حکمرانی و سیاست‌گذاری شهری

asatid
معرفی کتاب؛

حکمرانی و سیاست‌گذاری شهری

کتاب " حکمرانی و سیاست‌گذاری شهری" نوشته دکتر وحید آرائی دکترای سیاست‌گذاری عمومی دانشگاه تهران و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، در4 فصل و در شهریورماه 99 تدوین شده و به موضوع حکمرانی شهری پرداخته است.

به گزارش روابط عمومی و مرکز رسانه‌ای نهضت استادی بسیج ایران(ناب)، دکتر وحید آرائی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، در کتابی با عنوان " حکمرانی و سیاست‌گذاری شهری" به  موضوع  حکمرانی شهری پرداخته است.

به گفته نویسنده؛ پدیده حکمرانی موضوعی میان رشته­‌ای است و بر مباحث جدیدی مانند تقسیم قدرت میان سطوح دولتی و فرودولتی، تشویق و ترغیب تمرکززدایی و اتکای روزافزون بر انواع جدید مشاوره و مشارکت شهروندان متمرکز می­باشد. حکمرانی اغلب با نگاهی جدید، به محدود نمودن قدرت سلسله مراتبی و تغییر مسیر آن به سوی تصمیمهای جمعی می‌پردازد. حکمرانی بر فرآیند تأکید دارد به این معنی که تصمیم‌­ها با توجه به روابط پيچيده بين تعدادي از بازيگران با اولويت­‌ها و سلايق متفاوت گرفته ميشوند. اكنون حكمراني شهري جايگزين مدیریت شهري شده است. طبق مفهوم فوق، تصميم‌گیری‌های مربوط به شهر و كلان شهرها با اجماع كل صاحبان منافع دخيل در شهر صورت مي­‌گیرد. براي هموارسازي بستر تحقق گذار از مدیریت­‌گرايي به شهروندمداري نيازمند آموزش­‌های جديد براي ايجاد و تثبيت حاكميت قانون و حقوق شهروندي، وفاق گرايي، مشاركت، پاسخگويي و شفافيت، كارايي و اثربخشي هستيم كه ضرورت اخذ آن هم برای شهروندان و هم مديران و كارگزاران شهري روشن و واضح است. سياستگذاري‌هاي از بالا به پايين و آمرانه از سوی مديريت شهري مشاركتي به چالش كشيده شده و شدت یافتن روزافزون مقیاس و گستردگی و نیز پیچیدگی مسایل شهرها و همچنین آشکار شدن بی­‌کفایتی سیستم­‌های سنتی بوروکراتیک و تصمیم‌­گیری بالا به پایین سبب شده است گرایشی به سوی نظاماتی به وجود آید که در آن تصمیمات بزرگ و کوچک با اشتراک بین صاحبان منافع شهری اتخاذ شوند.

با توجه به حكمراني شهری، ساكنان مناطق مختلف شهري، از شهروند انفعالي به شهروند فعال و مسئوليت­‌پذير تبديل مي‌­شوند. شهروندان، ديگر اشیای بي­جان محسوب نمي­‌شوند بلكه عملگرهايي فعال­اند. مدیریت شهری نه تنها بايد به شهروندان خود گوش فرا دهد بلكه بايد آنها را به طور فعال در تمام مراحل سياست­‌‍گذاري دخالت دهد. محيط شهري پيچيده، پويا و متنوع مستلزم ظرفيت بالاي مديريت و سیاست­گذاری است كه به نظر مي­‌رسد حكمراني شهری قابليت فراهم كردن آن را دارد.  البته باید به این نکته مهم توجه داشت که ايجاد و استقرار حكمراني در يك جامعه به شكل برون­‌زا نمي‌تواند مفيد باشد چرا كه توجه و اقدام به بسترهای فرهنگی و ارزشی و هنجارهاي جوامع از جمله شروط تحقق حكمراني است که در هر جامعه ضرورت‌هاي رفتاري خاص را به دنبال دارد.

این مجموعه که در چهار فصل تدوین و تنظیم شده؛ در فصل اول به مبانی، الگوها، عناصر و نقد حکمرانی خوب اختصاص دارد. فصل دوم به بسط و بررسی سرشت، مدل‌ها، مرجعیت حکمرانی شهری و تجارب مدیریت شهری و در فصل سوم به حکمرانی و سیاست شهری پرداخته است. فصل پایانی این کتاب نیزبه نتیجه گیری اختصاص یافته است.
شایان ذکراست، این کتاب برای اندیشکده‌ها و گروه‌های علمی مساله محور که در حوزه سیاست پژوهی شهری فعالیت می‌کنند، قابل بهره‌برداری بوده و علاقه‌مندان می‌توانند از طریق انتشارات سیاست‌گذار نسبت به تهیه آن اقدام نمایند.

انتهای پیام/

 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.