تاکید بر نقش مهم نهضت استادی بسیج در توسعه علمی کشور / اقتدار آفرینی علمی از طریق مردم سالاری دانش پایه

asatid
معاون علمی، پژوهشی و فناوری بسیج:

تاکید بر نقش مهم نهضت استادی بسیج در توسعه علمی کشور / اقتدار آفرینی علمی از طریق مردم سالاری دانش پایه

مهدی رحیمی معاون علمی، پژوهشی و فناوری بسیج در نشست هم اندیشی تبیین ماموریت‌ها و سیاست‌های علمی، پژوهشی و فناوری سازمان بسیج اساتید مبتنی بر اسناد بالادستی بر نقش مهم بسیج اساتید در توسعه علمی کشور تاکید کرد.

به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج (ناب)، مهدی رحیمی معاون علمی، پژوهشی و  فناوری سازمان بسیج مستضعفین عصر روز دوشنبه در نشست "هم اندیشی تبیین ماموریت‌ها و سیاست‌های علمی، پژوهشی و فناوری سازمان بسیج اساتید مبتنی بر اسناد بالادستی"  که با حضور وبیناری معاونین پژوهش و فناوری مراکز استانی و دفاتر هماهنگی و مدیران شبکه اندیشگاهی و اندیشکده‌های بسیج اساتید سراسر کشور  در سالن شهید شهریاری این سازمان برگزار شد، گفت: در بیانیه گام دوم انقلاب محور اصلی ایجاد تحول علم‌پایه در کشور است. این جایگاه می‌تواند نقش مهمی در عرصه مدیریت بازی کند. درچرخه علمی کشور مرجعیت علمی اهمیت ویژه‌ای دارد. ایده‌پردازی و ایده‌پروری تولید علم می‌کند و باید نقش خود را در تحول علمی کشور پیدا کند.

وی افزود: دانشگاه‌ها، مسئله محوری در نقشه راه بسیج علمی درکشور هستند. بنابراین باید مسائل و نیازها در دانشگاه شناسایی شود و در این راستا کارگروه‌های مسئله محور تشکیل گردد، و دیده‌بانی و رصد علمی و فناوری توسط بسیج اساتید و بسیج علمی صورت پذیرد.

رحیمی با اشاره به برنامه ششم توسعه و دارا بودن رتبه اول کشور در تولید علم در منطقه و رتبه ششم آن در جهان بیان کرد: علارغم رتبه خوب کشور در شاخص تولید علم، متاسفانه در حوزه و شاخص‌های نوآورانه و توسعه سرمایه انسانی با آنچه در چشم انداز ۱۴۰۴ آمده فاصله داریم و شاخص نوآورانه ما رتبه سیزدهم را دارد و حال آنکه رژیم صهیونیستی در این شاخص رتبه یک را دارد. بنابراین باید برنامه ریزی کنیم تا دانشگاه‌های کشور به سمت دانشگاه نسل سوم پیش بروند.

وی افزود:  از طریق پایان‌نامه‌های دانشگاهی ارشد و دکترا باید نیازهای کشور را معرفی کرد. دانشگاه‌ها در نقشه راه بسیج علمی که از ۱۴۰۱ به سمت دانشگاه‌های نسل سوم که نیازها را حل می‌کنند پیش خواهند رفت و نقش بسیج اساتید در این مسیر به خصوص در علوم انسانی که در نقشه راه جایگاه ویژه‌ای دارد بسیار مهم است و مهم‎ترین اولویت تحول در بسیج اساتید است چرا که نهاد اصلی توسعه علم بسیج اساتید است .

