print

شماره 118 نشریه بصائر تحلیلی؛

معاونت بررسی و گفتمان‌سازی سازمان بسیج اساتید کشور منتشر کرد:

بسم الله الرحمن الرحیم

 

تحلیلی بر حوادث و اغتشاشات شهریور، مهر و آبان 1401

 

«آنهایی که پشت صحنه اغتشاشات را دارند می‌چرخانند، می‌خواستند مردم را بیاورند در صحنه، حالا که نتوانستند، می‌خواهند شرارت کنند بلکه بتوانند مسئولین کشور را و دستگاه را خسته کنند. اشتباه می‌کنند؛ این شرارت‌ها موجب می‌شود مردم خسته بشوند، از آنها بیزارتر بشوند، از آنها متنفّرتر بشوند. حالا که مردم از این اشرار متنفّرند. ادامه‌ی این کار موجب می‌شود تنفّر مردم بیشتر بشود... این بساط شرارت جمع خواهد شد بدون شک آن وقت ملت ایران با نیروی بیشتر، با روحیه‌ی تازه‌تر وارد میدان، در میدان به پیشرفت ادامه خواهد داد.... چالش اساسی برای امروز ما در کشور، چالش پیشرفت و توقّف و رکود است؛ یا بگوییم چالش پیشرفت و ارتجاع؛ چون توقّف عقب رفتن است و هر کسی که توقّف کند در واقع دارد عقب می‌رود؛ چون دنیا در حال حرکت به جلو است، اگر شما ایستادید، عقب می‌مانید. مسئله این است: ما داریم پیشرفت می‌کنیم، دنبال پیشرفتیم، می‌خواهند این نباشد. همه‌ی قدرت‌های استکباری دنیا که عمدتاً آمریکا و اروپا است، در مقابل این حرکت پیشرفت جمهوری اسلامی حرص می‌خورند، مضطرب می‌شوند، ناراحت می‌شوند، لذا وارد میدان می‌شوند و هر کاری از دست‌شان برمی‌آید می‌کنند؛ البتّه هیچ غلطی هم نمی‌توانند بکنند؛ تا حالا هم نتوانسته‌اند، بعد از این هم نمی‌توانند. (بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با مردم اصفهان،28/08/1401)

                                                                                                                     

مقدمه

از نظر استراتژیست‌های آمریکایی، نظم جهانی کنونی که ماحصل جنگ جهانی دوم و سپس فروپاشی شوروی در جنگ سرد با آمریکا است، کشورهای چین، روسیه و ایران اصلی‌ترین قدرت‌هایی هستند که این نظم را به چالش کشیده و در حال تغییر آن هستند. از طرفی غرب آسیا از مهم ترین مولفه‌های قدرت در تشکیل دهکده جهانی به رهبری آمریکاست که تامین امنیت رژیم صهیونیستی و دسترسی به منابع ارزان انرژی در اولویت راهبردی غرب قرار دارد. لذا آمریکا و غرب سناریو‌های متعددی را برای براندازی، تغییر رفتار، بی‌ثبات‌سازی و تضعیف جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای، پیشران کلیدی تغییر در نظم جهانی و یکی از موانع اصلی تحقق راهبرد و منافع نامشروع آمریکا در منطقه، اجرایی کرده‌اند.

بر اساس سناریوی آمریکایی‌ها برای بی‌ثبات‌سازی و رساندن ایران به فروپاشی یا تحمیل برجام جامع به طرف ایرانی باید مراحل ذیل به منصه ظهور و بروز برسد:

1-تحریم‌های شدید اقتصادی و راهبرد فشار حداکثری( ایجاد و تشدید مشکلات معیشتی- تشدید شکاف طبقاتی – تشدید معضلات و آسیب های اجتماعی – ایجاد دوگانه و فاصله بین نظام و مردم)

2-جنگ شناختی(شکل دادن به ذهنیت و ادراک‌سازی در جامعه با جنگ رسانه‌ای- تبلیغاتی و شبکه‌های اجتماعی به منظور القاء و باورپذیری نسبت به این گزاره که پایان جمهوری اسلامی ایران فرا رسیده است.)

3- تلاش برای بهره گیری از بسترهای نارضایتی برای ایجاد اغتشاش و شورش اجتماعی (خیابانی سازی اعتراضات و تقابل مردم با حاکمیت)

4- تصاعد خشونت و به میدان آوردن ظرفیت‌ها در حوزه امنیتی و نظامی و اطلاعاتی

راهبرد دشمن در ایجاد اغتشاش و ناآرامی های اخیر به بهانه فوت خانم مهسا امینی راهبرد جنگ هوشمند بود؛ جنگ هوشمند تلفیق و ترکیب جنگ نرم، جنگ نیمه سخت و سخت با سطوح درگیری بالا است. دشمن در مرحله اول با جنگ شناختی و جنگ رسانه ای – تبلیغاتی به موازات جنگ اقتصادی، تداوم و تشدید تحریم ها، در صدد ایجاد فضای ذهنی بن بست نمایی از حل مشکلات اقتصادی کشور هم در سطح ادراک مسئولان و هم در سطح افکار عمومی با محوریت ناامیدسازی مردم نسبت به نظام و مسئولان دلسوز و کاهش سطح انگیزه و فعالیت مسئولان در سطوح مختلف برای برون رفت از چالش ها و مشکلات کشور، متمرکز شده است، از طرفی با سناریوپردازی آشوب در داخل کشور با راهبرد مرگ با هزاران چاقو، تلاش برای طراحی و اجرای اغتشاشات و ناآرامی‌های داخلی به عنوان هم‌افزایی و شتاب‌دهنده مجموعه اقدمات تقابلی، حکایت از طراحی پیچیده وخطرناک آمریکا و رژیم صهیونیستی و دنباله‌روهای آنها در برابر ملت ایران است.

