رئیس سازمان بسیج اساتید کشور: نقش اساتید دانشگاه‌ در پیشرفت صنعت دفاعی/ دشمن معیشت مردم را نشانه گرفته است

asatid
در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور: نقش اساتید دانشگاه‌ در پیشرفت صنعت دفاعی/ دشمن معیشت مردم را نشانه گرفته است

مردانی گفت: تمام کسانی که اکنون در صنایع نظامی فعالیت می‌کنند از جمله اساتید انقلابی و بسیجی هستند، اما به دلیل رعایت مسائل امنیتی نمی‌توان نامی از این افراد برد.

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج اساتید کشور و به نقل از گروه دفاعی‌امنیتی دفاع‌پرس ـ رحیم محمدی؛ سالروز شهادت مصطفی چمران در تقویم کشور به‌عنوان روز بسیج اساتید نامگذاری شده و به همین مناسبت نزد «محمدرضا مردانی» رئیس سازمان بسیج اساتید کشور رفتیم و گفت‌وگویی را با وی درباره موضوعات مرتبط با فعالیت‌های این قشر از بسیج انجام دادیم که ماحصل آن در ادامه آمده است.

دفاع‌پرس: به‌عنوان اولین سوال بفرمایید وظایف و ماموریت‌هایی که برای سازمان بسیج اساتید تعریف شده، چه نوع فعالیت‌هایی را شامل می‌شود؟

بسیج اساتید یکی از اقشار دانشورز و فرهیخته سازمان بسیج مستضعفین به حساب می‌آید، زیرا بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی اساتید بسیجی فرماندهان جنگ نرم محسوب می‌شوند؛ بر این اساس بسیج اساتید محور و کانون فعالیت‌های مختلف در دانشگاه است. در اواخر دهه ۷۰ با درخواست اساتید انقلابی و ارزشی و حمایت رهبر معظم انقلاب اسلامی بسیج اساتید در دانشگاه‌ها شکل گرفت و در سال ۱۳۸۰ آیین‌نامه آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید که بر اساس آن بسیج در همه حوزه‌های آموزش عالی می‌تواند نقش آفرین باشد و به کسب مرجعیت علمی، در اسلامی شدن دانشگاه، ایجاد همیاری و روحیه وحدت، نشاط و شادابی در دانشگاه‌ها، کمک به دولت و نظام حکمرانی کشور در حل نظام مسائل کمک کننده باشد.

در این آیین‌نامه اهدافی ذکر شده که از آن جمله می‌توان به دفاع از ارزش‌ها و دستاورد‌های انقلاب اسلامی در عرصه آموزش عالی و جامعه، کمک به ایجاد زمینه مناسب برای تلاش علمی و پژوهشی با کمک مدیریت دانشگاه و نظام آموزش عالی کشور و ارتقای اندیشه و روحیه خدمت به جامعه در دانشگاه ها، اشاره کرد.

بر اساس این آیین‌نامه وظایفی هم تصویب شده که همکاری با مدیریت و دفاتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه و سایر تشکل‌های دانشگاهی برای دستیابی به دانشگاه اسلامی، تلاش برای تحقق وحدت حوزه و دانشگاه، کمک‌ به دولت و سایر نهاد‌ها در زمان بروز حوادث غیرمترقبه و شرایط بحرانی، تقویت روحیه همکاری و ایثار بین اساتید و دانشجویان، کمک به شناخت ابعاد تهاجم فرهنگی و ارائه راهکار‌های مناسب برای مقابله با آن، مشارکت در برگزاری کنگره‌ها، جشنواره‌ها و نشست‌های علمی و تحقیقاتی، مشارکت در انجام تحقیقات مورد نیاز کشور بخشی از این وظایف است.

دفاع‌پرس: در دانشگاه‌ها دغدغه‌ای در بحث تربیت استاد طراز انقلاب اسلامی وجود دارد، بفرمایید در این رابطه چه دستاوردی داشتید.

تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی از استاد طراز انقلابی با پرداختن به شاخص ها، ویژگی‌های اخلاقی، رفتاری و شخصیتی و نیز علمی شهید چمران شروع می‌شود به‌عبارت دیگر رهبر معظم انقلاب اسلامی شهید چمران را استاد الگو، معیار و طراز انقلاب اسلامی معرفی می‌کند و انتطار دارد تا اساتید بسیجی بر اساس ویژگی‌ها و شاخص‌های اخلاقی این شهید، الگو سازی صورت گیرد.

