print

شماره 164 نشریه بصائر تحلیلی؛

 

آیا آمریکا مدافع حقوق بشر در جهان است؟

تعارض یا تطابق واقعیت با ادعا

چکیده:

1- حقوق بشر به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های تمدن و پیشرفت جامعه بشری امروز از اهمیت بسیاری در روابط بین‌الملل برخوردار است. بااین‌وجود ابهام در تعریف آن و استفاده ابزاری از آن‌یکی از مهم‌ترین کاستی‌ها و چالش‌های کنونی ارتقای حقوق بشر در جهان به‌حساب می‌آید.

2- در این میان کشورهای غربی و به‌ویژه آمریکا و انگلیس اگرچه به بهانه حمایت از دموکراسی و حقوق بشر در امور داخلی سایر کشورها مداخله کرده و با استفاده از دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای خود بسیاری از کشورها را مورد هجمه تبلیغاتی قرار داده و به بهانه نقض حقوق بشر اقداماتی را نیز علیه بسیاری کشورها انجام می‌دهند.

3- بررسی وضعیت حقوق بشر در این کشورها و پیشینه مداخلات نظامی آنان در جهان نشان می‌دهد که این کشورها نه‌تنها از بسیاری از استانداردهای لازم درزمینه حقوق بشر برخوردار نبوده، بلکه خود نقش مؤثری در نقض حقوق بشر در جهان داشتند، به‌گونه‌ای که بسیاری از سازمان‌های حقوق بشری ازجمله عفو بین‌الملل و کمیته حقوق بشر سازمان ملل، نگرانی جدی خود را از نقض حقوق بشر توسط آمریکا و انگلیس اعلام کردند. بااین‌وجود این کشورها همچنان به بهانه نقض حقوق بشر روزانه در امور داخلی بسیاری از کشورها مداخله می‌کند.

4- ازجمله برخی از موارد نقض حقوق بشر در سطح جهان توسط آمریکا عبارت‌اند از؛ 1- عدم پایبندی به معاهدات و تعهدات بین‌المللی2ـ حمایت گسترده از بزرگ‌ترین پرونده نقض حقوق بشر در تاریخ معاصر در مسئله فلسطین3ـ بزرگ‌ترین فروشنده تسلیحات نظامی جهان 4ـ نقض کنوانسیون ژنو و شکنجه زندانیان در افغانستان و عراق 5- نقض حقوق بشر توسط آمریکا در ایران با انواع تحریم‌ها.

 

حقوق بشر ازجمله مفاهیم مهم در نظام بین‌المللی است که جایگاه ویژه‌ای در مناسبات جهانی پیداکرده است. گذشته از مجادلات و مباحثات موجود پیرامون جهان‌شمولی یا نسبی بودن ارزش‌های حقوق بشر، این موضوع به یکی از متغیرهای مهم در حوزه سیاست بین‌الملل و روابط خارجی کشور‌ها تبدیل‌شده است. بااین‌حال در باب ماهیت و مبانی حقوق بشر دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد. درحالی‌که برخی قائل به ماهیت حقوقی این مفهوم بوده و آن را از متفرعات موضوع حقوق بین‌المللی می‌دانند برخی نیز بر ماهیت سیاسی آن تأکید کرده و اصالت و سرشت حقوقی آن را مورد تردید قرار می‌دهند. آن‌ها پررنگ شدن موضوع حقوق بشر در مناسبات بین‌المللی را با خواست و منافع قدرت‌های غربی مرتبط دانسته و بر نقش ابزاری آن در سیاست بین‌الملل تأکیددارند. این ادعا مستند واقعیت مهم است که با رفتار‌ها و سیاست‌های دولت‌های مدعی حقوق بشر ارتباط دارد؛ نخست برخورد دوگانه آن‌ها با موضوع حقوق بشر در نظام بین‌الملل به‌نحوی‌که وجود پارادوکسی کال سیاست خارجی آن‌ها را به نمایش می‌گذارد، دوم وضعیت بعضاً نامساعد حقوق بشر در داخل این کشورها که از رفتار و سیاست‌های داخلی دولت‌های مدعی نشئت می‌گیرد و موقعیت و موضوع آن‌ها به‌عنوان حامیان و مدافعان حقوق بشر در دنیا را به چالش می‌کشد. در خصوص محور اول مصادیق متعدد و مختلفی را در موردحمایت دولت‌های غربی از برخی رژیم‌های دیکتاتوری و ناقض حقوق بشر ازجمله در مناطق خاورمیانه و آسیای مرکزی و قفقاز می‌توان ذکر کرد، این حمایت گاه تا پی‌ریزی اتحاد استراتژیک با این قبیل رژیم‌ها به‌پیش رفته است. این در حالی است که دولت‌های غربی هم‌زمان به طرح ادای نقض حقوق در برخی کشورهای غیرهمسو که بعضاً از توسعه سیاسی بالاتری نسبت به کشورهای متحد آن‌ها برخوردارند می‌پردازند.