طرح‌ریزی آشوب و برنامه عملیاتی آن در شرایطی رخ داد که وضعیت اقتصادی کشور تا حدودی به ثبات رسیده و شاهد کاهش نرخ تورم، افزایش صادرات نفت و میعانات گازی، فعال کردن ظرفیت ترانزیتی کشور با عملیاتی کردن کریدور شمال- جنوب و کریدور شرق- غرب، توسعه صنعت دفاعی، فضایی و هسته‌ای، دست برتر و پیگیری اصولی مذاکرات احیای برجام با بیشینه سازی منافع و تاکید بر اخذ تضمین بابت عدم خروج آمریکا از برجام و رفع موثر تحریم ها و همچنین موفقیت های منطقه ای و محور مقاومت در برابر جبهه استکبار جهانی، باعث نگرانی دشمن از وضعیت قدرت یابی ملت ایران در عرصه تحولات و معادلات منطقه ای و جهانی شد، این وضعیت و روند رو به پیشرفت ملت ایران، اتاق های فکر دشمن را به تکاپو برای فعال سازی شکاف های قومیتی، مذهبی، طبقاتی، جنسیتی و شکاف نسلی به طور متقارن و هم افزا با جامعه هدف عمدتا جوانان و نوجوانان، برای جلوگیری از پیشرفت و قدرت یابی ملت ایران انداخت. براساس برآوردهای دقیق اطلاعاتی از سوی نهادهای امنیتی، قبل از شروع اغتشاشات و ناآرامی ها به بهانه فوت خانم مهسا امینی، دشمن برای اول مهر ماه همزمان با بازگشایی مدارس و دانشگاه ها برای آشوب سازی و بحران آفرینی در داخل کشور طراحی و برنامه مدون عملیاتی داشت و اگر حادثه فوت خانم مهسا امینی نبود، دشمن بهانه و دستاویز دیگری را برای آشوب سازی ایجاد می کرد.

الف: راهبرد دشمن در تقابل با ملت ایران

راهبرد دشمن در مواجهه با ملت ایران «جنگ ترکیبی» (هیبریدی) است. استفاده از بازیگران سیاسی و فرهنگی داخلی و بین المللی، بهره مندی از سازمان های مردم نهاد حقوق بشری و سایر مؤلفه‌های مختلف با اشکال متفاوت در جهت تحمیل اراده و خواست خود به ملت و حاکمیت، جزو برنامه‌های آمریکا است. اهداف اصلی در جنگ و عملیات ترکیبی آمریکا؛ جنگ ادراکی با القاء نا امیدی در مورد ناکارآمدی نظام، به تصویر کشاندن و بزرگنمایی زندگی اشرافی برخی از مسئولین و خانواده های آنها در خارج از کشور با هدف کاهش آستانه تحمل پذیری مردم، نفوذ و ادراک سازی در سیاستمداران، قانون‌گذاران و مجریان کشور، نفوذ در ادراک فرهنگی مردم، تردید افکنی در صداقت مسئولین و مدیران ارشد، تردید در حقانیت نظام، ایجاد شک و شبهه در دستاوردها و موفقیت‌های انقلاب اسلامی ایران در عرصه‌های گوناگون سیاسی، علمی، مدیریتی و زیرساختی، تخریب مبانی و مؤلفه‌های مشروعیت بخش نظام سیاسی در اندیشه‌ سیاسی مردم و نخبگان از جمله اقدامات دشمن در جنگ شناختی و ادراکی است. اظهارات برژینسکی سیاستمدار آمریکایی در چگونگی مواجهه با شوروی در دوران جنگ سرد که وی اعتراف کرد: «ما شوروی را با جنگ شناختی از پا درآوردیم»، به ‌عنوان تأییدی بر به‌کارگیری شیوه و ابزارهای نوین جنگ شناختی دشمن، علیه ملت ایران است. در این راستا دشمن اقدامات ذیل را انجام می‌دهد:

  • اقدامات تقابلی در عرصه بین المللی
  1. تلاش برای اجماع سازی جهانی و انزوای سیاسی ایران در سازمان ها و نهادهای بین المللی در عرصه روابط بین الملل و روابط دو یا چند جانبه
  2.  تصویب قطعنامه های جعلی حقوق بشری در مجامع بین المللی برای تحت فشار قرار دادن مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران.
  3. فشار برای تحمیل اراده و تسلیم ایران در برجام به‌عنوان اولین مرحله و ادامه آن در سایر حوزه‌های دفاعی- امنیتی و سیاست‌های منطقه‌ای با اجماع سازی بر روی فشار و تحریم و همزمان مذاکره جهت تحمیل سازش.
  4. تصویب قطعنامه در شورای حکام آژانش انرژی اتمی علیه ایران با ادعاهای جعلی.

 

  • اقدامات تقابلی در منطقه‌

1-یکپارچه نمودن مواضع کشورهای منطقه برای استفاده از ظرفیت کشورهای عربی جهت کاهش نقش و نفوذ ایران در منطقه.

2- انجام حملات نظامی به مواضع جمهوری اسلامی ایران در سوریه.

3- توافق آمریکا با مقامات امنیتی کشورهای حاشیه خلیج فارس در منامه برای بهم زدن نظم و امنیت استان های مرزی کردستان و کرمانشاه برای ایجاد یک حفره مرزی با خاک عراق.

4- تاسیس و حمایت از داعش

  • اقدامات تقابلی و تهاجمی در عرصه داخلی

1- جنگ رسانه ای – تبلیغاتی به موازات جنگ اقتصادی و تداوم و تشدید تحریم ها، در صدد ایجاد فضای ذهنی بن بست نمایی از حل مشکلات اقتصادی کشور به همراه ایجاد آشوب و اغتشاشات است.

