شهید سپهبد سلیمانی به تنهایی توانست انقلاب اسلامی را به جهان صادر کند

asatid
محمدرضا مردانی:

شهید سپهبد سلیمانی به تنهایی توانست انقلاب اسلامی را به جهان صادر کند

شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی مظهر صدور انقلاب اسلامی بود. مکتب او توانست ایران اسلامی و مردم ایران و مردانگی ، فداکاری ،شجاعت ، ایثار و خلوص را به عنوان ویژگی‌های ملت ایران برای مسلمان‌ها و مردم منطقه و جهان بازگو کند و دستاوردهای اسلام ناب محمدی (ص) را به جهان صادر نماید. شهادت حاج قاسم سلیمانی نشان داد که قلمرو اثر شهادت او خیلی فراتر از ایران و منطقه است .

به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج (ناب)، محمدرضا مردانی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در که در مراسم گرامیداشت سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی در دانشگاه فرهنگیان استان کرمان سخن می‌گفت، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید سپهبد سلیمانی عنوان کرد: برای تولید قدرت نرم در عرصه تقابل با جنگ شناختی و ادراکی دشمن برگزاری چنین همایش‌های علمی و اثرگذار گام مثبتی محسوب می‌شود. در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران در حال ورود به گام دوم انقلاب اسلامی است و در این مقطع حساس از زمان که عزم دشمنان همچون گذشته است، پرداختن به این مساله یکی از ضرورت‌های اساسی جامعه دانشگاهی کشور ماست.

دشمنان تلاش می‌کنند از طریق جنگ ادراکی و شناختی کاری را که در 4 دهه گذشته با جنگ سخت و نیمه‌سخت و نرم نتوانستند به نتیجه برسانند و امیدوارند از این مسیر نتیجه بگیرند.

 وی افزود: این عرصه، عرصه بسیار سختی است که نیازمند ابزار و ملزومات خاص خود بوده و بزرگترین نیازش جهاد تبیین و بصیرت افزایی است. تا بتوان  نقشه‌های دشمن را به خودشان برگرداند و نقشه راه گام دوم را ترسیم کرد.

این استاد دانشگاه جریان مقاومت و در راس آن سردار شهید سلیمانی را یکی از الگوها و اسوه‌ها و نمونه‌هایی دانست که در مسیر تربیت فرزندان آینده کشور می‌توان به آن تاسی کرده و از مولفه‌ها و شاخصه‌ها و اموزه‌های تربیتی آن استفاده کرد.

مردانی افزود:  لازم است در برنامه‌ریزی برای گام دوم انقلاب مولفه اثرگذار این جریان و مکتب را احصا کرده و در برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌های فرهنگی و تربیتی به کار گرفت. این همایش یکی از گام‌های موثر در این راستاست و حتما دستاوردهای علمی و برنامه‌هایی که اجرا شده و فراخوان‌ مقالات و نظریات جمع‌آوری شده درآن می‌تواند مسیر روشنی را ایجاد کند. در فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص شهید سلیمانی، ایشان شهید سلیمانی را تربیت یافته اسلام و مکتب امام خمینی معرفی کرده و می‌فرمایند:" شهید عزیز ما را با چشم یک مکتب و یک راه و یک مدرسه درس ‌آموز نگاه کنید . او نمونه برجسته‌ای از تربیت‌یافتگان مکتب اسلام  و مکتب امام خمینی (ره) است." بنابراین ملاحظه آموزه‌های امام و مکتب امام در قالب یک مکتب تربیتی اینجا اهمیت دارد.

