حل مشکل حاشیه‌نشینی اصفهان نیازمند کار عالمانه با همت جامع و محکم است

asatid
مدیر انجمن حمایت از کودکان چتر نیلی حصه اصفهان گفت:

حل مشکل حاشیه‌نشینی اصفهان نیازمند کار عالمانه با همت جامع و محکم است

مدیر انجمن حمایت از کودکان چتر نیلی حصه اصفهان، در سلسله نشست‌های تخصصی دانشگاه حل مسئله «مسئله دوم، حاشیه نشینی در شهر اصفهان،علل و پیامدها» گفت: حل مشکل حاشیه‌نشینی اصفهان نیازمند کار عالمانه، همت جامع و محکم است.

به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج (ناب)، حجت الاسلام محمد قیصریان مدیر انجمن حمایت از کودکان چتر نیلی حصه اصفهان، در سلسله نشست‌های تخصصی دانشگاه حل مسئله «مسئله دوم، حاشیه نشینی در شهر اصفهان، علل و پیامدها» که به همت اندیشکده علمی راهبردی بسیج اساتید استان اصفهان و کانون بسیج اساتید دانشگاه اصفهان و دانشگاه آزاد اسلامی ناحیه شرق اصفهان برگزار شد، گفت: حل مشکل حاشیه‌نشینی اصفهان نیازمند کار عالمانه، همت جامع و محکم است.

قیصریان  در ابتدا و ضمن تشکر از بسیج اساتید که ترتیب چنین جلسه‌ای را دادند، گفت: اصلا ماهیت اساتید دانشگاه و ارزشی و انقلاب بسیجی این است که مسائل را  ریشه‌ای پیگیری کنند و رفتار عالمانه نسبت به آسیب‌ها و چالش‌ها داشته باشند.

وی افزود: در این سال‌ها که درگیر بودم در این مناطق حاشیه و از نزذیک می‌دیدم خیلی از دوستان می‌آیند کاری انجام می‌دهند بیشتر کارهای احساسی است کمتر اتفاق افتاده که کار عالمانه‌ و مبتنی بر مستندات علمی انجام شود برگزاری چنین جلساتی را به فال نیک می‌گیریم انشاالله مستمر و ادامه دار باشد و از خروجی این جلسات برای رفع مشکل این مناطق استفاده کنیم.

مدیر انجمن حمایت از کودکان چتر نیلی حصه ادامه داد: الان تقریبا در مناطق حاشیه‌ای شهر اصفهان خیلی‌ها مانند خیریه‌ها و مجموعه‌های مردم نهاد و غیره ورود کرده‌اند.

وی بیان کرد: نکته مهم این است که در حوزه اقدام و عمل و به دنبال رفع آسیب باشیم، چون اگر اتفاقی بیفتد یقینا دامن اصفهان را می‌گیرد.

  قیصریان  گفت: به نظر می‌رسد که در این مناطق متولی مشخص و واحدی در مسائل کاربری و در مسائل فرهنگی اجتماعی نداریم مثلا محله حصه یک محله است ولی دوتا شهرداری و متولی محله سه تا کلانتری است.

وی تاکید کرد: در حوزه برنامه بلندمدت اینجا را باید یک ناحیه ویژه ببینند متولی واحد داشته باشد هم به لحاظ مسائل امنیتی چون یک رصدی کردیم کار علمی به اذعان اهالی منطقه اولین مشکل امنیت است باید ناحیه ویژه دیده شود متولیان در این منطقه متمرکز شوند.

مدیر انجمن حمایت از کودکان چتر نیلی حصه ادامه داد:  کارهای کوتا مدت هم می‌شود انجام داد بحث مسکن و مالکیت و بافت که بحث وقف در این منطقه است که دست به دست شده و حق وقف هم پرداخت نمی‌شود و متولی مشخص و واحدی هم ندارد.

قیصریان عنوان کرد: به نظر می‌رسد که در یک مقطعی که افراد هجوم آوردن به این مناطق کاملا رها بود، پیش بینی بلند مدت کردیم که اگر متولیان امر کمک کنند بافت مسکونی را تغییر داد تغییر ماهوی که خیلی مشکلات منطقه حل می‌شود.

وی تصریح کرد: اوقاف مائل است موقوفه احیا شود شهرداری به نوعی دیگر اگر اتفاق بیفتند و متولی مشخص بیاد و ناحیه ویژه دیده شود این نهادها و کسانی هم که دغدغه حل مشکل را دارد می‌توانند مشکل را حل کنند.

مدیر انجمن حمایت از کودکان چتر نیلی حصه گفت: از اقدامات کوتاه مدت که یک مورد که خیلی آزاد دهنده فروش مواد مخدر و معتادین متجاهر در این منطقه است و مشکل امنیت که ورود جدی باید بشود.

قیصریان خاطرنشان کرد: به نظر مناطق حاشیه اصفهان آنقدرها وسعت ندارد که نشود مشکل را حل کرد یک بخش بومی هستند خیلی گله دارند می‌شود همت کرد و به کمک اهالی منطقه مشکل را حل کرد.

مدیر انجمن حمایت از کودکان چتر نیلی حصه ادامه داد: یکی از اقدامات کمک به سمت مهاجرت معکوس است چون بخش عمده مهاجرین از چند استان هستند یا از افغانستان آمده‌اند، وقتی ریشه‌یابی می‌کنیم می‌بینیم یک دعوای خانواده‌گی اتفاق افتاده یا به دلیل مشکل اشتغال روی آوردن به این منطقه که با کار عالمانی ‌می‌شود مشکل را حل کرد اما همت جامع و محکم می‌خواهد.

وی بیان داشت: در حوزه مسائل فرهنگی اجتماعی مشکل عمده اهالی بخصوص فقدان عزت نفس و امید به زندگی است که ریشه‌یابی کردیم، در روایت هم خیلی سفارش شده کسی که عزت نفس نداره از شرش ایمن نباشید.

قیصریان اظهار کرد: علت این است که افراد عزت نفس‌شان لکه‌دار شده است که البته بر می‌گردد به برخی از اقدامات که برای کمک انجام شده اما کار ریشه عالمانه نداشته کار احساسی بوده در کل مشکل حاشیه نشینی در شهر اصفهان قابل حل است.

 انتهای پیام/ 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.