نمی‌توانیم اساتیدی که در حوزه دفاعی فعال هستند را معرفی کنیم/ پیشنهادات بسیج درباره ارز ترجیحی مورد پذیرش قرار نگرفت

سازمان بسیج اساتید با لحاظ کردن ویژگی‌ها و معیاری که رهبر معظم انقلاب اسلامی در معرفی شهید چمران به‌عنوان استاد طراز انقلاب اسلامی تعیین کردند، آموزش‌ها، توانمندسازی، معرفت افزایی و بصیرت افزایی خود را بر محور موارد مورد اشاره قرار داده است بدین صورت که چنانچه استاد برتری انتخاب می‌شود و یا تجلیلی صورت می‌گیرد با توجه به آنچه ذکر شد، خواهد بود. البته اساتیدی که چنین ویژگی‌هایی را دارند تعدادشان کم نیست.

دفاع‌پرس: همان گونه که عنوان کردید، اساتید به‌عنوان فرماندهان جنگ نرم و دانشجویان که افسران جنگ‌نرم هستند؛ با لحاظ کردن این موضوع سازمان بسیج اساتید در همکاری با سایر تشکل‌های بسیج که در دانشگاه‌ها حضور دارند برای تربیت افسران و فرماندهان جنگ نرم چه فعالیتی دارد؟

هرکدام از تشکل‌های دانشگاهی برای خود مرامنامه و اساسنامه‌ای دارند به همین جهت سال گذشته شورایی با عنوان شورای هم هماهنگی و افزایی بسیج دانشگاه با عضویت اساتید بسیجی، دانشجویان بسیجی و سایر دانشگاهیان و حتی کارکنان دانشگاه تشکیل شد تا فعالیت‌های مشترک در حوزه آموزشی، سیاسی، فرهنگی، بصیرت‌افزایی، محرومیت‌زدایی، سازندگی انجام شود با این توضیح که کار‌ها به صورت داوطلبانه است با این حال آنچه مهم است استفاده از همه نقش آفرینان دفاع از ارزش‌های انقلاب است.

دفاع‌پرس: طی چند سال اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار سال را موضوعات اقتصادی تعیین کردند که این نشان می‌دهد این حوزه از اهمیت بالایی برخوردار است؛ حال با توجه به این موضوع سازمان بسیج اساتید کشور برنامه‌هایی برای رفع یا کاهش این دغدغه مقام معظم رهبری دارد؟

دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی درست، کارشناسی شده، مهم و راهبردی است از این روی معظم‌له می‌دانند که حل مسائل معیشت و اقتصاد مردم، رونق تولید و پیشرفت کشور می‌تواند فرصتی را ایجاد کند تا به موضوعات دیگر هم پرداخته شود.

لذا در این رابطه سازمان بسیج اساتید با تشکیل ۲۰ کارگروه تخصصی و ورود هیئت اندیشه‌ورز به صورت موضوعی، سعی در اتخاذ تصمیم‌هایی برای رفع یا حداقل کاهش دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی دارد؛ از سوی دیگر با تشکیل قرارگاه کمک به نظام حکمرانی کشور در سه سطح ملی، استانی و زیست بوم، اساتید متخصص در رشته‌های مختلف در قالب گروه‌های مسئله محور سازماندهی شدند علاوه بر این ۱۰۰ اندیشکده تخصصی هم تشکیل شده و با توجه نیاز هر استان، نظام مسائل کشور رصد می‌شود و بر اساس آن‌ها راهکار تعیین خواهد شد؛ همچنین اساتید بسیجی اگر جهت حل مسئله‌ای راهکار علمی آن را پیدا کردند برای پیاده سازی آن هم کمک می‌کنند؛ البته چنانچه مانعی برای حل مسائل بود، مطالبه گری خود را هم از مسئولان دارند.

بسته‌های سیاستی هم که اندیشکده‌ها در نظام مطالعات خود تدوین می‌کنند این بسته‌ها در سطح محلی یا ملی باشد از طریق سازمان بسیج اساتید به مسئولان مربوطه تقدیم می‌شود به‌عنوان مثال در خصوص بحران آب هفت بسته سیاستی تهیه شد که برای مسئولان مربوطه به منطور بهره برداری از آن‌ها ارسال شد.

نمی‌توانیم اساتیدی که در حوزه دفاعی فعال هستند را معرفی کنیم/ پیشنهادات بسیج درباره ارز ترجیحی مورد پذیرش قرار نگرفت

سازمان بسیج اساتید در همین راستا برنامه‌های خود را در جهت افزایش تولید و کاهش تورم تنظیم کرده تا کارگروه‌های این سازمان بتوانند فعال شوند؛ در واقع نقش بسیج اساتید در ارتباط با صنعت و کمک به رفع موانع تولید همانند پلی است که مسئولان، مردم و صنعت را به یکدیگر متصل می‌کند؛ لذا در این خصوص علاوه بر اینکه از ظرفیت حکمرانی استفاده می‌کند، توان علمی و تخصصی خود را نیز به میدان می‌آورد تا بر اساس آن بتواند قدم‌های علمی برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم بردارد البته این بستگی به میزان استقبال مسئولان از فعالیت‌های بسیج اساتید هم دارد.

