ششمین جلسه دوره آموزشی حکمرانی و سیاستگذاری سازمان بسیج اساتید با عنوان «آیندهپژوهی و سناریونویسی»
ششمین جلسه دوره آموزشی حکمرانی و سیاستگذاری سازمان بسیج اساتید با عنوان «آیندهپژوهی و سناریونویسی»
به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج (ناب)، ششمین جلسه درسی دوره آموزشی حکمرانی و سیاستگذاری اندیشگاه سیاستپژوهی و راهبردنگاری سازمان بسیج اساتید دانشگاهها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور به صورت وبيناری با حضور اعضای هیأت علمی مسئول و عضو کارگروههای مطالعات راهبردی استانها، اندیشکدهها و گروههای علمی مسأله محور کانونهای بسیج اساتید سراسر کشور روز سهشنبه، دوم دی ماه 1399 از ساعت 18 تا 20:30 برگزار شد.
دکتر محمدمهدی ذوالفقارزاده، استاد دانشگاه تهران در این جلسه که با هدف آشنایی با آیندهپژوهی و سناریونویسی تشکیل شد به تبیین چرایی، چیستی و چگونگی آیندهپژوهی پرداخت.
وی با اشاره به فلسفه وجودی آیندهپژوهی در محیط پرتلاطم امروزی به عواملی چون تغییر، اشاره و بر لزوم آمادگی و عدم غافلگیری و برخورد فعال با محیط پرنوسان، پیچیده و مبهم (VUCA) امروز اشاره کرد.
عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران تغییر را هم خاستگاه آیندهپژوهی و هم هدف و مقصود آن معرفی کرد و گفت: باید توجه داشت که تغییر، در گرو تغییر و تعدیل ذهنیتها و نگرشهاست و این کارکردی است که در صورت اجرای صحیح آیندهپژوهی به درستی و در معنای اصیل آن تحقق مییابد.
این استاد دانشگاه در توصیف چیستی آیندهپژوهی گفت: آیندهپژوهی پیشگویی یک آینده قطعی و مشخص و خطی نیست، بلکه در آیندهپژوهی به مطالعه بدیلهای گوناگون و آیندههای مختلف پرداخته میشود، از آیندههای ممکن و محتمل گرفته تا باورپذیر و شگفتیساز و مطلوب. آیندههای مطلوب هم باید به شکلی هوشمندانه از میان آیندههای ممکن و محتمل و مقدور استخراج شود، موضوعی که در مخروط آیندهپژوهی قابل فهم است.
دکتر ذولفقارزاده در ادامه به توصیف معادلهای این رشته مانند آیندهپژوهی و آیندهنگاری پرداخت و برخی قوانین آیندهپژوهی از دید صاحبنظران این حوزه مانند دیتور، سردار و عنایتالله را مرور کرد.
عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران ضمن تأکید بر ضرورتهای مبحث تنوع، عنوان کرد: آینده از برهمکنش رویدادها، روندها، اقدامات و تصاویر ساخته میشود و البته در باور یک انسان موحد، شناخت قصد و اراده و «برنامه خداوندی» نقشی بی بدیل دارد که در پارادایم و دستگاه آیندهنگری الهی به آن پرداخته میشود.
وی در ادامه رویکردهای اکتشافی و هنجاری و برخی از چارچوبهای اصلی آینده پژوهی اتحادیه اروپا (FLA) و چارچوب عمومی آیندهپژوهی و چارچوب آیندهنگاری راهبردی و نیز یکی از چارچوبهای داخلی این مبحث را مرور کرد و در خصوص روشهای آیندهپژوهی و طبقهبندی روشهای آیندهپژوهی پاپر (الماس پاپر) مبتنی بر دو محور سخن گفت.
منطق کلی حاکم بر روشهای آیندهپژوهی (واگرایی در کنار همگرایی و وحدت در عین کثرت) تأکید پایانی ششمین جلسه از دوره آموزشي حكمراني و سياستگذاري سازمان بسيج اساتيد كشور بود.
گفتنی است، در ابتدای این جلسه دکتر وحید آرایی، قائممقام اندیشگاه سیاستپژوهی و راهبردنگاری سازمان بسیج اساتید کشور، ضمن اشاره به ضرورت آیندهپژوهی و سناریونویسی برای شبکه نخبگانی اندیشگاهی بسیج اساتید کشور با رویکرد حلالمسایلی مبتنی بر نظام ظرفیت ملی، بر اهمیت نیاز به آیندهپژوهی برای فهم نظام مسایل و اولویتهای سیاستی و تغییرات احتمالی آینده مسایل تأکید کرد.
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، مأموریت اصلی آیندهپژوهی را حل مسأله عنوان نمود که قبل از تصمیمگیری و تعیین سیاست عمومی میبایست مورد توجه قرار گیرد و تاکید کرد؛ یکی از مرسومترین روشها و فرایندهای آن، سناریونویسی است.
مدیر آموزشی و تربیت نخبگانی سازمان بسیج اساتید کشور در پایان بیان کرد: سناریونویسی ترسیم آیندههای ممکن، محتمل و مطلوب در خصوص نظام مسایل در عرصههای گوناگون و سطوح مختلف بینالمللی، ملی، منطقهای، استانی و محلی است که جزو ضرورتهای روشی و بینشی مسألهشناسی و ارائه توصیهها و راهحلهای سیاستی به سیاستگذاران از سوی شبکه اندیشگاهی نهضت استادی بسیج متناسب با زیست بوم و نظام ظرفیت کشور است.
انتهای پیام/
افزودن دیدگاه جدید