2-روایت سازی جعلی، تحریف و دروغ‌پراکنی برای تسلط و جهت‌دهی به افکار عمومی در راستای دستیابی به منافع نامشروع خود و با آسیب رساندن به امنیت روانی جامعه.

3- تمرکز بر روی تخریب نقش و اهمیت جایگاه ولی‌فقیه و فشار تبلیغاتی و رسانه ای علیه رهبر معظم انقلاب.

4- اعتبار زدایی از مسئولین و مدیران دلسوز کشور.

  1. اخلال در امنیت کشور و تلاش برای سوریه سازی ایران و تجزیه کشور با توسعه شبکه نفوذ و تهاجم محدود و ناامن سازی مرزهای کشور، ترور و خرابکاری.
  2. تمرکز اندیشکده های آمریکایی بر حوزه زنان و جوانان برای براندازی بلند مدت با تشدید شکاف فکری و ارزشی جوانان و زنان با حاکمیت.

استفاده از این شتاب دهنده ها و مجموعه اقدمات تقابلی، حکایت از طراحی پیچیده وخطرناک آمریکا و رژیم صهیونیستی و دنباله روهای آنها در برابر ملت ایران دارد.

ب: نقشه راه دشمن در کف خیابان و یک تجربه برای ملت ایران

از دوره وزارت خارجه هیلاری کلینتون، رویکرد قدرت هوشمند، متاثر از نظریات «جوزف نای» در اندیشکده CSIS طراحی و در وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا در دستورکار قرار گرفت. از منظر وی قدرت هوشمند یعنی ترکیب قدرت سخت و نرم در قالب یک راهبرد موثر. خروجی مهم این رویکرد را می‌توان در ماجرای سوریه مشاهده کرد که ترکیبی از اعتراضات و تجمعات خشونت‌پرهیز در ابتدای کار، خشونت و ترور و در نهایت سازماندهی گروه‌های نظامی تروریستی در چارچوب جنگ تمام‌عیار نظامی به وقوع پیوست. جنگ شناختی، سایبری، دیپلماتیک، اقتصادی (تحریم‌های اقتصادی و...) و اطلاعاتی به‌موازات اعتراضات نرم و توطئه جنگ نظامی به‌صورت مستمر در دستورکار جریان استکباری علیه سوریه و جبهه مقاومت قرار داشت.

 در سه اغتشاش اخیر،(دی 96، آبان 98 و شهریور 1401) اغتشاشگران از روش‌های خشونت‌آمیز استفاده کرده‌اند. کشف سلاح و مواد منفجره در مرزهای غربی نشان می‌دهد که این اغتشاشات می‌توانست شکل خشن‌تری هم به‌خود بگیرد. بنابراین می توان به‌شکل جدی پیش‌بینی کرد که فتنه‌های آتی وارد فاز جنگ شهری و ترورهای گسترده و پس از آن با حمایت آمریکا و اسرائیل، جنگ‌های داخلی نظامی شود. توزیع گسترده سلاح در مناطق مختلف کشور، به‌خصوص در استان‌های جنوبی در چندسال اخیر، زنگ‌خطر را در زمینه امکان وقوع درگیری‌های نظامی به‌ صدا درمی‌آورد. مساله سوریه‌سازی ایران و کل خاورمیانه، سناریویی جدی از سوی آمریکا برای مواجهه با جمهوری اسلامی ایران به‌حساب می‌آید.

پ: علت به راه انداختن اغتشاشات اخیر در ایران

  • علت بنیادی؛ جهان بینی و نظام متفاوت ارزشی و حکمرانی

بنیادی‌ترین علت خصومت و دشمنی نظام سلطه با محوریت آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران به ارایه یک مدل جدید از نظام سیاسی و نظام ارزشی توسط گفتمان انقلاب اسلامی در جهان برمی گردد که متفاوت با حکمرانی‌های مرسوم و ارزش‌های لیبرال سرمایه‌داری غرب و نسخه‌های کمونیستی شرق است. در سند امنیت ملی 2022 آمریکا، به نام چندکشور به عنوان تهدید جدی اشاره شده که در عرصه اقتصادی و تکنولوژی چین و در عرصه نظامی روسیه و در عرصه تمدنی و ایدئولوژیک کشور ایران در راس تهدیدات امنیتی آمریکا مطرح شده است. علت اساسی آن ارایه یک مدل جدید حکمرانی دینی و ارزشی توسط جمهوری اسلامی ایران در برابر ایده‌های اومانیستی غرب و شرق و ارزش‌های مادی آنهاست. این موضوع به ویژه غرب را به لحاظ معرفت شناسی، انسان شناسی و فلسفه سیاسی در تقابل و تضاد با جمهوری اسلامی ایران قرار می دهد.

 

روند قدرت‌یابی و پیشرفت روزافزون جمهوری اسلامی ایران در برابر نظام سلطه

از مهمترین دلایل روزآمد تحرکات و تحریکات شدید دشمنان برای بی‌ثبات‌سازی ایران، مربوط به پویایی مولفه‌های قدرت جمهوری اسلامی ایران در روند تغییر و تحولات منطقه‌ای و مناسبات قدرت در جهان است. برخی از مهم‌ترین محورهای قدرت یابی جمهوری اسلامی ایران در برابر آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی که دشمن را به فکر تقابل و اتخاذ راهبرد اغتشاش از درون و فعال سازی شکاف‌ها انداخته است، عبارتند از:

