تبیین جهش تولید با توجه به آموزههای قرآنی و علم اقتصاد
تبیین جهش تولید با توجه به آموزههای قرآنی و علم اقتصاد
به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج اساتید کشور، معاونت بررسی و تحلیل سازمان بسیج اساتید کشور با انتشار مقالهای تحلیلی به تبیین جهش تولید با توجه به آموزههای قرآنی و علم اقتصاد پرداخته است.
در متن این مقاله آمده است:
تبیین جهش تولید با توجه به آموزههای قرآنی و علم اقتصاد
12 سال شعار اقتصادی اما هنوز هم بخشهای مهمی از مسائل اقتصادی کشور، لاینحل باقی مانده است.
شعار سال به عنوان راهبرد مجموعه شیوههایی برای حل مسائل اقتصادی کشور جهش تولید باعث کاهش تورم و افزایش اشتغال شده و بخشی از مشکل بیکاری را حل میکندو میتواند در کاهش و حل مسائلی چون آسیبهای اجتماعی مفید باشد.
1. کار و تولید در قرآن و روایات
اهمیت و ارزش کار و تولید در قرآن، «وَ اَن لَیسَ لِلانسانِ اِلاّ ما سَعی» (نجم: 39)
«لِلرِّجالِ نَصیبٌ مِمَّا اکْتَسَبُوا وَ لِلنِّساءِ نَصیبٌ مِمَّا اکْتَسَبْنَ» (نساء: 32) مردان از آنچه به دست میآورند نصیبی دارند و زنان نیز نصیبی. رسول مکرم اسلام(ص) میفرمایند: «صارَ اَوْلِیاءُ اللّهِ اِلَی الاْجرِ بِالصَّبْرِ وَ اِلَی الاْمَلِ بِالْعَمَلِ». اولیای خدا از راه صبر و استقامت، به پاداش، و از راه عمل به آمال [خود] رسیدند.
امام علی(ع) نیز میفرماید: «اَلاْمانِی تخْدَعُکَ وَ عنْدَ الْحَقایقِ تَدَعُکَ». آرزوهای خیالی تو را میفریبد و به هنگام برخورد با واقعیات نومیدت میسازد.
مهمترین اصول و راهبردهای کار و تولید از دیدگاه قرآن و روایات عبارتاند از:
کار سودمند
یک اصل و هدف مهم از کار و تولید در اسلام، کارآمد بودن است؛ به این معنا که کار و تولید باید معطوف به هدفی یا تحقق منفعتی باشدامام علی(ع) در این باره میفرماید: «لا تَکُنْ فیما تورِدُ کَحاطِبِ لَیلٍ وَ غُثاءِ سَیلٍ». در آنچه فراهم میآوری همچون هیزمکش شب و گردآورنده خاشاک سیل آورده مباش.
حضرت همچنین میفرمایند: «اَلْعاقِلُ مَنْ لا یضیعُ لَه نَفَساً فیما لا ینْفَعُهُ، وَ لا یقْتَنی ما لا یصْحَبُهُ.» عاقل کسی است که (حتی به اندازه) یک نَفَس به کار بی سود نپردازد و چیزی که با او نماند، گرد نیاورد.
کار متداوم
اسلام، کار را با «کیفیت» و «تداوم» آن میسنجد، نه با حجم زیاد.
امام باقر میفرماید: «اَحَبُّ الاْعْمالِ اِلَی اللّهِ عَزَّوَجَلَّ ماداوَمَ عَلَیهِ الْعَبْدُ وَ اِنْ قَلَّ». محبوبترین کارها نزد خداوند کاری است که بنده بر آن مداومت کند هر چند اندک باشد.
