هر استاد باید بتواند بین تخصص خود و مسائل زیست بوم یک نسبت علمی برقرار کند / استاد بسیجی باید راه حلی برای عبور از مشکلات در تناسب با تخصص خود داشته باشد

asatid
محمدرضا ابن‌الدین حمیدی:

هر استاد باید بتواند بین تخصص خود و مسائل زیست بوم یک نسبت علمی برقرار کند / استاد بسیجی باید راه حلی برای عبور از مشکلات در تناسب با تخصص خود داشته باشد

ابن‌الدین حمیدی: نهضت استادی بسیج یک جریان جانشین پروری، یک جریان قوی علمی برای تقویت زیرساخت های اعتقادی و بردن اساتید روی سکوی پرتاب برای نقش آفرینی در ساختار حکمرانی دینی است.

به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج (ناب)، محمد رضا ابن الدین حمیدی جانشین سازمان بسیج اساتید کشور در نشستی که با موضوع جهاد تبیین در دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس، با حضور اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های مرکز استان برگزار شد، بیان داشت: ساختاری از قدرت در جهان برای کسب ثروت و رفاه بدون انگیزه الهی سال هاست بر جهان حکومت می کند. بعضی از قدرت ها نقش جهانی ایفا کرده اند. شاید در دوران آغاز انقلاب صنعتی اولین بار پرتقالی‌ها و اسپانیایی ها بودند که قدرت جهانی پیدا کردند. تقریبا پرتقالی‌ها از 1414 تا این اواخر در 2002 که آخرین مستعمره خود تیمور شرقی را از دست دادند، بر مناطقی همانند سواحل غرب آفریقا، دهانه امید نیک، هند و خلیج فارس حاکمیت استعماری داشت.

وی افزود: بواقع پرتقالی‌ها پیشرو استعمار جهانی بودند و بندرعباس به عنوان شهری تاریخی که زخم خورده از پرتقالی‌هاست این را به خوبی درک می کند. در بین دو جنگ جهانی از سال 1650 تا پایان جنگ جهانی دوم بریتانیا و انگلیسی‌ها به واسطه داشتن وسعت زیادی از کشورهای آفریقایی، هندی و تا نزدیک مرزهای ایران قریب 32 میلیون کیلومتر مربع را به مستعمره خودشان در آورده بودند و  ثروت، تولیدات و دسترنج این مردم را به نفع مردم خودشان مصادره کردند.

محمدرضا ابن‌الدین حمیدی در ادامه با اشاره به شروع روند افول آمریکا در سال 2000 افزود: پایان جنگ جهانی دوم وقتی که اروپایی ها و متفقین تمام زیر ساخت های همدیگر را بمباران و از بین بردند آمریکا با کمترین مشارکت در جنگ جهانی دوم بعد از این افول قدرت در منابع زیربنایی و اقتصادی، قدرت اول شد.آمریکایی ها نه به لحاظ اینکه خود توانمند بودند بلکه به لحاظ اینکه رقبای آنها آسیب دیده و از بین رفتند بعد از جنگ جهانی دوم قدرت اول شدند. با رفاه و امکاناتی که در اختیار گرفتند و با زیر ساخت های قوی که در اختیار داشتند تمامی اندیشمندان و ظرفیت های منابع انسانی و مادی کشورهای جهان سوم را با نام آزادی و رفاه جذب کردند و لذا قدرت گرفتند، اما واقعیت این است که این قدرت هم مانند قدرت هایی که مطرح شد روبه افول است.

جانشین سازمان بسیج اساتید کشور بیان کرد: بعد از سال 2000 نشانه های افول این قدرت دیده شد و امروز در آغاز سال 2023 این نشانه های افول به شدت نمایان شده است. آمریکایی ها سال 2025 را در راهبردهای اساسی خود سال استقرار اقتصادی بر تمام جهان تعریف و سال 2030 را سال تسلط فرهنگی خود تعریف کردند، باید توجه داشته باشیم که به حول و قوه الهی این استراتژی در حال شکست است و یکی از دلایل این شکست نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه است.

