دفاع هوشمندانه، جهاد تدافعی، جهاد فرهنگی و جهاد تبیین؛ محور اصلی برنامه‌های نیروهای انقلابی  است

asatid
مردانی در همایش تبیین اندیشه‌های دفاعی مقام معظم رهبری:

دفاع هوشمندانه، جهاد تدافعی، جهاد فرهنگی و جهاد تبیین؛ محور اصلی برنامه‌های نیروهای انقلابی  است

رییس سازمان بسیج اساتید: به کوری چشم دشمنان اسلام و علیرغم تلاش های گسترده ای که در این برهه داشتند دفاع هوشمندانه، جهاد تدافعی یا دفاع فعال، جهاد فرهنگی، جهاد تبیین، جهاد اکبر و جهاد کبیر که مورد تأکید معظم له هست، به عنوان محورهای اساسی برنامه های نیروهای انقلاب زمینه را برای موفقیت ها و تمدن نوین اسلامی فراهم خواهد کرد.

به گزارش  روابط عمومی سازمان بسیج اساتید کشور، محمد رضا مردانی رییس سازمان بسیج اساتید کشور در اولین همایش تبیین اندیشه‌های دفاعی مقام معظم رهبری با گرامی داشت یاد و خاطره شهدا گفت: همه ما مدیون فداکاری شهدا هستیم . به ویژه یاد شهید عزیز منطقه قهرمان پرور اسلامشهر و پنج دانشجوی عزیز این شهرستان را گرامی میداریم و از خداوند تبارک و تعالی برای همه ایثارگران عزیز علو درجات را آرزو میکنیم.

وی ادامه داد: این همایش، اولین همایش بین المللی و پنجمین همایش ملی تبیین اندیشه های دفاعی مقام معظم رهبری است که در قالب مقاله و متونی که ارائه خواهد شد ان شاءالله دستاوردی برای جامعه علمی کشور و جهان اسلام و جبهه مقاومت باشد.

مقام معظم رهبری؛  الگویی بارزی برای همه مسلمانان و رهبران جهان هستند

رییس سازمان بسیج اساتید تصریح کرد: واقعیت این است که امروز بعد از ۱۴۰۰ سال، رهبر معظم انقلاب اسلامی بعد از امام امت، مصداق عینی و واقعی رهبر امت اسلامی هستند. شخصیت ایشان و سیره عملی، آموزه‌های فکری و اندیشه معظم له امروز در دنیا برای صاحب نظران،شخصیت‌های برجسته علمی و رهبران و نخبگان سیاسی و مدیران جامعه جهانی به عنوان شخص اول جهان اسلام پذیرفته شده است. یقینا بیانات و اظهار نظر شخصیت های مختلف را در مورد ایشان شنیده و یا خوانده اید. مقام معظم رهبری علاوه بر اندیشه های دفاعی در ابعاد گوناگون، الگوی بارزی برای همه مسلمانان و رهبران جهان اسلام حتی رهبران و مدیران حکمرانان سرتاسر دنیا از شرق تا غرب هستند.

مردانی افزود: به همه خواهران و برادران عزیزم توصیه میکنم عملکرد و دوران رهبری ایشان را با دوران حاکمیت سلسله پادشاهان گذشته در کشورمان و همچنین در دوران معاصر با رهبران سایر کشورها مقایسه کنند و ببینند ما چه گوهر گرانبهایی داریم ولی امروز به خوبی او را نمیشناسیم و به بیانات، توصیه ها، منویات و رهنمودهای ایشان که عالمانه ترین، دقیق ترین و علمی ترین توصیه هاست توجه نمیکنیم. بیانات ایشان که گاهی مورد تعجب و تحیر دانشمندان در حوزه های مختلف تخصصی میشود را به خوبی نمیشناسیم و به معنی واقعی در پیاده سازی آن عاجز هستیم.

