بسیج اساتید قوی‌ترین، مطمئن‌ترین و کارشناس‌ترین مجموعه برای همکاری است

asatid
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری:

بسیج اساتید قوی‌ترین، مطمئن‌ترین و کارشناس‌ترین مجموعه برای همکاری است

عصر دیروز و در سالن شهید شهریاری سازمان بسیج اساتید کشور نشست استادان و نخبگان بسیجی با معاون آموزشی وزارت علوم‌، تحقیقات و فناوری برای تبادل نظر در خصوص رفع چالش‌های آموزش عالی کشور با تاکید بر ظرفیت‌های استادان نخبه در کمیته‌های تخصصی و در صیانت از ارزش‌های انقلاب اسلامی برگزار شد.

به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج (ناب)، در این نشست قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با رئیس سازمان بسیج اساتید کشور، معاونین این سازمان و مسئولین بسیج اساتید دانشگاه‌های تهران بزرگ مذاکره و گفت‌وگو کردند.

عمو عابدینی بیان کرد: معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری محور مهمی در مباحث دانشگاه است. معتقدم اگر قرار است تحولی در آموزش عالی کشور اتفاق بیفتد در این مجموعه معاونت خواهد بود. لذا مجموعه کارهای انجام شده و بحث‌هایی که در حکم بنده آمد باعث شده در این موضوع عمیق شویم.

وی سپس به برخی سوابق اجرایی  گذشته خود و برنامه‌های انجام شده درراستای تحول دانشگاه اشاره کرده و افزود: در موضوع طرح تحولی که آقای رئیس جمهور ارائه کردند در ابتدا و در پیش نویس‌های اولیه از اساتید بسیجی دانشگاه‌های تهران نظرسنجی کردیم. این طرح در چندین نسخه تصحیح شد و نهایتا به بخش‌های مختلف ابلاغ شد . با کنار هم قرار دادن بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی رهبر معظم انقلاب، طرح تحول ارائه شده از سوی دولت سیزدهم و نظرات دکتر زلفی‌گل دیدیم در چند بخش مشکلات جدی وجود دارد که باید رفع شود و لازم است ریل‌گذاری‌ها را تغییر داده و یا اصلاح کنیم. یکی از مشکلات بحث آموزش عالی است که 8 بند دارد.  مقام معظم رهبری تاکید فرمودند که ظرفیت‌های زیادی در کشور ایجاد شده است. اما متاسفانه برخی‌ها به بیراهه رفته است و تداخل دارد لازم است جایی آمایش صورت گیرد و آن مربوط به ابلاغیه‌هایی است که باید در وزارت علوم در دوره‌های قبلی اجرا می‌شده و به نتیجه نرسیده است. یکی از این مشکلات بحث اشتغال فارغ التحصیلان است در این خصوص باید بررسی شود که برای توانمندی فارغ‌التحصیلان چه مباحثی لازم است پیگیری شود.

عمو عابدینی همچنین عنوان کرد: یکی از مشکلات بحث تعداد واحدهای تئوری در دانشگاه است. ما محاسبه کردیم که ۱۴۰ واحد در دوره لیسانس باید طی شود از این تعداد 120  واحد تئوری است و این تعداد واحد ارائه شده قادر نیست توانمندسازی لازم را در دانشجویان برای اشتغال ایجاد کند. لازم است ارائه واحدها به سمت  مهارت افزایی پیش برود. ما در مجموعه نظام آموزش عالی  به صورت جزیره‌ای فعالیت‌هایی را شاهدیم . به عنوان مثال دانشگاه جامع علمی کاربردی و دانشگاه فنی حرفه ای و سازمان فنی و حرفه ای کشور و غیره را داریم که با دانشگاه‌های اصلی و مادر هیچگونه ارتباط موثری ندارند. بنابراین لازم است یک نظام مهارتی همان‌گونه که رهبر فرمودند در سراسر کشور تشکیل شود.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: قوی‌ترین، مطمئن‌ترین و کارشناس‌ترین مجموعه برای همکاری با معاونت آموزش بسیج اساتید است. این مجموعه اگر بحثی ارائه دهند اتقان بیشتری دارد بنابراین باید به مسائل ورود کند . همچنین باید ارتباط دانشجویان با استادان صنعت افزایش یابد و کارورزی و کارآموزی ازترم‌های نخست صورت گیرد. این کار اگر شکل نگیرد اصل نظام مهارتی ما شکل نخواهد گرفت و خروجی‌ها  همواره همین خواهد بود که دانشجویان در مباحث تئوری توانمند هستند اما مهارتی برای اشتغال ندارند. همچنین باید اصلاحی در ساختار پذیرش دانشجو و روش‌های پذیرش انجام شود و فعالیت استادان باید در جهت رفع مشکلات کشور باشد.  

