواهد شد و این نکته مهمی است.

رئیس سازمان بسیج اساتید عنوان کرد: شیعه همان عنصرقدرتمند معنوی است که امروزه توانسته در منطقه با ایجاد جبهه مقاومت مقابل مستکبرین به یک قدرت منطقه‌ای تبدیل شود و ما اکنون شاهد بالندگی این اندیشه هستیم. بنابراین یکی از رسالت‌های ما توجه به این دو بال است. ایام سوگواری اباعبدلله و عاشورای حسینی فرصتی است برای بازشناسی هویت شیعه وتبین فلسفه قیام عاشورا و در این میان نقش اساتید بسیجی این است که سایر اقشار را با فلسفه عاشورا و قیام اباعبدلله آشنا کنند تا این فرهنگ ماندگار همچنان عمیق تر و بالنده تر در میان نسل جوان بازشناسی شود.

وی در ادامه بیانات خود به نقش آفرینی بسیج اساتید اشاره کرد و گفت: نهضت استادی بسیج باید در وسط میدان باشد و ظرفیت‌های با ارزش خود را برای حل مشکلات جامعه مصروف سازد .

 راه حل مشکلات مردم باید با دست پرتوان اساتید شناسایی و به مسوولان مربوطه ارائه گردد

این استاد دانشگاه در ادامه به ظرفیت بالای دانشگاه آزاد اسلامی و لزوم به کارگیری امکانات آن در راستای خدمت به نظام اشاره کرد و افزود: این انتظار وجود دارد در دولت سیزدهم که زمینه همراهی بیشتر دولت با بسیج اساتید فراهم شود، استادان دانشگاه از طریق تشکیل گروه‌های مسئله محور در عرصه‌های مختلف نقش آفرینی کنند. لازم است اساتید با به کارگیری توانمندی تخصصی  و سرمایه‌های اجتماعی و انسانی دانشگاه‌ها در این عرصه پیشگام و پیشران توسعه باشند.

مردانی عنوان کرد: بسیج اساتید زمانی به خوبی ایفای نقش خواهد کرد که مردم طعم شیرین خدمت بسیج اساتید را بچشند، همانگونه که بسیج جامعه پزشکی در مناطق محروم با حضور در مناطق محروم  برای درمان مردم خدمت رسانی می‌کند، باید خدمات بسیج اساتید هم درمیان توده‌های مردم این گونه احساس شود.  مشکلات مردم بررسی گردد  و راه حل آن به دست توانای اساتید شناسایی و به مسوولان مربوطه ارائه شده و مطالبه گردد، و به مرحله اجرا در آید. آن وقت است که طعم شیرین کمک استادان و جامعه دانشگاهی  را مردم احساس می کنند.

وی گفت:  گروه‌های مسئله محور نهضت استادی بسیج برای توسعه بخش صنعت، معدن ، کشاورزی و دامداری  و ... و حل مشکلات  این بخش‌ها متمرکز شده و با حضور و اعلام آمادکی به یاری  مراکز تولیدی  وروستایی  شتافته و با دغدغه‌هاشان آشنا شده و مسائل را به حوزه ‌های حاکمیتی نظام منتقل کنند  تا  چاره اندیشی شود و پیگیری کنند. تا در سطوح بالای تصمیم گیری به کلان برنامه تبدیل شود و دراولویت سیستم برنامه ریزی کشور قرار گیرد. اگر این ارتباط با مسوولان اجرایی در سطوح بالا و مدیران میانی و پایینی و حتی بدنه جامعه و متن مردم با نگاه جهادی و با تشکیل گروه‌های مطالعاتی مسئله محور ایجاد شود، در صورت برخورداری از انسجام ودقت به برنامه‌های جامعی تبدیل  می‌گردد که می‌تواند به الگویی تبیل شود و به برنامه ریزان کشور کمک کند تا نظام برنامه ریزی کشور را اصلاح کنند. این عملکرد بسیج تحول آفرین خواهد بود.

مردانی افزود: ایجاد تحول در همه حوزه‌ها اعم از خط مشی گذاری و سیاست گذاری و برنامه ریزی و تغییر رویه در ساز و کار بخش‌های مختلف نیازمند تشکیل گروه های مسئله محور و مطالعات  اندیشگاهی است که امروز بستر آن در نهضت استادی بسیج  استان‌ها فراهم شده و مسوولین بسیج اساتید در واحدهای دانشگاهی با توجه به مزیت نسبی در هر استان آماده اند به کمک دستگاه‌های مختلف اجرایی استان بشتابند و نظام مسائل استان را احصاء نموده و موضوعات پایان نامه‌های دانشجویی  را به سمت حل مسائل کشور هدایت کنند و نهایتا آن را به برنامه پیشنهادی برای ارائه به مسوولان استانی و کشوری تبدیل نمایند.