مصداق دیگر سیاست دوگانه غرب در نظام بین‌الملل درزمینه حقوق بشر را می‌توان بر اساس رفتار آن‌ها در قبال تحولات اخیر منطقه خاورمیانه مورداشاره قرارداد. درحالی‌که دولت‌های غربی به‌ویژه آمریکا،‌ انگلستان و فرانسه اقدام به استفاده از نیروی نظامی برای سرکوب رژیم معمر قذافی به بهانه دفاع از حقوق بشر کرده‌اند، هم‌زمان در برابر نقض فاحش حقوق بشر توسط برخی کشورهای غیر دموکراتیک و همسو با منافع آمریکا و غرب سیاست سکوت را اختیار کرده‌اند. این قبیل برخوردهای سیاسی مورداشاره به استناد کسانی است که معتقدند حقوق بشر در دنیای امروز بیش از تأثیرپذیری از الزامات حقوقی متأثر از ملاحظات سیاسی است.

همچنین وجود نشانه‌ها،‌ مصادیق و رویه‌های نقض حقوق بشر در داخل برخی کشورهای غربی بیش از هر چیز اعتبار و مشروعیت سیاست حقوق بشری آن‌ها را در جهان تضعیف می‌سازد. یافته‌های معتبری که موردبحث و اشاره قرارگرفته مؤید آن است که دولت آمریکا نه‌تنها در موقعیت دفاع از حقوق بشر در دیگر کشورها نیست، ‌بلکه خود می‌تواند به دلیل موارد مکرر و متعدد نقض حقوق بشر در داخل این کشور مورد بازخواست قرار گیرد. درواقع استدلال حامیان نگرش سیاسی بودن حقوق بشر که بر عدم صلاحیت و صداقت مدعیان غربی حقوق بشر تأکیددارند را مورد تأیید قرار می‌دهد.

  • مصادیق نقض حقوق بشر در عملکرد و اقدامات داخلی و خارجی آمریکا

الف‌- حقوق بشر در داخل آمریکا

1- خشونت گسترده و تهدید امنیت فردی در داخل آمریکا

ـ هر22/2 ثانیه یک جرم، ۳۱ دقیقه یک قطع و در هر 8/5 ثانیه یک تجاوز به عنف و در هر 5/14 ثانیه یک سرقت اتفاق می‌افتد.

ـ آمریکا بیشترین میزان سلاح‌های شخصی را در کل جهان داراست به‌گونه‌ای که ۲۵۰ میلیون اسلحه در میان مردم پخش‌شده است.

ـ روزانه ۱۳ آمریکایی دست می‌زنند و ۱۶ و کشته می‌شود و ۳۲۰۰ نفر در معرض اقدامات خشونت‌آمیز قرار می‌گیرد و ۱۶ زن قربانی تجاوز به عنف می‌شوند.

ـ فضای مدارس و دانشگاه‌ها نیز تحت تأثیر ناامنی دسترسی مردم به اسلحه قرار دارد، چنانچه ۱۱ درصد از دانش‌آموزان آمریکایی در سال ۲۰۰۹ به‌وسیله گلوله زخمی شدند.

2- حقوق مدنی و آزادی اینترنت در آمریکا

ـ علی‌رغم سیاست‌های اعلامی دولت آمریکا نظارت شدید و شهروندان و ارتباطات آنان وجود دارد.

ـ هر صفحه اینترنتی که مورد بازدید قرار می‌گیرد و ایمیل و هر جست‌وجوی آنلاین ثبت و کنترل می‌شود.

ـ در سراسر کشور از سال ۲۰۰۱ تجهیزات استراق سمع نصب‌شده و تمامی تماس‌ها، دورنگار و ایمیل‌های شهروندان آمریکایی کنترل می‌شود.

