ارائه الگوی سوم راهکاری نوین برای حرکت مستقیم زن مسلمان در مسیر عزت آفرین فرهنگ اسلامی است

asatid
عزت السادات میرخانی در نخستین پیش نشست همایش ملی الگوی سوم زن مسلمان در گام دوم انقلاب اسلامی:

ارائه الگوی سوم راهکاری نوین برای حرکت مستقیم زن مسلمان در مسیر عزت آفرین فرهنگ اسلامی است

نخستین پیش نشست همایش ملی الگوی سوم زن مسلمان در گام دوم انقلاب اسلامی با حضور عزت‌السادات میرخانی بانوی فقه پژوه معاصر و استاد حوزه و دانشگاه به صورت وبیناری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج اساتید کشور، در این نشست، میرخانی با اشاره به  مواجهه جدی زن مسلمان با بسیاری از بحران‌های عصر خود در جهاد کنونی گفت: امروز زن مسلمان را بیداری اسلامی از یک سو به حرکتی نوین و الگویی پاسخگو برمبنای بینش و منش و طراحی روشمند فرا می‌خواند و ازسوی دیگر در مواجهه‌ای جدی با سیاست‌های جهانی و تحمیل معاهداتی صوری است که از پاسخگویی به نیازهای اساسی زن مسلمان عاجز است.

وی افزود: به فرموده رهبر معظم انقلاب امروز ما در یک پیچ تاریخی عظیم هم به لحاظ انقلاب و هم به لحاظ مسائلی که در دنیا و در عرصه زنان می‌گذرد و هم به دلیل مسئولیتی که طبق دستورات قرآن بر عهده داریم قرار گرفته‌ایم.

این بانوی فقه پژوه معاصر عنوان کرد: با توجه به ضرائب موضوعات متعدد در حوزه بانوان و بحث مسئولیتی که در این مقطع از تاریخ برعهده ما به ویژه در بحث زنان قرار گرفته است و با توجه به تظلم‌‍‌های موجود نیازمند ارائه الگویی فرا ملی و فرا اسلامی و جهانی هستیم، الگویی قابل اعتماد و جامع که بتواند زن را هم از ذلت وابستگی بیرونی و هم کثرت خرده فرهنگ‌های غلط و ناروای درونی نجات دهد و بار دیگر توان عزت و اقتدار تاریخ صدر را به عنوان معلم ثانی، با اقتدا بر راهبرد الگوی سومی مبتنی بر بینش و منش ولایت پذیری مقتدانه و حکیمانه به منصه ظهور برساند.

وی در ادامه به عنوان بزرگترین اعجاز دین از قرآن و سیره اهل بیت نام برد  و آیاتی از قرآن کریم و کلام حضرت امیر‌المومنین (ع) را بیان کرد. 

 میرخانی سپس به موضوع مطالبات زن مسلمان پرداخته و چند مسئله را در این موضوع با تاکید بر فن استدلال عنوان کرده و اظهار امیدواری کرد، این نشست‌ها بتواند در حد اقتضا درکی از موضوع را در میان ارباب اندیشه ایجاد نماید.

میزان توازن میان مطالعات مدعیان پاسخگویی مسائل زنان با مطالبات آنان؛ میزان کفایت پاسخگویی گروه‌ها، جنبش‌ها، معاهدات بین‌المللی در این مطالبات و نیازها؛ مشکلات زن مسلمان در عصر معاصر؛ تناسب رویکرد حقوق بشری به موضوع آسیب زنان مسلمان؛ تناسب میان نیازهای زن مسلمان و حاکمیت انقلاب اسلامی ، ضرورت این حاکمیت و خلائی که زن مسلمان قبل از انقلاب اسلامی با آن مواجه بود؛ تاثیر خلا حاکمیت اسلامی در مسائل زنان از منظر نگاه دینی و غیر دینی و حتی بینابینی؛ ضرورت تاسیس نظامی برای حل مسائل زنان و ... از جمله مسائلی بود که نماینده دفتر استفتائات رهبری به آن اشاره کرد.

میرخانی سپس به سیر تحلیلی و تاریخی و سیاسی و اجتماعی موضوع زنان پرداخته و ضرورت‌های ارائه الگوی سوم را بیان کرده و گفت: رهبر انقلاب اسلامی گزینه‌های فراوانی را در حل مسائل زنان در طول دوران مسئولیت خود و در مقام ولایت بیان نموده‌اند.

وی با انتقاد از فرهیختگان جامعه خاطرنشان کرد: در حالیکه امام خامنه‌ای مدظله‌العالی را در مقام ولی فقیه و حاکمیت می‌دانیم چرا گفتمان‌های ایشان را عمدتا حمل بر توصیه در نظر گرفته و به‌صورت بر تقنین و تبیین و راهبرد علیاتی سازی به کار نبسته‌ایم؟

میرخانی گفت: در اندیشه حکیمانه رهبر انقلاب راهبردهای متعددی در طول زعامت ایشان به صورتی بی‎بدیل آشکارشد. چون تاسیس مجمع فراقوه‌ای، راهبرد گفتمان موضوع شناسی مسائل پزشکی و غیرپزشکی، ارائه چاره‌اندیشی فقهی از سوی زنان، امر به تاسیس دفتر استفتائات زنان با مهارت فقهی زنان و ارائه الگوی سوم که راهکاری نوین برای حرکت مستقیم زن مسلمان در مسیر عزت آفرین فرهنگ اسلامی بود.

عضو پیکره  حوزه و دانشگاه بیان کرد: با توجه به دغدغه‌های حضرت آقا در این موضوع و مطالبه‌‌ای که از زنان نخبه داشته‌اند در این مسیر به انجام کار اساسی نیازمندیم. تحقق الگوی سوم از جمله گام‌های نخست این مسیر است. همچنین در این زمینه تاکید ایشان بر تشکیل اتاق فکر فراسیاسی است، همانطور که می دانیم امروز شکافی میان حقیقت فکری در زنان فرهیخته علمی با تلاشگران عرصه‌های سیاسی وجود دارد که لازمه‌اش گفتمانی است در این موضوع جهاد تبیین حقیقتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/

 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.