دوازدهمین نشست علمی دوره آموزشی حکمرانی و سیاستگذاری با عنوان «سیاستگذاری فرهنگی»

asatid
با حضور فرزاد جهان بین استاد دانشگاه شاهد برگزار شد؛

دوازدهمین نشست علمی دوره آموزشی حکمرانی و سیاستگذاری با عنوان «سیاستگذاری فرهنگی»

دوازدهمین جلسه نشست علمی دوره آموزشی حکمرانی و سیاستگذاری اندیشگاه سیاست‌پژوهی و راهبردنگاری سازمان بسیج اساتید کشور با عنوان «سیاستگذاری فرهنگی» با حضور اعضای هیئت علمی مسئول و عضو شبکه‌های استانی اندیشگاه، اندیشکده‌ها و گروه‌های علمی مسأله محور بسیج اساتید سراسر کشور به صورت وبيناری برگزار شد.

به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج (ناب)، دوازدهمین جلسه نشست علمی دوره آموزشی حکمرانی و سیاستگذاری اندیشگاه سیاست­‌پژوهی و راهبردنگاری سازمان بسیج اساتید دانشگاه‌­ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور با عنوان «سیاستگذاری فرهنگی» با حضور اعضای هیئت علمی مسئول و عضو شبکه­‌های استانی اندیشگاه، اندیشکده­‌ها و گروه­‌های علمی مساله محور بسیج اساتید سراسر کشور روز دوشنبه­ 6 بهمن ماه 1399 از ساعت 15:30 تا 17:30 به صورت وبيناری و با همکاری معاونت تربیت و آموزش سازمان برگزار شد.       

فرزاد جهان بین استاد دانشگاه شاهد و معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در این نشست علمی بیان کرد: سیاست یعنی تعیین چارچوب و بایدها و نبایدها. وقتی این چارچوب‌ها مشخص شد، فعل و انفعالات ما در این چارچوب قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به اهمیت پرداختن به موضوع سیاستگذاری، عنوان کرد: مقام معظم رهبری در بحث سیاستگذاری کشور سه اصل عزت، حکمت و مصلحت را مطرح کردند، بر اساس این اصول، هر کنشی بایستی در این چارچوب قرار گیرد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، در ادامه افزود: اگر فرهنگ را محدود به هنر و صنایع مستظرفه بدانیم یک نوعی از سیاستگذاری را در سطح حاکمیت خواهیم داشت و اگر فرهنگ را به مفهوم وسیع‌تر در جامعه و آداب و رسوم مردم ببینیم، نوع دیگری از سیاست‌گذاری باید اتخاذ شود. بنابراین، این امر ‌که چه معنایی از فرهنگ مدنظرماست و درک ما از فرهنگ چیست، در سیاستگذاری مؤثر است. همچنین مبانی و مفروضات ما نیز در سیاستگذاری تأثیرگذارند.

وی سپس در موضوع سیاستگذاری فرهنگی به بیان چند دیدگاه کلان پرداخته و عنوان کرد: یک دیدگاه، قائل به رهاسازی فرهنگی است و با تعاریفی که از فرهنگ و انسان دارد به عقلانیت تکاملی اعتقاد دارد و عقلانیت تکوینی را رد می‌کند. بر مبنای نوع نگرش، مبانی و تعاریفی که از فرهنگ در این دیدگاه مطرح می­باشد در نوع سیاستگذاری به مداخله حداقلی دولت معتقدند.

جهان‌بین افزود: در مقابل رویکرد دیگری وجود دارد که بحث یکسان‌سازی فرهنگی را مطرح می‌کند که طرفداران این نگاه،  تعریف مشخصی از انسان دارند و می‌گویند همه جامعه باید هم‌شکل شود و قائل به مداخله حداکثری دولت‌ می‌­باشند.

این استاد دانشگاه با اشاره به دیدگاه رهبر معظم انقلاب در بحث باغبانی فرهنگی، از اشکالاتی که بر هر دو دیدگاه ذکر شده به دلیل وجود افراط و تفریط در آنها وارد است، سخن گفت و بر اساس نظر معظم له در سیاستگذاری، یکسان سازی را رد کرد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در بحث جامعه شناسی به ضرورت اصلاح فرد و ارتباط آن با اصلاح جامعه اشاره کرد و  بحث هستی شناسی فرهنگی را مطرح کرد.

جهان‌بین افزود: در دیدگاه باغبانی فرهنگی، باغبان تسلطی بر دانه ندارد بلکه تنها دانه را ‌کاشته، هرس کرده و آبیاری می‌کند و در نهایت استعدادی که در وجود دانه است خود ظاهر خواهد شد.

استاد دانشگاه شاهد در ادامه موضوع تمایز میان مدیریت فرهنگ و مدیریت فرهنگی را مطرح کرده و بر ضرورت تصحیح آیین‌نامه ارتقا در دانشگاه و تأثیر آن بر تصحیح شاکله فرهنگ تأکید کرد.  