ـ به بهانه مبارزه با تروریسم ارتباطات تلفنی، ایمیل، شماره‌حساب، سوابق مالی پزشکی و دیگر اطلاعات شخصی هزار نفر از شهروندان آمریکایی جست‌وجو می‌شود.

3- وضعیت زندان‌ها در آمریکا

آمریکا بزرگ‌ترین زندان دنیا به شمار می‌رود زیرا بیشترین نسبت به شهروندان زندانی‌شده را در جهان دارد.

ـ تعداد زندانیان آمریکا از سال ۱۹۸۰ تاکنون چهار برابر شده و از ۵۰۰ هزار به 3/2 میلیون نفر رسیده است.

ـ از هر ۱۰۰ نفر آمریکایی یکی در زندان به سر می‌برد و پدر یکی از هر ۲۸ کودک آمریکایی در زندان است.

ـ آمریکا رکورددار تعداد زندانیان دنیا و در رتبه اول جهان قرار دارد و از هر ۱۹۸ نفر در این کشور یک نفر در زندان به سر می‌برد.

ـ میزان زندانیان آمریکا ۶ برابر بیشتر از میانگین جهانی است.

ـ حمایت مناسبی از زندانیان در آمریکا نمی‌شود و منع شکنجه از جایگاه قانونی مشخصی در این کشور برخوردار نیست و کنوانسیون منع شکنجه و کنوانسیون حقوق و آزادی‌های مدنی و سیاسی باشد پذیرفته‌شده که آن را در وضعیت مبهم و غیر شفاف قرار داده است.

ـ گزارش‌های مکرر از مرگ زندانیان در اثر رفتارهای خشونت‌آمیز نگهبانان زندان وجود دارد.

ـ سالیان هفت هزار نفر در زندان‌های آمریکا جان خود را از دست می‌دهند که بیشترین تعداد یا به قتل می‌رساند یا خودکشی می‌کنند.

ـ در مراکز حبس و زندان‌های آمریکا برای کنترل زندانیان از دستگاه‌های شوک دهنده به‌طور گسترده استفاده می‌شود (۳۰۰ نفر براثر شوک از ۲۰۰۱ تاکنون در زندان مردند)

ـ عریان کردن اجباری، زدن ضربه به‌صورت و شکم دستگاهی در تغذیه افراد کوبیدن به دیوار دست افراد با زنجیر در حالت دردناک و استفاده از حشرات بر اساس یادداشت وزارت دادگستری آمریکا شکنجه به‌حساب نمی‌آید.

ـ سیلی زدن و زنجیر کردن دست و پای زندانیان و القای حس خفگی با وسایل رفتارهای غیرقانونی در جریان بازجویی توجیه قانونی می‌شود.

ـ روش القای خفگی با آب یکی از شکنجه‌های است که علیه زندانیان به کار گرفته می‌شود از این روش ۸۳ بار برای اعتراف از یکی از زندانیان استفاده‌شده است.

ـ آزار جنسی زندانیان یکی از مصادیق نقض حقوق بشر در زندان‌های آمریکاست.

ـ موارد متعدد تجاوز به زندانیان توسط کارکنان زندان ثبت‌شده به‌گونه‌ای که نود درصد زندانیان به دلیل تجاوزهای جنسی دارای پرونده قضایی‌اند.

ـ شیوع بیماری‌های واگیردار و ازجمله در میان زندانیان به چشم می‌خورد.

ـ اکثر اعدام‌ها در آمریکا به‌وسیله صندلی الکتریکی و تزریق سرم صورت می‌گیرد به‌صورت به‌طور متوسط سالیانه ۲۵۷ نفر اعدام می‌شود

 4- نقض سامانمند قانون توسط مجریان در آمریکا

ـ پلیس آمریکا سالیانه موارد متعددی از نقض حقوق علیه شهروندان را مرتکب می‌شود.

ـ اخذ رشوه و همکاری با توزیع‌کنندگان موارد مخدر ضرب و شتم متهمان و فساد مأموران پلیس آمریکا به مسئله شایعه در دستگاه اداری آمریکا تبدیل‌شده است

ـ بیش از هزار مأمور پلیس در دو سال گذشته توسط اف‌بی‌آی محاکمه و بازجویی شدند

ـ فساد مقامات اجرایی آمریکایی نیز به مسئله مهمی در آمریکا تبدیل‌شده چنانچه در دو سال گذشته چهار نماینده جمهوری‌خواه به سبب فساد مجبور به استعفا شده و تعداد زیادی از نمایندگان کنگره تحت پیگرد و بازجویی قرار گرفتند.

