پویندگی حکومت اسلامی در مطالبه‌گری مردم و نخبگان جامعه است/ لزوم تقویت هویت و روحیه آرمان‌خواهی در میان دانشجویان

asatid
مردانی:

پویندگی حکومت اسلامی در مطالبه‌گری مردم و نخبگان جامعه است/ لزوم تقویت هویت و روحیه آرمان‌خواهی در میان دانشجویان

محمدرضا مردانی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور عنوان کرد: پویندگی حکومت اسلامی در مطالبه‌گری مردم و نخبگان جامعه از همه شئون است.

به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج (ناب)، محمدرضا مردانی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در خصوص تأکید مقام معظم رهبری بر موضوع مطالبه گری در دیدار با دانشجویان بیان کرد: مطالبه گری اساس بهبود وضعیت و پیشرفت تمامی جوامع بشری به‌ویژه زمینه‌ساز اصلاح کژی‌ها و عیوب در ساختار جامعه و حکومت اسلامی است. برخلاف بسیاری از نظامات سیاسی که امکان مطالبه گری را ارفاق حکومت در حق مردم می‌دانند، در نظام اسلامی مطالبه گری نه تنها حق مردم، که مطالبه امامان جامعه اسلامی از مردم است.

وی افزود: حضرت علی(ع) در نامه بی‌بدیلشان به مالک اشتر که حقاً منشور متعالی حقوق متقابل حکومت و مردم است می‌فرمایند «برای کسانی که به تو نیاز دارند، زمانی معین کن که در آن فارغ از هر کاری به آنان پردازی. برای دیدار با ایشان به مجلس عام بنشین، مجلسی که همگان در آن حاضر توانند شد و برای خدایی که آفریدگار توست، در برابرشان فروتنی نمایی و بفرمای تا سپاهیان و یاران و نگهبانان و پاسبانان به یک سو شوند، تا سخنگویشان بی‌هراس و بی لکنت زبان سخن خویش بگوید. که من از رسول‌الله (صلی‌الله علیه و آله) بارها شنیدم که می‌گفت «پاک و آراسته نیست امتی که در آن امت، زیردست نتواند بدون لکنت زبان حق خود را از قوی دست بستاند).»

رئیس بسیج اساتید کشور تصریح کرد: حکومت اسلامی حکومتی پویاست، از ملزومات این پویندگی مطالبه گری مردم و نخبگان جامعه در همه شئون حکومت است. در شریعت اسلام رابطه حکومت و مردم رابطه‌ای عمیق اقناعی و دوطرفه است و هر دو باید بر یکدیگر مؤثر باشند. در معارف اسلامی جایی گفته می‌شود «الناس علی دین ملوکهم» که نشان از عمق تأثیرگذاری حاکمان نه تنها بر معاش مردم که بر سلوک و آراء آن‌ها دارد و در جایی دیگری پروردگار متعال می‌فرمایند «إِنَّ اللَّهَ لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّیٰ یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ» که نشان از لزوم تحرّک جامعه برای تحرّک و تعالی حکومت دارد.

مطالبه گری باید عمیقاً و قلباً دغدغه‌مندانه باشد

مردانی با بیان اینکه بر مطالبه‌گریِ دغدغه‌مندانه مختصات و بایسته‌های مترتب است، افزود: اولاً مطالبه گری باید عمیقاً و قلباً دغدغه‌مندانه باشد. یعنی در راستای حل مسئله و با نگاه ِحل‌المسائلی باشد نه با نگاه حبّ و بغض.

وی با تأکید بر اینکه خط و خطوط سیاسی نباید در مطالبه گری و کیفیت آن نمود داشته باشد، بیان کرد: ثانیاً فرد مطالبه گر باید به حوزه‌ای که در آن به مطالبه گری برخواسته است اشراف کافی داشته باشد این‌طور نباشد که صرفاً انعکاس مطالبه دیگران باشیم، یا تحت‌القائاتی حوزه‌ای را مورد نقد قرار دهیم، بخصوص در دنیای امروز که نشر اطلاعات غلط و بی استناد به‌شدت شایع است. آگاهی دقیق از پشت‌صحنه و مطالعه منابع و مداقّه در مستندات از ملزومات مطالبه گری هستند.

رئیس بسیج اساتید کشور عنوان کرد: ثالثاً در بیان و انتقال مطالبه باید ظرافت لازم را مراعات کرد. لفظ، لحن، زمان و مکان مطالبه گری باید متناسب با مصالح و مقتضیات باشد. مطالبه گری نباید رنگ و بوی تخطئه و سیاه نمایی و تخریب به خود بگیرد. به تعبیر مقام معظم رهبری (حفظه الله تعالی) «مطالبه گری در بیان و ارائه طوری باشد که با دشمن مغرض، مخرج مشترک پیدا کند.» لازمه مطالبه گری مفید و مؤثر نگاه شبکه‌ای یا به تعبیر زیبای رهبری «فهم منظومه‌ای قدرت» است، فهم دقیق از قدرت و وجوه مختلف آن، مطالبه گری را نافذتر و دقیق‌تر می‌کند. نگاه بخشی و درون بخشی مانع مطالبه گری صحیح و جامع می‌گردد.

پیوست مطالبه‌گری ِمتعالی «پیشنهاد» است

مردانی ادامه داد: رابعاً پیوست مطالبه‌گری ِمتعالی «پیشنهاد» است. یعنی اگر ما منتقد مسئله‌ای هستیم یا مسئله‌ای را مطالبه می‌کنیم، خوب است پیشنهادهایی اجرائی برای حل آن مسئله داشته باشیم، پیش‌زمینه پیشنهادِ کارآمد و اجرائی مطالعه جامع همه جوانب حوزه‌ای است که مطالبه گری در آن صورت می‌گیرد.

