مذاكراتی كه به نمايندگی از ملّت امام حسين (ع)صورت مي‌گيرد بايد پژواک شعار هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة باشد

asatid
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور:

مذاكراتی كه به نمايندگی از ملّت امام حسين (ع)صورت مي‌گيرد بايد پژواک شعار هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة باشد

محمدرضا مردانی در مراسم تکریم و معارفه مسئول بسیج اساتید پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای: بسيج اساتيد با توجه به ظرفيت عظيم نخبگاني و به ويژه انديشكده‌هاي تخصصي خود آمادگی دارد تا با تمام توان یاری‌گر دولت در تمام زمینه‌های مورد نیاز باشد.

به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج (ناب)، محمدرضا مردانی رئیس بسیج اساتید کشور عصر دیروز در مراسم تکریم غلامرضا شاه حسینی، رئیس پیشین بسیج اساتید پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای سازمان انرژی اتمی و معارفه سید یوسف فضائلی، رئیس جدید بسیج اساتید این پژوهشگاه ضمن اشاره  به میلاد حضرت زین‌العابدین، این امام همام را جلوه‌ای پر فتوح از جهاد تبیین معرفی کرد و زهد و تعبّد، کیاست و دهای ایشان در مدیریت جامعه‌ی شیعه، حفظ اصول حفاظت اطلاعات در ارتباط با اکابر شیعه، اهتمام به تبيين معارف و حقانيت شيعه را الگویي عملي براي پيروان آن امام بزرگوار دانسته و گفت: به نظر بنده بازخواني يادگارهاي بي بديل ايشان يعني صحیفه سجادیه، دعای سحر مشهور به دعای ابوحمزه ثمالي، زيارت امین الله و رساله حقوقي امام سجاد بايد يكي از اولويت‌هاي دانشجويان ما بخصوص دانشجويان رشته‌هاي علوم انساني باشد.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در ادامه به موضوع انرژي اتمي و نیازهای حال و آینده کشور در این موضوع اشاره کرد و گفت: معتقدم شوراي عالي انقلاب فرهنگي باید ليستي از رشته‌هاي استراتژيك بر اساس اصول نظام و نيازهاي حال و آينده كشور تعريف كند تا در تخصيص اعتبار، تأمين تجهيزات و جذب دانشجو و هيأت علمي، اين ليست و اين اولويت بندي فارغ از گفتمان و رويه‌ي دولت‌ها مد نظر قرار گيرد. قطعا علوم و رشته هاي مرتبط با استفاده‌ي صلح آميز از انرژي اتمي بايد از اولويت‌هاي صدر اين ليست باشند.

وی افزود: در خصوص مسئله برجام ما يك تجربه تلخ، طولاني و پر هزينه داريم. يادمان نرود كشورهاي غربي كه هم اكنون در حال مذاكره با آنها هستيم همان دولت‌هایي هستند كه با وقاحت كامل از اجراي برجامي كه خود سال‌ها برايش مذاكره كرده بودند سر باز زدند و اگر دقت لازم صورت نگيرد اين تجربه ناكام قابل تكرار است.  

مردانی -در پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای

 

تاکید نهضت استادی بسیج بر لزوم تجلّي مشيّ انقلابي در مذاكرات

مردانی ضمن تشکر از رئیس جمهور به دلیل تاکید بر مذاکره عزت‌مندانه و مقتدرانه عنوان کرد:  توقع ما از تیم مذاکره کننده تجلّي مشيّ انقلابي در مذاكرات است. به تعبير زيباي شهيد سليماني عزيز ”ملت ما ملت امام حسين است“. مذاكراتي كه به نمايندگي از ملّت امام حسين (ع)صورت مي‌گيرد بايد پژواك شعار هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة باشد.

 این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: تيم مذاكره كننده‌ي ما بايد تصوير دست مقطوع سردار سليماني را به مثابه اساسنامه‌ي خود مد نظر خود قرار دهد، شهدایي چون شهيد سليماني سر و دست دادند تا ما تن به ذلت ندهيم. مذكرات هسته‌اي براي مردم و حتي محللين و متفكرين ما شبيه حكايت مولانا شده است در باب فيلي كه در اتاقي تاريك محصور شده بود و هركسي كه آن را لمس مي‌كرد به قدر دريافت خود از آن تصوير و تحليل مي‌كرد.