 

5- شکاف‌های اقتصادی اجتماعی و فرهنگی در آمریکا

ـ در آمریکا توضیح بسیار نابرابری در درآمد و دستمزد حامیان ثروتمندترین و کم‌درآمدترین مردم وجود دارد.

ـ یک‌پنجم مردم آمریکا به‌طور میانگین ۵ برابر دیگران درآمد دارند.

ـ جمعیت زیرخط فقر آمریکا به بیشترین میزان در ۱۱ سال اخیر رسیده است چنانچه در سال ۲۰۰۸ درمجموع حدود ۴۰ میلیون آمریکایی زیرخط فقر زندگی می‌کردند.

ـ تحت تأثیر بحران مالی آمریکا حدود ۸۰ درصد کارگران کم‌درآمد از خرید سوخت یا پس‌انداز پول برای بازنشستگی عاجز شده‌اند و ۶۰ درصد آن‌ها حق بیمه خود را نتوانستند پرداخت کنند و ۵۰ درصدشان نیز پولی برای غذا و اجاره خانه نداشتند.

ـ به‌طور میانگین ۶۰۰۰ بی‌خانمان در آمریکا وجود دارد.

ـ نرخ بیکاری در ۲۰۰۹ به 2/10 درصد رسید که بالاترین از سال ۱۹۸۳ تاکنون بوده است.

ـ یک‌ششم مردم آمریکا(3/46 میلیون نفر) تحت پوشش بیمه درمانی نیستند.

ـ ۱۴ درصد مردم آمریکا حدود ۴۰ میلیون نفر توانایی مناسب خواندن نوشتن و سهم مقالات روزنامه‌ها و کتابچه‌های راهنما را ندارند.

ـ با توجه به هزینه بالای دانشگاه‌ها فقط ۱۱ درصد فرزندان فقیرترین خانواده‌ها مدارک دانشگاهی دارند درحالی‌که در میان ثروتمندان این رقم ۵۳ درصد است.

ـ اعتیاد خودکشی و مصرف مواد مخدر در آمریکا شایع است چنانچه آمریکا بیشترین جمعیت مصرف‌کنندگان کوکائین و ماری‌جوانا در جهان را دارد.

ـ شکنجه و بدرفتاری با آمریکایی‌های بومی و مهاجر و تبعیض نژادی از مصادیق مهم نقض حقوق بشر در آمریکاست.

ـ تقریباً یک‌پنجم بزرگ‌سالان جوان آمریکایی اختلال شخصیت دارند.

6- نقض حقوق مهاجرین و بومیان آمریکا

ـ رفتارهای تکان‌دهنده و غیر بشری نهادهای امور مهاجرت و سازمان امنیت داخلی آمریکا در این کشور نقض حقوق و مهاجرین را آشکار ساخته است.

ـ بازرسی‌های غیرانسانی از مهاجران محرومیت آنان از حقوق اولیه‌شان در دوران زندان رفتار ظالمانه و غیرانسانی با آنان و محرومیت آنان از خدمات بهداشتی و پزشکی اولیه بخش مهمی از نقض حقوق مهاجرین غیرقانونی به آمریکاست.

ـ علاوه بر مهاجران غیرقانونی صدها نفر از مهاجران قانونی نیز بازداشت می‌شوند زیرا اجازه ورود آن‌ها به آمریکا موردپذیرش واقع نشده است.

- تعداد زیادی از مهاجرین پس از دستگیری اجازه دیدار با خانواده‌شان را نداشتند و مدت طولانی زندانی‌شده‌اند.

ـ تجاوز جنسی به مهاجرین در بازداشتگاه‌های آمریکا از موارد نقض حقوق مهاجرین است.

ـ حقوق بومیان آمریکا نیز به‌صورت نظام‌مند و سامان مند نقض می‌شود چنانچه علی‌رغم جمعیت کمتر از ۲ درصدی جمعیت جوانان بومی آمریکا از کل جمعیت جوانان این کشور ۱۵ تا ۲۰ درصد زندانیان جوان آمریکا را بومیان تشکیل می‌دهند و ۳۰ درصد آنان به سخت‌ترین مجازات محکوم شدند.