وی در ادامه برخی از دلایل افول آمریکا را برشمرد و گفت: دلایل بسیاری برای شکست آمریکا مطرح است؛ شاید اولین نشانه آن واقعه 11 سپتامبر باشد سناریوی طراحی شده برای حمله به کشورهای خاورمیانه. آمریکایی‌ها چه نیازی به حمله داشتند؟ اساسا وقتی کسی حمله می کند یعنی از یک نقطه ضعف رنج می برد نه از قدرت، و الا تا زمانی که مسالمت آمیز زندگی می کنند و احساس تهدیدی ندارند و سلطه آن ها کامل است به کسی حمله نمی کنند؛ این حمله نشانه ای از ضعف بود.

ابن الدین حمیدی

امروز سوریه مشت محکم ایران بر بلندی‌های جولان است

ابن الدین حمیدی ضمن اشاره به شکست‌های آمریکا در منطقه در خصوص افول قدرت نظامی بیان داشت: جنگ در خاورمیانه شروع شد؛آمریکا در افغانستان با شکست مواجه شد،جنگ در عراق به شکست منجر شد، در سوریه و لبنان نیز با شکست مواجه شد و اهداف آمریکا در جنگ‌ها و هجوم به کشورهای منطقه محقق نشد و باعث شد که محور مقاومت و کشورهایی که تاثیرپذیر از فرهنگ مقاومت در تفکر شیعی ایرانی داشتند گسترش پیدا کردند. در همین رابطه آمریکا هزینه‌های نظامی خود در منطقه را کاهش داده است. امروز یمن سرپنجه‌های ایران در باب المندب است امروز سوریه مشت محکم ایران بر بلندی‌های جولان است و در افغانستان طالبان گرچه با ما همسو نیستند اما اشتراکات قابل توجهی داریم و مقابل داعش دست ساز آمریکا قرار دارند.

وی با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی در منطقه به نقش جریان‌های مقاومت اشاره کرد و گفت:  تاثیرات سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را می دانید قابل شمارش نیست و من در بیان توانمندهای آن زبان قاصری دارم.

جانشین سازمان بسیج اساتید کشور با اشاره به بشکست سیاست‌های اقتصادی آمریکا بیان کرد: آمریکا آزادی اقتصاد و اقتصاد آزاد را به عنوان یکی از الگوهای خود قرار داده بود، امروز در واردات، صادرات و تعریف تعرفه‌های واردات و صادرات در حال رقابت است و این به معنای این است که از اقتصاد آزاد عبور کرده است و از ارزش های مربوط به سیاست اقتصاد آزاد عدول کرده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در حوزه فرهنگ و خانواده می‌توان گفت خانواده  در آمریکا رو به نابودی است، البته اروپایی‌ها در نابودی خانواده جلوتر هستند. تعریف خانواده تغییر کرده است؛ خانواده یک‌نفری، دونفری و زن و شوهری داریم ، تعداد ازدواج سفید رو به افزایش است.  این ها نشانه‌های افول در حوزه فرهنگ است. نشانه‌های افول آمریکا بسیار است. برای این افول فریاد می‌زند، برای این افول هجوم می‌آورد.عدم تحقق راهبردهای آمریکا در حوزه فرهنگ به دلیل استراتژی‌هایی است که توسط ایران در مقابل آن‌ها اتخاذ شده است. با هجمه‌های رسانه‌ای و دروغ به دنبال تحریف هستند؛ به ظاهر امروز فریاد زن، زندگی، آزادی به معنی اسارت زن در ایران است. تمام رسانه‌های آن ها این را دنبال می کنند، اما ما طلبکار هستیم اسارات زن در آنجا اتفاق افتاده است؛ زیرا آزادی واقعی زن اینجاست.

 فشار برای گسترش  فمنیزم؛ فرار رو به جلویی برای مخفی سازی تارخ ننگین اروپا و آمریکا در خصوص زن است