این استاد دانشگاه بیان کرد: در راستای کمک به مرجعیت علمی کشور در جهان در چشم‌انداز 10 ساله، نیازمند ایجاد تغییرات اساسی در بعد ساختاری در بسیج علمی کشور هستیم . در نقشه علمی کشور از همه ظرفیت‌های علمی و فناوری باید در جهت مرجعیت علمی که تاکید مقام معظم رهبری ‌است استفاده شود.  در این مسیر به خصوص دانشگاه‌ها نقش محوری دارند و باید برای تحقق این مرجعیت با تشکیل قرارگاه جهاد علمی یکپارچگی و وحدت رویه ایجاد شود. در سند اعتلای بسیج تشکیل 9 قرارگاه در دستور کار است که یکی از مهم‌ترین آنها ایجاد قرارگاه جهاد علمی جهت تقویت ساختارعلمی کشور است که همه نهادهای علمی کشور در این زنجیره علمی و در دل دانشگاه‌ها قرار می‌گیرند و قرار نیست مرکز جدیدی تاسیس شود. باید مسائل و مشکلات از طریق اقشار حاضر در دانشگاه‌ها احصا  گردد و به این جهت به دنبال ایجاد تعامل و زمینه همکاری‌های بیشتر با بسیج اساتید به عنوان مهم‌ترین نهاد علمی در بسیج هستیم. چرا که اگر استادان در دانشگاه به میدان نیایند،کارهای ما ابتر خواهد بود.

معاون علمی، پژوهشی و فناوری بسیج گفت: حرکت به سمت مرجعیت فناوری برای رسیدن به مرجعیت علمی در درجه اول نیازمند مبانی علمی است که دردل دانشگاه است. با بسیج ظرفیت‌های اساتید و از طریق پژوهشکده‌ها و پژوهشگاه‌های فعال در سراسرکشور و چرخه مدیریت دانش، تراز قدرت علمی را با جهان کم خواهیم کرد. ما داعیه تمدن نوین اسلامی را داریم پس برای توسعه علمی کشور باید در این ریل حرکت کنیم. شرط کافی برای رسیدن به توسعه نوآوری‌ احصای مشکلات با استفاده از اسناد بالادستی است. دومین پارامتر جهش‌های پیاپی که باید اتفاق بیفتد ورود در علومی است که مرزشکنند، این سیاست‌گذاری‌ها در نقشه راه دیده شده تا فناوری‌هایی که اتفاق نیفتاده تحقق یابد. این همه وابسته به سرمایه‌های انسانی و مجتهدینی است که همه در بسیج اساتید جمع شده‌اند.

رحیمی بیان کرد: اگر نقشه راه پیش برود، شاهد دگرگونی خواهیم بود. محور این تحول بسیج اساتید است و باید در این مسیر به میدان بیاید. معاونت علمی تقویت ساختارهای سیاست‌گذاری و هدایت راهبردی و نظارت و پشتیبانی از برنامه‌ها را برعهده دارد. چشم انداز و هدف برترین سازی و اقتدار آفرینی با مردم سالاری دانش پایه و در راستای حل مسائل و مشکلات مردم و ارتقای دانشگاه به دانشگاه نسل چهارم است. خروجی این جریان در بازار و صادرات از لحاظ اقتصادی جامعه را دگرگون خواهد کرد.

  حرکت به سمت نوآوری اسلامی-ایرانی، تولید علم نافع، رفع نیازهای کشور توسط مرجع کاشف و دانا یعنی بسیج اساتید، اولویت بندی مسائل توسط افراد خبره و در قالب پایان نامه‌های ارشد و دکتری در پژوهشکده‌ها، تربیت و کادرسازی علمی اعضای هیات علمی و غیر هیات علمی، احصای مسائل کلان از طریق گروه‌های علمی مسئله محور و انتقال به واحدهای فناوری و دانش ‌بنیان و رفع نیاز کشور، اقدام اجرایی برای راه اندازی پارک‌های علم و فناوری، تولید دانش ، اختصاص500 مرکز رشد به استان‌ها برای تبدیل هر استان به یک مرکز نوآوری برای تجاری سازی دانش، راه‎اندازی مراکز نوآوری، صادرات محصولات به بازار کشورهای مقاومت و برگزاری دوره‌های مهارت‌آموزی با محوریت و منتورینگ فعال بسیج اساتید از دیگر موارد مطرح شده توسط رحیمی در این نشست بود.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: قدیری

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.