فراگیر شدن بهداشت معنوی درطراحی الگوی پیشرفت اسلامی

asatid

فراگیر شدن بهداشت معنوی درطراحی الگوی پیشرفت اسلامی

يافته‌ها، حاکي از آن است که هدف‌گیری الگو به سمت تقویت امور معنوی از سازوکارهایی است که تمام فعالیت‌های بشــری را تحت تأثیر قــرار خواهد داد و به تعبیر قران رنگ خدایی داشــتن فعالیت‌های بشــری در طراحی تمامی متغیرهای الگویــی می‌تواند، ملاک تفاوت الگوی اسلامی با الگوی غربی باشد.

به گزارش روابط عمومی و مرکز رسانه‌ای نهضت استادی بسیج ایران (ناب)، معاونت پژوهشی سازمان بسیج اساتید کشور دستاور پژوهشی با عنوان " فراگیر شدن بهداشت معنوی درطراحی الگوی پیشرفت اسلامی " را در چهاردهمین شماره دوفصلنامه علمی- پژوهشی الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی منتشر کرده است.

این مقاله علمی که یافته پژوهشی سیدمیرصالح حسینی جبلی (استادیار فقه و اصول، علوم حدیث جامعه المصطفی؛ متولد 1347 . مازندران ) است، با هدف کمک به فراگیرکردن رفتارهاي معنوي و تقویت اعتقادات، باورها و امور معنوی در الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی به بررسی و واکاوی"اپیدمی بهداشــت معنوي"  پرداخته است. همچنین این پژوهش در صدد اســت عوامل برونرفت عملی از بیماری‌های معنوي را در الگوی پیشــرفت معنوی جامعه ایران، مورد کاوش قرار دهد. اين مهم با روش تحليل ثانويه کیفی بر داده‌هاي نقلي که برگرفته از قرآن و حديث اســت انجام شده است.

شناســایی رهنمودهای قرآنی مؤثر در فراگیری بهداشت معنوی در طراحی الگوهای ِ پیشــرفت از منظر کتاب و سنت و نیز شناخت نظریه قرآنی صبغه شناسی در طراحی‌های الگوی اســلامی ایرانی و نیز کنترل عوامل اجتماعی مؤثر در بیمار کردن معنوی جامعه از منظر اسلامی، از اهداف این پژوهش شمرده می‌شود.

آنچه که متدولوژی این پژوهش را منحصر به فرد کرده اســت، کاربرد روش تلفیقی در اطلاعات کیفی بوده است که در جای خود شیوه جدیدی است که در تعامل بین علم و دین یا دین و توسعه می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. از سوی دیگر، استفاده از روش‌های نقلی در این پژوهش، سبب شد که داده‌هاي نقلي که برگرفته از قرآن وحديث اســت در مستندسازی مفاهیم مورد نظر، دارای کاربرد باشد و در طراحی الگوی اســلامی مؤثر واقع شده و به کشف رشته جدیدی در قرآن به عنوان صبغه‌شناسی نائل شود که می‌تواند فضای جدیدی را در عرصه الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت باز نماید.

يافته‌ها، حاکي از آن است که هدف‌گیری الگو به سمت تقویت امور معنوی از سازوکارهایی است که تمام فعالیت‌های بشــری را تحت تأثیر قــرار خواهد داد و به تعبیر قران رنگ خدایی داشــتن فعالیت‌های بشــری در طراحی تمامی متغیرهای الگویــی از مفروضات اصلی به حساب می‌آید و این می‌تواند، ملاک تفاوت الگوی اسلامی با الگوی غربی باشد. پیشرفت دنیوی جامعة اسلامی نیز با این ملاک دگرگون می‌شــود و اقتصــاد و اخلاق حرفه‌ایی مبتنی بر نظام اسلامی، از حالت شیءگرایانه و سودآوری و منفعت طلبانه، نسبت به مردم مســلمان تغییر خواهد کرد و الگویی متمایز با نگرش‌های اومانیستی تدوین خواهد شد.
از نوع‌آوری‌های این پژوهش ارائه راهکارهای اشــراب سازوکارهای معنوی در طراحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است.

علاقه‌مندان برای مطالعه این اثر می‌توانند به وبگاه این نشریه به نشانی http://www.ipoba.ir مراجعه کنند.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.