وی عنوان کرد: قبل از پرداختن به آموزه‌های مکتب شهید سلیمانی باید ببینیم که خود سلیمانی کیست؟ تعاریف زیادی از مکتب  از سوی صاحبنظران مطرح شده است که به چند تعریف کوتاه اشاره خواهیم کرد. مکتب هر گونه نظام منسجم از برداشت‌ها در یک حوزه معین مانند تعلیم و تربیت را گویند. یا در تعریف دیگری مکتب چشم‌اندازی از عقاید سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی ، هنری و حوزه‌های دیگر است. شهید مطهری (ره) می‌فرمایند؛ "مکتب یک طرح منسجم است که هدف آن سعادت بشری است و در آن بایدها و نبایدها، مسئولیتها و تکالیف مشخص شده است. با این تعاریف چند عنصراساسی را در تعریف مکتب می‌توان پیدا کرد . عنصر اول از مبانی هستی شناسی، انسان‌شناسی، ارزش شناسی و روان شناسی استخراج می‌شوند. عنصر دوم رهیافت‌ها یا ارزش‌های عملی برای اصول است.

مردانی با اشاره به الهام بخشی مکتب سلیمانی بیان کرد: شهید سلیمانی توانست با مکتب خودش برای جبهه مقاومت الهام بخش باشد. سرمایه شناسی در هر کشوری موضوع بسیار مهمی است و رهبران هر کشوری بخواهند در سطوح راهبردی حرکتی را دنبال کنند و عقلانیت و حکمت سازمانی خود را مدیریت کنند باید به این سرمایه‌ها توجه کنند. کشورها باید سرمایه‌های خود را  به درستی بشناسند. اگر سرمایه‌ها  به خوبی شناخته نشود تدبیر لازم در اداره کشور محقق نخواهد شد و نهایتا نتیجه‌ لازم حاصل نمی‌شود. در جمهوری اسلامی ایران  همه سرمایه‌های ما از سرمایه ایمانی و اعتقادی  شروع شده  و سرمایه انسانی تبلوری از این سرمایه‌های اعتقادی و ایمانی است و سرمایه علمی و مادی و فیزیکی در ادامه این سرمایه تعریف می‌شوند.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور افزود: حاج قاسم سلیمانی بازتولید سرمایه ایمانی و انسانی کرد. او که خود تبلور یک سرمایه انسانی با خلوص و عیار بالا بود توانست با مکتبش سرمایه ایمانی و اعتقادی را در جبهه مقاومت در سطح کشورهای مسلمان و حتی کشورهای غیر اسلامی و در بین آزادگان جهان تولید کند . در این دو روز شاهد بودیم که از ۵ قاره جهان میهمانانی  برای برنامه گرامیداشت این سردار رشید اسلام به کرمان آمدند این همان سرمایه‌های تولید شده است. وجود سردار سلیمانی موجب شکل‌گیری سرمایه اجتماعی در بین جوان‌های نسل سوم و چهارم در کشور و بین ملت‌های آزاده و مسلمان جهان شده است. امروز یاران حاج قاسم سلیمانی در کنار مرزهای رژیم صهیونیستی مانند شیر ایستاده‌اند. ارزش‌های دوران حیات ارزشمند این شهید بزرگوار به نوبه خود در دوران شهادت او هم توانست اثرگذاری کند و به عنوان یک رهبر کاریزما برای انقلاب اسلامی در سطح جهان بازتولید سرمایه اجتماعی شد. این شهید که برای شناساندن حقانیت و مظلومیت ملت‌های مسلمان در مبارزه با استکبار جهانی و صهیونیسم بین‌المللی و ایادی آنها به میدان مبارزه گام نهاده بود در تشییع پیکر پاک خود نیز محشری را در دنیا بر پا کرد.

