مکتب سلیمانی نقشه راه فتح همه‌ی میدان‌ها در عرصه جهاد، سیاست، فرهنگ و علم است

asatid
محمدرضا مردانی در همایش بین‌المللی شهید قدس، قهرمان مقاومت:

مکتب سلیمانی نقشه راه فتح همه‌ی میدان‌ها در عرصه جهاد، سیاست، فرهنگ و علم است

مکتب ِشهید سلیمانی و رویکرد مسئله محور و حل المسائلی ایشان در نگاه به "همه‌ی میادین" نقشه‌ی راهی بی بدیل برای حضور فعالِ همه‌ی متخصصینِ متعهد در سرتاسرِ گستره‌ی جبهه‌ی مقاومت برای فتح همه‌ی میدان‌های پیش رو در عرصه جهاد، سیاست، فرهنگ و علم است.

همایش بین‌المللی (شهید قدس، قهرمان مقاومت) در سالن حافظ دانشگاه آزاد اسلامی واحد سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی کرمان برگزار شد.
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در این همایش که به مناسبت بزرگداشت سالگرد شهادت سردار شهید سلیمانی برگزار شد، بیان کرد: امروز سالگرد شهادت سیدالشهدای مقاومت است، کسی که وجودش حلول مجاهدت‌های بی پایان ِ روحانی در کالبد جسمانی بود. کسی که جبهه‌ی مقاومت با اتکال به هوش، مجاهدت، تجربه و قدرت او به بالندگی امروز رسید. کسی که حدود و ثغورِ مقاومت اسلامی را به شرق و غرب عالم نزدیک کرد و به جهانیان نشان داد که جمهوری اسلامی حتی اگر در شعبِ ابی طالب تحت تحریم باشد، باز شعبِ کشورِ علی ابن ابی طالب می ماند. زیّ ِ زاهدانه و مشیِ مجاهدانه در کنارِ صفای ِ وجود و دها زکاوت و جودِ ایشان، سردار سلیمانی را عزیز دل امّتی کرده است که اسلاف و آباءشان به دفعات در طول تاریخ کیان‌وار از کیانِ اسلام با خون خود دفاع کرده‌اند. 

وی افزود:  ابعاد وجودیِ و آراء و تفکرات سردار سلیمانی در خورِ آن بود که از جانب مقام عظمایِ ولایت از آن به عنوان "مکتب سلیمانی" تعبیر شود . مقام معظم رهبری در مورد عظمت سردار سلیمانی حکیمانه می‌فرمایند "سردار شهید عزیز را با چشم یک مکتب، یک راه، یک مدرسه‌ی درس‌آموز نگاه کنیم".

این استاد دانشگاه عنوان کرد: بی‌گمان اساسِ مکتب سلیمانی، اوصافِ بی نظیرِ شخصِ سردار سلیمانی است. صحبت از ابعاد شخصیتی و سجایایِ اخلاقی ِحاج قاسم سلیمانی خود مثنویِ بی پایانی است که شرح آن در این زمان کوتاه نمی‌گنجد. ایشان فردی پرتلاش، فروتن، مردمدار، با‌هوش، تحصیلکرده، نظامیِ مجرب، فرمانده دلسوز، جانباز، رزمنده، ایثارگر، دغدغه مند نسبت به کشور و امّت اسلام، سخنور، مقتدر و محبوب بود. 

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور از بین وجوه شخصیتی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی سه بُعد را به عنوان ابعاد محوری برشمرده و گفت: ایشان پیش از هر چیز یک انسان خود ساخته، متعبّد و متقیّد بودند. به زعم بنده سایر ابعادِ وجودیِ سردار دلها مستقیماً متأثر از خلوص نیت و صفای باطن ایشان بود. او خود را قبل از شهادت، فنایِ فی‌الله کرده بود. تقوا، زهد و شب زنده داریِ سردار حتی در میانه‌‌ی سخت‌ترین معرکه‌های رزمی کم فروغ نمی‌شد. شاید خلاصه‌ترین توضیح از مشی و آرمان شهید سلیمانی در این باب در کلام خودِ ایشان متجلّی باشد، آنجا که می فرمایند : "تا کسی شهید نبود، شهید نمی شود. شرط شهید شدن، شهید بودن است. اگر امروز بوی شهید از رفتار و اخلاق کسی استشمام شد، شهادت نصیبش می شود!"

وی افزود:  مقام عظمای ولایت (حفظه‌الله)  پس از شهادت سردار سلیمانی در تحلیل شخصیتِ خستگی ناپذیر و بی واهمه‌ی ایشان می‌فرمایند: "آن مردی که می‌رود جلوی دشمن و واهمه نمی‌کند و در همه‌ی میدان‌ها نه خستگی می‌فهمد، نه سرما می‌فهمد، نه گرما می‌فهمد، این اگر چنانچه در درون خودش در آن جهاد اکبر پیروز نشده بود، این جور نمی‌توانست جلوی دشمن برود ". 

