نشست تخصصی سلامت معنوی دانشجویان برگزار شد

asatid

نشست تخصصی سلامت معنوی دانشجویان برگزار شد

اولین نشست تخصصی سلامت معنوی جشنواره ملی سلامت دانشجویان در دبیرخانه دائمی جشنواره با حضور الهه سادات میرشفیعیان مدیر خواهران بسیج اساتید کشور و منصوری عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق برگزار شد. در این جلسه بر امکان سنجش سطح سلامت معنوی دانشجویان سراسر کشور با معیارهای بومی و دینی تأکید شد.

به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج (ناب)،  و به نقل از دبیرخانه جشنواره ملی سلامت دانشجویان سنجش حوزه‌های معنویت با معیارها و سنجه‌های غیر بومی و غیر دینی و عمدتا غربی سنجیده می شود و شاید نتوان تصویر صحیحی از وضعیت موجود بر اساس آنها ارائه دهیم. ما نیاز به تولید متن و محتوا و فرآوری آن برای نیاز قشر جوان و دانشجو داریم. سازماندهی محتوایی مراکز مشاوره و درمانی دانشگاه های کشور با این منابع اصیل جزء مهم‌ترین اهداف و کارکردهای جشنواره ملی سلامت دانشجویان است.


با توجه به اینکه سلامت معنوي، يکي از ابعاد مهم سلامت در انسان محسوب مي­ شود و به عنوان رويكردي مهم در ارتقای سلامت عمومي در نظر گرفته مي­ شود، نخستین جشنواره ملی سلامت دانشجویان  به این بخش توجه ویژه داشته است. 


 در این نشست بخشی دبیر محتوایی جشنواره وضعیت سلامت معنوی دانشجویان را بنا به پژوهش‌ها و پیمایش‌های وزارت علوم و سایر نهادهای مرتبط مناسب، ولی شرایط را به گونه‌ای نامطلوب رو به کاهش دانست که ممکن است در آینده با بحران جدی مواجه شود.

وی همچنین افزود: ما نیاز به تولید متن و محتوا و فرآوری آن برای نیاز قشر جوان و دانشجو داریم. سازماندهی محتوایی مراکز مشاوره و درمانی دانشگاه‌های کشور با این منابع اصیل جزو مهم ترین اهداف و کارکردهای جشنواره ملی سلامت دانشجویان است.


 الهه سادات میرشفیعیان نیز در این نشست با تاکید بر تعادل معنوی و نقش آن در سلامت توجه نشست را بر ضرورت پرداختن به مسأله؛ فطرت‌گرایی ساختگی جلب کرد و در ادامه گفت: این مساله براثر پیشرفت علم بوجود آمده است. شاید فرد متوجه نباشد براساس فطرت ساختگی خود رفتار می کند نه فطرت واقعی اش. سلامت مساله ای است که نیازمند تعادل است. تعادل معنوی بر این اساس مطرح می شود که مثلا معنویت غربی اخلاق مدار است و معنویت شرقی آرامش مدار. علت آرامش در معنویت شرقی وجود بًعد عرفان است. برای باز تعریف معنویت برای افراد در جامعه بایستی به مواردی نظیر اخلاق، عرفان، انسان شناسی، هنر، مزاج و... توجه شود. دانشگاهی باید داشته باشیم که نماد سلامت باشد.


در بخش دیگر این نشست که با حضور منصوری عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق و مدرس دانشگاه برگزار شد، ضمن بیان اینکه برای پرداختن به بحث سواد معنوی نیاز به تمرکز بر منابع اصلی و یقینی متون دینی داریم، گفت: اکنون در بسیاری از مراکز استخدامی و شخصیت سنجی مثلا از تست کتل استفاده می کنند. یکی از الگوهای تست کتل کامیافتگی است. بنابراین تعاریف کامیافتگی ما هیچ کدام کام یافته محسوب نمی شویم. یکی از منابع اصیل در این موضوع، شذرات المعارف آیت الله نورالله شاه آبادی برای تعلیم و تربیت است که می توان برای ارائه به جامعه دانشگاهی از مولفه‌های آن استفاده نمود.


در پایان این نشست بر رویکرد پیشگیرانه جشنواره در حوزه سلامت در بخش معنوی هم که بر اصل مفهوم تقوا در اسلام قابل انطباق است تاکید شد. همچنین تصمیم گرفته شد تا در روند جشنواره منابع و محتوای فاخر و مناسب جامعه دانشگاهی تولید یا از منابع موجود فراوری نموده و به جامعه هدف که دانشجویان، مراکز مشاوره و مدرسین است برسانیم.

انتهای پیام/

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.