ابن الدین حمیدی با اشاره به استفاده ابزاری غرب از زن بیان داشت: آمریکایی ها و حتی انگلیسی ها تا 100 سال پیش(1918) زن را شهروند درجه 2 تلقی می کردند، در انگلیس زن‌ها شناسنامه و حق رای نداشتند و امروز این فشار برای گسترش فمنیزم نوعی حمله به جلو است یک نوع فشار و حمله به جلو است تا تارخ ننگین آنها در خصوص زن دیده نشود. متاسفانه جنایات زیادی علیه زن در اروپا و در فرهنگ لیبرال دموکراسی بوده است. اما امروز یکی از نشانه‌های مدرنیته میزان گرایش به فمنیزم است. سازمان مجاهدین خلق هم در همین برهه برای اثبات مدرن بودن، رهبری خانم مریم قجر عضدانلو برای سازمان خود را اعلام کرد، یعنی اینکه ما برای زن ارزش قائل هستیم. امروز آمریکایی ها هم این زن دوره گرد را به عنوان رئیس جمهور منتخب ایران برای خودشان انتخاب کردند. البته آن ها اهداف سیاسی را دنبال می کنند ممکن است چند صباحی دیگر بگویند ما نماینده رسمی ایران در سازمان ملل را قبول نداریم و رای این خانم را می گیریم. ممکن است دنبال این خباثت باشند. اما همه می‌دانند که منافقین چه جنایتکارانی بوده و هستند که روی داعش را سفید کردند.

وی با بیان شکست سیاسی، فرهنگی و اقتصادی برخلاف سناریوی طراحی شده راهبردهای 50 سال آینده آمریکا گفت: آمریکا در حوزه اقتصادی ، چین را در مقابل خود دارد و در حوزه فرهنگی ایران را در مقابل خود می بیند؛ بنابراین حمله همه جانبه علیه ایران و چین را آغاز کرده است و ما در خصوص ایران شاهد آسیب رسانی‌های فرهنگی بویژه در رسانه و فضای مجازی در مسائل اخیر بودیم؛ اکنون موضوع این است که چه باید کرد؟ نقش اساتید بسیجی چیست؟

ابن الدین حمیدی2

دوگانگی رفتار و مواضع در جریان ناسیونالیزم کرد 

جانشین سازمان بسیج اساتید کشور با تبیین مسائل اخیر در کشور بیان کرد: از27 شهریور سال جاری با مرگ این دختر کرد فضاسازی خاص صورت گرفت و این اتفاق به سرعت گسترش پیدا کرد و البته این سرعت گسترش نشان از هدفمند بودن این طرح است. جالب است بدانید هفته گذشته در فرانسه سه نفر کرد را ترور کردند. اتحادیه میهنی کردستان اعلام کرده که کردهای جهان آرامش خود را حفظ کنند و اعتراض نکنند، اما در ایران چگونه عمل کردند؟، یک دختر کرد فوت می کند و فرض می کنیم تا قبل از بررسی و اعلام پزشکی قانونی نمی‌دانسیتم به چه دلیل فوت شد اما همین اتحادیه میهنی و هم پیمانانش با قلب واقعیت، فضای افکار عمومی ایران را به هم ریختند. لذا جای سوال است که اگر جریان ناسیونالیزم کرد اینقدر قدرت دارد چرا دوگانگی در رفتار و مواضع دارد؛ در فرانسه همه را دعوت به آرامش می کند اما در ایران دعوت به اغتشاش می کند این نشانه و نشانه‌های موجود دیگر بیانگر این است که این حرکت یک سناریوی از قبل نوشته و طراحی شده است. ابتدای کار شاید ما مقداری دچار سردرگمی شدیم و تحلیل های مختلفی مطرح می شد مثلا اینکه؛ شورش است،اغتشاش است، نافرمانی مدنی است.عده ای این نگاه را داشتند که ناآرامی ها به زودی تمام می شود و یک هفته دیگر کنترل خواهد شد. این ساده باوری‌ها و این آسان انگاری ها به ما آسیب زد.

وی افزود: امروز نباید درگیر این ساده انگاری ها باشیم. اما باگذر زمان در نهایت دو نگرش حاکم شد؛ عده ای اعلام کردند که این یک پروژه است یعنی آمریکایی ها طراحی کردند و در این طراحی سناریوهای گام به گام برای امنیتی شدن، فرهنگی شدن، عمومی شدن، اقتصادی شدن طراحی شده است. عده دیگری گفتند این یک پروسه است؛ تجمیع ناکامی‌ها و نارضایتی‌های موجود در کشور زمینه ساز اغتشاشات شده و واقعه مهسای امینی یک جرقه بود اما واقعیت آن است که آنهایی که از پروژه بودن طرح دفاع می کردند قدرت تحلیل ضعف‌ها و ناکارآمدی های درون سیستم را نداشتند و آنهایی که از پروسه بودن این فرایند دفاع می کردند قدرت تحلیل چرایی سازماندهی غرب و 17 کشور اروپایی متحد با هم و آمریکا و اسرائیل را نداشتند. واقعیت چیست؟ مقام معظم رهبری زیباترین، دقیق ترین و کامل ترین تحلیل را داشتند فرمودند: این جنگ ترکیبی است و اگر مهسای امینی اتفاق نمی افتد، باز هم این اتفاق می افتاد.