چرا نبايد نخبگان ما براي اتخاذ تصميمي كه در همه‌ي شئون نظام و كشور موثر است محرم دانسته شوند؟

وی افزود: محروم كردن مردم و نخبگان جامعه از متن و جزئيات مذاكراتي كه آمريكا و به تبع اسرائيل روزانه گزارشاتش را دريافت مي كنند چه معني دارد؟ معني حفاظت اطلاعات حفاظت از دسترسي نامحرم به اطلاعات است. چگونه است كه با دشمن مذاكره مي‌كنيم و جزئياتش را از دوستان و دلسوزان نظام پنهان مي‌كنيم؟ چرا نبايد نخبگان ما براي اتخاذ چنين تصميمي كه در همه‌ي شئون نظام و كشور موثر است محرم دانسته شوند؟ اگر فشار براي بسته ماندن اطلاعات و متن مذاكرات و توافقات از جانب طرف‌هاي غربي است كه قطعا بايد در نيت آنها شك كرد. شايد غربي‌ها مي ترسند نخبگان كشور به نكات و جزئياتي در مذاكرات توجه كنند كه از ديد برادران متولي امور ديپلماسي كشور مغفول مانده‌اند .

مردانی - پژوهشگاه

 

4 نکته قابل توجه برای وزارت خارجه در مذاکرات برجامی

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور توجه وزارت امور خارجه در ارتباط با مذاكرات برجامي را در چهار مورد مهم ضروری دانسته و بیان کرد: اول آنکه هيچ يك از انقلابيون و در رأس آنها مقام معظم رهبری نسبت به برجام قبلي رضايت نداشتند. پس اساس مذاكرات و توقع ما نبايد متون قبلي باشد. اگر طرف غربي بتواند ما را به آن متون يا چيزي شبيه آن قانع كند بايد در انقلابي گري و كياست خود شك كنيم. دوم آنکه شرايط آمريكا و اروپا نسبت به زمان امضاي برجام يعني ۲۳ تیر ۱۳۹۴  به مراتب متزلزل تر شده است. از مرگ و مير گسترده‌ي كرونا در آمريكا گرفته تا خروج مفتضحانه ارتش آمريكا از افغانستان جلوه‌هاي متعددي از افول قدرت اين كشور در عرصه‌هاي مختلف مشهود است. شرايط اروپا نيز كه بر همگان روشن است، ناتو به رغم همه‌ي تهديدها و وعده‌هايش عملا قدرت حمايت از كشوري كه دوست و شريك خود مي دانست يعني اوكراين را نداشته است.

وی سپس با اشاره به شهادت قهرمان ملی مبارزه با تروریسم توسط آمریکا عنوان کرد: سوم آنکه  از پايان برجام قبلي تا شروع مذاكرات جديد دولت آمريكا نه فقط با خروج از برجام كه با به شهادت رساندن قهرمان ملي مبارزه با تروريسم به ايران و همه ي آزادي خواهان جهان جسارت كرده است. اگر چه اين ثلمه با هيچ چيز قابل تبديل و قياس نيست و اگرچه انتقام اين جسارت مد نظر نيروهاي نظامي ماست اما مذاكره كنندگان ما بايدهیات حاکمه آمريكا (و نه صرفا احمقي مثل ترامپ را) مسئول بدانند. در اين مورد پيشنهاد مي‌كنم دولت ايران يكي از مطالبات خود از دولت‌هاي غربي بخصوص طرف آمريكایي را محكوميت رسمي جنايت دولت سابق آمريكا در ارتباط با شهادت مسئولين رسمي و نظامي دو كشور مستقل قرار دهد. اين امر مي تواند خارج از متون برجامي و به عنوان كاتاليزور توافقات مد نظر قرار گيرد. قطعا اعتراف رسمي به غير قانوني و غير انساني بودن اين ترور علاوه بر آنكه پيروزي‌اي سياسي براي ايران است مسير را براي پيگيري قضایي اين پرونده هموار خواهد كرد.

مردانی چهارمین مورد مهم را اینگونه مطرح کرد:  دولت بايد مصرانه پيگير خساراتي كه آمريكا با خروج يك طرفه از برجام به اقتصاد ما زده است باشد. مطالبات ما در برجام بايد حداكثري باشد. دوستان عزيز ما در وزارت امور خارجه  هنوز به اندازه‌ي كافي و در سطحي گسترده دلسوزان و دغدغه مندان نظام و كشور را در اين مذاكرات و تحليل آن دخيل نكرده اند اما اطلاعاتي جسته و گريخته به بيرون درز پيدا مي كند كه بنده بر اساس همين شنيده‌ها به پاره اي از اين مسائل اشاره مي‌كنم.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور گفت: لازم است تيم مذاكره كننده تا رفع تحريم  همه‌ي اشخاص حقيقي و حقوقي توافقي را امضا نكند! گفته مي شود قرار است از ۹۸۰ فرد و نهاد ایرانی که در لیست تحریم وزارت خزانه‌داری آمریکا هستند ، فقط تحريم بخشي از آنها لغو شود. ظاهر بعضي از تحريم‌ها تشريفاتي است اما همين تحريم‌هاي ظاهرا تشريفاتي در عمل مي‌توانند دردسرساز شوند. بايد مراقب باشيم كه اين تلّه‌اي براي حفظ تحريم‌هاي مهم ديگر نباشد. به عنوان مثال در آينده آمريكا ممكن است بتواند امر مهمي را كه ظاهرا طبق توافق جديد ديگر تحريم نيست به اتهام انتساب به فلان فرد حقيقي يا حقوقي مشهور يا غير مشهور كه تحريم است، تحت محدوديت، مصادره و يا محدوديت قرار دهد.