مردانی در ادامه سخنان خود دانش امنیتی و دفاعی که یکی از دانش‌های راهبردی در دنیا است را از جمله سرمایه‌های دیگری دانست که در مکتب شهید سلیمانی یافت می‌شود و افزود: شهید سلیمانی توانست در عرصه مقابله با داعش و در عرصه دفاع از حرم، در دفاع از مسلمانان، مسیحیان و همه اقوام و جمعیت‌های منطقه که مورد حمله و هجوم عناصر داعش که به وسیله آمریکا و صهیونیسم متولد شده بود قرار گرفتند  در سطح راهبردی هم در سطح تاکتیکی و تکنیکی دانش دفاعی و امنیتی مبارزه با این جریانی را تقویت کند و جا دارد که در دانشگاه‌های نظامی به این مسئله پرداخته شود.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در بحث اقتصاد مقاومتی با مقایسه هزینه‌های مبارزه شهید سلیمانی با یک نظام جهانی و نیروهای بیگانه در مقابل هزاران میلیارد دلار که آمریکا برای استیلای بر منطقه خاورمیانه مصرف کرد گفت: در حوزه سرمایه اقتصادی شهید سلیمانی با کمترین هزینه توانست بر این تصمیم سوء استکبار جهانی برای ایجاد خاورمیانه جدید غلبه کند و خاور میانه جدید با جبهه مقاومت را باز تولید کرد و دیدیم کشورهای مقاومت توانستند آمریکا را از افغانستان و عراق و از منطقه بیرون کنند. این تولید قدرتمند سرمایه اجتماعی، ایمانی، علمی، اقتصادی به لحاظ حضور او هم در میدان نبرد و هم در عرصه سیاست است. در عرصه دیپلماسی به اقرار آقای ظریف، سردار سلیمانی مردی قدرتمند بود . بسیاری از سفیران و دیپلمات‌ها و بسیاری از سران منطقه دوست داشتند یک جلسه با او ملاقات کنندحقیقتا باید مکتب سلیمانی به صورت کامل در ابعاد گوناگون مورد مطالعه قرار گیرد.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در ادامه به موضوع آموزه‌های تربیتی مکتب شهید سلیمانی اشاره کرده و تاکید کرد: باید از نوجوانی و دبستان برای فرزندانمان در مدارس و دانشگاه‌ها مفاهیم این مکتب را بازگو کنیم و آنها را با این افتخارات و دستاوردهای ارزشمند و با این پیروزی و مکتب آشنا کنیم، مکتب سپهبد شهید سلیمانی محتوایی برای مرزهای سیاسی و کشورها بود او به تنهایی توانست انقلاب اسلامی را صادر کند.

مردانی افزود: حاج قاسم مظهر صدور انقلاب اسلامی بود. مکتب او توانست ایران اسلامی و مردم ایران و مردانگی و فداکاری و شجاعت ایثار و خلوص را به عنوان ویژگی‌های ملت ایران به مسلمان‌ها و مردم منطقه بازگو کند و به صورت عملی پیاده نموده و دستاوردهای اسلام ناب محمدی را به جهان صادر نماید. شهادت حاج قاسم سلیمانی نشان داد که قلمرو اثر شهادت او خیلی فراتر از ایران و منطقه است . لذا در برنامه‌ریزی تربیتی در گام دوم انقلاب باید به دنبال شناسایی چگونگی محقق ساختن این مکتب با رویکرد حاج قاسم سلیمانی یعنی با رویکرد جهادگران و رزمندگان بدون مرز بود و باید آموزه‌های تربیتی ایشان را نه تنها در ایران، بلکه به کشورهای جهان صادر کرد و ما شاهد تدریس راهبردهای دفاعی و امنیتی و تربیتی حاج قاسم در همه کشورهای جهان باشیم. اگر وصیت‌نامه این شهید مطالعه شود شاید ۲۰ ، ۳۰ ساعت کلاس تربیتی بتوان استخراج کرد.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد، همه دانشگاهیان به خصوص استادان دانشگاه فرهنگیان که نقش بسیار مهمی در تربیت جوان‌ها و معلمان دارند بتوانند نسل آینده را با مضامین مکتب سلیمانی مانوس کنند.

وی عنوان کرد: دانشگاه فرهنگیان مسئولیت بزرگی دارد که امیدواریم با تلاش مسئولین این دانشگاه و با سیاست‌های دولت سیزدهم و همکاری مشترک در همه ابعاد، زمینه استقرار دولت اسلامی فراهم شود و در گام دوم انقلاب به خودسازی و جامعه پردازی و تمدن سازی برسیم و شکل گیری جامعه اسلامی و تمدن نوین اسلامی نتیجه تلاش ما با تاسی از شهدای عزیزمان و مکتب سپهبد شهید سلیمانی باشد.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: قدیری

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.