وی خدا محوری را یکی از مهم ترین و بارزترین ویژگی های رهبر معظم انقلاب دانست و گفت: خدا محوری ایشان  را  در سخن،  عمل،  سیره عملی و هم در بیانات معظم له، به خوبی میبينيم. ایشان همه را دعوت به تقوا و خدا محوری میکنند و خودشان هم الگوی بارز و اسوه تقوا در شرایط حاضر در میان امت جهان اسلام هستند.

ویژگی‌های اسلام ناب؛ استکبار ستیزی، ظلم ستیزی، دفاع از مظلوم و اشرافیت ستیزی است

رییس سازمان بسیج اساتید تکیه بر اسلام ناب و توجه جدی و شناخت دقیق اسلام اصیل و اسلام ناب محمدی و تأکید بر پیاده سازی آن نکات بسیار مهم دانست و گفت: از ویژگی‌های اسلام ناب، استکبار ستیزی، ظلم ستیزی، دفاع از مظلوم و اشرافیت ستیزی هم در بیانات ایشان و هم در سیره عملی ایشان است. زندگی طلبگی و بسیار ساده معظم له نیز همین را نشان میدهد.

وی ویژگی دیگر رهبر معظم انقلاب را شفقت و رأفت اسلامی، برخورد مشفقانه و توأم با رأفت با مردم، مسئولان، مظلومان جهان و محکومان دانست و افزود: آزادی متخلفین و اغتشاشگران اغتشاشات اخیر به دستور ایشان و بخشش آنها یکی از همین موارد است. همین‌هایی که امروز توسط ایشان به مناسبت دهه فجر آزاد شدند، در شعارهایشان اهانت مستقیم به ایشان و در واقع مورد خطاب مستقیم قرار دادن معظم له بوده است ولی ایشان در بیاناتشان آنها را فریب خورده نامیدند، این یکی دیگر از ویژگی‌های رهبر انقلاب است.

قانون‌مندی و احترام به جایگاه قانون از ویژگی‌های بارز رهبر انقلاب است

رییس سازمان بسیج اساتید تصریح کرد: مردمی بودن، ساده زیستی و پایگاه محکم مردمی در طول بیش از سه دهه رهبری جمهوری اسلامی ایران، هر روز به محبوبیت ایشان نه تنها در کشور ما بلکه در دنیا افزوده شده است و این یک واقعیت است. امروز دشمنان ما سعی میکنند به این مسأله دامن بزنند و واقعیت این است که محبت ایشان و علاقه ای که مردم به معظم له دارند، علاقه عمیقی است.

مردانی افزود: یکی دیگر از ویژگی های بارز ایشان قانون مندی است. ایشان در همه موارد بر اهمیت قانون تأکید دارند. حتی در فتنه ۸۸ با فشاری که آوردند تا انتخابات را باطل کنند و انتخابات دیگری برگزار شود، ایشان به قانون پافشاری کردند و احترام و جایگاه قانون را حفظ کردند. در موارد گوناگون مصادیق این ویژگی را دیده ایم.

آزادی ولنگاری غربی یقینا برای زن ارمغانی جز بدبختی نداشته است

وی خاطر نشان کرد: رهبر معظم انقلاب  مدافع آزادی، آزادی بیان و آزادی زنان هستند. بارزترین و شاخص ترین شخصیتی که مدافع آزادی در چارچوب آموزه های اسلام ناب است مقام معظم رهبری هستند. با تأکید ایشان کرسی های نظریه پردازی و آزاد اندیشی مطرح شد. آزادی اندیشه و آزادی در حوزه های گوناگون همواره مورد تأکید ایشان بوده است. من از کسانی که شعار زن، زندگی، آزادی میدهند، تمنا میکنم عمیقا مطالعه کنند و ببینند در دنیای غرب زن را به چه کالایی تبدیل کرده اند و امروز اسلام و انقلاب اسلامی چه جایگاهی برای زن قائل شده است.