وی درباره شاخصه‌های دانشگاه انقلابی که در دیدار دانشجویان با مقام معظم رهبری از سوی ایشان مطرح شد، گفت: همان‌طور که بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) فرمودند دانشگاه مبدأ همه تحولات است. هر افت و خیزی در کیفیت دانشگاه‌ها و دانشجویان (چه به لحاظ سطح علم و چه ازنظر میزان آرمان‌خواهی و دغدغه مندی) متعاقباً منجر به فراز و نشیب در سایر عرصه‌ها می‌شود. اگر در این سال‌ها جریان تولید علم ضعیف بشود، چند سال بعد صنعت و به‌ویژه اقتصاد دانش‌بنیان شاهد افول خواهند بود.

رئیس بسیج اساتید کشور گفت: اگر امروز فرهنگ دانشجو و دانشگاه ضربه خورد، فردا عرصه تولیدات فرهنگی و عرصه مدیریت (که همان دانشجویان امروز باشند) و عرصه‌های متعدد دیگر ضربه خواهند خورد. دشمن به‌خوبی از مرجعیت و تأثیرگذاری دانشگاه در تحوّلات فرهنگی و اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مطّلع است و دقیقاً به همین خاطر است که سال‌هاست هویت زدایی و آرمان زدایی از دانشگاه را به‌عنوان یکی از خطوط اصلی حملات نرم فرهنگی_سیاسی خود پیگیری می‌کند.

مردانی اضافه کرد: هویت دانشجو یعنی ایدئولوژی، ارزش‌ها، سنن، تاریخ و همه داشته‌های معنوی و آرمان دانشجو یعنی افق روشنی که دانشجو را به اعتماد به نفس و تحرّک وا می‌دارد. این دو گذاره باطل‌السحر نقشه‌های پرهزینه ناتوی فرهنگی برای دانشگاه‌های کشورمان بوده و هستند. دشمن به‌ویژه با توسل به ابزارهای نوین ازجمله فضای مجازی سعی می‌کند تاریخ افتخارآمیز ایران و اسلام را در ذهن دانشجوی ما مخدوش، تحریف یا مصادره کند، ایدئولوژی او را قدیمی منسوخ و آرمان‌های او را غیرقابل دسترس نشان دهد. چنین دانشجوی سرخورده و منفعلی غایتِ مطلوب استعمارگران غرب و بستری بالقوه برای پیاده‌سازی نقشه‌های شوم بعدی آن‌هاست. دانشجویی که مصرف‌کننده تولیدات اتاق‌های فکر ناتوی فرهنگی و سرویس‌های غربی باشد کالبد بی‌هویّتی است که به‌جای آنکه سرباز آرمان خود و کشورش باشد سربارِ جامعه و عامل آمال دشمن است.

باید برای «فکر» دانشجو هم برنامه‌های دقیق‌تری داشته باشیم

وی ادامه داد: به‌زعم بنده نگاه دولت و سایر مراجع سیاست‌گذاری در کشور به دانشگاه باید با لحاظ چنین استعداد عظیمی باشد. دانشگاه را مجموعه‌ای ببینند که سرنوشتش و فراز و فرودش در همه وجوه و شئون کشور مؤثر است. اگر چنین شد فارغ از مباحث صرف علمی و پژوهشی برای «فکر» دانشجو هم برنامه‌های دقیق‌تری خواهیم ریخت.

مردانی گفت: مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در جلسه اخیری که با دانشجویان داشتند از کارکرد دانشگاه را در کشور مثبت ارزیابی کرده و در خصوص رشد علمی کشور و عمل به توصیه‌های ایشان در باب تولید علم ابراز رضایت کردند اما این مقدار از توفیق دانشگاه را کافی ندانستند و نسبت به مغفول ماندن تأکید دیگرشان یعنی "مباحث فکری" (که همان تقویت هویت و روحیه آرمان‌خواهی) دانشجویان است گله داشتند.

وی افزود: تقویت ارتباط حوزه و دانشگاه، نگاه ویژه به فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی، ورود اساتید انقلابی و مؤمن به دانشگاه‌ها (به‌عنوان الگوهای عملی از امتزاج علم و آرمان‌خواهی)، ایجاد چارچوبی نظام‌مند برای رابطه استاد شاگردی و تلمذ دانشجویان در محضر اساتید اخلاق و متخصصین حوزه‌های فرهنگی و رسانه‌ای، تبیین پیشرفت‌های نظام اسلامی، به‌روزرسانی سرفصل‌های آموزشی با توجه به مختصات جدید جبهه فرهنگی، پرهیز از افراط و تفریط در فعالیت‌های فرهنگی مرتبط با دانشگاه، استفاده از ابزارهای هنری جهت انتقال مؤثر آراء و اندیشه‌های اسلامی، هماهنگی بین مراجع ذی‌صلاح فرهنگی و سیاسی مؤثر در دانشگاه‌ها همه و همه از راهکارهای هستند که می‌توانند در تقویت جبههٔ فرهنگی در دانشگاه‌ها و تزریق روحیه آرمان‌خواهی به دانشجویان مؤثر باشند.

رئیس بسیج اساتید کشور بیان کرد: انشاء الله با توجه به دغدغه مندی دولت نسبت به مباحث فرهنگی این بار تأکید مقام معظم رهبری در مورد تعمیق اندیشه ورزی و تفکّر (ایدئولوژی و ارزش‌ها) در فضای دانشگاه‌ها و گسترش گفتمانِ هویت گرایی و آرمان‌خواهی در بین دانشجویان و اساتید بر زمین نخواهند ماند.

انتهای پیام/ 70633

نویسنده: خبرگزاری آنا

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.