وی با تاکید بر لزوم استفاده از نظرات استادان و نخبگان برای برنامه ریزی‌های انجام شده در این معاونت بیان کرد: ما می‌خواهیم برنامه‌ها و طرح‌هایمان را با نظرسنجی استادان بررسی کنیم تا بتوانیم نظام آموزشی را احیا و بازسازی یا به صورت نوین مطرح کنیم. پذیرش دانشجوی دکترا و ارشد به دو صورت می تواند انجام شود یکی اینکه به صورت حاکمیتی باشد، مانند فناوری‌های خط شکن که لازم است دانشجویان مستعد در این مسیر وارد شده و کادر سازی صورت گیرد. یکی مربوط به دانشگاه صنعتی است که باید با صنعت قرارداد بسته شود و عنوان مورد نیاز صنعت در دفترچه پذیرش سازمان سنجش آورده شود. باید برای یک کد، پروژه معرفی شود در این صورت است که دانشجو هم ارتباط با صنعت دارد و هم حقوق خواهد داشت. در طرح تحول باید استاد محوری شکل بگیرد. در حوزه گسترش و برنامه‌ریزی شوراهای تحولی شکل گرفته .این شورا تلاش می‌کند تمام کشور را معطوف به خود کند . باید دانشگاه‌ها ماموریت گرا شوند.

عمو عابدینی همچنین به  موضوع علوم انسانی و اسلامی سازی آن اشاره کرده و افزود:  برای اولین بار در طول تاریخ آموزش عالی در شورای عالی برنامه ریزی کمیسیونی به نام علوم انسانی اسلامی را شکل داده‌ایم.

وی گفت:  ما با مبانی که رهبری داشتند در گام دوم و طرح تحول، کارگروه‌هایی را شکل داده‌ایم . همچنین شورای توسعه و برنامه ریزی را مجزا کرده‌ایم. در این کارگروه‌ها به حضور استادان نخبه بسیجی در سراسر کشور نیازمندیم. همچنین از این میان از افراد دارای سابقه مدیریت هم در کمیسیون استفاده می‌کنیم و اسامی این کارگروه‌ها را به بسیج اساتید ارائه خواهیم کرد. خداوند امروز به ما توفیق داده که بتوانیم کاری انجام دهیم، منشا تحول از همین‌جاست. ما می‌خواهیم اقدامات را با نظر جمعی استادان و نخبگان دلسوز نظام انجام دهیم . اکنون فرصتی برای تحول نظام آموزشی کشور در حوزه‌هایی که گفته شد حاصل شده  و از اساتید دانشگاه برای ارائه نظرهاشان در موضوعات مطرح شده دعوت می‌کنیم . همچنین همه افراد در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افرادی معتقد، قوی و دلسوز و انقلابی هستند و در سایر زمینه‌ها استادان می‌توانند طرح‌ها و نظراتشان را به این عزیزان ارائه کنند.

