تفاهمنامه همکاری‌های مشترک میان مرکز بررسی‌های استراتژیک و سازمان بسیج اساتید امضا شد

asatid
با هدف تعمیق همکاری‌های علمی و پژوهشی مشترک؛

تفاهمنامه همکاری‌های مشترک میان مرکز بررسی‌های استراتژیک و سازمان بسیج اساتید امضا شد

با هدف تعمیق همکاری‌های علمی و پژوهشی مشترک میان مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و سازمان بسیج اساتید کشور، بعدازظهر دوشنبه‌ 16 آبان ماه، در مراسمی، تفاهمنامه همکاری مشترک میان این دو نهاد به امضا رسید.

به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی سازمان بسیج اساتید کشور، محمدصادق خیاطیان در این مراسم با اشاره  به جلساتی که پیش از این در خصوص تبیین ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مشترک میان مرکز بررسی‌های استراتژیک و سازمان بسیج اساتید کشور برگزار شد، عنوان کرد: حسب دغدغه رئیس جمهور و دستور ایشان به این مرکز در خصوص تعمیق ارتباط دولت با دانشگاه‌ها و شبکه‌سازی علمی و نخبگانی برای یافتن راهکارهای حل مسائل در کشور، این توانمندی در سازمان بسیج اساتید کشور قابل مشاهده بوده و مشخص است که این سازمان از ظرفیت بسیار خوبی در این خصوص برخوردار است. از این‌رو با توافق انجام شده، امروز تفاهمنامه همکاری علمی-پژوهشی با این سازمان منعقد می‌گردد.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در ادامه بر آمادگی همه‌جانبه این مرکز در برقراری ارتباط با نخبگان دانشگاهی کشور تاکید کرد و گفت: سازمان بسیج اساتید کشور با داشتن ظرفیت اساتید بسیجی در طراز انقلاب اسلامی و دارا بودن هسته‌های علمی و پژوهشی در کلیه دانشگاه‌های کشور، از ظرفیت خوبی برای ورود به حل چالش‌ها و مسائل نظام حکمرانی کشور برخوردار است. مرکز بررسی‌های استراتژیک هم به نوبه خود در تلاش است تا با احصای نظام‌ مسائل کشور و ارائه آن به شبکه نخبگانی، با مشارکت ایشان به حل مسائل راهبردی مطرح در دولت بپردازد.

نمایان بودن نقش پررنگ اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها در همراهی با انقلاب و پیشرفت کشور از دیگر مطالبی بود که خیاطیان در این نشست بر آن تاکید کرد.

خیاطیان _مردانی

بهبود معیشت و آرامش روانی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها جزو دغدغه‌های دولت سیزدهم است

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اتفاقات رخ داده اخیر در کشور، به موضوع ورود اساتید دانشگاه‌ها به میدان تبیین و روشنگری دانشجویان و اثرات پر خیر و برکت آن پرداخت و گفت: اساتید دانشگاه‌ها توانستند در این وقایع سربلندی خود را به عنوان یک انسان انقلابی آزاده به اثبات رسانند، موضوعی که جای تقدیر دارد و اگر اساتیدی هم هستند که ابهام و سوالاتی دارند باید با گفتگو، همفکری و تعامل هرچه بیشتر نظر آنها را جلب کرد، چرا که نقش‌آفرینی آحاد اساتید کشور در حل مسائل اساسی کشور بسیار حائز اهمیت است.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری تصریح کرد: از سوی دیگر دولت هم تاکنون تلاش کرده وظایف خود را در قبال اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها به خصوص با پیگیری مجدانه شخص رئیس جمهور در تصویب افزایش حقوق 15 درصدی این اعضا به انجام رساند و به آن جامه عمل بپوشاند، چرا که معیشت اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و هر آنچه به حوزه زندگی و معیشت و آرامش روانی آنها برمی‌گردد از جمله مسائلی است که جزو دغدغه‌های دولت سیزدهم محسوب می‌شود. نقش سازمان بسیج اساتید کشور نیز در این زمینه بسیار مهم و تعیین‌کننده است و امیدواریم این سازمان، هم در شبکه‌سازی نخبگان کشور و هم کمک به دولت برای حل مسائل هیات علمی‌ دانشگاه‌ها نقش‌آفرینی کند.

خیاطیان در پایان سخنان خود ضمن اظهار امیدواری نسبت به اینکه با امضای این تفاهمنامه شاهد آغاز همکاری‌های بلندمدت میان مرکز بررسی‌های استراتژیک و سازمان بسیج اساتید کشور در زمینه ارتباط با مراکز نخبگانی کشور خواهیم بود، گفت: استفاده صحیح از ظرفیت علمی و نخبگانی کشور، اسباب خیر و برکت را برای کشور و نظم حکمرانی فراهم خواهد کرد. در این راستا سازمان بسیج اساتید کشور علاوه بر اینکه شبکه وسیعی از استادان دانشگاه‌ها را شامل می‌شود، این ظرفیت را دارد که سایر دانشگاهیان را نیز برای حل نظام‌‌ مسائل کشور پای کار آورد تا با نگاهی علمی و کارآمدتر بتوان به حل این چالش‌ها کمک کرد.

نگاه ویژه دولت سیزدهم به استفاده از ظرفیت دانشگاهیان در حل مسائل اساسی کشور

در ادامه این نشست نیز محمدرضا مردانی، رئیس سازمان بسیج اساتید کشور با اشاره به پیگیری‌های مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری برای ایجاد فرصتی به‌منظور استفاده از ظرفیت استادان بسیجی کشور، بر آمادگی این سازمان در این خصوص تاکید کرد و گفت: بسیج اساتید آمادگی دارد تا با بررسی نیازها و ارائه راهکارها درباره مسائل مختلف و متنوعی که دستگاه‌های مختلف دولتی با آن مواجه هستند، بتواند به سهم خود به اعتلای هرچه بیشتر نظام جمهوری اسلامی کمک کند.

