print

شماره ۲۰۹ نشریه تحلیلی بصائر؛

بسم الله الرحمن الرحیم

عملیات وعده صادق
(تحلیلی بر زمینه‌ها و بازتاب‌های عملیات ایران علیه رژیم صهیونیستی)
چکیده: 
رژیم صهیونیستی پس از طوفان الاقصی با 5 بحران جدی مواجه شد که عبارتند از : بحران سیاست داخلی، بحران اقتصادی، بحران نظامی، بحران مجازی و سایبری و بحران خارجی.
بر این اساس حمله به مراکز ایرانی در سوریه توسط صهیونیست ها را باید پیگیری تاکتیک قدیمی صهیونیست ها یعنی «بحران سازی خارجی با هدف فرار از بحران داخلی» دانست.
علل شکل گیری عملیات وعده صادق از سوی جمهوری اسلامی را به 4 علت می توان تحلیل نمود: حمایت از مردم فلسطین و نوار غزه که تحت شدیدترین و وحشیانه ترین حملات بوده اند، ایجاد بازدارندگی نظامی، پاسخ به مطالبه افکار عمومی مبنی بر انتقام سخت از رژیم صهیونیستی، ایجاد امنیت پایدار.
در تحلیل محتوای رسانه ها از عملیات وعده صادق چند محور مورد توجه بوده است: شکل گیری معادله جدید منطقه ای، شکل گیری غرب آسیای جدید، ویژگی های عملیات ایران، سناریوی B در دستور کار ایران، حمایت ها از حمله ایران، خسارت های صهیونیست ها از عملیات، عقب نشینی آمریکا از مواجهه با ایران و تردیدها درباره پاسخگویی احتمالی رژیم صهیونیستی.

 

مقدمه:
دو هفته پیش بود که رژیم غاصب صهیونیستی دراقدامی ددمنشانه به دفتر کنسولی ایران دردمشق حمله کرد؛حادثه تلخی که بازتاب‌های بین‌المللی متعددی داشت و اغلب رسانه‌های منطقه‌ای با بی‌سابقه خواندن این حمله تروریستی، هشدارهایی نسبت به واکنش احتمالی ایران و افزایش سطح تنش‌ها در غرب آسیا داده و از شیوه‌های دیپلماتیک برای انصراف ایران از عملیات انتقام استفاده کردند اما کلام آخر همان وعده صادقی بود که رهبر معظم انقلاب در پیام تسلیت شهید زاهدی و همرزمان شهیدش به آن اشاره کرده و فرمودند: «رژیم خبیث صهیونیستی به‌دست دلاورمردان ما مجازات خواهد شد». سخنان رهبر انقلاب در‌خصوص تنبیه رژیم خبیث صهیونیستی که در خطبه‌های نماز عید فطر مجددا تکرار شد، اتمام‌حجتی برای نیروهای دفاعی کشور و منطقه بود تا آماده پاسخ کوبنده به اشغالگرانی باشند که بر خلاف عرف بین‌الملل به خاک جمهوری اسلامی ایران حمله کرده‌اند. برای تحلیل عملیات وعده صادق باید به شرایط موجود در طوفان الاقصی و علل و پیش‌زمینه‌های حمله ایران به رژیم صهیونیستی اشاره نمود.
عملیات طوفان الاقصی و شکست غیر قابل ترمیم رژیم صهیونیستی
عملیات طوفان الاقصی برای رژیم صهیونیستی خسارتی بزرگ قلمداد می‌گردد. خسارات و بحران‌های این عملیات برای صهیونیست‌ها در 5 حوزه قابل دسته بندی است:
بحران سیاست داخلی صهیونیست ها
نتانیاهو تصور می‌کرد در مدت زمانی کوتاه با دستیابی به اهداف سه‌گانه اعلام شده توسط خود، یعنی اشغال نوار غزه، نابودی حماس وآزادی اسرای صهیونیست، این نبرد رابه پایان خواهد برد و موقعیت خود را نیز در تل‌آویو تثبیت خواهد کرد. اما اکنون شاهد شکست صهیونیست‌ها در دستیابی به این اهداف و در نتیجه، تشدید شکاف و بحران داخلی در اراضی اشغالی هستیم. نظرسنجی جدید شبکه کان 11 نشان می‌دهد با گذشت بیش از 6 ماه از جنگ در غزه 42 درصد شرکت کنندگان خواستار استعفای فوری نخست وزیر هستند و 29 درصد نیز استعفای او پس از پایان جنگ را پیشنهاد می‌کنند. تنها 21 درصد صهیونیست‌ها ابقای بی بی در قدرت را خواستار شده‌اند.