7- نژادپرستی و تبعیض نژادی در آمریکا

ـ قانون در مورد تمامی افراد به‌طور یکسان با آن می‌شود و تبعیض نژادی در محله ابعاد زندگی اجتماعی در آمریکا گسترده است.

ـ سیاهان و اقلیت‌های دیگر از تبعیض و رفتارهای نابرابری رنج می‌برند.

ـ وضعیت معیشتی سیاهان و رنگین‌پوستان در آمریکا در سطح پایینی قرار دارد آنان جز پایین‌ترین طبقات جامعه آمریکا هستند چنانچه یک‌چهارم آن( یعنی سه برابر سفیدپوستان) در زیرخط فقر زندگی می‌کنند.

ـ سیاهان و رنگین‌پوستان برای یافتن شغل در آمریکا در معرض تبریز هستند و نرخ بیکاری جوانان سیاه‌پوست برابر سفیدپوستان است.

ـ زنان سیاه‌پوست ۱۵ برابر بیشتر از زنان سفیدپوست احتمال آلودگی به اچ‌آی‌وی رادارند و حداقل ۵۰۰ هزار آمریکایی سیاه‌پوست مبتلا به ایدز هستند.

ـ تبعیض نژادی در بخش آموزش معمولاً به چشم می‌خورد چنانچه درحالی‌که سیاهان تنها ۱۷ درصد جمعیت دانش‌آموز آمریکا را تشکیل می‌دهند اما ۳۲ درصد اخراجی‌های مربوط به آنان است.

ـ احتمال تنبیه بدنی دانش‌آموزان آفریقایی‌ـ آمریکایی مدارس دولتی نسبت به کودکان سفیدپوست بیشتر است.

ـ تبعیض نژادی در سیستم قضایی آمریکا وحشتناک است و سیاهان معمولاً شدیدترین مجازات و طولانی‌ترین محکومیت‌های زندان رادارند چنانچه علی‌رغم اینکه تعدادی سفیدپوستان که در قاچاق مواد مخدر در آمریکا دست داشته‌اند و دستگیر شدند دو برابر سیاه‌پوستان بوده اما ۵۴ درصد مجرمین زندان شده مواد مخدر را سیاه آن تشکیل می‌دهند.

ـ احتمال زندانی شدن یک مرد سیاه‌پوست به اتهام مصرف مواد مخدر 8/11 برابر بیشتر از مدرسه سفیدپوست است.

ـ در شهرهای بزرگ آمریکا بیش از یک‌میلیون نفر در خیابان‌ها توسط پلیس مورد بازرسی قرار می‌گیرند که ۷۵ درصد سیاهان هستند.

ـ خصومت نژادی در آمریکا شایع است و سالیانه ۱۹۱ هزار نفر جرم ناشی از خصومت نژادی گزارش می‌شود که 9/62 درصد مجرمان آن سفیدپوست هستند.

8- نقض گسترده حقوق مسلمانان در آمریکا

ـ در آمریکا تبعیض علیه اقلیت‌های مذهبی کاملاً آشکار است و در این میان متأسفانه تبعیض علیه مسلمانان در رتبه اول قرار دارد.

ـ موج تبلیغاتی علیه اسلام سبب تشدید اسلام هراسی و اسلام‌ستیزی و جرائم ناشی از انفجار بر ضد مسلمانان در آمریکا شده است چنانچه ۸۰ درصد و خشونت‌ها علیه مسلمانان برخاسته از ایجاد وحشت غیردائمی از اسلام ناشی از تبلیغات گسترده ضد اسلامی است.

ـ سیاست‌های دولت آمریکا پس از حادثه ۱۱ سپتامبر تأثیر منفی بر مسلمانان آمریکا داشته و آزادی‌های مدنی آن‌ها را تشدید محکوم کرده است.

ـ بسیاری از اقدامات علیه مسلمانان سازمان‌ها و ادارات مسلمانان آمریکا بانام اجرای قانون بدون اقامه اتهام متقین و محکم پسند اعمال می‌شود در این زمینه مسلمان آمریکایی بارها بدون دلیل هدف بازرسی‌های ضد تروریستی اف‌بی‌آی قرار گرفتند.

ـ اظهارات افراطی و نژادپرستانه ضد اسلامی کشیش آمریکایی‌تری جونز و سوزاندن نسخه‌هایی از قرآن کریم یکی از آخرین نمونه‌های اسلام‌ستیزی در آمریکاست.

