توسعه‌ی کارآفرینی در چارچوب گفتمان اقتصاد مقاومتی: رویکردی فراترکیب

asatid
یافته پژوهشی؛

توسعه‌ی کارآفرینی در چارچوب گفتمان اقتصاد مقاومتی: رویکردی فراترکیب

حاصل این پژوهش الگویی مشتمل بر پنج بُعد "توسعه‌ی هنجارهای فرهنگی-اجتماعی کارآفرینی ارزش‌مدار"، "بهبود فضای راه‌اندازی کسب‌وکار"، "حمایت‌های مالی برای راه‌اندازی کسب‌وکار"، "حمایت‌های قانونی برای راه‌اندازی کسب‌وکار" و "توانمندسازی کارآفرینان نوآور در ایجاد و تجار‌ی‌سازی دانش" است.

به گزارش روابط عمومی و مرکز رسانه‌ای نهضت استادی بسیج (ناب)، اقتضائات، غایات و مسائل توسعه در نظام های سیاسی و اقتصادی بایستی بر پایه‌ی بنیان‌های ارزشی، اعتقادی، ایدئولوژی و فرهنگ خاص هر ملتی استوار گردد. اقتصاد مقاومتی، سازه‌ای برآمده از مبانی ارزشی است که منجر به شکل‌گیری گفتمان نوینی در ادبیات سیاست‌گذاران اقتصادی شده و به یکی از ارکان اصلی سیاست‌گذاری توسعۀ اقتصادی-اجتماعی کشورمان تبدیل گشته است. یکی از جنبه‌های مقوّم اقتصاد مقاومتی، توسعه‌ی کارآفرینی و ایجاد شرایط مناسب برای فعالیت کسب وکارها است. از آنجا که توسعه‌ی کارآفرینی و کسب‌وکار یکی از مولفه‌های اصلی عرصه‌ی اقتصاد مقاومتی است؛ پژوهشی با روش فراترکیب در هفت گام به کوشش هادی ثنائی‌پور (استادیار گروه مدیریت دانشکده علوم انسانی آزادشهر، دانشگاه گنبد کاووس. متولد: 1359)، انجام شده و در چهاردهمین شماره نشریه علمی پژوهشی "الگوی اسلامی ایرانی پیشرفتسازمان بسیج اساتید کشور منتشر شده است.

در این یافته پژوهشی از مطالعات کتابخانه‌ای و تحلیل کیفی پژوهش‌های پیشین برای گردآوری داده‌ها استفاده شده است و تلاش شده است تا راهکارهای ایجاد کسب وکار و توسعه‌ی کارآفرینی در شرایط اقتصاد مقاومتی ارائه گردد.

حاصل تحقیق الگویی مشتمل بر پنج بُعد "توسعه‌ی هنجارهای فرهنگی-اجتماعی کارآفرینی ارزش‌مدار"، "بهبود فضای راه اندازی کسب‌وکار"، "حمایت‌های مالی برای راه‌اندازی کسب‌وکار"، "حمایت‌های قانونی برای راه‌اندازی کسب‌وکار" و "توانمندسازی کارآفرینان نوآور در ایجاد و تجار‌ی‌سازی دانش" است و متناسب با هریک از ابعاد شناسایی شده، راهکارهایی برای توسعه‌ی کارآفرینی در چارچوب گفتمان اقتصاد مقاومتی ارائه شده است.

گفتنی است؛ این تحقیق از نوع پژوهش‌های کیفی است که با استفاده از روش فراترکیب انجام شده است. فراترکیب یکی از اقسام روش‌های فرامطالعه است که به چهار بخش فرانظریه، فراروش، فراترکیب و فراتحلیل تفکیک می‌شود. در فرانظریه به تحلیل نظریه‌های پژوهش‌های گذشته و در فراروش به تحلیل روش شناسی پژوهش‌های گذشته و در فراترکیب به تحلیل کیفی یافته‌های پژوهش‌های گذشته و در فراتحلیل به تحلیل کمّی یافته‌های پژوهش‌های گذشته می‌پردازیم. فراترکیب روشی کیفی برای ایجاد دانش و تفسیر نتایج از مطالعات پیشین است. این روش برای یکپارچه‌سازی چندین مطالعه برای ایجاد یافته‌های جدید و تفسیر آنها به کار می رود . فراترکیب نوعی مطالعه کیفی است که یافته‌های مطالعات کیفی مشابه را بررسی می‌کند و با فراهم کردن نگرشی نظام‌مند برای پژوهشگر، از طریق ترکیب پژوهش‌های کیفی مختلف، به کشف‌ موضوعات و استعاره‌های جدید و اساسی می‌پردازد و با این روش، دانش فعلی را ارتقا می‌دهد و دید جامع و گسترده‌ای در زمینه مسائل به‌وجود می‌آورد.

علاقه‌مندان برای مطالعه این اثر می‌توانند به وبگاه این نشریه به نشانی http://www.ipoba.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام/

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.