افزایش آمار آسیب‌های اجتماعی در سایه اعتیاد به اینترنت

asatid
یادداشت روز:

افزایش آمار آسیب‌های اجتماعی در سایه اعتیاد به اینترنت

وحید صالحی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل فرهنگی در یادداشتی به موضوع اعتیاد به اینترنت و آسیب‌های اجتماعی ناشی از آن پرداخته است.

به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج (ناب)، متاسفانه طی سال‌های اخیر شاهد افزایش آمار اعتیاد به اینترنت در میان افراد جامعه هستیم که این می‌تواند پیامدهای منفی بسیاری را از نظر اجتماعی و اقتصادی و همراه داشته باشد به گونه‌ای که برخی از کارشناسان بر این باور هستند که افزایش اعتیاد به اینترنت خود می‌تواند زنگ خطر جدی برای سلامت افراد جامعه باشد، از این‌رودریادداشتی از وحید صالحی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل فرهنگی به  موضوع اعتیاد به اینترنت وآسیب‌های اجتماعی آن پرداخته‌ایم:

اعتیاد به اینترنت می تواند منجر به ایجاد اختلال در روند خواب و یا بازماندن از تحصیل و یا کار نیز باشد که این موارد خود تبعات منفی بسیاری را به دنبال خواهد داشت. 

به طور کلی باید در نظر داشت که افزایش خشونت را می توان یکی دیگر از پیامدهای منفی اعتیاد به اینترنت دانست چرا که متاسفانه برخی از افراد تحت تاثیر بازی های رایانه‌ای و یا سایر برنامه‌های موجود در فضای مجازی به طور ناخودآگاه با خشونت آشنا می‌شوند و تحت تاثیر آن قرار می گیرند که این مهم خود می تواند مشکلات فراوانی را برای فرد ایجاد کند.

صالحی 1

افزایش اختلالات روانی نیز از جمله دیگر معایب اعتیاد به اینترنت و فضای مجازی است چرا که تحقیقات نشان می دهد که استفاده بیش از اندازه از فضای مجازی خود می‌تواند مشکلات عدیده‌ای را از نظر روحی و روانی برای فرد ایجاد کند.

جالب است بدانیم که افزایش وزن می‌تواند در زمره دیگر معایب افزایش بی رویه استفاده از اینترنت قرار بگیرد چرا که تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که بیش از اندازه اقدام به استفاده از اینترنت می کنند به دلیل عدم تحرک و نشستن به مدت زمان طولانی بیشتر در معرض چاقی قرار می‌گیرند که این مهم نیز می‌توان مشکلاتی را از نظر سلامتی برای این افراد ایجاد کند.

متاسفانه کاهش ارتباط میان اعضای خانواده نیز از دیگر معایب اعتیاد به اینترنت محسوب می‌شود چرا که فرد در سایه استفاده بیش از اندازه از اینترنت دیگر زمان کافی و یا حوصله ارتباط برقرار کردن با سایر اعضای خانواده را ندارد. این خود می تواند باعث بروز مشکلات جدی برای فرد و در نهایت جامعه شود، به عنوان مثال فردی که ارتباط مناسبی در خانواده ندارند در مقابل آسیب‌های اجتماعی بسیار ضعیف‌تر از دیگران است.

بدیهی است که افزایش آمار طلاق عاطفی و طلاق حقوقی را نیز می‌توان از دیگر معایب اعتیاد به اینترنت دارد چرا که استفاده بیش از اندازه از اینترنت در برخی از مواقع خود می‌تواند عاملی برای خیانت و یا حتی بی تفاوتی نسبت به مسائل زندگی و طرف مقابل شود که این موارد خود می‌تواند در ایجاد طلاق  تاثیر گذار باشد.

ابتلا به افسردگی نیز می تواند از دیگر معایب استفاده بیش از اندازه از اینترنت باشد که فردی که مدت زمان طولانی را صرف ی مجازی می کند به یقین دیگر زمان کافی برای معاشرت با دیگران ندارد و در بیشتر موارد نیز دوستان مجازی دارد که البته این دوستان مجازی در برخی از موارد خود می‌توانند مشکلات بسیاری را برای فرد ایجاد کنند به گونه‌ای که طبق آمار موجود دوست‌یابی مجازی خود باعث کاهش امنیت افراد طی سال‌های اخیر نیز شده است.

لازم به ذکر است که به خطر افتادن حریم شخصی نیز می‌تواند به عنوان یکی دیگر از معایب اعتیاد به اینترنت باشد که متأسفانه به دلیل نبودن فضای مجازی شاهده به مخاطره افتادن حریم خصوصی افراد هستیم که این مهم نیز می‌تواند باعث ایجاد تبعات منفی بسیار برای فرد شود.

در پایان باید خاطر نشان کرد که متاسفانه به دلیل عدم ارائه آموزش‌های لازم و همچنین فرهنگ سازی، شاهد رواج اعتیاد به اینترنت هستیم که ادامه داشتن این روند می تواند باعث ایجاد مشکلات فراوان شود. بنابراین انتظار می‌رود همه افراد و به‌خصوص والدین نظارت و کنترل بیشتری برای کودکان در استفاده از فضای مجازی داشته باشند تا شاید از این طریق مشکلات پیش روی استفاده بیش از اندازه و یا همان اعتیاد به اینترنت نیز کاهش یابد.

انتهای پیام/

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.