بحران اقتصادی صهیونیست ها
براساس برآورد آژانس‌های رتبه‌بندی مالی، ادامه جنگ غزه چشم‌انداز منفی اقتصادی را برای رژیم در پی خواهد داشت و به نظر می‌رسد پیش‌بینی‌های گذشته در مورد آسیب جدی جنگ به اقتصاد اسرائیل، امروز رنگ واقعیت به خود گرفته است.  برپایه گزارش الجزیره، رژیم صهیونیستی تاکنون متحمل ۵۶ میلیارد دلار خسارت مستقیم از جنگ شده که این رقم در نتیجه هزینه‌های عملیات ارتش در غزه و پرداخت غرامت به شهروندان و سربازان آسیب‌دیده از درگیری رخ داده است.
بنا به آمار اداره مرکزی آمار اسرائیل، اقتصاد این رژیم در سه ماه آخر سال ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۹.۴ درصد کوچک‌تر شده که شدیدترین کاهش از زمان همه‌گیری کووید۱۹ به حساب می‌آید. سرمایه‌گذاری‌های تجاری نیز ۶۷درصد کاهش یافته است. این کاهش در حالی رخ داده که صادرات، ۱۸.۳درصد و واردات ۴۲درصد کاهش یافت؛ در مقابل، هزینه‌های دولت  ۸۸.۱ درصد افزایش نشان می‌دهد که عمدتاً به دلیل هزینه‌های نظامی بوده است. در عین حال در سال ۲۰۲۴، اسرائیل قصد دارد بدهی ملی خود را ۶۰ میلیارد دلار افزایش دهد؛ بدهی که رقم آن در حال حاضر، حدود ۲۱۹میلیارد دلار است. از زمان آغاز عملیات در نوار غزه، رژیم اسرائیل حدود ۸۱ میلیارد شکِل (۲۲.۲ میلیارد دلار) وام گرفته است. اداره مرکزی آمار اسرائیل در گزارش هفته گذشته خود اعلام کرد تحت تأثیر جنگ در غزه که همچنان ادامه دارد، اقتصاد اسرائیل در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳، ۱۹.۴ درصد کاهش یافته است و به‌طور کلی، اقتصاد این رژیم برای کل سال ۲۰۲۳، فقط ۲درصد رشد کرده در حالی که در سال پیش ۶.۵ درصد رشد داشت.
محرک اصلی کاهش رتبه اسرائیل در ارزیابی شرکت خدمات مالی آمریکایی مودیز این است که تداوم درگیری نظامی با حماس، پیامدهای آن و پیامدهای گسترده‌تر آن در منطقه، خطر سیاسی را برای اسرائیل افزایش می‌دهد و همچنین نهادهای اجرایی و قانون‌گذاری و قدرت مالی این رژیم را برای آینده تضعیف می‌کند. به گزارش مودیز، در سال‌های آینده، کسری بودجه اسرائیل به‌طور قابل‌توجهی بیشتر از برآوردهای پیش از جنگ خواهد بود. اس‌اند پی، قدیمی‌ترین شرکت در حوزه اعتبارسنجی و ارائه گزارش‌های اعتباری، در ماه اکتبر چشم‌انداز اعتباری اسرائیل را با اشاره به خطر گسترش درگیری و تأثیر بیشتر بر اقتصاد، از رتبه باثبات به رتبه منفی کاهش داد.
