زن عنصر حیاتی برای ملت و کشور و تمدن است

asatid
در نشست تخصصی «نقش زنان در روند انقلاب اسلامی» مطرح شد:

زن عنصر حیاتی برای ملت و کشور و تمدن است

نیره قوی، در نشست تخصصی «نقش زنان در روند انقلاب اسلامی» گفت: در گفتمان امام خمینی(ره) زن نقش و جایگاه ویژه‌ای در مسائل اجتماعی و سیاسی داشت و زن‌ها همراه مردان در پیروزی انقلاب و بعد از آن در دفاع مقدس نقش آفرینی ارزشمندی را دایفا کردند.

به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج(ناب)، نیره قوی معاون امور بانوان سازمان بسیج اساتید کشور در نشست تخصصی با عنوان «نقش زنان در روند انقلاب اسلامی» که به صورت وبیناری و در دانشگاه آزاد واحد بندرعباس برگزار شد گفت: قرآن کریم آنجایی که مساله فضیلت و تکالیف افراد را مطرح کرده است نگاهش به انسان است، فارغ از جنسیت. قرآن زن و مرد را در عمل صالح مشترک می داند.

وی افزود: در مقطعی از تاریخ  ایران، در دوران پهلوی اول و دوم دولتمردان سیاست‌ها و رفتارهایی را نسبت به زنان و خانواده در پیش گرفتند که برگرفته از نگاه صرف مادی غرب به زن و خانواده بود. آن‌ها به دنبال الگوگیری زنان جامعه ایرانی از زنان غربی و جامعه غربی بودند.

این استاد دانشگاه ضمن اشاره به دوران حکومت رضاخان و سفر وی  به ترکیه در ۱۷ دی عنوان کرد: رضاخان الگوی غربی را می خواست با استفاده از کشف حجاب عملی کند. اوپس از سفر به ترکیه  تحت تاثیر نگاه ابزاری و مادی غرب به زن قرار می‌گیرد و حجاب و عفاف را که اسلام از آن به عنوان ارزش یاد می کند، مانع پیشرفت زنان می داند و برای دنباله رویی از غرب در مساله زنان به کشف حجاب زنان روی می آورد. نگاه رضا خان این بود؛ اگر این حجاب را از سر زن برداریم زن می تواند به موجودی خلاق تبدیل بشود، این حجاب و عفاف مانع پیشرفت و تعالی زن هست، باید این ها ( که برای زن ایرانی ارزش بود) کنار برود حالا اگر کنار هم نرفت به زور متوسل شد.

وی افزود:  البته این را هم باید اشاره کرد که همین نگاه را نسبت به مردان هم داشت(پوشش مردان، پوشیدن کلاه شاپو و کلاه پهلوی). همه این رفتارها با پیشنهاد غربی‌ها به ویژه انگلیس برای غلبه فرهنگی، حذف ارزش‌های ایرانی- اسلامی و تبعیت ایرانیان از فرهنگ غربی‌ها بود. رضاخان ۱۲۹۹ کودتا می‌کند و تا سال ۱۳۲۰ هیچ حقی برای زنان در بعد اجتماعی و سیاسی قائل نیست.

نیره قوی اشاره کرد: در دوران پهلوی دوم نیز سیاست‌گذاری‌ها به گونه‌ای بود که زن عملاً به طرف الگوبرداری از غرب، جهت و سوق داده می شد. پس جامعه ایرانی در مقطعی از تاریخ توسط دولتمردان به سمت الگوگیری از فرهنگ غرب، فرهنگی که به کرامت و شأن انسانی زن هیچ توجهی نداشت و از زن به عنوان فقط در راستای تحقق سیاست های مادی استفاده می کرد، سوق داده شد.