وی افزود: اگر به دنبال حل مسایل در دانشگاه هستیم باید آیین‌­نامه ارتقا و آیین­‌نامه‌های مکمل فرهنگی را درست کرد و باید اقتدار گفتمانی، وجودی و الهی در دانشگاه­‌ها تقویت شود.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه اقطاب (قطب‌های) اثرگذار فرهنگی را سلوک مدیران، نخبگان، خانواده، نهاد تعلیم و تربیت و رسانه مطرح کرده و گفت: اگر جامعه را بخواهیم جامعه تراز انقلاب کنیم، فهرست بلندی از فضایل وجود دارد. اما منطق مدیریت می‌گوید ابتدا باید مؤلفه‌های فرهنگی و اولویت‌ها را مشخص کنیم.

این استاد دانشگاه، بیان کرد: مدیریت فرهنگ با تحقق و تثبیت و ارتقای مؤلفه‌های کلیدی از طریق اطقاب اثرگذار به صورت برنامه‌­ریزی یکپارچه توزیع شده است، که با توجه به تعاریف و مبانی مختلف، فرهنگ سیاستگذاری متفاوتی را رقم خواهد زد.

وی، اعتقاد به درهم آمیختگی دین و سیاست، تربیت عقلانی، افق آرمانی، کرامت، سخت‌­کوشی، چارچوب، اعتماد به نفس، بینش تمدنی و خلاقیت را مؤلفه‌های فرهنگی مؤثری دانست که اگر در نهاد جامعه محقق شده و ارتقا یابند، جامعه را برای حاکمیت دینی آماده خواهند کرد.

فرزاد جهان ‌بین مسأله محوری را جزو اولویت­‌های استاد بسیجی دانست و عنوان کرد: باید مسأله محوری فرهنگ دانشگاه شود. اگر جریان انقلابی اساتید، بر اولویت‌ها متمرکز باشد، مشکلات حل می‌شود.

وی در پاسخ به سوال یکی از اساتید در خصوص راهکار سیاستگذاری در دانشگاه برای ارتقای مسأله حجاب و عفاف، گفت: در این موضوع عوامل زیادی مؤثرند که یکی چارچوب بدنه‌ای است. دانشگاه­‌ها تابعی از جامعه هستند، وقتی جامعه سیگنالی که می‌دهد آدم‌ها را مقید به چارچوب بار نمی‌آورد، نمی‌توان از دانشگاه انتظار داشت. مسئولیت استادان دانشگاه در این میان آنست که تلاش کنند تا با پایبندی به قانون مردم را به سوی رعایت چارچوب سوق دهند. اگر دانشجو مقید به چارچوب بار بیاید خود به خود می­فهمد در هر جا چه لباسی باید بپوشد و این موضوع حل خواهد شد.

جهان‌بین همچنین در پاسخ به سوالی دیگر در موضوع معیارهای استاد مطلوب در دانشگاه عنوان کرد: استاد خوب، استادی است که در حوزه آموزشی خویش وظیفه خود را به درستی انجام دهد. چرا که کنش استاد و دانشجو مهم است. رفتار و منش استاد در دانشگاه و بحث تربیت نامرئی بسیار مهم است. باید عملکرد آموزشی استاد اثر فرهنگی داشته باشد. لذا استاد باید دغدغه ‌مند باشد. خروجی کلاس یک استاد وقتی موفق است که در کلاس، مؤلفه‌های فرهنگی یاد شده در نهاد دانشجو محقق گردیده یا تثبیت شده و ارتقا یابد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در پایان، بیان کرد: استاد تأثیر وجودی روی دانشجو دارد. هر چه قوی‌تر و عالم‌تر باشد اثرگذارتر است و کرنش دانشجو در حضور او بیشتر است. بنابراین لازم است در کنار مباحث مهم دیگر، به اصلاح ریل در مسیر نیز توجه کرد.  

در ابتدای این نشست علمی، وحید آرایی قائم مقام اندیشگاه سیاست­‌پژوهی و راهبردنگاری سازمان بسیج اساتید کشور، با اشاره به سرفصل­‌ها و توصیه­‌های مقام معظم رهبری در فراز پایانی بیانیه گام دوم انقلاب گفت: معنویت، اخلاق و سبک زندگی اسلامی جهت دهنده همه حرکت­‌ها، فعالیت‌­های فردی و اجتماعی و نیاز اصلی جامعه است و با توجه به تهاجم روزافزون دشمنان، نهادهای دولتی و غیردولتی در زمینه سیاستگذاری فرهنگی مسئولیت سنگینی دارند.   

عضو هیأت علمی گروه مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی بیان کرد: با توجه به تلاش غرب برای ترویج سبک زندگی غربی که زیان­‌های اخلاقی، سیاسی، اقتصادی و دینی به کشور می­زند، مقابله با آن جهادی هوشمندانه و همه جانبه می­‌طلبد.

مدیر آموزشی و تربیت نخبگانی سازمان بسیج اساتید کشور در پایان تأکید کرد: شبکه­‌های استانی اندیشگاه، اندیشکده­‌ها و گروه­‌های علمی مسأله‌محور می­‌بایست بر اساس اولویت­‌های سیاستی عرصه فرهنگ متناسب با اسناد بالادستی نظام و منویات مقام معظم رهبری حرکت کنند.

انتهای پیام/

 

قدیری

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.