  1. قدرت و ظرفیت بالای تاثیرگزاری بر مناسبات و معادلات منطقه ای و جهانی
  2. ظرفیت و قدرت مدیریت تحریم‌های فلج کننده و عبور از آن
  3. افزایش ظرفیت غنی سازی هسته‌ای و پیشبرد دانش هسته ای برای رشد و شتاب علمی و خودکفایی در عرصه های مرتبط با تولیدات و فناوری هسته ای و همچنین توسعه فناوری های فضایی و موشکی
  4. استقرار دولت انقلابی، معتقد به مبانی و اصول و هماهنگی و یکدستی سه قوه مقننه، اجرایی و قضائیه برای عبور از موانع و مشکلات
  5. راهبرد و رویکرد فعال نسبت به بیشینه سازی منافع ملی در ارتباط با شرق و عضویت در ائتلاف‌ها و پیمان‌های منطقه‌ای همانند شانگهای و بریکس
  6. آغاز روند تثبیت قیمت ها و کاهش نرخ تورم و کنترل نقدینگی و ثبات اقتصادی
  7. افزایش تولید و صادرات نفت و میعانات گازی، به‌رغم تشدید تحریم‌ها و صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت در روز
  8. تولید واکسن کرونا و کنترل موفق بیماری کرونا در دولت سیزدهم
  9. حماسه بزرگ اربعین و نقش عظیم آن در اتحاد و تولید هویت اصیل اسلامی – انقلابی در برابر استکبار جهانی آمریکا
  10. تثبیت وضعیت سوریه به عنوان محور ارتباط با مقاومت در برابر تلاش استکبار آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی ازکشورهای مرتجع عربی برای جداسازی سوریه از محور مقاومت
  11. تثبیت اقتدار حزب الله که با یک هشدار باعث شد رژیم صهیونیستی در زمینه بهره برداری از میدان گازی مشترک کاریش عقب نشینی کند و با شرایط لبنان به توافق برسند
  12. تثبیت قدرت انصارالله در منطقه و ایجاد توازن قدرت در یمن.

ت- پیشینه اقدامات دشمن برای آشوب سازی و چگونگی آغاز آن

فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکا(سنتکام) گزارشی را به پنتاگون ارائه می‌دهد مبنی بر اینکه شرایطی در ایران به وجود آمده است که نشان می‌دهد ایران با این روند موفقیت‌ها و پیشرفت‌ها در حال خارج شدن از دست آمریکاست و تحریم‌ها اثر و کارکرد خودش را از دست‌ داده‌اند. از سوی دیگر، با توجه به اطلاعاتی که از درون ایران برای سنتکام حاصل‌شده است، حکایت از آماده بودن شرایط و زمینه‌های نارضایتی داخلی برای قیام علیه حاکمیت است. سنتکام تاکید می‌کند که بهترین وضعیت برای براندازی از درون فراهم است و این دو نکته زمینه‌ساز اغتشاش در ایران شد.

این گزارش در شرایطی به پنتاگون ارایه شد که وضعیت اقتصادی کشور تا حدودی به ثبات رسیده و شاهد کاهش نرخ تورم، افزایش صادرات نفت و میعانات گازی، فعال کردن ظرفیت ترانزیتی کشور با عملیاتی کرن کریدور شمال- جنوب و کریدور شرق- غرب، دست برتر و پیگیری اصولی مذاکرات احیای برجام با بیشینه سازی منافع و تاکید بر اخذ تضمین بابت عدم خروج آمریکا از برجام و رفع موثر تحریم ها و همچنین موفقیت های منطقه ای و محور مقاومت در برابر جبهه استکبارجهانی، همه این عوامل باعث نگرانی دشمن از وضعیت قدرت یابی ملت ایران در عرصه استحکام بخشی درونی، تحولات و معادلات منطقه ای وجهانی شد، تا اینکه اتاق های فکر دشمن را بر آن داشت، تا از طریق فعال سازی شکاف های قومیتی، مذهبی، طبقاتی، جنسیتی و شکاف نسلی به طور همزمان با جامعه هدف عمدتا جوانان و نوجوانان، از روند قدت یابی ملت ایران جلوگیری نماید.

در مورد چرایی انتخاب جوانان و نوجوانان برای اغتشاشات در ایران، اشاره به سخن رئیس سازمان سیا مبنی بر این که :« ما اگر بخواهیم یک ملت را نابود کنیم، باید آینده اش را از آن بگیریم و آینده کشور، یعنی جوان هایش.» علاوه بر اثبات خباثت دشمن غداری همانند آمریکا، اهمیت جایگاه جوان جامعه به عنوان موتور توسعه و پیشران کشور را نیز محرز می‌نماید.

کلید اولیه طرح اغتشاش با محوریت آمریکا، برخی از کشورهای اروپایی و رژیم غاصب اسرائیل و با حضور جریان کومله، منافقین، دموکرات، سلطنت‌طلب‌ها و ضدانقلاب در بلژیک در تیرماه امسال زده شد و برای هفته اول مهرماه به‌موازات بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها طرح و برنامه اغتشاش داشتند، منتها با فرصت به‌دست‌آمده از فوت خانم مهسا امینی، هجمه رسانه‌ای- تبلیغاتی با محوریت عملیات روانی و ایجاد دوگانه ملت - نظام آغاز و منجر به شکل‌دهی فضای احساسی _ روانی کور در برخی از افراد عمدتاً نوجوان و جوان گردید که در نتیجه اعتراضات و به دنبال آن اغتشاشات شروع شد.

ث: ویژگی‌های اغتشاشات و آشوب های 1401

1- ماهیت فرهنگی و هویتی، یکی از ویژگی‌های بارز اعتراضات و اغتشاشات اخیر است، با توجه به نحوه شروع و بررسی مجموع ویژگی ها و خاستگاه اغتشاشات، نمی توان علل اقتصادی تامه بر آن متصور بود، هرچند که مسایل و مشکلات اقتصادی و معیشتی از عمده دلایل نارضایتی مردم است، با وجود این، قشرها و طبقات فرودست و محروم جامعه در این اعتراضات و آشوب ها شرکت نکردند.