امروز شاهد رشد چندین برابری میزان حضور زنان در جایگاه‌ها، پست‌های مدیریتی، کرسی‌های هیئت علمی، در دانشگاهها برای تحصیل و در میان پزشکان متخصص هستیم. امروز تعداد پزشکان متخصص در ایران قریب دو یا سه برابر کشورهای پیشرفته است و از کشور آمریکا هم ده درصد بالاتر است. جایگاه زن این است که بتواند به عنوان نماینده مجلس، به عنوان قاضی دادگاه، به عنوان مدیر در سیستم حکمرانی کشور، به عنوان استاد و در جایگاه‌های دیگر نقش آفرینی کند. آزادی ولنگاری غربی یقینا برای زن ارمغانی جز بدبختی نداشته است و این را همه می دانند.

رییس سازمان بسیج اساتید تاکید کرد: دشمن شناسی و دشمن ستیزی مقام معظم رهبری برای ما و جهان اسلام الگوی بسیار مهمی است. ایشان در دیپلماسی تهاجم در مقابل دشمن، اثبات کردند که مقاومت نسبت به سازش هزینه به مراتب کمتری دارد. کشورهایی که سازش را پذیرفتند، سرنگون، حاکمانشان، برکنار و کشورها و استقلالشان زیر سوال رفت و نتوانستند استقلال و حریت خود را حفظ کنند.

امروز دستیابی ما به فناوری های برتر در دنیا مرهون پیگیری‌ها و مطالبه رهبر انقلاب است

مردانی افزود: فروتنی، امین بودن، دوری از هرگونه سلیقه گرایی و قبیله گرایی، روشن بینی و شناخت، شناخت عمیق از تمامی مسائل و مناسبات، میدان داری پیشرفت های علمی و فناوری در کشور از ویژگی های دیگر ایشان است. ایشان پرچمدار موفقیت های علمی و فناوری در کشور هستند و شخصا این مسأله را پیگیری میکنند. امروز دستیابی ما به فناوری های برتر در دنیا مرهون پیگیری ها، رهبری ها، جدیت ایشان و مطالبه ایشان از مسئولین است.

وی با اشاره به قدرت دفاعی کشور یادآور شد. امروز به لطف پروردگار جمهوری اسلامی به یک قدرت منطقه ای و جهانی تبدیل شده که خار چشم دشمنان اسلام است و دشمنان علیرغم تحمیل چندین جنگ جهانی موفق نشدهاند که این نظام مقدس را به عقب برانند، هرچند مانع پیشرفت های سریعتر شدند، هرچند حرکت را کند کردند، هرچند هزینه را تحمیل کردند اما به لطف پروردگار این حرکت همچنان به پیش میرود.

دفاع هوشمندانه، جهاد تدافعی، جهاد فرهنگی و جهاد تبیین؛ محورهای اساسی برنامه‌های نیروهای انقلاب  است

رییس سازمان بسیج اساتید گفت: به کوری چشم دشمنان اسلام و علیرغم تلاش های گسترده ای که در این برهه داشتند و یک هجوم همه جانبه و جنگ ترکیبی را تحمیل کردند، انشالله این حرکت به رهبری ایشان پیش خواهد رفت و دفاع هوشمندانه، جهاد تدافعی یا دفاع فعال، جهاد فرهنگی، جهاد تبیین، جهاد اکبر و جهاد کبیر که مورد تأکید معظم له هست، به عنوان محورهای اساسی برنامه های نیروهای انقلاب زمینه را برای موفقیت ها و تمدن نوین اسلامی فراهم خواهد کرد و ان شالله شاهد ظهور حضرت بقیةالله و تسلیم پرچم مبارک اسلام به دست ایشان به امام زمان(عج) خواهیم بود.

وی با اشاره به تلاش دشمنان برای نا کار آمد نشان دادن اسلام، گفت: بسیاری از معاندین سعی میکنند حرکت های اصیل اسلامی را به چالش بکشند و مقاومت اسلامی را در برابر ملی گرایی و حب وطن قرار بدهند در حالیکه در همه کشورهای اسلامی، هیچ دسته و گروهی به اندازه نیروهای مذهبی و مردم مسلمان برای کشور، وطن و ملیت فداکاری نکردند و این در کشور ما نیز مشهود است. به قول سردار شهید سلیمانی: "در کل دوران دفاع مقدس هیچگاه ندیدیم ملی گراها فراخوان بدهند و برای اعزام به جبهه و دفاع از کشور نیرو جمع کنند،  همیشه گروه های مذهبی و نیروهای انقلابی پای کار بودند".

