نشست تخصصی «فرهنگ مقاومت؛ گذشته، حال و آینده»

asatid
مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها برگزار کرد:

نشست تخصصی «فرهنگ مقاومت؛ گذشته، حال و آینده»

نشست تخصصی «فرهنگ مقاومت؛ گذشته، حال و آینده» به کوشش مجمع بین المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها و با حضور استادانی از دانشگاهای تهران، دمشق، بغداد، حماه و شام برگزار شد.

به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج، در نشست تخصصی که با عنوان «فرهنگ مقاومت؛ گذشته، حال و آینده» عصر دیروز، یکشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ در محل سالن اجتماعات مجمع اساتید مسلمان دانشگاه‌ها برگزار شد، مجتبی رحماندوست استاد دانشگاه تهران و از سخنرانان این نشست تخصصی ضمن تبریک فرارسیدن دهه فجر انقلاب اسلامی و بیان برخی خاطرات خود در این نشست، بیان کرد: انقلاب اسلامی در فضا و شرایطی کاملا امنیتی به پیروزی رسید.

وی همچنین تاکید کرد: به جای محاسبات پیچیده در خصوص بیان ویژگی‌های انقلاب اسلامی باید از تجربیات عینی در داخل کشور و کشورهای مقاومت سخن گفت.

رحماندوست

 

دولت جمهوری اسلامی اولین دولت اسلامی با قانونی منطبق بر قرآن


رحماندوست در ادامه به نقش ویژه امام خمینی در پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرده و گفت: امروز پایه‌های کار در منطقه محکم شده و خودمان در امور داخلی و خارجی خود تصمیم گیرنده هستیم و نیازی به صدور مجوز از هیچ ابرقدرتی نداریم. این دیدگاه است که توانست با انقلاب امام خمینی (ره) اولین دولت اسلامی را بنا کند و باید گفت تنها ایران است که در آن قانون با قرآن تطبیق داده شده است. این اولین بار است که توسط حضرت امام و در تداومش توسط رهبر انقلاب و ملت و مردم مسلمان، چنین دولتی ایجاد شده است.
در ادامه این برنامه محمدصادق کوشکی استاد دانشگاه تهران به زبان عربی سخنرانی خود را ارائه کرد.

وائل امام

 

خروج نخبگان؛ آسیب جدی پیش روی کشورهای محور مقاومت


وائل امام استاد دانشگاه دمشق در خصوص سیاست‌های آموزش عالی در میان کشورهای محور مقاومت و کشورهایی که تاریخ سیاسی مشترک دارند سخن گفته و افزود: محور مقاومت امروز شاهد حملات واضحی در بخش تعلیم و تربیت و آموزش است و باید به آن توجه کرد. بی‌توجهی به این موضوع سبب خروج نخبگان از کشورهای محور مقاومت می‌شود.
وی یکی از دلایل خروج نخبگان را محاصره شدید اقتصادی دانست که تلاش دارد جنبش و رشد علمی را کاهش دهد.
این استاد دانشگاه افزود: امروز شاهد مهاجرت نخبگان به خارج از کشور هستیم و شاهدیم که دانشجویان زیادی درخواست مهاجرت دارند. در سوریه پدیده مهاجرت به اروپا و آمریکا به شکل گسترده‌ای وجود دارد. در عراق هم همینطور است و می‌بینیم که برخی کشورها، سیاست‌های جدیدی را برای جذب نخبگان علمی در پیش گرفته‌اند.
استاد دانشگاه دمشق در ادامه از ضعف ابزارها و مکانیسم‌های ترجمه از زبان عربی به فارسی و بالعکس سخن گفته و فقدان سیاست‌های پوشش دهنده و تکمیلی در بخش آموزش را از دیگر ضعف‌های موجود در سیستم تربیت و آموزش دانسته و تاکید کرد: باید برای این مساله سیاست‌های مناسبی از سوی کشورهای محور مقاومت اتخاذ گردد.

کاظم

 

ارتباط انقلاب اسلامی با انقلاب‌های راستین اهل بیت


علی کاظم الفیاض سخنران دیگر این نشست نیز در خصوص مفهوم مقاومت تعاریفی را ارائه کرد.

وی با اشاره به تاریخچه مقاومت، نزاع میان خیر و شر  را از زمان صدر اسلام تا کنون در جریان دانسته و نمونه‌هایی از مقاومت رسول اکرم در مقابل کفار قریش را بیان کرد و گفت: امروز تاریخ دوباره تکرار شده است. اکنون انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی نعمتی حقیقی است که به لحاظ کمی نیروها و سختی‌های موجود مشابه دوران صدر اسلام است.امروز شاهدیم  صلابت رهبر انقلاب اسلامی و همبستگی جبهه انقلاب و تبعیت از رهبری موجب ایجاد پیروزی‌های متعدد در منطقه شده است. پیام اسلام به جان‌ها نفوذ کرده و منتشر شده است و این بیانگر ارتباط میان این انقلاب با انقلاب‌های راستین اهل بیت است.