بحران نظامی صهیونیست ها
بحران در ارتش رژیم صهیونیستی به پیش از عملیات طوفان الاقصی بازمی گردد. پیش از شروع عملیات طوفان الاقصی اعتراضات جامعه صهیونیستی به تغییرات قضایی، به ارتش این رژیم نیز رسیده و هزاران افسر و خلبان ذخیره، وضعیت خدمت خود را به حالت تعلیق درآورده بودند. روزنامه هاآرتص در مردادماه سال گذشته و پیش از عملیات طوفان الاقصی نوشت که «فضای مأیوس کننده‌ای» در ستاد کل مشترک ارتش اسرائیل وجود دارد و رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی و ژنرال‌های ارتش به خوبی در جریان آسیب روزافزون به میزان توانایی یگان‌ها و فرماندهان عملیات نظامی و تنش در نیروهای ذخیره و همچنین تنش‌های داخلی در میان نیروهای رسمی آگاهند و در این خصوص ابراز نگرانی می‌کنند. به گزارش رسانه‌های صهیونیستی، هالوی چندی پیش در نشست محرمانه با فرماندهان دستگاه‌های امنیتی و سیاسی رژیم صهیونیستی در خصوص نافرمانی نظامیان ارتش و توسعه دامنه اعتراضات علیه کابینه نتانیاهو تاکید کرد که وضعیت بسیار خطرناک است و «اگر راه‌حلی برای این بحران پیدا نشود، ارتش و اسرائیل با دوراهی سختی مواجه خواهند شد». این بحران در ارتش پس از عملیات طوفان الاقصی وارد فاز جدیدی گردید. ارتش رژیم صهیونیستی اذعان کرد که نیروهای نظامی آن با بی‌سابقه‌ترین بحران در بهداشت روانی نیروهای خود از سال ۱۹۷۳ تاکنون مواجه شده اند که این اتفاق در نتیجه جنگ با گروه‌های مقاومت فلسطین در نوار غزه پدید آمده است. لوسیان لئور رئیس بخش بهداشت روانی ارتش در اسفندماه سال گذشته اذعان کرد که حدود ۱۷۰۰ نظامی تحت درمان‌های روانی قرار گرفته‌اند. وی گفت که ۱۵ درصد از این نیروها قادر به بازگشت به شرایط خدمت در ارتش نبودند و ۸۵ درصد به ارتش بازگشته‌اند.
بحران مجازی و سایبری صهیونیست ها
رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر تلاش داشته است تا با استفاده از فناوری‌ها و تسلیحات وارداتی از آمریکا و دیگر کشورهای غربی، خود را به عنوان یک «قدرت منطقه‌ای» در جنوب غرب آسیا تحکیم نماید. این رژیم تلاش داشته است تا در کنار ابعاد چندگانه نظامی همچون هوایی، زمینی و دریایی در بعد سایبری نیز خود را به عنوان یک قدرت بلامنازع مطرح کند. با این حال اخبار و گزارش‌های واصله در هفته‌های اخیر از این رژیم نشان می‌دهد که گویا «چتر پدافند سایبری» این رژیم وضعیت بسیار آشفته‌ای دارد و آنچه از قدرت سایبری رژیم صهیونیستی(آفند و پدافند) پیش‌تر مطرح شده با چاشنی رسانه‌ای بیش از حد همراه بوده است!  بر اساس آمارها و گزارش‌های یک شرکت صهیونیستی امنیت داده‌، حملات سایبری علیه رژیم صهیونیستی از زمان آغاز نبرد «طوفان‌الاقصی» رشد 52 درصدی داشته است. به اذعان کارشناسان این حملات نیز اغلب موفقیت‌آمیز بوده و توانسته‌اند کارکرد زیرساخت‌های این رژیم را دچار اختلال کنند. البته رژیم صهیونیستی به دلیل وضعیت آشفته داخلی، بشدت در تلاش است تا پیامدهای این حملات رسانه‌ای نشود. حملات سایبری می‌توانند در طیف‌های مختلف و با پیامدهای متفاوتی باشند.  این حمله‌ها می‌توانند از جنس حملات ساده مثل حملات (DoS) و یا (DDoS) باشند و یا اینکه حملاتی با استفاده از بدافزارها باشند که به درون سامانه‌ها یا زیرساخت‌ها نفوذ کرده و منجر به بروز اختلال‌های جدی در خدمت و یا حتی بروز بحران شوند. نفوذ هکرها به وزارت جنگ رژیم صهیونیستی نیز از آن دست رخدادهای سایبری است که نمی‌توان به راحتی از آن عبور کرد. در نظام طبقه‌بندی دارایی‌ها و زیرساخت‌ها، سامانه‌های راهبری و نظارت بر تسلیحات نظامی جزو با اهمیت‌ترین دارایی‌ها محسوب می‌شوند چراکه نفوذ به این سامانه‌ها می‌تواند امنیت داخلی و حتی امنیت بین‌الملل را به مخاطره بیندازد. به زبان ساده‌تر دولت‌ها هر آن چه در توان دارند در عرصه سایبری برای حفاظت از سامانه‌های وزارتخانه جنگ و دفاع خود می‌گذارند و این که رژیم صهیونیستی اعتراف به هک سامانه‌های مربوط به وزارت جنگ خود کرده است به این معناست که در عمل سایر سامانه‌های این رژیم نیز آسیب‌پذیر است و می‌تواند در دسترس هکرها باشد! چندی پیش گروه هکری با نام «Net hunter» از حمله سایبری به وزارت جنگ رژیم صهیونیستی خبر داد و با انتشار اسناد و اطلاعاتی، اعلام کرد که موفق شده به سامانه‌های وزارت جنگ رژیم صهیونیستی نفوذ و به زیرساخت‌های آن دسترسی پیدا کند.   
