تاکید بر ضرورت عفاف و حجاب به عنوان عامل ایجاد امنیت اجتماعی در جامعه

asatid
الهه سادات میرشفیعیان:

تاکید بر ضرورت عفاف و حجاب به عنوان عامل ایجاد امنیت اجتماعی در جامعه

قائم مقام امور بانوان سازمان بسیج اساتید کشور در سالروز واقعه تاریخی 17 دیماه و کشف حجاب رضاخانی بر ضرورت عفت و حجاب چه در زنان و چه مردان به عنوان یک عامل ایجاد امنیت اجتماعی در جامعه تاکید کرد.

به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج (ناب)، واقعه کشف حجاب سلسه وقایعی است که به دنبال تصویب قانونی در 17 دی 1314 ش در ایران رخ داد و به موجب آن، زنان و دختران ایرانی از استفاده از چادر، روبند و روسری منع شدند. این قانون اوج سیاست‌های رضاخان در زمینه تغییر لباس بود که از سال 1307 آغاز شده بود. برنامه کشف حجاب رضا شاه با مخالفت‌های گسترده ­ای از سوی روحانیون مواجه شد که این اعتراضات پس از بازگشت رضاشاه از سفر به ترکیه گسترش یافت و در برابر سیاست‌های ضد دینی پهلوی اول همچون کشف حجاب، جدایی دین از سیاست، رواج فرهنگ اروپایی در ایران، و اهانت به روحانیت موضع گیری کردند و وقایعی از جمله قیام مسجد گوهرشاد را رقم زدند.
آن چه مسلم است واقعه کشف حجاب نتوانست به عنوان عامل غربزدگی در ایران عمل کند و دوام بیاورد، بلکه خود زمینه شورش و تظاهرات علیه رژیم را گسترده ­تر کرد. سرانجام با درخواست علما، این قانون در سال 1323 در دوره حکومت محمدرضا پهلوی لغو شد. 

در سالگرد این رویداد تاریخی و پیرامون موضوع عفاف و حجاب، الهه السادات میرشفیعیان قائم مقام امور بانوان سازمان بسیج اساتید کشور در گفتگو با خبرنگار سرویس اساتید بیان کرد: امروز به جای اینکه با نگاه سیاسی، به مسئله حجاب نگاه کنیم باید به صورت راهبردی نگاه کنیم. ما برای دوری از آسیب‌ها رو به حجاب می آوریم و نه اینکه بگوییم حجاب و عفاف خود یک مسئله است.

وی با اشاره به آنکه عفت و حجاب چه در زنان و چه مردان در اجتماع، یک امنیت اجتماعی در جامعه به وجود می آورد افزود: عفت و حجاب باعث رشد فرهنگی، اقتصادی، و رشد فرد ی خواهد شد. از سویی باعث می شود جامعه ای داشته باشیم که هر خانواده ای آسایش خیال داشته باشد و دیگر دغدغه مندی بیرون بودن اعضای خانواده را ندارد.

میرشفیعیان همچنین در خصوص الزام عفت کلام در جامعه و تاثیر آن عنوان کرد: اگر در هرکاری خوش آمدن و نیامدن رعایت شود آن موقع عفت سیاسی، اخلاقی، اجتماعی، ساختار و سازمانی که ارگان های مختلف باید در جامعه رعایت کنند، ایجاد خواهد شد.

قائم مقام امور بانوان سازمان بسیج اساتید کشور افزود: در کتاب «اخلاق شهید ثانی» برای هر لحظه و هر سکناتی از اجتماع و خانواده و کلاس درس و سیاست دستورالعمل دارد ولی می بینیم این کتاب جز به جز شده و دیگر وجود ندارد . متاسفانه برخی مسئولان در این خصوص به وظیفه خویش عمل نکرده‌اند و می‌بینیم انسان به معنای انسان و اخلاق تولید نشده است.

وی در خاتمه بیان کرد: درست است که کشور با قانونگذاری اداره می شود ولی وقتی بخواهیم کشور امنیت و آسایش داشته باشد، با اخلاق مداری اداره می شود و نه فقط با قانون گذاری. باید تعادل را رعایت کنیم و از تک بعدی نگاه کردن به مسائل بدون توجه به پیوست فرهنگی و عواقب سنجی اش برحذر باشیم.

انتهای پیام/

 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.