آیا حجاب اجباری است؟ / بانوی ایرانی و لباس عفیفانه

asatid
در نشست علمی حجاب و عفاف معاونت امور بانوان بسیج اساتید لرستان مطرح شد:

آیا حجاب اجباری است؟ / بانوی ایرانی و لباس عفیفانه

به مناسبت هفته عفاف و حجاب، وبینار "نشست علمی حجاب و عفاف" با حضور رئیس مرکز تحقیقات راهبردی بانوان و خانواده سازمان بسیج اساتید و به صورت وبیناری به همت معاونت امور بانوان بسیج اساتید استان لرستان برگزار شد.

به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج (ناب)، معاونت امور بانوان سازمان بسیج اساتید دانشگاه‌های لرستان نشست علمی حجاب و عفاف را با دو موضوع " آیا حجاب اجباری است؟ " و " بانوی ایرانی و لباس عفیفانه" و با حضور فاطمه واعظ جوادی رئیس مرکز تحقیقات راهبردی بانوان و خانواده سازمان بسیج اساتید کشور و عضو هیات علمی دانشگاه تهران؛ ربابه غزالی معاون کارگروه عفاف و حجاب بسیج اساتید کشور و عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا روز دوشنبه 21 تیرماه 1400 از ساعت 21 الی 23 و به صورت وبیناری برگزار کرد.

در این نشست  فاطمه واعظ جوادی در پاسخ به این سوال که آیا حجاب اجباری است، بر اساس بازخوانی سوره مبارکه نور با استفاده از تفسیر شهید مطهری و  قرائتی بود عنوان کرد: اولین آیه سوره نور  تاکید می نماید که:"این سوره ای است که آن را نازل کردیم و (عمل به) آن را فریضه و واجب کردیم و در آن آیاتی روشن فرستادیم. شاید که شما متذکر شوید." این سوره یک بسته‌ی یکپارچه از احکام و حدود و مرزهای عفت و پوشش را بیان نموده و محرمات و مباهات آن را با جزییات تبیبن نموده است. به ویژه آیات ۳ و ۳۰ و ۳۱. همچنین، مسئله ایمان و پذیرش اصل دین یعنی توحید، نبوت و معاد اجباری و با اکراه نمی تواند باشد. بنابه آیه مبارکه "لا اکراه فی الدین قد تبین الرشد من الغی" درنتیجه، ابتدای ایمان انسان با اختیار و اراده ایمان می آورد.

وی افزود: ایمان الزاماتی دارد که در مجموعه‌ای از احکام روشن می‌گردد. بخشی از آن الزامات پاسخ به روابط بین زن و مرد در جامعه است. اسلام عزیز، چنین تبیین کرده که عده‌ای بر زن محرم هستند و پاره ای نامحرم و اساسا، مخاطب آیات شریف چه درسوره نور و چه سوره احزاب، ابتدا همسران پیامبر بوده و سپس زنان و مردان مومن بوده است. بدین ترتیب، اصل سوال درست نیست. اما آنجا که می شود قانون مدنی بحث فرق می کند. به عبارت دیگر، ادبیات فرق می کند.

در ادامه ربابه غزالی معاون کارگروه عفاف و حجاب بسیج اساتید کشور و عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا با موضوع " بانوی ایرانی و لباس عفیفانه" به ارائه سخن پرداخت.

گفتنی‌ست پس از سخنرانی این دو استاد، ادامه نشست به صورت پرسش و پاسخ در خصوص مسئله حجاب و عفاف با حضور اعضای هیات علمی دانشگاه‌­های دولتی، پیام نور، آزاد، علمی کاربردی، دانشجویان و خواهران بسیجی اقشار مختلف استان لرستان برگزار شد.

انتهای پیام/

قدیری

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.