2- مهم ترین ویژگی بعدی این آشوب ها، تشدید و ضریب بالای جنگ شناختی دشمن است که در این راستا شبکه های ماهواره ای به صورت 24 ساعته علیه جمهوری اسلامی ایران دروغ پردازی و سیاه‌نمایی کرده و در کنار این شبکه های ماهواره ای، فضای مجازی نیز به نقش هم افزایی تخریبی پرداخت. در بسیاری از موارد مشاهده شد، دشمن با تکنیک ها ی فریب رسانه ای آنچه که در فضای رسانه ای و مجازی ترسیم و تصدیق می کرد با آنچه در کف خیابان بود هیچ تناسب و سنخیتی نداشت.

3- نوجوانان و جوانان طعمه این فتنه بودند، 17 درصد بازداشتی ها زیر 18 سال سن داشتند و 86 درصد بازداشتی ها زیر 35 سال سن داشتند و از طرفی 78 درصد دیپلم و زیر دیپلم بودند که تلاش دشمن برای کشاندن اعتراض ها و ناآرامی ها به داخل مدارس و دانشگاه ها و هدایت معترضان به بستر خیابان ها برای ایجاد و ضریب دادن به وضعیت تقابل، تضاد و تنش بین این قشر از جامعه با نظام اسلامی، با هدف افزایش هزینه برخورد و مواجهه ی نظام اسلامی با این قشر را نشان می‌دهد.

4- در این اغتشاشات حمله و اهانت به هر نوع نماد دینی قرآن، حسینیه، مسجد، روحانی و موکب‌ها دیده شدکه در واقع به نوعی قبح زدایی از اهانت به مقدسات و حمله به ارزش های بنیادی جامعه است.

5- میزان تخریب و خشونت و استفاده از سلاح سرد و گرم در این اغتشاشات زیاد بود که یکی از دلایل آن را می‌توان در گسترش بازی های رایانه ای خشونت آمیز در دهه اخیر به حساب آورد. و از سوی دیگر در شبکه های اجتماعی ، کانالها و گروه ها در بستر اینترنت و فضای مجازی و رسانه های معاند، به طور علنی نسبت به آموزش تخریب اماکن عمومی و دارایی‌های عمومی، تشویق و تحریک به خشونت ورزی به طور سازمان یافته دنبال می شد. در اغتشاش فعلی، حمله به ساختمان‌های عمومی، آمبولانس‌ها، ضرب و جرح ماموران و حتی شلیک به ‌آنان شدت بیشتری گرفته‌است.

6- جمعیت کمی در اغتشاشات مشارکت و حضور داشتند ولی به لحاظ گسترده گی و پخش شدن صحنه آشوب ها در کل کشور دامنه وسیعی را در برگرفت و در کمتر از چند روز 31 استان و 124 شهر را به خود درگیر کرد. ولی برای جبران عدم نپیوستن و همراهی عموم مردم با شیوه های هیاهو و جو سازی های رسانه ای، درصدد جبران قلت جمعیت خود بودند.

7- تلاش برای کشته سازی واقعی در کف خیابان در بستر اعتراض و اغتشاش توسط عوامل خود فروخته، دشمن و منافقین، - کشته سازی های جعلی که علت فوت مسایل دیگر از جمله تصادف، خودکشی و یا بیماری بود که با هدف داغ نگه داشتن تنور اغتشاشات با عملیات روانی روی افکار عمومی و ایجاد بهانه و خوراک رسانه ای در راستای تهاجم رسانه ای – تبلیغاتی بر علیه نظام جمهوری اسلامی ایران.

8- استفاده ابزاری از زنان و کشف حجاب با هدف تقابل ارزشی با نظام اسلامی و ایجاد شکاف ارزشی بین مردم_ و مردم با حاکمیت با هدف دو قطبی سازی های کاذب و تشدید تنش ها در بستر زیست اجتماعی.

9- جعل خبر، وارونه نمایی و روایت سازی های دروغین در رسانه های خارجی ایران اینترنشنال و من و تو و بی بی سی فارسی به شدت صورت پذیرفت.

10- سازماندهی شبکه ای و محلی محور بودن، دشمن از اغتشاشات گذشته درس گرفته و با انباشت تجربی به طراحی و سازماندهی آشوب ها در کف خیابان پرداخت.

11- یکی از ویژگی های بارز آشوب ها ی اخیر با توجه به کرد بودن و سنی بودن خانم مهسا امینی، که بستر فعال سازی همزمان شکاف های قومی - مذهبی را فراهم کرد، ویژگی و ماهیت قومی و مذهبی است.

12- تلاش برای انحراف و انحطاط جنبش دانشجویی در اغتشاشات اخیر و تقلیل اهداف و ارزش‌های حیاتی آن برای پیشرفت و توسعه کشور به آزادی رقص، آزادی روابط جنسی و روابط آزاد دختر و پسر ، اختلاط و فحاشی هایی که دون از جایگاه و شخصیت علمی دانشجو و دانشگاه و تسری آن به همه دانشگاه های کشور برای جلوگیری از رشد شتاب علمی درکشور.

13- اغتشاشگران با خط گیری از دشمنان ملت ایران؛ بر روی بازار، جهت اعتصاب بازاریان و همراه‌سازی این قشر از جامعه با اعتراضات و آشوب ها، با تهدید و ارعاب تلاش و تمرکز زیادی داشتند.

14- نقش و اهمیت فناوری اطلاعات و شبکه‌های اجتماعی در آشوب های اخیر، هم در شروع اعتراضات وآشوب‌ها به‌ واسطه شبکه‌های اجتماعی بسیار پر اهمیت است و هم تحریک و تنفرپراکنی در داخل و خارج با این ابزار فناورانه صورت گرفت. همچنین نقش‌آفرینی این شبکه‌ها در هدایت و رهبری اغتشاشات را نمی‌توان انکار کرد. علی کریمی به‌واسطه توییتر توانست به‌تحریک نوجوانان و جوانان بپردازد.