9- وضعیت نابسامان زنان و کودکان در آمریکا

ـ زنان و کودکان در آمریکا در شرایط نامساعد زندگی می‌کنند و هموار زندگی‌شان در معرض خطرات جدی قرار دارد.

ـ زنان آمریکایی قربانیان خشونت خانگی هستند به گونه یک‌سوم زنانی که به معالجه اورژانسی نیاز پیدا می‌کنند قربانی خشونت خانگی هستند.

ـ آمریکا بالاترین میزان تجاوز به عنف را در جهان دارد چنانچه در هر ۶ دقیقه یک زن قربانی سوءاستفاده جنسی می‌شود و از هر پنج دختر دانشجوی آمریکایی یک نفر مورد تجاوز قرارگرفته است بنابراین میزان تجاوز در آمریکا ۱۳ برابر بیشتر از انگلیس در برابر بیشتر از ژاپن است.

ـ تجاوز و تبعیض بزرگ‌ترین مشکل زنان سرباز آمریکایی است چنانچه یک‌سوم نظامیان زن مورد تجاوز قرار گرفتند.

ـ کودکان زیر ۱۸ سال یک‌سوم افراد فقیر را تشکیل می‌دهند.

ـ بیش از 5/3 میلیون کودک زیر پنج سال در آمریکا با گرسنگی و سوء‌تغذیه مواجه هستند.

ـ سوءاستفاده جنسی از کودکان فاحش است چنانچه ۱۵۰ کودکان تا قبل از ۱۸ سالگی مورد سوءاستفاده جنسی قرار می‌گیرند و سالیانه بیش از ۴۰۰ هزار کودک مورد تجاوز قرار می‌گیرد.

ـ سالیانه ۱۱۰۰ کودک آمریکایی به دلیل تجاوزات جنسی جان می‌سپارند.

ـ یک‌سوم بچه‌هایی که از خانه فرار می‌کنند یا ترک می‌شوند برای به دست آوردن غذا مواد مخدر و جای خواب به خودفروشی دست می‌زنند.

ـ آمریکا از معدود کشورهایی است که کودکان مانند بزرگ‌سالان مشمول مجازات جنایی می‌شوند و تنها کشوری است که حکم حبس کودکان بدون امکان آزادی کامل یا مشروط صادر می‌شود.

ـ حدود ۴۰۰ هزار کودک به‌عنوان کارگر در مزرعه در آمریکا کار می‌کنند(۲۰ درصد کل جمعیت کارگران مضارع آمریکا) که برخی از آنان فقط ۸ سال دارند و در شرایط کار طاقت‌فرسا فعالیت دارند و در معرض مسمومیت‌های سموم کشاورزی هستند.

ب- نقض حقوق بشر توسط آمریکا در سایر کشورها

1- آمریکا بزرگ‌ترین فروشنده تسلیحات نظامی جهان

ـ این مسئله سبب تشدید بی‌ثباتی و ناامنی در جهان شده و حقوق ملت‌های دیگر را به‌شدت نقض کرده است.

ـ مداخلات نظامی آمریکا به پشتوانه دارا بودن بزرگ‌ترین ارتش جهان بسیار گسترده بوده و به نقض حقوق انسان‌های بسیاری منجر شده است.

2- نقض کنوانسیون‌های ژنو و شکنجه زندانیان در افغانستان عراق و سایر کشورها

ـ کنوانسیون‌های ژنو در مورد حقوق جنگ به شکل سامانمند در مداخلات نظامی آمریکا در عراق و افغانستان و سایر کشورهای جهان نادیده گرفته می‌شود.

ـ حداقل ۶۳ درصد از تلفات جنگ عراق غیرنظامی و ازجمله زنان باردار افراد سالخورده و کودکان بودند.

ـ قربانیان شرکت‌های امنیتی خصوصی آمریکا همواره از غیرنظامیان بودند.

ـ شکنجه‌های جسمی و روحی زندانیان برخلاف حقوق بشر و حقوق بشردوستانه شیوه‌های مرسوم در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های مخفی آمریکایی در افغانستان عراق و سایر کشورهاست.

ـ شکنجه‌های غیرانسانی رفتارهای وحشیانه و برخورد‌های تحقیرآمیز اجبار به تجاوز به یکدیگر رفتارهای غیراخلاقی با جنازه زندانیان تجاوز به کودکان وزنان و... در شکنجه‌گاهان آمریکا به‌ویژه در گوانتانامو و ابوغریب عراق و در افغانستان عکس‌های بسیار محدودی از آن منتشر می‌شود نقض قوانین بین‌المللی و حقوق بشر است که موردانتقاد بسیاری از مجامع حقوق بشری قرارگرفته است.

