مرجعیت سازی علمی و سیاستی برای کمک به حکمرانان و سیاستگذاران کشور ضرورت دارد

asatid
معاون پژوهش و فناوری سازمان بسیج اساتید کشور:

مرجعیت سازی علمی و سیاستی برای کمک به حکمرانان و سیاستگذاران کشور ضرورت دارد

استادان و نخبگان دانشگاهی در فرایند سیاست پژوهی باید مراحل گردآوری اطلاعات پیرامون مسایل (آماده سازی)، تعیین مبانی نظری برای مسایل احصاء شده (مفهوم سازی)، بررسی و تحلیل عوامل شکل گیری مسایل عمومی (تحلیل تکنیکی)، ارائه چگونگی و نحوه اجرای پیشنهادهای سیاستی (تحلیل توصیه) و برقراری ارتباطی پویا و فعال با سیاستگذاران (انتقال نتایج) را مدنظر قرار دهند.

به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج (ناب)، وحید آرایی معاون پژوهش و فناوری سازمان بسیج اساتید دانشگاه‌‌ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور در گردهمایی هسته‌های علمی مسأله محور کانون­‌های بسیج اساتید استان کرمان که به صورت وبیناری برگزار شد، گفت: مسایل و مشکلات عمومی ماهیتی پیچیده و چند بعدی دارند و بدون مطالعه علمی نمی توان راهکارهای سیاستی متناسب ارائه داد.

آرایی با تأکید بر مأموریت مهم نهضت استادی بسیج در چارچوب اسناد بالادستی مبنی بر دستیابی به مرجعیت علمی برای کمک و مشاوره به قانونگذاران و سیاستگذاران کشور گفت: باید بین دانش و سیاستگذاری ارتباط برقرار کرد یعنی بایددر فضای سیاستگذاری از روش علمی پژوهش استفاده کنیم و سیاست‌ها را علمی کنیم که این همان سیاست پژوهی در عرصه‌ها و حوزه‌های اولویتی است.  

 عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی ضمن اشاره به اهمیت سیاست پژوهی برای پاسخ دهی به مسایل عمومی تأکید کرد: فرایند انجام پژوهش در خصوص مسایل مهم اجتماعی و مسأله شناسی تحلیلی برای توصیه های سیاستی معطوف به عمل سیاستگذاران در اجرای این مأموریت مهم ضروری است.  

سرپرست اندیشگاه سیاست پژوهی و راهبردنگاری سازمان بسیج اساتید کشور گفت: استادان و نخبگان دانشگاهی در فرایند سیاست پژوهی باید مراحل گردآوری اطلاعات پیرامون مسایل (آماده سازی)، تعیین مبانی نظری برای مسایل احصاء شده (مفهوم سازی)، بررسی و تحلیل عوامل شکل گیری مسایل عمومی (تحلیل تکنیکی)، ارائه چگونگی و نحوه اجرای پیشنهادهای سیاستی (تحلیل توصیه) و برقراری ارتباطی پویا و فعال با سیاستگذاران (انتقال نتایج) را مدنظر قرار دهند.

معاون پژوهش و فناوری سازمان بسیج اساتید کشور در پایان ضمن تبیین نقش و جایگاه اندیشکده‌های بسیج استادی در سراسر کشور گفت: استادان سیاست پژوه دانشگاه‌ها که به مسایل ملی، منطقه‌ای، استانی و محلی مرتبط با تخصص خود آگاهی و اشراف دارند، می‌توانند ظرفیت‌ها، مزیت‌ها و چالش‌های عرصه‌ای و موضوعی را احصا و پیشنهادهای عملیاتی و بومی ارائه نمایند.

انتهای پیام/

 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.