در جنگ ترکیبی دنبال بحران هویت، بحران تصمیم گیری، بحران شناخت و احساس ناامنی هستند

ابن الدین در ادامه با تاکید بر پیچیدگی جنگ ترکیبی به چیستی این جنگ پرداخت و گفت: هدف این جنگ برخلاف جنگ های دیگر برد و باخت نیست؛ هدف اشغال نظامی نیست. راهبردهای این جنگ نیز متفاوت است، راهبردهای این جنگ هم نقطه ای نیست. در جنگ معمولی از سرزمینی دفاع یا به سرزمینی حمله می شود و در آخر برد یا باخت آن نیز مشخص است. اما در جنگ ترکیبی هدف به بی تصمیمی رساندن مردم و مسئولین است اینکه هیچکس نداند چه اتفاقی می افتد همه احساس ناامنی کنند اگر این اتفاق بیافتد؛ جنگ ترکیبی موفق شده است. راهبردهای جنگ ترکیبی راهبردی لانه زنبوری است به این معنا که هر ضلعی از این لانه هر لحظه نمی داند از کجا تهدید می شود، از درون است یا از بیرون، 6 ضلع دارد و دور آن 6 ضلع به طور متداخل 6 ضلعی های دیگر است. پس در جنگ ترکیبی دنبال بحران هویت، بحران تصمیم گیری، بحران شناخت و احساس ناامنی هستند. این هدف جنگ ترکیبی است. جنگ ترکیبی، ترکیبی از آن پروژه و این پروسه ای است که مطرح شد. اما چرا این اتفاق افتاد؟ مگر ما در دنیا چه می گوییم که ما را اینگونه مورد هجمه قرار داده اند؟ چرا این همه فشار که علیه ایران است، علیه کشور دیگری نیست؟ به عنوان نمونه مطرح کنم؛ برای راه اندازی یک رادیو داخلی برای یک شهر، کلی باید هزینه کرد، کلی باید زیر ساخت ایجاد کرد، الان 260 رسانه صوتی تصویری چند رسانه ای به زبان فارسی در دنیا رایگان دارد اطلاعات پخش می کند، هزینه اینها را کی پرداخت می کند؟ چقدر ما برای دنیا مهم هستیم؟ چرا همه دنیا به ما توجه دارند؟ چرا 17 کشور اروپایی در یک لحظه قطع رابطه می کنند؟

وی با اشاره به چرایی دشمنی آمریکا و غرب با انقلاب اسلامی گفت: انقلاب سال 57 زمانی که توسط حضرت امام با همان زبان ساده مردمی اعلام شد بزرگترین راهبردهای تحولی انقلاب اسلامی را معرفی کرد، آن روز ساموئل هانتینگتون و خیلی از اندیشمندان دیگر فهمیدند ما چه می گوییم، گفتند حرف‌هایی که این پیرمرد می‌زند اگر بخواهد پای آن بایستد تمامی غرب در مقابل ایران دچار چالش خواهد شد و این اتفاق افتاد. ساموئل هانتینگتون جنگ تمدن‌ها را پیش بینی کرده است و اعتقاد دارد در آینده نه چندان دور تمدن اسلامی و غربی در مقابل هم خواهند ایستاد. لذا باید دانست که ماهیت این جنگ تمدنی است. آن‌ها با تمدن ما می‌جنگند. موضوع انرژی هسته‌ای، اسرائیل، ناامنی خاورمیانه، ناامنی خلیج فارس همه بهانه است؛ موضوع درگیری نظام جهانی با ما موضوع تمدنی است. ما از نظام خانواده مطلوب حرف می زنیم ما از صداقت در خمل و گفتار بعنوان یک ارزش حرف میزنیم و البته در همین موارد نقطه ضعف هم داریم، اما اصالت این تمدن را توجه کنید ما به برابری حقوق سیاه و سفید معتقدیم اما آمریکایی‌ها هنوز برای برده‌هایی که انگلیسی ها به زور بردند و در آنجا فروختند  و امروزدر کنار سیاه پوست های آمریکا هستند،ه یچ شانی قائل نیستند .آن ها برای زن و سیاه پوست جایگاه قائل نیستند هنوز حاضر نیستند در یک کوپه قطار با هم بنشینند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در تاریخ تمدنی ایران ملاحظه کنید، در تخت جمشید بررسی کنید، آیا زنی وجود دارد که بی حجاب باشد قبل از اسلام هم ما زن برهنه و بی حجاب نداشتیم. در نقاشی ها، اشعار و آثار تمدنی باقیمانده از گذشتگان ما زن جایگاهش بسیار بالاتر از جایگاه امروز زن در اروپا است. زن امروز در اروپا ابزار ثروت و کسب قدرت است.