3- حمایت گسترده از بزرگ‌ترین پرونده نقض حقوق بشر در تاریخ معاصر در مسئله فلسطین

ـ کمک‌های سیاسی، تبلیغاتی، نظامی و مالی آمریکا به رژیم نژادپرست اسرائیل

ـ کمک مالی سالیانه حداقل سه میلیارد دلاری به اسرائیل

ـ فشارهای سیاسی و تبلیغاتی اقتصادی علیه مردم فلسطین که برای حق تعیین سرنوشت خود علیه دولت غاصب اسرائیل مبارزه می‌کند

ـ تلاش در حفظ برتری نظامی اسرائیل در خاورمیانه و تجهیز آن به انواع بمب‌ها مانند بمب‌های خوشه‌ای که کاربرد آن خلاف قواعد حقوق بین‌الملل است.

ـ باز گذاشتن دست اسرائیل در هر ارتکاب جنایت جنگی علیه فلسطینیان بدون نگرانی از عواقب بین‌المللی آن

4- عدم پایبندی به معاهدات و تعهدات بین‌المللی

ـ عدم تصویب برخی از مهم‌ترین معاهدات حقوق بشری در کنگره مانند کنوانسیون حقوق کودکان رفع تبعیض علیه زنان و کنوانسیون حقوق معلولان.

ـ عدم پذیرش تعهد به حمایت از حقوق بومیان.

ـ تحریم‌های اقتصادی علیه کشورها علی‌رغم آگاهی از عدم تأثیر آن و دولت‌ها و تأثیرگذاری مستقیم آن بر زندگی مردم و شهروندان عادی این کشورها.

ـ عدم عضویت در دیوان بین‌المللی کیفری که به دلیل نگرانی از محاکمه رهبران و سربازان آمریکایی در این دادگاه بین‌المللی.

ج- مداخلات نظامی آمریکا در جهان

ـ آمریکا با بهانه‌های مختلف مداخلات نظامی متعدد علیه سایر کشورها پرداخته است به‌گونه‌ای که از سال ۱۹۴۵ تاکنون ۱۰۰ مورد مداخله نظامی این کشور در جهان وجود داشته است.

ـ آمریکا بالاترین سهم در هزینه نظامی را در جهان بر عهده دارد به‌گونه‌ای که هزینه نظامی آن‌ 5/46 درصد از کل هزینه‌های نظامی جهان را شامل می‌شود.

ـ هزینه نظامی آمریکا ۷ برابر بیشتر از چین ۱۳ برابر بیشتر از روسیه و هفتادوسه برابر بیشتر از ایران است.

ـ هزینه نظامی آمریکا ۶۴ برابر بیشتر از هزینه‌های شش کشور کوبا، ایران، لیبی، کره شمالی و روسیه است که آمریکا آن‌ها را خطر و تهدید علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی برمی‌شمرد.

ـ جنگ نظامی آمریکا در افغانستان و عراق سبب افزایش هزینه‌های نظامی آمریکا شده است.

ـ هزینه‌های نظامی آمریکا در عراق و افغانستان و هزینه‌هایی که به‌منظور گسترش امنیت پس از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ تا سال ۲۰۱۰ انجام داده است بالغ‌بر یک هزار و ۱۲۱ میلیارد(000/000/000/121/1) بر 121/1 میلیارد دلار است که در این میان ۷۵۱ میلیارد دلار آن برای عراق و ۳۳۶ میلیارد دلار آن برای افغانستان بوده است.

د- مداخلات و خصومت‌های آمریکا در قبال ایران و موارد نقض حقوق بشر توسط آمریکا در ایران