وی ادامه داد: مذهبیون و انقلابیون، مدافعان واقعی ملت های مسلمان در بزنگاه های تاریخی بوده و هستند. امروز حزب الله دلاور لبنان به برکت جمهوری اسلامی ایران و با حمایت ها، پشتیبانی ها و با اندیشه دفاعی مقام معظم رهبری قدرت گرفته و به یک قدرت منطقه ای تبدیل شده است و تأثیرش حتی در عراق و یمن هم برای جهان مشهود است. اگر این حزب الله وجود نداشت، ملت لبنان را در جنگ با دشمن وحشی صهیونیست، هرگز پیروز و سربلند نمیدیدیم. وجود این نیروهای انقلابی و اسلامی هستند که ما شاهد این پیروزی ها هستیم. هیچ عاملی به اندازه عامل اسلامیت در حفظ استقلال و در عین حال اتحاد کشورهای اسلامی موثر نبوده است. این موضوع از آن مواردی است که رهبر معظم انقلاب از سالهای دور به آن توجه ویژه داشتند. ایشان از دوران مبارزات انقلابی قبل از پیروزی انقلاب در زمان رژیم ستمشاهی از پیشگامان مباحث بیداری اسلامی بودند.

پای کار آوردن علم در خدمت و کمک به بیداری اسلامی

رییس سازمان بسیج اساتید با اشاره به سطح بالای مطالعه توسط رهبر معظم انقلاب گفت: انس معظم له با کتب سید قطب، سید جمال و اقبال لاهوری تا آنجا بود که ایشان با وجود مشغله های مبارزاتی به ترجمه برخی از این کتب پرداختند و بیداری اسلامی را با اندیشه های آنها نشر دادند.

وی افزود: مقام معظم رهبری اولین خیزش های بیداری اسلامی را همزمان با ورود استعمارگران به منطقه میدانند و میفرمایند: "نخستین امواج بیداری در کشورهای منطقه که همزمان با ورود پیش قراول های استعمار آغاز شد، غالبا به وسیله علمای دین و مصلحان دینی پدید آمد. نام رهبران و شخصیت های برجسته چون سید جمال الدین و محمد عبدو و میرزای شیرازی و آخوند خراسانی و محمودالحسن و شیخ فضل الله نوری و حاج آقا نورالله و ابوالعباس مودودی و ده ها روحانی مجاهد و متنفذ در کشورهای ایران، مصر، هند و عراق در صفحات تاریخ برای همیشه ثبت و ضبط شده است".

مردانی افزود: نکته‌ای که اینجا مطرح است بحث پای کار آوردن علم در خدمت و کمک به بیداری اسلامی است‌. روشنفکران غربی سعی میکنند بیداری اسلامی را در جهت مخالفت با علم، دانش و پیشرفت معرفی کنند اما وجود خیل عظیم دانشمندان مسلمان و دیندار به ویژه در عصر طلایی و شکوفایی علمی در قلمرو اسلامی این اتهام را رد میکند و نشان میدهد که دانشمندان اسلامی پیشگامان حرکت های اسلامی بودهاند.

رییس سازمان بسیج اساتید تصریح کرد: مقام معظم رهبری در مقدمه ترجمه کتاب آینده در قلمرو اسلام اثر سید قطب توضیح میدهند:  "با بیداری اسلامی در عموم طبقات خصوصا در نسل جوان، اسلام در موقعیت برتری قرار گرفته است. گرایش عموم طبقات به ویژه نسل جوان به مسائل مذهبی و علاقه ای که به فرا گرفتن این مسائل و تحلیل و تحقیق بیشتر آن نشان میدهند، نویدی است به اینکه همراه با ترقی سطح معلومات، موقعیت دین نیز رو به آشکار شدن است و شاهد صدقی است بر این مدعا که اسلام نه تنها با دانش و خرد مخالف نیست بلکه چون باز یافتن موقعیت واقعی و جهانی شدنش در گرو علم و اطلاع جهانیان است، این موضوع مؤید علم و خرد نیز هست".