دفاع‌پرس: این کارگروه و قرارگاه چند وقت است که تشکیل شده است؟

قرارگاه مورد اشاره از سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده است.

دفاع‌پرس: طی این یک سالی که قرارگاه تشکیل شده چه تعداد مسئله را شناسایی و حل کردید؟

اگر بخواهیم عددی که بیانگر تعداد موضوعات و مسایلی که اساتید بسیجی بر روی آن‌ها کار می‌کنند را عنوان کنیم، این عدد بی شمار است به عنوان مثال در رابطه با فضای مجازی و رسانه به علل زمینه ساز و تدوام بخش مشکلات موجود در مواجهه با آن پرداختیم.

دفاع‌پرس: آیا پیشنهاداتی که تدوین کردید مورد استقبال دستگاه‌های مختلف کشور هم قرار گرفته است؟

برخی از این پیشنهادات مورد استقبال قرار گرفته مانند پیشنهاداتی که در رابطه با بحران آب ارائه کردیم مورد پذیرش قرار گرفته، اما آنچه در مورد ارز ترجیحی برای مسئولان مربوطه ارسال کردیم مورد پذیرش قرار نگرفت.

دفاع‌پرس: برخی معتقدند مشکلات موجود در کشور ناشی از تربیت یافتگان مکتب غرب است؛ شما به عنوان متولی سازمان بسیج اساتید چه نظری در این رابطه دارید؟

ما کشوری با آرمان‌های بلندی هم، چون رفع ظلم، تحقق استقلال و مبارزه با استکبار هستیم که بر اساس آن‌ها آرمان‌هایی نیز داریم؛ این موضوعات در همه شئون زندگی تاثیر دارد لذا دشمنان هم به دلیل وجود همین آرمان‌ها با ما دشمنی کردند به همین جهت می‌بینیم که در سال‌های اخیر آن‌ها تمام تلاش خود را در حوزه اقتصادی متمرکز کردند تا به نوعی مردم را تسلیم کنند هر چند توانستند مشکلاتی را بوجود آورند، اما نتوانستند به صورت کامل به خواسته‌های خود دست یابند.

پس اندیشه حاکم بر اقتصاد کشور یا نظام بودجه ریزی بر اساس تفکر اقتصاد غربی است یا خیر، موضوعاتی هستند که نیاز به بحث فراوانی دارد با این وجود باید به این نکته اشاره کرد که اقتصاد اسلامی در کشورمان هم مانند بانکداری اسلامی مطرح شده البته در پیاده سازی بعضا مشکلاتی وجود دارد.

دفاع‌پرس: اجازه بدهید سوالم را به نحوه دیگری مطرح کنم و آن اینکه آیا دانشی که در مکتب غرب آموخته شده می‌تواند راهگشای جامعه ما در تمام حوزه‌ها باشد؟

اگر این مکتب راهگشای تمام امور بود غربی‌ها نباید در جامعه خود با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شدند، چون امروز آمریکا به‌عنوان نماد جامعه غربی با دنیایی از معضلات اقتصادی مواجه است. بنابر این وجود چنین نگاهی که مکتب غرب حلال مشکلات است، درست نیست.

نمی‌توانیم اساتیدی که در حوزه دفاعی فعال هستند را معرفی کنیم/ پیشنهادات بسیج درباره ارز ترجیحی مورد پذیرش قرار نگرفت

دفاع‌پرس: سالروز شهادت دکتر چمران به‌عنوان روز قشر بسیج اساتید نامگذاری شده است، شخصی که صرف نظر از ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری آن در زمان جنگ تلاش‌هایی را برای تقویت دفاعی کشور انجام داد که نمونه‌هایی از فعالیت‌های آن به دفعات بازگو شده است؛ از این روی سازمان بسیج اساتید که تلاش دارد شهید چمران را الگوی خود قرار دهد، آیا توانسته نقشی در تقویت صنایع دفاعی کشورمان ایفا کند؟

همه پیشرفت‌هایی که در صنعت دفاعی با آن مواجه هستیم تلاش دانشمندان و دانشگاهیان بوده در واقع کسانی که اکنون در صنایع نظامی فعالیت می‌کنند از همین اساتید انقلابی و بسیجی هستند، اما به دلیل رعایت مسائل امنیتی نمی‌توان نامی از این افراد برد.

انتهای پیام/ 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.