الف- سابقه مداخلات آمریکا قبل از پیروزی انقلاب

1ـ دخالت آمریکا در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲

2ـ نقش آمریکا در تشکیل و تقویت ساواک

3ـ حمایت از اقدامات رژیم شاه و سرکوب مردم

4ـ مداخله مستقیم در همه امور ایران

ب- سابقه مداخلات آمریکا در ایران پس از پیروزی انقلاب

1ـ حمایت از تجزیه‌طلبی و تروریسم

2ـ جاسوسی و مداخلات سفارت آمریکا

3ـ حمله طبس

4ـ کودتای نوژه

5ـ تحریک عراق به حمله نظامی علیه ایران

6ـ اقدامات جانب‌دارانه آمریکا به نفع عراق در طول جنگ

ـ مشارکت نظامی مستقیم در جنگ تحمیلی

ـ تجاوز به حریم هوایی ایران

ـ انهدام هواپیمای ایرباس ایران

ـ کمک مستقیم آمریکا به عراق

7ـ فشارها و تحریم‌های اقتصادی علیه ایران

8ـ تلاش برای جلوگیری از دستیابی ایران به دانش و فناوری هسته‌ای

9ـ راه‌اندازی جنگجو ژئوپلیتیک علیه ایران

10ـ اختصاص بودجه برای براندازی جمهوری اسلامی ایران

11ـ دخالت آمریکا در انتخابات ایران

نتیجه‌گیری

حقوق بشر یکی از مهم‌ترین دستاوردهای بشر چند قرن گذشته است که در صورت تحقق می‌تواند تا حدی حقوق شهروندان را تأمین کند اما این مفهوم با همه کاستی‌هایی که دارد سال‌های متمادی است که با بهره‌گیری از رسانه‌ها مورداستفاده ابزاری برخی کشورهای جهان قرارگرفته و از این طریق انواع فشارها بر کشورهای مخالف آنان تحمیل‌شده است در این میان دولت آمریکا که همواره داعیه دموکراسی و حقوق بشر داشته و بهانه نقض حقوق بشر اقداماتی علیه بسیاری از کشورها انجام داده است‌ از استانداردهای لازم در مورد حقوق بشر در کشور خود برخوردار نبوده و به شکل سازمان‌دهی شده این نقض حقوق بشر در داخل این کشور وجود دارد. باوجوداین در گزارش‌های سالیان منتشرشده توسط وزارت امور خارجه آمریکا در مورد وضعیت حقوق بشر در جهان نیز اکثر کشورهای دنیا به نقض حقوق بشر متهم می‌شوند، اما به موارد گسترده نقض حقوق بشر در داخل آمریکا مانند رویکرد ایالات‌متحده نسبت به مقررات و استانداردهای حقوق بشری بررسی وضعیت این کشور در رعایت حقوق مدنی، و سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، بررسی وضعیت بومیان و اقلیت‌های قومی، نژادی و مذهبی، رنگین‌پوستان و گروه‌های آسیب‌پذیر مانند زن، کودکان مهاجران و پناه‌جویان در برخورداری از حقوق بشر و موضوع اسلام‌ستیزی و نقض حقوق بشر در خارج از آمریکا درنتیجه اشغال عراق و افغانستان و در سایه سیاست مبارزه با تروریسم نیز حمایت از رژیم صهیونیستی به‌عنوان بزرگ‌ترین ناقض حقوق بشر و حمایت از سایر گروه‌های تروریستی و... اشاره‌ای نمی‌شود بر این اساس آمریکا به‌هیچ‌عنوان نمی‌تواند معیاری برای قضاوت در مورد حقوق بشر باشد و افشای موارد نقض حقوق بشر توسط آمریکا یک ضرورت اساسی است که باید موردتوجه قرار گیرد.

از سوی دیگر باید سابقه مداخلات آمریکا در امور داخلی ایران که به موارد گسترده‌ای از نقض حقوق بشر در ایران توسط آمریکا (مانند حمایت سیاسی، اقتصادی و اطلاعاتی از گروه‌های تروریستی و شهادت تعداد بسیاری از مردم ایران، اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران و ایجاد محدودیت‌های بسیار در قبال توسعه کشور که برخلاف مقررات بین‌المللی به امنیت شهروندان ایرانی آسیب‌زده است، حمایت سیاسی، اقتصادی و اطلاعاتی از عراق در خلال جنگ تحمیلی و تقابل مستقیم با مردم ایران سبب شهادت تعداد زیادی نیروهای نظامی و شهروندان غیرنظامی ایران شده است. مقابله با حق تعیین سرنوشت ملت ایران در انتخاب نظام جمهوری اسلامی ایران و تداوم دشمنی و خصومت علیه مردم ایران و مخالفت با حقوق هسته‌ای ایران و پیشرفت‌های آنان در سایر حوزه‌ها و...) منجر شده به‌صورت جدی تبیین شود.

 

 

نشریه الکترونیک
روشن