ج: نقش مقامات اروپایی و آمریکایی در اغتشاشات و ناآرامی ها

با رصد مواضع واظهارات مقامات اروپایی و آمریکایی به خوبی می توان دریافت نظام استکبار جهانی به موازات اقدامات و فعالیت های پنهان، فعالیت های آشکاری را در عرصه رسانه ای -تبلیغاتی آغاز کردند و با خوشحالی از شرایط و حادثه پیش آمده، درصدد تشدید فشارهای بین المللی و پشتیبانی سیاسی، مالی و رسانه ای از اغتشاشگران هستند. نشست مشترک مشاور امنیت ملی آمریکا با همتایان انگلیسی و اسرائیلی برای طراحی گزینه کم هزینه براندازی نظام از طریق مردم ایران با ایجاد اطمینان از اینکه زمان انقلاب مردم ایران نزدیک است در آذرماه سال 1400، نشانگر طرح و آماده گی کشورهای غربی برای نقش آفرینی ضدانسانی برعلیه ملت ایران در اغتشاشات اخیر است.

در ذیل به چند مورد از اظهارات و مواضع خصمانه سیاستمداران غربی اشاره می شود:

- بولتون در یک مصاحبه ضمن ابراز امیدواری برای تغییر نظام در ایران افزود: «اگر به انتخابات ۱۳۸۸ نگاه کنید، می‌بینید که سرکوب‌هایی در آن جا صورت گرفت که هم‌اکنون سرکوب‌ها تا حد زیادی گسترده‌تر شده و شدت گرفته، اما تفاوت این است که اپوزیسیون ایران با سلاح‌هایی که از پایگاه‌های بسیج به دست می‌آورند و سلاح‌هایی که از کردستان عراق وارد ایران می‌شود، در حال مسلح شدن هستند. من تصاویری از نیروهای کرد در حال آموزش دیدن در خارج از ایران و در حال آموزش دیدن در عراق دیده‌ام. متأسفم که ایران برخلاف آمریکا متمم قانون اساسی برای صدور مجوز حق مالکیت اسلحه برای مردم خود را ندارد وگرنه همین الان مردم ایران اسلحه به دست داشتند و این می‌توانست تفاوت بزرگی را ایجاد کند و ایران نیازمند یک اپوزیسیون بزرگ است».

- «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه دولت بایدن نیز پیش از این در اندیشکده «بنیاد هوور» حمایت این کشور از اغتشاشات ایران را تکرار کرد و وعده داد که واشنگتن به ایستادن در کنار اغتشاشگران ادامه می‌دهد. وی عنوان کرد: «آنچه ما در ایران می‌بینیم، واقعا قابل توجه است که با شجاعت باورنکردنی افراد بسیار جوان به ویژه زنان و دخترانی که برای اساسی‌ترین حقوق خود، اساسی‌ترین آزادی‌های خود، در معرض خطرات شخصی فوق‌العاده قرار گرفته‌اند.»

- علاوه بر این، «ویلیام برنز» مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) هم پیش از آن در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی این کشور علنا از اغتشاشات در ایران حمایت کرد. وی گفت: «دولت ایالات متحده به طور واضح بر حمایت ما از جریان آزاد اطلاعات و آزادی اینترنت تأکید کرده و من بدون اینکه وارد جزئیات بشوم باید بگویم که ایالات متحده بسیار به این موضوع متعهد است». وی در پاسخ به این پرسش که آیا آمریکا در تحولات داخلی ایران مداخله خواهد کرد؟ گفت: «آنچه که من می‌توانم بگویم این است که حمایت ما به عنوان یک دولت از جریان آزاد اطلاعات، با قدرت ادامه خواهد یافت»

- «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هم اخیرا در اظهاراتی با بیان اینکه واشنگتن توجه خود را به حمایت از اغتشاشات معطوف کرده، تهدید کرد اگر لازم باشد به‌ عنوان آخرین راهکار، به گزینه نظامی علیه برنامه هسته‌ای ایران متوسل می‌شوند. وی افزود: «ما وقتمان را جایی صرف می‌کنیم که فایده داشته باشد، از جمله حمایت از اعتراضات در ایران ».

- «آنالنا بربوک»، وزیر خارجه آلمان در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: امروز اتحادیه اروپا پیام جدید و صریحی به ایران می‌فرستد. حقوق بشر تقسیم‌ناپذیر است. وی در توییت دیگری افزود: ما تحریم‌های بیشتری را تصویب کردیم که بر روی حلقه قدرت سپاه پاسداران و درآمدزایی آن تاثیر خواهد گذاشت. ما به همراه 16 کشور دیگر توانستیم که جرایم ایران را در دستورکار شورای حقوق بشر سازمان ملل قرار دهیم.

- «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا در اقدامی به منظور حمایت از اغتشاشات در ایران، از اعمال تحریم‌های جدید علیه کشورمان خبر داد.بر اساس این گزارش، جاستین ترودو با دخالت در امور داخلی ایران گفت که کانادا قصد دارد از ورود بیش از ۱۰ هزار مقام ایرانی و عضو سپاه پاسداران ایران به این کشور جلوگیری نماید.

- «ملانی جولی» وزیر امور خارجه کانادا هم پیش از این با نقض قوانین بین المللی در لزوم عدم مداخله در امور داخلی کشورهای مستقل اعلام کرده بود که تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کند. وزیر امور خارجه کانادا در این باره اعلام کرد که ۹ نهاد و ۲۵ فرد از جمله مقامات ارشد ایرانی و اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را هدف تحریم‌ها قرار داده است.

