مردم‌سالاری دینی در نظام جمهوری اسلامی ایران الگوی بارز حکمرانی مشارکتی است

asatid
معاون پژوهش و فناوری سازمان بسیج اساتید عنوان کرد:  

مردم‌سالاری دینی در نظام جمهوری اسلامی ایران الگوی بارز حکمرانی مشارکتی است

حکمرانی و سیاستگذاری لازم و ملزوم هم بوده و در توصیف، تبیین، تحلیل و تجویز آن نباید رویکرد وارداتی داشت بلکه می‌بایست مبتنی بر نظامات و ارزش‌های مندرج در قانون اساسی به آن پرداخت.   

 به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج (ناب)، وحید آرایی معاون پژوهش و فناوری سازمان بسیج اساتید دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور در سلسله نشست‌های تخصصی سومین همایش ملی و اولین همایش بین‌المللی حکمرانی متعالی مدرسه حکمرانی شهید بهشتی دانشگاه عالی دفاع ملی، با موضوع «الگوی حکمرانی مشارکتی و نظام سیاستگذاری جمهوری اسلامی ایران» سخنرانی کرد.

  
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در این نشست تخصصی، گفت: حکمرانی و سیاستگذاری لازم و ملزوم هم بوده و در توصیف، تبیین، تحلیل و تجویز آن نباید رویکرد وارداتی داشت بلکه می‌بایست مبتنی بر نظامات و ارزش‌های مندرج در قانون اساسی به آن پرداخت.  

 
آرایی با اشاره به اینکه سیاستگذاری با ویژگی‌های مسأله‌محوری، چند رشته‌ای، میان رشته‌ای و هنجاری بودن در صدد کمک به حکمرانی است، عنوان کرد: مبنای حکمرانی در کشور ما مبتنی بر نظریه مردم سالاری دینی است، یعنی حکمرانی ناشی از توجه به دو مؤلفه حقوق و حدود الهی و حقوق و منافع مردمی.

 
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه حکمرانی مشارکتی یعنی اینکه همه کنشگران و نقش آفرینان اعم از بازیگران رسمی و غیررسمی در یک مسیر هدفمند حرکت می‌کنند، افزود: مشارکت عامه مردم در تعیین سرنوشت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مهم ترین مشخصه نظام حکمرانی و سیاستگذاری جمهوری اسلامی ایران است که در بند 8 اصل سوم قانون اساسی بر آن تأکید و تصریح شده است. 


معاون پژوهش و فناوری سازمان بسیج اساتید کشور در پایان با اشاره به نقش دانشگاهیان در کمک به نظام حکمرانی و سیاستگذاری کشورعنوان کرد: یکی از نهادهاي اجتماعی و فرهنگی که می تواند نقش بسیار مؤثر و سازنده در تحقق جامعه اسلامی و نیز شناسایی و حل مسایل انقلاب و نظام اسلامی و نیز رفع نیازهای جامعه ایفا کند، دانشگاهیان و نخبگان علمی کشور هستند.

انتهای پیام/

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.