نقش قدرتمند بانوان در انتخابات /دانشجویان باید آگاهی سیاسی و اشراف به مسائل مهم پیرامون خود داشته باشند

asatid
سرپرست مرکز تحقیقات راهبردی بانوان و خانواده بسیج اساتید تبیین کرد:

نقش قدرتمند بانوان در انتخابات /دانشجویان باید آگاهی سیاسی و اشراف به مسائل مهم پیرامون خود داشته باشند

معصومه مقیمی سرپرست مرکز تحقیقات راهبردی بانوان و خانواده بسیج اساتید کشور در نشست وبیناری با موضوع مشارکت حداکثری در انتخابات با محوریت نقش آفرینی اساتید بر لزوم نقش آفرینی اساتید به ویژه اساتید بانو در دعوت به مشارکت حداکثری تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج اساتید کشور، معصومه مقیمی مشاور ریاست سازمان بسیج اساتید کشور و سرپرست مرکز تحقیقات راهبردی بانوان و خانواده سازمان بسیج اساتید در نشست وبیناری با موضوع « مشارکت حداکثری در انتخابات با محوریت نقش آفرینی استادان»  که با مشارکت دفتر امور بانوان و خانواده و کانون فضای مجازی دانشگاه آزاد اسلامی کرج  برگزار شد، بر ضرورت شناخت معیارهای انتخاب اصلح و تلاش نخبگان و نقش آنان در معرفی این معیارها تاکید کرد.

مقیمی گفت:  باید تلاش کنیم که با حضور حداکثری بتوانیم به نتیجه مطلوب برسیم. اکنون امکان انتخاب فراهم است، اما وصول نتیجه مطلوب به اقبال عموم مردم به این مسئله کاملا بستگی دارد. انسان به عنوان یک موجود صاحب اراده و اختیار همواره در معرض انتخاب است،  اساساً خاستگاه انتخاب  به اراده برمی‌گردد. انسان در برهه‌های مختلف زندگی و در دوراهی‌های مختلف دائماً در حال انتخاب است و همواره در هر مرحله باید پاسخگوی انتخاب خودش نیز باشد و این در واقع شخصیت او را می‌سازد. انسان فرزند انتخاب خویش است.

وی در ادامه انتخابات را به عنوان یک حق  طبیعی عقلانی و عقلایی و یک تکلیف و مسئولیت انسانی معرفی کرده و عنوان کرد: اراده و اختیار تکالیف و حقوقی را برای هر فردی ایجاد می‌کند.

این استاد دانشگاه حضور در انتخابات را به عنوان یکی از حقوق اجتماعی مطرح کرده  و آن را انتخاب سرنوشت جمعی و فردی دانسته و از این منظر به بیان اهمیتش پرداخته و بر ضرورت آن تاکید کرده و آن را عملی سرنوشت ساز و ضرورتی غیر قابل چشم پوشی عنوان کرد و آن را حتی فراتر از حق و وظیفه دانست.

مقیمی گفت: انتخابات نه تنها سرنوشت فردی یکایک آحاد جامعه را تغییر می‌دهد، بلکه به سرنوشت جمعی افراد هم بستگی دارد و حتی می‌تواند نسل‌های بعدی را هم تحت تاثیر قرار دهد و این نکته بسیار حائز اهمیت است. ما مسئولیتی در قبال نسل آینده‌ داریم، بنابراین انتخاب امروزمان  می‌تواند سرنوشت و آینده فردای فرزندانمان و نسل آینده را رقم بزند.

وی با بیان برخی آیات به اهمیت جایگاه انتخاب و رای پرداخته و بر اهمیت شناسایی، ارزیابی و سنجش برای انتخاب اصلح  و لزوم شناسایی ملاک‌های آن تاکید کرد .

سرپرست مرکز تحقیقات راهبردی بانوان و خانواده سازمان بسیج اساتید کشور افزود:  انتخاب نکردن هم حتی خودش یک انتخاب است و البته بدترین انتخاب. وقتی فردی انتخابی نداشته باشد می‌شکند. وقتی انسان خودش انتخاب نمی‌کند دیگران برایش انتخاب می‌کنند  بنابراین حیات انسانی ریشه در انتخاب‌های او داشته و منبعث از هدف انسان شکل انتخاب و ویژگی‌های فرد منتخب معلوم می‌شود.