- «آنا بورت»، معاون سفیر انگلیس در سازمان ملل در امور سیاسی و حقوق بشر در اظهاراتی گستاخانه به حمایت از اغتشاشات اخیر و اغتشاشگرانی پرداخت که با حمایت آشکار محور آمریکایی صهیونیستی و ارتجاع عرب به کشتار انسان‌های بی‌دفاع و حمله وحشیانه به نیروهای حفظ امنیت و نظم در جمهوری اسلامی ایران دست زده بودند.

معاون نماینده انگلیس، اغتشاشگران را انسان‌های شجاعی توصیف کرد که به ادعای وی، خود را به خطر می‌اندازند تا به زعم سفیر انگلیس، به حقوقشان احترام گذاشته شود. وی بر حمایت کامل حکومت سلطنتی انگلیس از اغتشاشگران تاکید کرد و برای مقامات کشورمان خط و نشان کشید.

- مشاور امنیت ملی رژیم صهیونیستی: « باید برای تقویت تحریم ها یک فشار جهانی علیه ایران تشکیل داد و از لغو تحریم ها یی که به پروژه براندازی ایران لطمه می زند جلوگیری نمود.»

چ: نقش شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی در ناآرامی‌ها و اغتشاشات

تاریخچه عملیات تأثیر از بستر فضای مجازی (Online Influence Operations) به دو دهه می‌رسد و مجریان این عملیات در کلان مقیاس تنها ایالات متحده و روسیه می باشند که یک باشگاه بسته و محدود در جنگ روایتها را شامل می شود. در مقیاس گروهکی نیز داعش و منافقین تلاش هایی را انجام داده و می دهند اما از انسجام و استمرار برخوردار نیستند. ضرورت دارد نقش آفرینان و عاملان انسانی و غیرانسانی این “جنگ جهانی رسانه ای” شناخت و دسته بندی کرد.

  • نقش آفرینان ساختاری

1-بیگ تک ها: پنج شرکت اصلی که بر بازار فناوری و تبادل اطلاعات، استیلای کامل دارند از چهار طریق ۱.در اختیار قراردادن خدمات خاص، ۲.ارائه راه های دورزدن اینترنت، ۳.تحلیل کلان داده (Big Data) و نیز ۴.الگوریتم های گزینش و نمایش محتوا بر افکار عمومی تأثیرگذاری کردند.

 2- میکروبلاگینگ ها: عدم اعمال سیاست مقابله با محتوای خشن، آسیب رسان و دستکاری (Manipulation ) در شبکه های کوتاه نوشت بخصوص توییتر به گونه ای اتفاق افتاد که آنها مرامنامه های قبلی در این خصوص را کنار گذاشتند و عامدانه بر ضد سیاست های اعلام شده خود حرکت کردند.

3- کمپ های سایبری: کمپ های سایبری عملا "صدای جمعی جعلی" تولید می کنند و به صورت همگرا به کنشگری علیه اهداف از پیش تعیین شده می پردازند. (کمپ لیبرتی، لندن، ریاض و تل آویو).

  • نقش آفرینان خط دهی‌کننده و جهت ده

4- نیوز روم ها: اتاق خبر 5 شبکه ماهواره ای (۳ شبکه از لندن و دو شبکه امریکایی) با برجسته سازی عامدانه خبرهای سیاه و حذف سایر اخبار باعث هدایت ذهنی و تغییر اولویت بندی شناختی و عاطفی در بینندگان شد.

5- اکانت های اجاره ای: اکانت های چهره ها صورتحساب خود را نه در اشل قیمت های تبلیغی داخلی بلکه در مقیاس رقم های بین المللی و با صورتحساب دلاری به سفارش دهندگان واگذار کردند. خانم مهناز افشار رسما از واگذاری حساب خود به تواناتک امریکا پرده برداشت.

  • نقش آفرینان در ایجاد فشار و تخریب

6- هکرها و هکتیویست ها: انونیموس یک گروه هکری است که در این مدت به فعالیت علیه زیرساخت ها و پایگاه های اطلاعاتی و اطلاع رسانی کشور اقدام کرد. از سوی دیگر هکتیویسم که از دو واژه هک و اکتیویسم گرفته شده به معنی استفاده نادرست از فناوری برای اهداف اجتماعی یا سیاسی است Doxing یا افشای هویت مرتبطان و عاملان نظام، یکی از راهبردهای اصلی آنان در ماههای گذشته برای زیر فشار قراردادن نیروهای میدانی بود.

7- ترول ها: اوباش مجازی که یا بر اساس سازماندهی(مزارع ترول ها) یا بر اساس کینه شخصی به صورت گروهی به مدافعان نظام، ساکتین یا افراد منتقد حمله و آنها را تهدید و تحقیر می کنند.

8- سی جی ها : خبرفرست های میدانی با الگوگیری از مدل شهروند خبرنگاران (Citizen Journalists) به عنوان بازوی رسانه ای کف خیابان نسبت به ارسال محتوا برای رسانه های خارجی اقدام به جریانسازی خبری کردند.

  • نقش آفرینان در جریان سازی جعلی

9- فیکرها: آژانس های تولید انبوه اخبار جعلی که در حجم گسترده سفارش می گیرند یکی از ارکان جنگ جهانی رسانه ای اخیر بود. فیکرهای خرد نیز وارد میدان شده و بر اساس الگوی جلب توجه مبتنی بر خبر متفاوت و تازه به نقش آفرینی پرداختند.

10- اَستروتِرفرها: "مردم نمایان" کاربران اجیرشده ای هستند که به صورت هدایت شده و با منبع و جهت دهی پنهان در بین دیگر کاربران حضور پیدا می کنند و سعی می کنند، خواسته ها و گفته های خود را به عنوان خواسته مردم جا بزنند.

11- کامنتِرها: ورود جدی و همه جانبه “کامنت گذاران حرفه ای" به صفحات باعث شکل گیری نوعی از مارپیچ سکوت شد به گونه ای که هیچکس نتواند و حتی نخواهد خارج از موج ایجاد شده فکر و یا صدایی بلند کند.