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری بارها در دیداری که با اساتید داشتند به اهمیت علم و دانش در کنار اجتهاد و تلاش برای تولید علم تاکید کردند.

درستی مسیر نهضت های بیداری اسلامی را باید در موضع‌گیری آنان در قبال مسأله فلسطین جستجو کرد

مردانی استکبار ستیزی و دفاع از مظلوم را از دیگر ویژگیهای رهبر معظم انقلاب اسلامی دانست و گفت: موضوع دیگری که میخواهم به آن بپردازم بحث فلسطین و دفاع از ملت مظلوم فلسطین است. در دنیای معاصر و به ویژه در جهان اسلام که شقی ترین دشمنان اسلام و انسانیت، جگر گوشه و به تعبیر امام خمینی (ره) پاره تن اسلام را به اسارت گرفتند، حمایت از ملت مظلوم و رنج کشیده فلسطین، مهمترین شاخصه برای شناخت میزان واقعی و اصیل بودن نهضت ها و جریان های داعیه دار سیاسی در کشورهای جهان اسلام شناخته میشود.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری سیاست جمهوری اسلامی ایران را در دفاع از فلسطین با یک سیاست اصولی ثابت همواره هدایت کردند. در این رابطه میفرمایند: "درستی مسیر نهضت های بیداری اسلامی را از جمله باید در موضع گیری آنان در قبال مسأله فلسطین جستجو کرد. از شصت سال پیش تا کنون داغی بزرگتر از غصب کشور فلسطین بر دل امت اسلامی نهاده نشده است. واژه فلسطین از روز اول تا کنون ترکیبی از کشتار، ترور، ویرانگری، غصب و تعرض به مقدسات اسلامی بوده است.  وجوب ایستادگی و مبارزه در برابر این دشمن غاصب مورد اتفاق همه مذاهب اسلامی و محل اجماع همه جریانات صادق و سالم ملی بوده است. هر جریانی در کشورهای اسلامی که این وظیفه دینی و ملی را به ملاحظه خاص تحکم آمیز آمریکا یا به بهانه توجیه های غیر منطقی، به دست فراموشی بسپارد، نباید انتظار داشته باشد که به چشم وفاداری به اسلام یا صداقت در ادعای میهن دوستی به او نگریسته شود".

رییس سازمان بسیج اساتید تاکید کرد: یکی از دلایل اصلی جنگ تبلیغاتی غرب علیه آرمان فلسطین هم دقیقا همین نکته است. آنها میدانند مسأله فلسطین، مستعدترین موضوع و محور برای بیداری اسلامی و اتحاد مسمانان است و به همین جهت سعی میکنند این موضوع را هم در داخل کشور ما با شعار انحرافی "نه غزه نه لبنان، جانم فدای ایران" مطرح کنند و هم در دنیا مسیر دفاع از آرمان فلسطین را به حاشیه ببرند. پس یکی از مهم ترین اندیشه های دفاعی رهبری عزیز در بیداری اسلامی بحث حمایت از آرمان فلسطین بوده که موجب وحدت بین کشورهای بلوک مقاومت شده است. امروز به لطف پرودگار کشور فلسطین یا گروه های آزادی بخش فلسطین خودشان به برکت همین اندیشه دفاعی به یک قدرت بزرگ تبدیل شدهاند.

امروز مقاومت فعال و تهاجم ترکیبی یک الگوی مهم محور مقاومت است

مردانی گفت: اینکه آمریکایی ها محور مقاومت را دشمن شماره یک خودشان در منطقه میدانند به دلیل تفاوت شیعه و سنی برای آمریکا نیست؛ چراکه فلسطینی ها سنی مذهب هستند. حمایت جمهوری اسلامی ایران از آنها و شیعیان لبنان به صورت جدی هر دو مثل هم و مساوی است. در اندیشه دفاعی جمهوری اسلامی ایران به رهبری مقام معظم رهبری هیچ فرقی بین شیعه و سنی وجود ندارد. لذا دلیل اینکه مشی ظلم ناپذیر مقاومت اسلامی از جمله دفاع تمام قد از آرمان فلسطین هست، همین مسأله است که ما شاهد آن هستیم.