وی در ادامه به وظیفه و نقش استادان دانشگاه در  تبیین شاخصه و معیارهای انتخاب اصلح تاکید کرده و گفت: مخاطبین ما طیف گسترده‌ای را شامل می‌شوند، رهبر معظم انقلاب تاکید کردند نخبگان باید در عرصه‌های مختلف نقش آفرین باشند و حضور نخبگان در برهه‌های مختلف باید بسیار پررنگ باشد به واسطه این جایگاهی که یک استاد دانشگاه دارد. رفتار و منش استاد، می‌تواند برای دیگران الگو باشد و می‌تواند در رسیدن به شناخت صحیح و  ارزیابی به مخاطبان کمک کرد. تا با شناخت و ارزیابی با نیروی سنجش و عقل ارزیابی لازم را انجام دهند وقتی چنین خط سیری را برای انتخابگری طی کنیم دیگر تعصب و  سنت و عادات و حتی جناح گرایی کنار رفته و در واقع شناختی مستدل حاصل خواهد شد.

مقیمی سپس به بیانات مقام معظم رهبری اشاره کرده و فرمایشات ایشان را منبع بسیار مهمی در شناخت معیارهای انتخاب اصلح دانسته و همچنین بر رجوع به آیات و روایات مختلف در معرفی کارگزار اصلح تاکید کرد.

وی بر ضرورت آگاهی سیاسی در دانشجویان تاکید کرده و گفت: علاوه بر پیشرفت در حوزه‌های پژوهشی دانشجویان  باید یک آگاهی سیاسی و اشراف  به مسائل مهم پیرامون خودشان داشته باشند که از جمله مصادیق آن در واقع همین موضوع انتخاب صحیح است‌.

مقیمی سپس از منظر تقویت حکومت اسلامی به موضوع انتخابات پرداخت و گفت: برای تحقق ظهور که در واقع آرمان بزرگ انقلاب اسلامی است و همه امیدها به طلوع خورشید ولایت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است برای رسیدن به این آرزو باید زمینه سازی کنیم . مهمترین مصادیق زمینه سازی برای ظهور تقویت حکومت اسلامی هست. که الحمدلله به برکت انقلاب اسلامی این حکومت اسلامی تشکیل شده است . وظیفه ما این است که  این حکومت اسلامی را تقویت کنیم.

دانشیار گروه علوم تربیتی با بیان تعبیر زیبای رهبر انقلاب عنوان از مسیر حرکت و رسیدن به قله عنوان کرد کرد:  رهبر معظم انقلاب فرمودند« ما از بخش زیادی از مسیر با وجود شیب‌ تند عبور کرده و به قله‌ها نزدیک شده‌ایم.» بنابراین باید در جامعه به سمت تشکیل دولت اسلامی، دولت کریمه‌ای که مقدمه ظهور مهدی عجل است، حرکت کرده و تلاش کنیم در راستای تشکیل یک چنین دولتی که ان‌شاءالله بتواند زمینه ساز ظهور گردد.تحقق اینها همه در ساحت تربیت سیاسی و نیازمند آگاهی‌های سیاسی است.

وی همچنین گفت: اساتید ما در واقع باید به جوانان کمک کنند که از بن بست‌های فکری خارج شده و از شبهاتی که به آنها تحمیل شده و دائم در معرض این شبهات هستند رها شوند و نسبت به سرنوشت خود و جامعه خود حساس باشند.

مقیمی به نقش ویژه بانوان در این برهه نیز اشاره کرد و گفت: اساتید بانوی ما بسیار قدرتمند هستند. خداوند یک قدرت ذاتی در بانوان نهادینه کرده و آن قدرت اقناع‌سازی بسیار خوبی است که به واسطه حضور عاطفی و نقش آفرینی در جمع خانواده دارند، می‌توانند تحولات عظیمی را در این حوزه رقم بزنند . با توجه به بیانات امام راحل رضوان الله تعالی علیه و نگاه مقام معظم رهبری مدظله‌العالی نسبت به نقش آفرینی بانوان در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی دقیقا متوجه می‌شویم که از این منظر هم رسالت بانوان سنگین‌تر و دشوارتر هست و نیاز به حضور فعال بانوان عزیز ما در این عرصه حس می‌شود .

انتهای پیام/ 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.