وی گفت: حزب الله لبنان نیز در عصر حاضر و همچنین سوریه با ثبات خویش امروز موجب تعجب همگان شده‌اند. سوریه با توکل بر خدا و تکیه بر پشتیبانی جمهوری اسلامی پیروز شد و شاهد بودیم که مقاومت در سوریه نتیجه داد. در یمن هم مردم با مقاومت بی‌نظیر خود نتایج معادلات نظامی و سیاسی را برگرداندند. یعنی با دست خالی پیروزی‌های بزرگی را با تمسک به مفاهیم اسلامی رقم زدند.  آرمان‌های جمهوری اسلامی تاثیر زیادی بر مقاومت یمن داشته است. همچنین در عراق و حشدالشعبی پیروزی‌های آنان با رهبری امام خامنه‌ای و آیت‌الله سیستانی و حضور مردان دلاور و نیروهای جمهوری اسلامی در استمرار ثبات و پیروزی این جبهه تاثیر بسزایی داشته است.

استاد دیوان عراق در پایان عنوان کرد: سختی‌ها و توطئه‌های دشمنان بسیار زیاد است اما به فضل این سوابق، شاهد پیروزی جبهه حق هستیم.

مجمع

 تخریب و زشت‌نمایی در روابط اجتماعی دو کشور سوریه و ایران ناشی از قصور پژوهشگران و متفکران است 


صفا قدور استاد دانشگاه الشام الخاصه هم در این نشست تخصصی ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: این پیروزی فقط در جمهوری اسلامی ایران تاثیر نداشت بلکه تاثیر بسیاری در منطقه داشته است، از جمله اینکه در پی آن جریان‌های ضد استکباری در منطقه شکل گرفت.

وی در ادامه به ارتباط خوب میان سوریه و ایران از ابتدای انقلاب تا کنون اشاره کرده و بیان کرد: ارتباط میان این دو کشور ابتدا بر اساس منافع مشترک بود تا اینکه این روابط به روابط کاربردی تبدیل شد. ولیکن در بعد اجتماعی ضعف زیادی وجود داردکه دلایل مختلف خارجی و داخلی را شامل می‌شود.
صفا قدور تخریب و زشت‌نمایی علیه دو دولت را نتیجه قصور پژوهشگران و متفکران در تبیین روابط میان دو کشور دانسته و اظهار امیدواری کرد که با بررسی و پژوهش‌‌های انجام شده روند رو به رشد روابط اجتماعی میان دو کشور تقویت شود.

این استاد دانشگاه، کمک‌های جمهوری اسلامی به سوریه در بخش اجتماعی را نمونه موفقی برای این روابط دانسته و  از جمله این کمک‌ها را استقبال و پذیرش آوارگان سوری، حمایت مالی و اقتصادی در اوج محاصره اقتصادی ، اقدام در بازسازی مدارس، ارائه بورسیه به دانشجویان سوری و ایجاد فرصت برای آنها عنوان کرد.
وی در پایان سخنان خود برای جلوگیری از آثار مخرب تبلیغات منفی و تفرقه افکن دشمنان بر افکار جوانان، از لزوم تلاش برای تبادل دانشجو میان این دو ‌کشور و راه‌اندازی هسته‌های علمی مشترک سخن گفته و افزود: برای رشد و ارتقای روابط میان جمهوری اسلامی و سوریه باید  کارهای علمی را در پیش گرفت.

مجمع

 

عرصه علمی؛ درخشان‌ترین عرصه مقاومت

کلانتری استاد دانشگاه تهران و معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این نشست، انقلاب اسلامی را آغاز فصل جدیدی در تاریخ و الهام بخش جریان مقاومت در جهان و کشورهای اسلامی دانست و گفت انقلاب اسلامی موجب تکثیر فرهنگ مقاومت در منطقه و جهان شد.
وی در ادامه جریان مقاومت را مبتنی بر ادبیات دینی دانسته و یکی از درخشان ترین عرصه‌های مقاومت را مقاومت علمی معرفی کرد.
کلانتری در خصوص آینده مقاومت گفت؛ بدیهی است وعده الهی به ما این امید را می‌دهد که جریان مقاومت پیروز است. این وعده الهی است. رهبر ی واحد و وحدت کلمه نقطه عزیمت مهمی است. بسیار مهم تر از اتحاد دولت‌ها، اتحاد ملت‌هاست. باید امروز ارتباط میان دولت‌ها را به اتحاد نخبگان و اندیشمندان تبدیل کرد که موجب تکثیرفرهنگ مقاومت شده و به یک جانبه گرایی‌های موجود به نفع جریان مقاومت پایان خواهد داد.
وی افزود: آینده در جنگ اراده‌ها تعیین می‌شود و به کنشگری ما بستگی دارد. به پیروزی‌ها نباید غره شد بلکه با اراده لایه‌های نخبگانی را باید به هم نزدیک‌تر کرد . از آن جمله باید جبهه مقاومت را تقویت کرده و عمق استراتژیک را توسط جوانان که پیشران حرکت‌های عظیم در جهت تبیین جریان مقاومت در جهان هستند، گسترد تا تمدن نوین اسلامی بتواند فراتر از مرزهای ملی گستره خود را تثبیت نماید.

گفتنی است؛ اشواق عباس استاد دانشگاه دمشق و احمد الدوزی استاد دانشگاه حماه در این نشست به صورت ویدئویی سخنرانی کردند.

انتهای پیام/

خبرنگار: قدیری

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.