رئیس سازمان بسیج اساتید اظهار کرد: ایشان ورایِ مرزهای قراردادیِ جغرفیایی و سیاسی، می‌اندیشید و نسبت به همه‌ی ابناء بشر علی الخصوص ساکنین در کشورها و ممالک اسلامی دغدغه داشتند. تاریخ تشیّع زادگاهِ نام آورانِ جهان وطنی است که اگر چه مبداءشان از طائف (زادگاه مختار ثقفی) تا خانی آباد (زادگاه شهید نواب صفوی) و قنات ملک (زادگاه سردار سلیمانی) متفاوت است اما مقصد همه‌ی آنها یکی بوده و هست و آن چیزی نیست جز حفظ حریمِ اسلام و جوامع اسلامی و اعتلاء، هدایت و تکریم همه ی انسان ها و به راستی مُریدِ خلفِ امامی که می‌فرمود: "سزاوار است اگر مرد مسلمانی بمیرد از غصه‌ی آنکه در مملکت اسلامی، خلخال از پای زن یهودی درآورده‌اند" باید هم که نه تنها پناه شیعیانِ نبل و الزهراء که محبوب و ملجاء مسیحیانِ حلب، ایزدی‌های سنجار و ترکمن‌های آمرلی نیز باشد. رهبر معظم انقلاب در وصف این روحیه ی شهید سلیمانی به زیبائی گفته اند که: "سردار سلیمانی روحیه‌ی فداکاری و نوع‌دوستی داشت، یعنی برایش این ملّت و آن ملّت و مانند اینها مطرح نبود؛ نوع‌دوست بود، واقعاً حالت فداکاری برای همه داشت.

مردانی وجه‌ی دیگری از اوصاف شهید سلیمانی را  "انقلابی بودن" این شهید عنوان کرده و افزود: بحمدالله سردار سلیمانی آنچنان محبوب قلوب امّت اسلام و من جمله ایرانیان عزیز است که قطعاً معاندین اسلام از حربه‌ی تخطئه‌ی ایشان در چشم توده‌ی مردم طَرفی نخواهند بست. امّا در نوشته‌‌‌ها و اظهارنظرهای مشکوک برخی سیاسیونِ داخلی و خارجی خط و رویهّ‌ای دیده می شود که ظاهراً می‌خواهد با قاطب و غالب کردنِ وجه‌ی مدارایِ ایشان، روحیه‌ی انقلابی‌گری شهید سلیمانی را به مُحاق ببرد. در حالیکه ایشان در عین آنکه مراقب بودند تا محبوبیت و نفوذشان حتی تلمیحاً از جانبِ هیچ گروهی مصادره نشود، نه تنها از سیاست و دیپلماسی به دور نبودند که همیشه در بطن حوادث سیاسیِ روز جامعه بودند. 

این استاد دانشگاه همچنین بیان کرد: اظهار نظر وزیر امور خارجه دولت قبل در مورد دیدارهای دائم سردار سلیمانی با مسئولین دیپلماسی کشور و ادعای تلویحیِ تعارض میدان و دیپلماسی خود ضمناً و به طور آشکار اعتراف به دغدغه همیشگیِ سردار سلیمانی نسبت به همه‌ی وجوه لازم برای اعتلای مادی و معنوی جامعه و فرّ و عزت مردم، من جمله دیپلماسی و سیاست بود. مقام معظم رهبری در این ارتباط به درستی اشاره می کنند که : "این شهید عزیزِ ما هم دل و جگر داشت به دهان خطر می‌رفت و ابا نداشت؛ هم با تدبیر بود؛ منطق داشت برای کارهایش. این شجاعت و تدبیرِ توأمان، فقط در میدان نظامی هم نبود، در میدان سیاست هم همین جور بود و یا در جای دیگری معظم له با صراحت بیشتری در تشریحِ مشیِ سیاسی سردار سلیمانی می‌فرمایند: "در مسائل داخل کشور اهل حزب و جناح و مانند اینها نبود، لکن بشدّت انقلابی بود. انقلاب و انقلابیگری خطّ قرمزِ قطعیِ او بود؛ ذوب در انقلاب بود. پایبند به خطّ مبارک و نورانیِ امام راحل (رضوان الله علیه) بود.

مردانی، گفت: سردار سلیمانی نه فقط در میدان نظامی که در میدان‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نیز سربازی کارآمد و راهگشا برای انقلاب و اسلام بود. بی شک مکتب ِشهید سلیمانی و رویکرد مسئله محور و حل المسائلی ایشان در نگاه به "همه‌ی میادین" نقشه‌ی راهی بی بدیل برای حضور فعالِ همه‌ی متخصصینِ متعهد در سرتاسرِ گستره‌ی جبهه‌ی مقاومت برای فتح همه‌ی میدان‌های پیش رو در عرصه جهاد، سیاست، فرهنگ و علم است.ان شاالله خداوند به همه‌ی ما توفیقِ التزام به وصایای همه‌ی شهدای گرانقدر اسلام من جمله وصایایِ بلیغ و نورانیِ شهید گرانقدر شهید سلیمانی عزیز را عنایت کند.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.