محمدرضا مردانی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور نیز در این نشست ضمن تبریک انتصاب  عمو عابدینی  استاد بسیجی در سمت معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار امیدواری کرد که با حضور وی در مجموعه آموزش عالی و جایگاه مهم این معاونت شاهد تحول شگفت مدنظر مقام معظم رهبری با همه اهداف و آرمان‌های انقلاب خواهیم بود.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در ادامه ضمن اشاره به تسلط و توانمندی عمو عابدینی گفت: زیرساخت آموزش عالی ما یا خاستگاه آموزش عالی ما از لحاظ متون و محتوا و علوم منطبق بر فرهنگ ملی و اسلامی نبوده و متاسفانه بعد از ۴ دهه نیز تغییر اساسی که باید در آن صورت نگرفته است. در این میان یکی از مسائلی بسیار مهمی که به طور جدی باید مورد توجه قرار گیرد، محتوای علوم انسانی است. این موضوع به خصوص در مقابله باهجمه‌ها می‌تواند ایمنی ایجاد کند. در طول سال‌های گذشته اسناد بالادستی خوبی تدوین شده ولیکن ارزیابی مطلوب در خصوص پیاده سازی و اجرای آن‌ها صورت نگرفته، بنابراین یکی از مباحث مهم پیاده سازی اسنادبالادستی مصوب است. مثل سند اسلامی شدن دانشگاه که باید به برنامه‌های اقدام و دلایل عدم موفقیت آن پرداخته شود.

وی افزود: سرفصل‌ها باید بازنگری شوند و پیشرفت‌ها در حوزه‌های تخصصی مورد بررسی قرار گیرد.  تحول مباحث علوم انسانی بر اساس علوم اسلامی باید از فعالیت‌های معاونت آموزشی باشد. بسیج اساتید هم  برای همکاری همه‌جانبه با معاونت آموزش اعلام آمادگی می‌کند. آموزش اساس پژوهش است اگر آموزش خوب صورت گیرد، پژوهش نیز به خوبی انجام خواهد شد. معاونت آموزشی در حقیقت قائم مقام و محور اجرای سیاست‌ها و پیشگام بوده و جایگاه اول را در آمایش دارد. امیدواریم رابطه تنگاتنگ نهضت استادی با مجموعه وزارت علوم ایجاد شود. پیشنهاد عملی نهضت استادی تشکیل کارگروهی خاص صرف‌نظر از کارگروه‌های تخصصی و برگزاری جلسات مستمر گفتمانی با استادان بسیجی و رصد دانشگاه‌های سراسر کشور و اطلاع رسانی به معاونت آموزش است تا مطالبات آموزش عالی منتقل شده و ارتباط میان دانشگاه با راس ستاد وزارت علوم به صورت غیر رسمی و موثر با تشکیل این کمیته‌ صورت گیرد. انتظار مقام معظم رهبری و جامعه همواره توجه به علم نافع بوده، علمی که در حل مشکلات مردم و جامعه موثر باشد و در این مسیربسیج اساتید آماده همکاری است.

در ادامه این نشست مسئولان بسیج اساتید دانشگاه‌های تهران بزرگ برخی مشکلات اساسی نظام آموزش عالی و دانشگاه‌ها و دغدغه‌هایشان را با معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در فضایی صمیمی مطرح کردند و عمو عابدینی ضمن تشکر از ارائه نظرات عنوان کرد؛ کمیته‌ای با حضور بسیج اساتید در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  برای  جمع‌بندی این مباحث به طور اختصاصی شکل خواهد گرفت.

مهاجرت استادان دانشگاه و بحث اقتصاد اساتید جوان و کمبود امکانات آموزشی، حفظ دستاوردهای نظام آموزش عالی در دوران کرونا و لزوم توجه به پیشرفت‌های آموزش عالی در جهان، دانشگاه هیبریدی، مهارت افزایی استادان جوان، مشکل پرورش دانشجوی نفت محوربه جای دانشجوی نیازمحور، ارتباط موثر با صنعت، بحث ارتقای استادان و انتشار مقالات علمی، مشکلات نظام جذب، ارتقای سند اسلامی شدن دانشگاه، تربیت محوری ، سلامت محوری و آموزش محوری، ارتباطات آموزش عالی و آموزش و پرورش، یکپارچه سازی نظام آموزش، توجه به بخش بین الملل از جمله موارد مطرح شده توسط استادان و نخبگان بسیجی در این نشست با معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گزارش شده است. این نشست تا هنگام اذان مغرب به طول انجامید و حاضران پس از آن در مراسم افطاری شرکت کردند.

انتهای پیام/

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.