نقطه قوت جمهوری اسلامی ایران ولایت فقیه است

جانشین سازمان بسیج اساتید کشور با اشاره به اهمیت نقش آفرینی اساتید در مسائل مختلف گفت: این حقایق باید به زبان استاد به عنوان رویکرد علمی، تاریخی و تمدنی به دانشجو منتقل گردد. اساتید زبان، توان و قدرت اقناع کنندگی دارند، اگر سکوت کنیم و اگر منتظر باشیم ببینیم آخرش چه خواهد شد، برنده این سناریو چه جریانی خواهد بود، تا ما در تیم او بازی کنیم، اگر این فکر در ذهن من استاد جاری شود قطعا به تکلیف خود عمل نکرده و تقصیر داریم. ما در ساختار حکمرانی جدید الگوی جدیدی به دنیا ارائه کرده ایم. نقطه قوت جمهوری اسلامی ایران ولایت فقیه است. ما معتقد به حکومت احکام الهی هستیم نه حکومت فرد یا گروه و یا حتی مردم، ما معتقدیم ولایت فقیه باید حاکمیت احکام الهی را در کشور پیاده کند. دعوا از همین جا شروع شده ما معتقد به مردم سالاری دینی هستیم و آنها این را قبول ندارند. اینکه همه تیرها به سمت رهبری و به سمت ولایت فقیه شلیک می شود به این معناست که این سبک حکمرانی برای آن‌ها بسیار خطرناک است.

ابن الدین با اشاره به رسالت‌های سازمان بسیج اساتید بیان داشت: نهضت استادی بسیج یک جریان جانشین پروری، یک جریان قوی علمی برای تقویت زیرساخت های اعتقادی و بردن اساتید روی سکوی پرتاب برای نقش آفرینی در ساختار حکمرانی دینی است.

نهضت استادی باید بتواند دو کار اصلی برای نگهداری این ساختار حکمرانی پر قدرت را در دستور کار داشته باشد؛ اول استفاده از ظرفیت علمی اساتید برای حل مشکلات زیست بوم این استان؛ هر استاد باید بتواند بین تخصص خود ومسائل زیست بوم یک نسبت علمی برقرار کند و راه حلی برای عبور از مشکلات در تناسب با تخصص خود داشته باشد؛ این بالاترین کاری است که یک استاد بسیجی می تواند انجام دهد و مطالبه گری خود را پیرامون آن راه حل بگذارد، اما این راه حل باید در یک جمع علمی بزرگتر چکش کاری شود، دقیق شود، تا نقد پذیری کمی پیدا کند، و چنانچه در هر جای کشور و جهان ارائه شد علما و نخبگان بر علمی بودن آن صحه بگذارند؛ آنوقت مطالبه گری کنند. این راه حل ها در آخر در قالب بیانیه سیاستی برای حل مسائل مختلف ارائه شود . ما ایمان داریم که اساتید بسیجی و اعضای هیئت علمی این  ظرفیت و توان را دارند. حوزه دوم نظارت بر شیوه حکمرانی دینی است. نقاط آسیب پذیر و ضعف های ما در نظام حکمرانی را باید اساتید مطرح کنند. اگر ما بیان نکنیم دشمن تحریف می کند و به گونه ای دیگر بیان خواهد کرد. این رسالتی الهی است در قالب واجب شرعی امر به معروف و نهی از منکر حاکمان که از اساتید انقلابی انتظار می رود این واجب فراموش شده را انجام دهند.

گفتنی است در پایان این نشست، اساتید حاضر در جلسه سوالات، انتقادات و پیشنهادات خود را مطرح کردند.

انتهای پیام/

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.