این استاد دانشگاه با اشاره به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، گفت: درصورت  تدوین و پیاده‌سازی این الگو است که زمینه تشکیل دولت اسلامی فراهم  خواهد شد و یکی از ارکان مهم تحقق این الگو استادان و پژوهشگران و دانشگاهیان هستند که در این مسیر می‌توانند نقش آفرین باشند و بسیج اساتید امامت سایراقشار بسیج را در این عرصه عهده دار است.  مقام معظم رهبری مدظله العالی استاد دانشگاه را فرمانده جنگ نرم می‌نامند، فرمانده باید سایر ارکان را  در جهاد علمی و اقتصادی و فرهنگی و.. برای پیروزی هدایت کند.

رئیس بسیج اساتید در ادامه به نقش مهم پیشکسوتان علمی و استادی در دانشگاه اشاره کرده و در کنار استفاده بردن از تجارب بزرگان بر اهمیت ایجاد بستر لازم برای جوان گرایی  تاکید کرد و گفت: در کنار استفاده از تجربه استادان  و دانشیاران و  پیشکسوتانی که توانایی ونشاط  لازم برای سامان دهی امور را داشته باشند، باید از حضور جوان‌هایی که  از دانش روز و انگیزه و شایستگی لازم برخوردارند، با اولویت استفاده کرد.

 وی درادامه اولویت ها و رویکردهای نهضت استادی بسیج را در سال جاری تشریح کرد و سه سطح یا سه لایه ماموریتی مهم نهضت استادی بسیج برشمرد.

مردانی در ادامه به تشریح جزییاتی از این سه حوزه  پرداخته و گفت:  درسطح اول ماموریتی سازمان بر اساس سند اعتلای ده ساله راهبردی بسیج که به تایید مقام معظم رهبری رسیده و ابلاغ شده است، دستیابی به جایگاه مرجعیت علمی و فکری وکمک به تصمیم سازی برای نهادهای عالی سیاستگذاری نظام یکی از این موارد است. با توجه به  این ماموریت بسیج استادان می‌تواند به شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجمع تشخیص مصلحت نظام، قوای سه گانه ، و مراجع  خط مشی گذاری دیگر یاری برساند واز این طریق نقش مرجعیت علمی و فکری خود را ایفا کند.

وی ادامه داد: ماموریت دوم شناسایی و شبکه سازی نخبگان علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و ملی و بین المللی است که بخشی از این ماموریت مربوط به اساتید دانشگاهای کشور است و بخش دیگر آن باید ازطریق ارتباط با مجامع بین المللی و اساتید دانشگاه‌های سایر کشورها محقق شود.

مردانی سومین ماموریت از حلقه اول را افکار سنجی نخبگانی معرفی کرد و افزود:  درسازمان مرکزی بسیج اساتید مرکز افکار سنجی نخبگان ایجاد خواهد شد و به کمک آن نظریه‌ها و ایده‌ها و راه حل پیشرفت کشوراز نگاه  نخبگان  جمع آوری ودسته بندی شده تا در اختیار بخش‌های حاکمیتی و تصمیم ساز نظام قرار گیرد . این کار بزرگی است،  در این صورت است که با نگاه آینده پژوهی می شود به بخش‌های سیاستگذار و مدیریتی کشور یاری رساند.

وی چهارمین ماموریت اولویت دار این نهاد علمی و دانشگاهی  را طراحی و ساماندهی بانک اطلاعات و ایده‌های استادان و پژوهشگران دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی ونخبگانی عنوان کرده و آن را سرمایه عظیمی برای نهضت استادی دانسته و گفت: امروز سازمان‌ها و شرکت‌های دانش بنیان که سرمایه فکری را مهمترین اولویت خود می پندارند در مقایسه  با سازمان ها وشرکت‌هایی که بر سرمایه مالی و فیزیکی خود  می‌بالند قابل مقایسه نیستند. سازمان‌هایی به توسعه و موفقیت خیره کننده دست یافته اند که بر روی نیروها ومنابع دانشی وسرمایه فکری متمرکز شده اند  اگر نظام ایده‌ها شکل گیرد و مورد بررسی و در اختیار بخش‌های مختلف حاکمیتی و اجرایی کشور قرار گیرد، می تواند کمک بزرگی از سوی نهضت استادی به نظام اسلامی باشد.