وی افزود: از ابتدای پیروزی انقلاب و در طول چهار دهه اخیر، همواره نگاه امیدوارانه به دانشگاه‌ها وجود داشته و دانشگاه نیز توانسته است نقش موثری در حل مسائل کشور ایفا کند.

مردانی با بیان اینکه نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها در حل نظام‌مسائل کشور از جمله موضوعاتی است که بارها در بیانات مقام معظم رهبری به‌ویژه در بیانیه گام دوم انقلاب به آن اشاره شده است، تصریح کرد: امروزه دستاوردهای حوزه‌های هوافضا، دفاعی، پزشکی، علوم و فنون نوظهور و... از آثار و برکات تلاش دانشمندان کشورمان در دانشگاه‌ها بوده است که در این میان اساتید ارزشی و بسیجی سهم بسزایی در آن داشته‌اند.

وی در ادامه به نگاه ارزشمند رئیس جمهور به نهاد علم به ویژه درخواست ایشان در خصوص ورود دانشگاه‌ها به حل مسائل کشور اشاره کرد و گفت: اساتید بسیجی به عنوان بخشی موثر از پیکره علمی کشور از افراد علاقمندی تشکیل شده‌اند که انگیزه‌های لازم را برای نقش‌آفرینی در حل مسائل کشور دارند تا بتوانند از این رهگذر به نظام و کشور خود ادای دین کنند. امروز در استان‌های مختلف شاهد وجود ظرفیت‌های بسیار بالایی هستیم ولی سازوکار لازم برای استفاده از این ظرفیت‌ها وجود نداشته است. اما امروز خرسندیم که با روی کار آمدن دولت سیزدهم زمینه و بستر مناسبی برای استفاده از این ظرفیت‌ها فراهم شده است.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور همچنین با اشاره به پشتوانه 36 هزار نفری اعضای هیات علمی و 20 هزار نفری مدرسان و محققان این سازمان در سطح مراکز آموزش عالی کشور اظهار داشت: سازمان بسیج اساتید کشور می‌تواند نقش موثری را در انجام پژوهش‌ها و بررسی‌های مورد نیاز دولت ایفا کند و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری استادان بسیجی این آمادگی را دارند تا در راستای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و بهبود عملکرد آموزش عالی کشور، در کنار مسئولان نهاد علم تلاش‌های موثری را برای کارآمدی نظام حکمرانی کشور به کار بسته و در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی گام بردارد. امیدواریم پس از انعقاد این تفاهم‌نامه و تشکیل کمیته‌های مشترک، مسائل اولویت‌دار بررسی و راهکارهای حل چالش‌ها به دست آید.

وی در بخش پایانی سخنان خود به تلاش دولت سیزدهم در شکستن حلقه پیچیده تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: دشمن با مشاهده رشد اقتصادی ایران به‌‌ویژه پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم تلاش کرد تا با به چالش کشیدن جریان علمی و درگیر کردن دانشگاه‌ها، در مسیر پیشرفت‌های حاصل شده مانع ایجاد کند؛ لذا اقدام به ایجاد چالش‌ داخلی - امنیتی، در همین راستا قابل ارزیابی است تا با ایجاد سد و مانعی برای پیشرفت‌های علمی کشورمان به هدف شوم خود نائل شود که خوشبختانه با هوشیاری اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و قاطبه دانشجویان در عدم همراهی با این حرکات و توطئه‌های شوم از یک‌سو و توجه مقامات و مسئولان کشور به خواسته‌های جامعه علمی کشور از سوی دیگر، این توطئه دشمن نیز همچون گذشته محکوم به شکست است.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور تصریح کرد: چنین توطئه‌هایی نشان می‌دهد که ما باید با جدیت و سرعت به تداوم کسب دستاوردهای علمی ادامه داده و از طریق نهاد علم به حل مسائل کشور و تحقق مسیر تمدن‌سازی کشور در گام دوم انقلاب بپردازیم. از این‌‌رو از این فرصت استفاده می‌کنم و از کلیه استادان و دانشجویان عزیز کشورمان -چه عضو این سازمان باشند و چه نباشند- دعوت می‌کنم که ما را در این مسیر همراهی کنند. امروز کارآمدی نظام دینی به عنوان الگویی موفق در دنیا که دشمنان خود را با شکست مواجه کرده و توانسته به موفقیت و پیشرفت دست یابد، اثبات شده است.

تفاهمنامه

 

محورهای تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک میان مرکز بررسی‌های استراتژیک و سازمان بسیج اساتید

لازم به ذکر است، تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک میان مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و سازمان بسیج اساتید کشور پس از نشست هم‌اندیشی رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک با بسیج اساتید که شهریور ماه سال جاری برگزار شد، بعدازظهر دوشنبه 16 آبان ماه جاری با هدف «همکاری در زمینه‌های علمی، فناورانه و نوآورانه با هدف حل مسائل راهبردی کشور»، «تقویت نقش مطالعات علم و فناوری در ارائه بسته‌های سیاستی و راهبردی»، «گفتمان‌سازی الگوی بومی ایرانی اسلامی پیشرفت»، «آینده‌پژوهی و سیاست‌پژوهی با هدف حل مسائل راهبردی کشور»، «اجرای تحقیقات علمی-کاربردی در زمینه‌ سیاستگذاری فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی» و «کمک به ارتقای کارآمدی نظام حکمرانی کشور در راستای تحقق دولت اسلامی» به امضا رسید.

انتهای پیام/

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.