معاون امور بانوان سازمان بسیج اساتید کشور بیان کرد: در آستانه انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه مردم را با بهره گیری از دین اسلام و تبیین نقش انسان‌ها در دین اسلام، با انقلاب اسلامی همراه کرد و تمامی ظرفیت‌ها (زنان، مردان، پیر و جوان) را پای کار انقلاب آورد و آن اتفاق بزرگ قرن توسط تمامی آحاد مردم افتاد.

وی افزود: علی‌رغم نگاه غربی‌ها که، دین و در راس آن امام خمینی را مانع حضور زن‌ها در شکل گیری انقلاب و مسائل اجتماعی و سیاسی می دیدند، در گفتمان امام خمینی(ره) زن نقش و جایگاه ویژه‌ای در مسائل اجتماعی و سیاسی داشت و زن‌ها همراه مردان در پیروزی انقلاب و بعد از آن در دفاع مقدس نقش آفرینی ارزشمندی را داشتند.

این استاد دانشگاه در ادامه مطرح کرد: پس قبل از انقلاب، حضرت امام (ره) به تبیین جایگاه و نقش زنان در فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی می پردازد و عملاً زن‌ها را در فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی مشارکت می دهند. مقام معظم رهبری نیز بر نقش و جایگاه زنان و خانواده در تمامی عرصه‌های فرهنگی، علمی، اقتصادی و ... تاکید دارند. و بارها سبک زندگی ایرانی – اسلامی را به عنوان گفتمان مطرح و مطالبه نمودند. در بیانیه گام دوم انقلاب در سبک زندگی اشاره دارند که ما باید از الگوهای غربی در سبک زندگی اجتناب کنیم.

وی همچنین چهار ویژگی اندیشه مقام معظم رهبری در نگاه به مساله زن را برشمرده و عنوان کرد: در نگاه و اندیشه مقام معظم رهبری، یکی از اساسی‌ترین مسائل هرکشوری مساله زنان است، زن عنصر حیاتی برای ملت و کشور و تمدن است، اساسی ترین عنصر برای هر تمدنی مسئله زن و خانواده است.

قوی افزود: در ویژگی دوم مطرح می شود که اگر نسبت به زن مسلمان کوتاهی صورت گرفته است؛ این نقص است، این نقص هم تقصیر آقایان، هم تقصیر خانم‌هاست، وظیفه زن‌ها این است که قرآن را بفهمند ونسبت به نقش و جایگاه خود اشرافیت داشته باشند و از نقش و جایگاه خود دفاع کنند.

وی در توصیف ویژگی گفت: ما از دنیا و جامعه بشری نسبت به مساله زن و نوع نگاه به زن و خانواده طلبکاریم. جامعه به اصطلاح مدرن مادی و غرب زن را مورد تحقیر قرار داده ما از آن‌ها طلبکاریم، شما زن‌ها هم طلبکار باشید، مطالبه‌گر باشید نسبت به نقش و جایگاه و شخصیت و کرامت زن.

معاون امور بانوان سازمان بسیج اساتید کشور افزود: ما حضرت زهرا (س) و زن‌های بسیاری را به عنوان الگوی زن ایرانی و مسلمان داریم این الگوها را بشناسیم و بشناسانیم برای دنیا.

این استاد دانشگاه همچنین با اشاره به نگاه اسلام به مساله زن  بیان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه سیاستگذاری در مساله حقوق زن و جوانان به لحاظ ساختاری بر اساس شاخصه‌های توسعه موفقیت‌های زیادی حاصل شده است. در سال ۶۶ شورای فرهنگی اجتماعی زنان تشکیل می شود، ساختاری که وظیفه آن سیاستگذاری در حوزه زنان و خانواده است، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه زنان و مسائل خانواده نشان از اهمیت و جایگاه ویژه و اساسی نقش زنان در جمهوری اسلامی ایران دارد، کمیته امور بانوان مجمع تشخیص مصلحت نظام از آذر ۷۶ شکل می گیرد که وظیفه سیاست‌گذاری در ابعاد زنان و خانواده را بر عهده دارند.

انتهای پیام

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.