وجود آسیب‌پذیری‌های گسترده در نظام پدافند سایبری رژیم صهیونیستی می‌تواند اثرات قابل توجهی بر کارآمدی ماشین جنگی این رژیم بویژه در بزنگاه‌ها داشته باشد. اساساً فضای سایبری امروز به زیرساخت همه زیرساخت‌ها تبدیل شده است و اگر دولت‌ها نتوانند از زیرساخت‌های با اهمیت بالای خود حفاظت کنند عملاً دچار اختلال در کارکردهای حیاتی خود می‌شوند.
بحران خارجی صهیونیستی
عملیات طوفان الاقصی بحران‌های متعدد بین المللی را برای صهیونیست‌ها ایجاد نمود که می توان آن ها را در موارد ذیل دسته بندی نمود:
5-1-  بحران از بین رفتن بازدارندگی خارجی.
5-2- بحران از بین رفتن وجهه دروغین و پوشالین دموکراسی و قدرت نرم رژیم صهیونیستی با کشتار وحشیانه در فلسطین و نوار غزه.
5-3- تعلیق عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی از سوی کشورهای مسلمان و اعراب.
5-4- افزایش ریسک سرمایه گذاری بین المللی رژیم صهیونیستی.
از این منظر می توان شکست رژیم صهیونیستی در عملیات طوفان الاقصی را یک شکست غیر قابل ترمیم نامید. رهبر معظم انقلاب پیرامون این شکست غیر قابل ترمیم فرمودند که «در این قضیّه‌ی پانزدهم مهر به این طرف، رژیم غاصب صهیونیستی، هم از لحاظ نظامی، هم از لحاظ اطّلاعاتی، یک شکست غیر قابل ترمیم خورده؛ شکست را همه گفتند، تأکید من به «غیر قابل ترمیم بودن» است.‌ من می‌گویم این زلزله‌ی ویرانگر توانسته است بعضی از سازه‌های اصلی حاکمیّت رژیم غاصب را ویران کند که تجدید بنای آن سازه‌ها به این آسانی امکان‌پذیر نیست. بعید است که رژیم غاصب صهیونیستی با همه‌ی های‌وهویی که می کند، با همه‌ی حمایت‌هایی که امروز در دنیا از سوی غربی‌ها از او می‌شود، بتواند آن سازه‌ها را ترمیم کند. من عرض می‌کنم از شنبه‌ی پانزدهم مهر، رژیم صهیونیستی [دیگر] رژیم صهیونیستیِ قبلی نیست و ضربه‌ای که خورده است به این آسانی قابل جبران نیست.»
تاکتیک بحران سازی با هدف حل بحران
تحولات جنگ در غزه نشان می دهد که  صهیونیست ها در غزه غرق شده‌اند و با وجود همه حمایت‌های بی‌سابقه آمریکا، همه وحشیگری‌های نظامیان اشغالگر علیه مردم غزه، پوشش کثیف سیاسی آمریکا و غرب برای ادامه جنگ و نابودی فلسطینی‌هاو .... آنها هر روز متحمل خسارات بیشتری می شوند. نتانیاهو به خوبی می‌داند که با وجود گذشت بیش از شش ماه از تجاوزاتش، هیچ دستاوردی نداشته است، بنابراین با حمله به مراکز ایرانی در سوریه، به دنبال تاکتیک قدیمی صهیونیست ها یعنی «بحران سازی خارجی با هدف فرار از بحران داخلی» بود. وی در تلاش است با چنین دستاوردهای خیالی فضای داخلی رژیم صهیونیستی را آرام کند، اما همزمان در میدان و انجام حمله زمینی، نتانیاهو در باتلاق غزه غوطه ور است و جز با توقف تجاوز و عقب‌نشینی از غزه، نمی تواند خود را از این وضعیت اسفبار نجات دهد. دلیل دوم برای حمله به کنسولگری ایران را باید در تلاش صهیونیست برای احیای بازدارندگی خود و تغییر موازنه قوا دانست.