وی افزود: گفته مي شود طبق پيش نويس فعلي قانون کاتسا، آیسا و سایر تحریم‌های این‌چنینی عملا باقی می‌مانند. متن توافق بايد مسير فروش نفت و‌ گاز را از هر محدوديتي احتمالي مصون نگاه دارد. ظاهرا تحریم کانورشن که مربوط به داد و ستد کردن با دلار است همچنان برقرار است. یادمان باشد که کمتر از 12 درصد خرید و فروش در دنیا با یورو ممکن است.

دولت ما باید حق تفسیر متون و تعاملات خود با دنیا را از کنترل آمریکا و سایر کشورها خارج کند

مردانی عنوان کرد: دولت جمهوری اسلامی باید امکان استفاده از مکانیسم ماشه را برای طرف‌های دیگر محدود کند. باید برای خروج یک طرفه‌ی کشورهای عضو برجام هزینه‌های سنگینی در متون برجامی ذکر شود. با توجه به اینکه ایران یک بار مورد خروج یک طرفه طرف دیگر قرار گرفته شده است باید حق یکبار خروج بدون هزینه را از توافق داشته باشد. مورد آخری که به بیان آن بسنده می‌کنم و اتفاق مورد بسیار مهمی است آنکه توافق دولت ذیل برجام باید نه تنها جامع که مانع هم باشد. بدین معنا که دولت ما باید حق تفسیر متون و تعاملات خود با دنیا را از کنترل آمریکا و سایر کشورها خارج کند.

وی در پایان سخنان خود گفت: به دولت پيشنهاد مي‌كنم كه نظر اساتيد انقلابي را در سطح گسترده تري در تنظيم رويكرد هسته‌اي و همين‌طور تنظيم متون همكاري‌ها و توافقات هسته‌اي دخيل كند. بسيج اساتيد با توجه به ظرفيت عظيم نخبگاني و به ويژه انديشكده‌هاي تخصصي خود آمادگی دارد تا با تمام توان یاری‌گر دولت در این زمینه و تمام زمینه های مورد نیاز باشد. ان شا الله خداوند به همه‌ی ما توفیق مجاهدت و پایمردی در مسیر آرمان‌های انقلاب را عطا کند.

گفتنی است، در این مراسم که در آن فقهی رئیس پژوهشگاه علوم وفنون هسته‌ای، جلیل دارا رئیس بسیج اساتید تهران بزرگ، محمدی معاون بازرسی سازمان بسیج اساتید کشور و جمعی از اعضای شورای مرکزی بسیج اساتید و مدیران پژوهشگاه علوم وفنون هسته‌ای حضور داشتند، شاه حسینی با ارائه گزارشی اجمالی از فعالیت شورای مرکزی کانون بسیج اساتید پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای در سازمان انرژی اتمی در مدت 4 سال مسئولیت خویش و با اشاره به انجام وظیفه و تکالیف محوله در طول این مدت، اظهار امیدواری کرد که این کانون و نیز اندیشکده ذیل آن (اندیشکده راهبردی دانش و فناوری هسته‌ای) به عنوان یک تشکیلات حاکمیتی و با اتکا به اساتید بسیجی ولایت‌مدار، ارزشی و فعال این سازمان و با حمایت مسئولین بتواند بیش از پیش در مسئولیت خطیر خود در اجرای اهداف مربوط به بهره گیری از فناوری هسته‌ای به خصوص فناوری‌های نرم هسته‌ای در حوزه‌های علمی، فرهنگی و سیاسی اتاق فکر و بازوی توانمندی برای سازمان انرژی اتمی و بویژه برای این پژوهشگاه باشد.

در انتهای این مراسم رئیس سازمان بسیج اساتید کشور از شاه حسینی خواست همکاری خود را در شورای مرکزی آن کانون به عنوان یکی از اعضای اصلی و کلیدی ادامه دهد همچنین با اهدای لوح تقدیری از زحمات بی دریغ و جهادی این استاد بسیجی در مدت 4 سال خدمت صادقانه در سمت مسئولیت بسیج اساتید پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای قدردانی کرد و نیز طی حکمی سید یوسف فضائلی را به عنوان مسئول جدید بسیج اساتید این پژوهشگاه منصوب کرد.

انتهای پیام/

 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.