کمک به ارتقای کارآمدی دولت اولویت ماست

asatid
رئیس سازمان بسیج اساتید در گفتگو با «جوان»‌:

کمک به ارتقای کارآمدی دولت اولویت ماست

 ۳۱ خرداد سالروز شهادت دکتر «مصطفی چمران» در تقویم رسمی کشور با عنوان سالروز بسیج استادان نامگذاری شده است. بسیج اساتید یکی از نهاد‌های مهم در کشور است که ذیل نهاد کلان بسیج در کشور تشکیل شده است. این سازمان در حوزه آموزش عالی و ارتقای نظام حکمرانی کشور و ایفای نقش تبیین‌گری در مسائل مختلف جایگاه برجسته‌ای دارد که متشکل از هزاران استاد دغدغه‌مند در رشته‌های مختلف است.

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج اساتید کشور، جعفر برزگر خبرنگار « جوان آنلاین» در گفتگویی با محمدرضا مردانی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع) که سکان ریاست سازمان بسیج اساتید را بر عهده دارد، در مورد فلسفه تشکیل بسیج اساتید و نقش این سازمان در جهاد تبیین گفتگو کرده است. در ادامه این گفتگو آورده شده است:

آقای دکتر بفرمایید فلسفه تشکیل سازمان بسیج اساتید چیست و با چه اهدافی این سازمان تشکیل شده است؟

اطلاع دارید که شجره طیبه بسیج بعد از انقلاب اسلامی در راستای تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی، توسط رهبرکبیر انقلاب اسلامی به درستی بنیانگذاری و به معجزه انقلاب تبدیل شد. در واقع این شجره طیبه هر جا کار زمین مانده‌ای در هر حوزه دفاعی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بود، وارد شد و با روحیه جهادی و خلوص خود کار‌های کارستانی انجام داد، یعنی بسیج از مولد‌های مبارک انقلاب اسلامی است. این شجره طیبه بعد از سال‌های دفاع مقدس به عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی و سازندگی کشور هم ورود کرد و در همه بخش‌های مختلف کشور به کمک نهاد‌ها و مجموعه‌ها آمد و همواه در میدان حضور داشته است. این فعالیت‌ها باعث شد بسیج به شبکه عظیم مردمی تبدیل شد. در حوزه آموزش عالی کشور هم لازم بود استادان انقلابی، ارزشی و دغدغه‌مند کنار هم جمع شوند و به دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی بپردازند. بسیج اساتید با درخواست و حضور دواطلبانه و پیگیری مجدانه چند استاد از دانشگاه‌های مهم کشور در سال ۱۳۷۸ جرقه‌های تأسیسش زده شد. در واقع چند استاد دغدغه‌مند دانشگاه‌های مهم کشور در این سال شروع به رایزنی کردند و در سال ۱۳۷۹ بسیج اساتید مستقلاً تشکیل شد. نهایتاً اینکه در سال ۱۳۸۰ در زمان دولت هشتم آیین‌نامه این سازمان در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد. به مرور سازمان بسیج اساتید تبدیل به کانون فعالیت‌های فرهنگی، تربیتی، تبیتی و انقلابی شد و مورد تأیید رهبر معظم انقلاب هم قرار گرفت. در مقدمه این آیین‌نامه تحقق آرمان‌های رهبر کبیر انقلاب و شکل دادن به دانشگاه اسلامی و ترویج ارزش‌های بسیجی و انقلابی در سطح دانشگاه از جمله اهداف این سازمان ذکر شده است. از بدو تأسیس این شجره طیبه در دانشگاه، هر روز بیشتر از لحاظ کمی و کیفی قوام و دوام پیدا کرده است. سازمان بسیج اساتید در حال حاضر از مراکز مهم جهاد تبیین در کشور است، بنابراین تبدیل به محل اتکای بسیاری از ارکان نظام در حوزه سیاستگذاری و سیاست پژوهشی شده است.

یکی از مطالبات مهم رهبر معظم انقلاب از نخبگان و خواص در طول سال‌های گذشته ایفای نقش مؤثر در تبیین‌گری و پاسخ به سؤالات و شبهات نسل جدید در حوزه‌های مختلف است. در این زمینه سازمان بسیج اساتید چه برنامه‌ریزی‌ها و چه نقشی برای خود تعریف کرده است؟

بسیج اساتید دارای چهار اولویت کلان است. یکی از این اولویت‌ها انسجام‌بخشی و تعالی سازمانی است، یعنی بصیرت‌افزایی، دانش‌افزایی و مهارت اعضای خود را در دستور کار دارد تا بتواند استادان بسیجی را توانمند کند. این رویکرد مدنظر قرار گرفته تا استادان بسیجی بتوانند نقش مؤثری در گسترش فعالیت‌های بسیج اساتید در سراسر دانشگاه‌های کشور ایفا کنند. دومین اولویت بسیج اساتید، تبیین و امیدآفرینی در کشور است. کنشگری در جهاد تبیین و ایجاد امید در مواجهه با اقدامات دشمن در جنگ ترکیبی و شناختی دشمن هدف این رویکرد است. اولویت دیگر بسیج اساتید کمک به اعتلای آموزش عالی کشور است، البته آموزش عالی کشور در تحقق اهداف مختلف پژوهشی، فرهنگی و تربیتی متکی بر استاد بسیجی است، یعنی یک رابطه دو‌سویه در این زمینه برقرار است.
اولویت چهارم بحث کمک به کارآمدی نظام حکمرانی در راستای تشکیل دولت اسلامی است. خب این هدف هم در مسیر سه اولویت قبلی در حال پیگیری است، لذا در مورد اولویت دوم یا جهاد تبیین که رهبر معظم انقلاب، استادان بسیجی را فرماندهان جنگ نرم خطاب کردند و این تعبیر وظیفه بسیار سنگینی برای استادان ایجاد کرده است، اقدامات مختلفی را طراحی کردیم. ما در سازمان بسیج اساتید هم در حوزه سیاستگذاری‌های درون‌سازمانی و برون‌سازمانی و در مواجهه با افکار عمومی طراحی‌های مختلفی را انجام دادیم. در همین رابطه برای تحقق جهاد تبیین تلاش کردیم هم خود و هم سایر نهاد‌ها و تشکل‌هایی مثل تشکل دانشجویی به عنوان یک بازوی قوی در اقدامات مختلف توانمند عمل کنند. در همین سال گذشته سازمان بسیج اساتید در دانشگاه‌ها ۶ هزارو ۱۹۰ کارگاه تولید محتوای اختصاصی در راستای جهاد تبیین برگزار کردیم. همچنین بیش از ۴۸۰ استاد به اردو‌های راهیان پیشرفت اعزام شدند تا با پیشرفت‌های کشور آشنا شوند.
همچنین هزارو ۵۲۳ بیانیه تبیینی در مناسبت‌های مختلف صادر و با ۳ هزارو ۲۰۰ دانشجوی منتقد چهره به چهره گفتگو کردیم و مشورت دادیم. طرح بزرگ ما در حال حاضر کمک به ارتقای کارآمدی دولت به معنی عام کلمه است. ما با بیش از هزار کانون دانشگاهی و ۱۰۰ اندیشکده و ۲۰ کمیته و شورای تخصصی این هدف را دنبال می‌کنیم.

منبع: روزنامه جوان

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.