دلایل ایران برای حمله به رژیم صهیونیستی
برنامه نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل درباره حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه عصر سه‌شنبه به وقت محلی نیویورک، ۱۴ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ برابر با دوم آوریل ۲۰۲۴ با حضور هیئت جمهوری اسلامی ایران و بدون خروجی ملموسی به کارش پایان داد. به‌جز دو کشور چین و روسیه که این حمله را محکوم کردند، دیگر اعضا حتی از محکوم‌کردن لفظی اسرائیل خودداری کردند. این در حالی است که برخی معتقد بودند این نشست می‌توانست به صدور قطع‌نامه‌ای علیه تل‌آویو منجر شود و طیفی از کارشناسان هم موضوع کشاندن اسرائیل به ذیل فصل ششم یا حتی فصل هفتم منشور را مطرح کرده بودند. پیش‌تر هم نمایندگی ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت از این شورا خواست که اقدام جنایت‌کارانه اسرائیل را به شدیدترین وجه ممکن محکوم و نشستی فوری برای رسیدگی به نقض آشکار هنجارها و اصول حقوق بین‌الملل از طرف تل‌آویو برگزار کند. در صورتی‌که رابرت وود، معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل، در نشست اضطراری شورای امنیت درباره حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق سوریه در سخنانش از تأیید دخالت اسرائیل در حمله خودداری کرد. جالب آن جا بود که دیپلمات ارشد آمریکایی توصیه کرد ایران و به ادعای او، گروه‌های نیابتی و شرکای تهران، باید از تشدید تنش‌ها در منطقه اجتناب کنند. این رفتار مزورانه و دوگانه نشان داد که نباید به ساختارهای امنیتی بین‌الملل چشم بست و تامین امنیت در عرصه بین‌المللی نیازمند خودیاری است. از این حیث علل شکل‌گیری عملیات وعده صادق از سوی جمهوری اسلامی را به چند علت می توان تحلیل نمود:
ایجاد بازدارندگی نظامی.
پاسخ به مطالبه افکار عمومی مبنی بر انتقام سخت از رژیم صهیونیستی.
ایجاد امنیت پایدار.
دسته بندی موضوعی بازتاب های عملیات وعده صادق
با هدف استفاده بهتر مخاطبان واکنش‌های انجام پذیرفته را می‌توان در چارچوب ذیل دسته بندی نمود:
معادله جدید منطقه‌ای:
رسانه ها عملیات وعده صادق را به عنوان یک عملیات «چشم در مقابل چشم» تعریف نمودند. کارشناس شبکه خبر در تحلیلی گفت «محاسبه اسرائیل این بود که ایران حمله به کنسولگری خود را مستقیما پاسخ نمی‌دهد. حتی اسرائیلی‌ها معتقدند خاورمیانه‌ای جدید شکل گرفته که در آن ایران جرأت می‌کند حمله موشکی مستقیم به اسرائیل انجام دهد. اسکات ریتر، کارشناس آمریکایی با تاکید بر این موضوع گفته است که «ایران با حداقل هفت موشک مافوق صوت جدید خود به پایگاه هوایی نواتیم حمله کرد. نواتیم خانه جنگنده‌های اف-35 است که به کنسولگری ایران در دمشق حمله کردند. حتی یک موشک ایرانی رهگیری نشد. چشم در برابر چشم معادله جدید ایرانی‌هاست.»
آنچه در عملیات وعده صادق پیگیری شد را باید معادله جدیدی در عرصه منطقه‌ای در تقابل با رژیم صهیونیستی نامید. سرلشگر حسین سلامی فرمانده کل سپاه این معادله جدید را اینگونه تحلیل می‌نماید که «تصمیم گرفتیم معادله‌ای جدید بسازیم و آن معادله جدید این است که از این به بعد رژیم صهیونیستی در هر نقطه‌ای به منافع، دارایی‌ها، شخصیت‌ها و شهروندان ما تعرض کند، از مبدا جمهوری اسلامی ایران او را مورد تهاجم متقابل قرار خواهیم داد.»