مردانی خاطرنشان کرد: امروز مقاومت فعال و تهاجم ترکیبی یک الگوی مهم محور مقاومت است که شاهد آن هستیم‌. مقام معظم رهبری به دفعات اشاره فرمودند ما درگیر یک جنگتمام عیار و ترکیبی هستیم. آمادگی برای حضور کارآمد در این جبهه مختصات و ملزومات خود را میطلبد. مقاومت اسلامی، وارث جنبش های بیداری اسلامی در صد سال گذشته است. رهبران منطقه غرب آسیا به خوبی به این مسأله آگاه هستند که برای حفظ آمادگی خود باید به روز باشند و به روز بودن هم شامل نوآوری و بروز رسانی در عرصه تجهیزات، ادوات و همه ملزومات دفاعی و هم نوآوری در شیوه ها، روش ها، تاکتیک ها و راهبردهای پیشروی نظامی، فرهنگی و سیاسی است.

اما امروز باید اندیشه دفاعی مقام معظم رهبری را در مواجهه با جنگ نرم در دستور کار قرار دهیم

 وی ادامه داد: امروز سخت افزار مقاومت به برکت خون شهدا تأمین شده است. دیگر گذشت روزی که فلسطینی ها با سنگ میجنگیدند. امروز اگر اسرائیل یک گلوله به سمت فلسطین بفرستد، صدها موشک به سمت حیفا و سایر شهرهای همجوار فلسطین شلیک میشود. امروز به برکت فناوری روز و اندیشه دفاعی فعال رهبر معظم انقلاب، فلاخن و سنگ به موشک تبدیل شده است.

رییس سازمان بسیج اساتید تصریح کرد: ما در حوزه نبرد سخت موفقیت های چشمگیری داشتیم، دشمن را به عقب راندیم و دشمن امید سرنگونی از طریق جنگ را از دست داده است، اما امروز بایست اندیشه دفاعی مقام معظم رهبری را در مواجهه با جنگ نرم در دستور کار قرار دهیم. امروز جنگ، جنگ شناختی و فرهنگی است. امروز بحث تهاجم از نوع نفوذ در اندیشه، اخلاق، رفتار و مؤلفه های فرهنگی مطرح است. امروز علاوه بر جنگ سایبری، جنگ نیمه سخت، بمب گذاری، ترور، شرارت، آتش زدن و همه مباحثی که دشمن در قالب طرح هزار خنجری که صهیونیست ها بر علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کردند، مهم ترین آن بحث جنگ شناختی و عملیات روانی است‌. اساتید عزیز اینجا نقش بسیار ممتازی دارند و بایست با تبیین واقعیت ها و روایت حقایق، در مقابل دروغهای دشمن و اباطیلی که دشمنان بر علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح میکنند، روشنگری کنند.

وی خاطرنشان کرد: ان شالله این مسیری که پیش رو داریم مسیری برای تحقق تمدن جهانی اسلام و مقابله با تمدن منحط غربی باشد. امیدوار هستیم خداوند بزرگ به همه ما توفیق شناخت واقعیت ها، شناخت رهنمودها و منویات مقام معظم رهبری را بدهند. شخصیت ایشان مصداق مظلومیت مولای متقیان علی(ع) در جهان اسلام است و واقعا هنوز همه ما که سعی میکنیم بیانات ایشان را گوش کنیم و توجه کنیم، نمیتوانیمبه خوبی ایشان را بشناسیم. انشالله خداوند متعال، طول عمر با عزت توأم با سلامتی و قدرت تأثیرگذاری در جهان اسلام را برای رهبر عزیزمان روزافزون بفرماید.

/انتهای پیام

 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.