همچنین امیر مؤمنان علی(ع) میفرماید: «قَلیلٌ تَدُومُ عَلَیهِ، اَرْجی مِنْ کَثیرٍ مَمْلُولٍ مِنْهُ». کار اندکی که بر آن مداومت کنی، امیدبخشتر از کار بسیاری است که از آن ملول گردی. از این رو، خداوند به پیامبر دستور میدهد که پیوسته و بدون وقفه در کار و فعالیت باشد و اگر از کار مهمی چون تبلیغ و جهاد فارغ شد، به عبادت و تربیت افراد بپردازد: «فَاِذا فَرَغْتَ فَانْصَبْ وَ اِلی رَبِّکَ فَارْغَبْ». (انشراح: 8 و 9)
قبول کار پرزحمت و رنج
واقعیت آن است که کار و تولید همواره با سختی و زحمت همراه است، در حالی که انجام کارهای پرزحمت انسان را آزمودهتر میکند. پیامبر اسلام میفرماید: «اَفْضَلُ الاْعمالِ اَحمَزُها». بهترین کارها، سختترین آنهاست. سختی، مقدّمه رفاه و رنج، کلید گنج است و کار پرزحمت آسایش میآورد: اِن مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً. (انشراح: 6)
قبول کار و مسئولیت در حد توان
در تولید، چون دیگر امور اجتماعی و سیاسی، توان کاری، تجربه و تخصّص افراد، یک اصل مهم است؛
آیهی معروف «لایکلف الله نفسا الا وسعها» دلالت بر این امر دارد.
امام صادق نیز میفرماید: «ما اُبالی اِلی مَنِ ائْتَمَنْتُ خائِناً اَوْ مُضَیعاً». برای من فرقی نمیکند (یکسان است که) شخص خیانت پیشه را امین بدانم یا شخص [ناتوان و غیرمتخصّصی] که ضایع کننده است! چرا که شخص غیر متخصص سبب رکود کار، ضایع شدن مواد و امکانات تولید و حقوق دیگران میشود.
از دیدگاه اسلامی، افرادی که خود را در کاری توانمند و برای مسئولیتی شایسته میبینند، موظفند برجستگیها و تواناییهای خود را یادآور شوند و مسئولیتهای پیشنهادی را بپذیرند. بسان حضرت یوسف(ع) که چون دو اصل مهم و دو خصیصه «تخصّص» و «تعهّد» را در خود یافت، بیدریغ خود را برای احراز خزانهداری سرزمین مصر معرّفی کرد: قالَ اجْعَلْنی عَلی خَزائِنِ الاْرْضِ اِنّی حَفیظٌ عَلیمٌ (یوسف: 55).
استحباب کشاورزی و تجارت
حیات اقتصادی و تأمین مواد غذایی یک کشور بسته به کشاورزی آن است.
اسلام نیز، آن را عملی بسیار پسندیده و مستحب میداند و تأکید دارد که زمینهای بایر و موات را احیا تا از محصولات آن بهرهمند شویم.
جالب آنکه امیرالمومنین علی(ع) نیز میفرمایند: کسی که به آب و زمین مناسب دست یابد با این وصف محتاج شود، خدا او را [از خودش] دور میسازد.
کشاورزی به عنوان فعالیتی اقتصادی به دلیل مولد بودنش و نقشی که در تأمین امنیت غذایی و نیازهای اساسی هر جامعهای دارد، مورد توجه اسلام است.
بنابراین، در کار و تلاش، قطعاً اولویت با فعالیتهای تولیدی و مفید به حال جامعه است نه کارهای دلالی و واسطهگری.
تجارت، معاملات، واردات و صادرات نیز به عنوان یکی از راههای تأمین معاش به رسمّیت شناخته شده و دخل و تصرف در اموالی که از این راه به دست آمده باشد با شرایطی مجاز و حلال است: «یا اَیهَا الَّذینَ امَنُوا، لا تَأْکُلُوا اَمْوالَکُمْ بَینَکُمْ بِالْباطِلِ، اِلاّ اَنْ تَکُونَ تجارَةً عنْ تراضٍ مِنْکُمْ» (نساء: 29)ای کسانی که ایمان آوردهاید! اموال یکدیگر را به باطل (و از راه نامشروع) نخورید. مگر اینکه تجارتی با رضایت شما انجام گیرد. با این تذکّر که مقصود از «تجارت» در روایات اسلامی، تنها خرید و فروش و بازرگانی نیست، بلکه مقصود معامله، کسب، حرفه و صنعت است.
انتهای پیام/
افزودن دیدگاه جدید