شکل‌گیری غرب آسیای جدید:
آن‌گونه که در مورد قبل گفته شد غرب آسیا وارد معادله جدیدی شده است. حاصل و دستاورد معادله جدید را باید شکل‌گیری غرب آسیای جدید تعریف نمود. بر این اساس سرلشگر سلامی فرمانده کل سپاه معتقدند که «عملیات وعده صادق نمونه کاملاً برجسته و واضحی از معادله جدید است. این نبرد تا حدودی برای ما ناشناخته و مبهم بود و فصل جدیدی از تقابل را به روی ما گشود. به این دلیل که سامانه‌های پدافند هوایی و موشکی دشمن یعنی پدافندهای ضد موشکهای بالستیک و کروز، پدافند هوایی ضدپرنده‌های بدون سرنشین و باسرنشین در سرزمین کم مساحتی مثل فلسطین اشغالی به وفور روی زمین کاشته شده‌اند که شامل سامانه‌های گنبد آهنین که با پرتابه‌های کوتاه برد مقابله می‌کنند،‌ سامانه فلاخن داود،‌ آرو و تاد می‌شود و در کنار آن، کمکهایی است که ایالات متحده آمریکا به آنها می‌کند و طی روزهای اخیر هم در حوزه پدافند هوایی کاملاً با آنها هماهنگ بود. این امر موجب شده بود تا رژیم صهیونیستی یک دفاع عمیق و چندلایه با حمایت آمریکا از فضای هوایی عراق تا اردن و بخش‌هایی از آسمان سوریه و همینطور سرزمین‌های اشغالی برای خود ایجاد کند.»
منظرپور، سردبیر سابق بی‌بی‌سی این نکته را مورد تاکید قرار داده و معتقد است که «حملۀ ایران معادلات نظامی جهان را تغییر داد. تمامی پدافندهای اسرائیل و آمریکا در رویارویی با حملۀ ایران شکست خوردند؛ این یک تغییر موازنه استراتژیک در خاورمیانه و جهان است. گنبد آهنین کاملا در برابر باران موشکی ایران ناتوان نشان داد؛ اسرائیل فکرش را هم نمی‌کرد. در طول تاریخ ایران، چنین پاسخی از سوی حاکمان ایرانی به یک کشور متخاصم وجود نداشته است.» حسین جابری‌انصاری معاون سابق وزارت خارجه در نوشته‌ای به مناسبات شکل گرفته در غرب آسیا می‌نویسد «شبی که گذشت با پاسخ گسترده پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل در واکنش به حمله به سفارت ایران در دمشق به یک شب به یاد ماندنی در تاریخ ایران و خاورمیانه تبدیل شد. ایران با حمله‌ای چنین گسترده، گام بلندی در جهت ایجاد نظم و قاعده جدید در برابر اسرائیل و در موازنه کلی قوا در خاورمیانه برداشت. اینکه این قاعده و موازنه جدید تثبیت خواهد شد یا نه با روند تحولات بعدی روشن‌تر می‌شود، اما تا همین‌جا هم می‌توان گفت از امروز با یک خاورمیانه جدید روبرو هستیم. گستردگی پاسخ ایران از لحاظ نظری می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد مشروعیتِ بین‌المللی از سوی قدرت‌های جهانی برای پاسخ مستقیم اسرائیل به ایران باشد اما به لحاظ عملی آنچه می‌تواند مهار اسرائیل را در پی داشته باشد واقعیت‌ها و قدرت گسترده دفاعی ایران است. اخبار اولیه مبنی بر خواست آمریکا از اسرائیل برای عدم پاسخ به ایران بازتاب این واقعیت است.»
ویژگی‌های عملیات ایران:
رسانه‌ها در پردازش عملیات صورت گرفته‌، آن را بزرگترین عملیات پهپادی و موشکی تاریخ خواندند. کارشناس شبکه خبر در تحلیلی معتقد است «حمله دیشب ایران بزرگترین عملیات موشکی بالستیک تاریخ بود.» موضوعی که با وجود تلاش آمریکایی‌ها برای فرار از اقرار به واقعیت، مجبور به اعتراف به آن شدند. وزیر دفاع آمریکا در مصاحبه خود گفت «عملیات موشکی و پهپادی ایران علیه اسرائیل بی سابقه بود.» ریچارد کمپ، فرمانده و افسر بازنشسته انگلیسی این عملیات را بزرگترین عملیات پهپادی تاریخ خوانده و گفته «فکر می‌کنم هدف این بود که پدافند موشکی اسرائیل را از کار بیندازند و این اتفاق افتاده چون من خودم از برخوردهای مستقیم خبر دارم و احتمالا بیشتر هم هستند و هنوز اطلاع نداریم. بزرگترین حمله پهپادی تاریخ بود.»