 مردانی به فراهم شدن بستر همکاری با مرکز  پژوهش‌های مجلس  و تنظیم پیش نویس تفاهم نامه  همکاری در این خصوص اشاره  کرد و گفت :  نهضت استادی بسیج آمادگی خود را برای همکاری با قوه قضائیه به ویژه معاونت پیشگیری از جرائم این قوه و دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام برای نظارت بر اجرایی شدن مصوبات این مجمع و همکاری با شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزراتخانه و دستگاهای اجرایی اعلام نموده و در استان‌ها نیز  هرگونه کمک و همکاری به سازمان ها و نهادهای دولتی و حاکمیتی و مدیریت شهری و روستایی از اولویت‌های مهم  بسیج اساتید است.

وی دیگر ماموریت‌های این حلقه را جبهه سازی علمی فرهنگی از نخبگان عنوان کرد و افزود: در هر استان و شهرستان گروه‌های مسئله محور به صورت منظم و دوره‌ای  گردهم آمده و پیرامون مسایل مهم زیست بوم خود گفت و گو می‌کنند. خروجی این جلسات به پیگیری دغدغه‌های مردم  و مطالبه  از مقامات ملی و محلی، استاندار و فرماندار و مسوولان ....  خواهد انجامید. باید جبهه ای تشکیل شود که مسائل مهم استان را به گفتمان غالب  و عمومی تبدیل کند.

علاوه براین  این جبهه فرهنگی می تواند برگزاری رویدادهای مناسبتی، همایش های علمی ، کرسی های نظیه پردازی  و ده‌ها فعالیت برای تحقق این ماموریت را در دستور کارخود قرار دهد.

این استاد دانشگاه در ادامه دانش افزایی و توانمند سازی  نخبگان برای تجهیز آنان در جبهه مقابله با جنگ نرم  وجنگ شناختی دشمن را از دیگر ماموریت های این حلقه دانست و افزود: اساتید در حوزه‌های جنگ نرم باید نسبت به آخرین شبهات و نظرات علمی آگاهی یابند تا بتوانند به خوبی از آرمان‌های انقلاب دفاع کنند.  ارتقای بصیرت وتعمیق معنویت و معرفت دانشجویان با کمک تشکل های دانشجویی نیز در این رابطه مورد توجه است.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور، حلقه سوم ماموریت‌های سازمان بسیج اساتید کشور را فعالیت‌های اقتضایی دانست و بیان کرد:  به تبع اقتضاعات باید گروه‌های روشنگری در دانشگاه‌ها ایجاد شود و نهضت استادی همراه آحاد بسیج در کنارسایر اقشار و گروه‌های اجتماعی در این زمینه نقش آفرین باشند. در این راستا در آغاز سال تحصیلی جدید لازم است هم در سازمان مرکزی و هم در هر استان ماموریت اقتضایی تعریف شود تا در کنار مباحث معنوی، علمی و مبنایی بتوان در میدان عمل برای تحقق دولت اسلامی مورد نظر مقام معظم رهبری  در بیانیه گام دوم انقلاب ایفای نقش کرده و با برنامه انتظار داریم بسیج اساتید در کنار اساتید دیگر از ظرفیت‌ها استفاده کنند و با میدان داری علمی کارها را به نتیجه رسانند.

وی افزود: هرکار زمین مانده نظام در تمامی صحنه‌های مورد نیاز انقلاب حضور بسیج اساتید را طلب کند، نهضت استادی بسیج  نقش آفرینی در شرایط خاص و بحرانی و آن صحنه را براساس  ضرورت وظیفه خود می‌داند. در شرایط کنونی  کمک به کنترل بحران کرونا یکی از این ضروت‌هاست که تمام کانون‌ها اکنون به فرمان رهبر معظم انقلاب درکنار سایراقشار بسیج  و بخش سلامت و کادر درمان آماده کمک رسانی است.

مردانی در بخش پایانی سخنان خود گفت: در  ایام سوگواری و روزهایی که به برکت سلار شهیدان کربلا  نورانی شده است،  با حضرت اباعبدلله الحسین (ع) پیمان می بندیم  در راستای تحقق آرمان‌های عاشورا و انقلاب اسلامی بکوشیم و در راستای  تحقق بیانیه گام دوم انقلاب که مقدمه  تحقق دولت اسلامی و زمینه ساز ظهور حضرت ولی عصر (عج) است هر آنچه در توان داریم در طَبَق اخلاص قرار داده و از هیچ کوششی فرو گذاری نکنیم.

انتهای پیام/

خبرنگار: قدیری

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.