سناریوی B در دستور کار ایران:
طبیعی است که ایران به عنوان یک بازیگر هوشمند، در طراحی های خود سناریوهای احتمالی دشمن و امکان پاسخ‌های مجدد را هم مد نظر قرار داده باشد. نماینده دائم روسیه در سازمان ملل به امکان پاسخ مجدد جمهوری اسلامی بر اساس پلن B اشاره نموده و اعلام نمود که «در رابطه با حمله ایران به اسرائیل، برگزاری نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل برای عصر همین امروز، ۱۴ آوریل برنامه‌ریزی شده است. ‌بطور همزمان، دو نامه بین اعضای شورای امنیت توزیع شده است - یکی، از طرف اسرائیل در مورد نقض منشور سازمان ملل توسط ایران که در آن هیچ اشاره‌ای به حمله اسرائیل به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق نشده است و دیگری، نامه ایران که حاوی اطلاعاتی در مورد حمله تلافی‌جویانه تهران در چارچوب حق دفاع از خود طبق ماده ۵۱ منشور ملل متحد است.»
سرلشکر باقری وجود سناریوی B را مورد تاکید قرار داده و معتقدند که «عملیات وعدۀ صادق با رمز یا رسول‌الله با موفقیت انجام شد. علت این عملیات عبور رژیم صهیونیستی از خطوط قرمز ایران بود. ما این عملیات را منتج به نتیجۀ کامل می‌بینیم و قصدی بر ادامۀ عملیات وجود ندارد اما اگر رژیم صهیونیستی پاسخ بدهد، عملیات بعدی ما بسیار بزرگ‌تر خواهد بود.»

حمایت‌ها از حمله ایران:
حمله وعده صادقانه جمهوری اسلامی موجب خوشحالی ملل مسلمان و آزادگان جهان گردید که در سطح داخلی و بین‌المللی بازتاب داشت. در سطح سیاسی نیز جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اعلام کرد که حمله نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی حق طبیعی و پاسخی مناسب به جنایت رژیم صهیونیستی در هدف قرار دادن ساختمان کنسولگری ایران در دمشق بود.
خسارت‌های صهیونیست‌ها از نگاه رسانه‌ها:
هر چند صهیونیست‌ها تلاش دارند تا بر خسارت‌های خود سرپوش بگذارند اما رسانه‌ها برخی از حقایق را بازگو نمودند. سرلشگر سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران در تحلیل این عملیات گفتند که «ما عملیات محدودی انجام دادیم و این عملیات در حد و اندازه شرارت‌های رژیم صهیونیستی بود ولی می‌توانست گسترده باشد؛ این عملیات را محدود کردیم به آن بخش از توانایی‌هایی که رژیم صهیونیستی برای حمله به سفارت ما از آن استفاده کرده بود. این عملیات با موفقیت بیش از حد انتظار انجام شد؛ هنوز اطلاعات از اصابت موشکها کامل نیست ولی بخشی از اصابت‌هایی که گزارش دقیق، مستند و میدانی از آن‌ها داریم نشان‌دهنده این است که این عملیات با موفقیتی بیش از حد انتظار اتفاق افتاده و مردمان ساکن در سرزمین‌های اشغالی، مقامات صهیونیستی و ارتش اشغالگر و تروریستی صهیونیستی و آمریکا بهتر از ما تا این لحظه اثرات کوبنده این ضربات را تشخیص دادند و متوجه شدند.» سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران اعلام نمود که «حمله ما منجر به انهدام دو سایت مهم نظامی رژیم صهیونیستی شد.»
در یک جمع بندی کلی از رسانه ها می توان به بخشی از حقایق دست یافت . بر اساس اطلاعات موجود  پایگاهی که هواپیماهای اسراییلی از طریق آن کنسولگری ایران را زدند با موشک هدف قرار گرفته است. بنا به اذعان تحلیلگران ایران از حمله تلافی جویانه امروز در اسراییل چندین هدف را دنبال می‌کرد. یکی از این اهداف حمله به پایگاه هوایی بود که اسراییلی‌ها از طریق آن کنسولگری ایران در دمشق را مورد اصابت قرار دادند. این پایگاه که در جنوب سرزمین‌های اشغالی و در منطقه صحرای نقب و در نزدیکی شهر بئر السبع قرار دارد، با برخورداری از یک باند پرواز ۳۴۰۰ متری، آشیانه و پایگاه اصلی جنگنده‌های F-35 رژیم صهیونیستی است. بهمن‌ماه سال گذشته نیروی هوافضای سپاه، طی رزمایشی تهاجم موشکی به نمونه شبیه‌سازی شده آشیانه‌های این پایگاه هوایی رژیم صهیونیستی را تمرین کرده بود.این پایگاه از مرزهای غربی ایران، حدود ۱۱۰۰ کیلومتر فاصله دارد. تصاویر و داده‌ها حاکیست که ضربات سنگینی به این پایگاه وارد شده است.علاوه بر نقش این پایگاه در عملیات تروریستی اسراییل علیه کنسولگری ایران، باید بدانیم که این پایگاه در واقع مهم‌ترین پایگاه هوایی اسراییل نیز به شمار می‌رود که:
اسکادران ۱۰۳ سوپر هرکولس‌های ترابری_پشتیبانی.
اسکادران عملیاتی ۱۱۶ و ۱۴۰ جنگنده‌های اف۳۵.
اسکادران آموزشی ۱۱۷(تربیت خلبانان اف۳۵).
اسکادران ۱۲۲ جاسوسی اطلاعاتی اسراییل.
آشیانه هواپیمای ویژه ریاست‌جمهوری رژیم صهیونسیتی.
مقر عده زیادی از عناصر ارشد جاسوسی اسراییل نیز در آن واقع شده است.
عقب نشینی آمریکا از مواجهه با ایران:
هر چند ایالات متحده تلاش دارد خود را به عنوان حامی و پشتیبان ایالات متحده تعریف نماید اما نشان داده که به دنبال تنش با ایران نیست. وزیر دفاع آمریکا در یک موضع گیری رسانه ای اعلام کرد «از ایران می‌خواهیم که فوراً هرگونه حمله بیشتر را متوقف کند و تنش‌ها را کاهش دهد؛ به‌دنبال درگیری با ایران نیستیم.» بسیاری از تحلیل‌گران علت اتخاذ چنین موضعی از سوی آمریکایی‌ها را هشدار ایران به آمریکایی‌ها اعلام نموده‌اند. سرلشکر باقری نسبت به ورود آمریکایی‌ها به تقابل ایران و رژیم صهیونیستی بر پیام ایران به آمریکا مبنی بر عدم مداخله تاکید نموده است که «از طریق سفارت سوئیس به آمریکا پیام دادیم که اگر با اسراییل در اقدامات احتمالی بعدیشان مشارکتی کند پایگاه‌هایشان در منطقه هیچ امنیتی نخواهد داشت و با آن نیز برخورد خواهیم کرد.»
تردیدها درباره پاسخگویی احتمالی رژیم صهیونیستی:
هر چند احتمال پاسخ مجدد صهیونیست‌ها متصور است و جمهوری اسلامی برای سناریوی B و حتی C خود را آماده کرده است اما برخی رسانه‌های صهیونیست هم به خطرات تقابل مجدد با ایران تاکید می‌کنند؛ برای مثال کوهن، رئیس سابق موساد اعلام کرد که «به نفع ما نیست که وارد رویارویی مستقیم با ایران شویم؛ من پاسخ به حمله ایران را توصیه نمی‌کنم.»
نتیجه گیری
عملیات وعده صادق عملیاتی مهم در تاریخ عملیات‌های نظامی منطقه و جهان خواهد بود. از این رو متن حاضر ضمن تلاش برای پیش زمینه‌های شکل‌گیری تقابل رژیم صهیونیستی و ایران در چند هفته گذشته، به بررسی واکنش رسانه‌ها به این عملیات پرداخته است. با این حال معتقدیم آنچه بیان شد بخشی از حقایقی است که از زبان رسانه‌ها پخش گردید و در آینده باید منتظر بازگویی حقایق بیشتری خواهیم بود.

 

فایل ها
نشریه الکترونیک
روشن