12- ربات ها: حساب های کاربری دارای زیست رباتیک که با ویژگی های 1- تازه ایجاد شده 2- دنبال کننده کم تعداد 3- فقدان "درج نظر" شناخته می شوند اصولا به عنوان ریتر و شبکه انتشار گفته های دیگران شناخته می شوند. این ربات ها در توسعه خشم و بازنشر مطالب خشونت بار ایفای نقش کردند.

13- "صحنه زنان": معمولا با فحاشی به نیروهای انتظامی و نظامی در صدد واکنش گیری بودند و فیلم هایی از کف میدان ضبط کردند.

  • نقش آفرینان در همراه سازی عمومی

14- سلبریتی های قرمز و زرد: سلبریتی های قرمز با کارویژه تولید خشم و نفرت و سلبریتی های زرد با کارویژه همراهی با موج ایجاد شده به ایفای نقش پرداختند.

15- مجری-مدل های شبکه های ماهواره ای: حضور 21 مجری و عامل انسانی که هر کدام به صورت جداگانه به کنشگری می پرداختند عملا نسل جدیدی از کنش ترکیبی بین شبکه ورا پیاده سازی و اجرا کرد.

16- سی جی ها: محتواسازان (content generators) با آموزش تهیه کوکتل مولوتف تا حمله به نیروهای انتظامی و نیز آرت استودیوها با تولیدات هنری و موسیقایی نقش ویژه ای در آموزش براندازی و گسترش موج عمومی داشتند.

17-آمپلی فایرها: انتقال صدای داخلی به عرصه جهانی از طریق چهره های بین المللی ممکن می‌باشد. باید صدای داخل ایران به صورت تشدیدشده به فضای جهانی منتقل می شد. خابی لیم، شارون استون، بلا حدید، ابرو گوندش و .. در این دسته قرار می گیرند.

18-کمپین ها: کمپین ایجاد شرمساری، کمپین تحریم میهن و اسنپ و دیجی کالا، کمپین عمامه پرانی، کمپین بایکوت کردن سلبریتی های همراه نظام، کمپین بایکوت جام جهانی و ... در این مدت سعی داشت تا با یارگیری در لایه های مختلف اجتماع نسبت به ایجاد یک جریان و تبدیل آن به جنبش فعالیت نماید.

جمع بندی

نقص، ضعف، تعلل و بدعملی توانست روزنه نفوذ ایجاد کند و یک خطا را به فاجعه تبدیل کند. نباید از زمینه های داخلی که فرصت را برای فعال شدن کنشگران متخاصم فراهم کرد غافل شد. بازطراحی در میدان رسانه با زمینه کاوی علل کم توانی و کم رمقی نهاد رسانه در کشور نیاز است.

آنچه در مطلب بالا و پنج دسته از نقش آفرینان گفته شد عملا یک نقشه هجوم است که امکان بکارگیری در عملیات های رسانه ای پیش رو را دارد. تهیه لجستیک و عقبه رزم رسانه ای همسان تاکتیک های عملیاتی و کنشگران قهار و ماهر مهم و حیاتی است. باید طرح مطلوب را ترسیم و ضعف های موجود را ترمیم کرد. شهید حاج قاسم سلیمانی به ما یاد داد میزان فرصتی که در بحران‌ها وجود دارد در خود فرصت‌ها نیست.

ح: مهم ترین دلایل عدم موفقیت پروژه بی‌ثبات سازی ایران

دشمنی آمریکا با جمهوری اسلامی امر تازه‌ای نیست و در امتداد دشمنی‌های چهار دهه گذشته با هدف انهدام انقلاب و براندازی و کنترل نظام اسلامی قرار دارد. از این رو، دلایل و عواملی که در گذشته سبب ناکامی آمریکا در دشمنی با ایران اسلامی شده است امروز هم تداوم دارد. اما مهمترین آنها که نقش ویژه‌ای در این برهه از طراحی آمریکا برای بی‌ثبات‌سازی، تجزیه و توقف روند پیشرفت و قدرت‌یابی ایران نقش ویژه‌ای در خنثی‌سازی طراحی آمریکا ایفا کرد، عبارتند از؛

  • هدایت و بصیرت بخشی مقام معظم رهبری؛ نقش ویژه رهبر معظم انقلاب در خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان انقلاب با محوریت آمریکای جنایت‌کار بر کسی پوشیده نیست. به تعبیر خانم کاندولیزا رایس مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا، رهبر ایران با یک سخنرانی کار شش ماهه آمریکا برای توطئه علیه ایران را ناکام می‌کند. در این حوادث نیز رهبری با هدایت‌های داهیانه خود به تبیین دقیق ابعاد مختلف قضایا پرداختند و به صراحت پشت صحنه اغتشاشات را طراحی آمریکا و دنباله‌روهای خارجی و داخلی آن قلمداد کردند.
  • نقش‌آفرینی مدافعان انتظامی، امنیتی و بسیج مردمی؛ از جان گذشتگی نیروهای مدافع امنیت از انتظامی تا بسیجی که با ایثار جان خود طراحی دشمن را خنثی کردند، نقش اصلی را در مقابله با بی‌ثبات‌سازی دشمنان ایفا کردند.
  • نقش‌آفرینی مردم و هوشیاری آنها در برابر تجزیه ایران؛ قاطبه مردم بصیر ایران با درک درست از موقعیت و طراحی دشمنان به رغم گله‌مندی و نارضایتی از مشکلات با عدم پیوستن به اغتشاشگران، روند طراحی‌ها و توطئه‌های آنها را با ناکامی مواجه نمودند. دشمن به طمع این که لایه‌های ناراضی طبیعی به اغتشاشات ملحق شده و از اغتشاش‌گران حمایت و همراهی خواهند کرد، بسیار تلاش کردند تا لایه‌های ناراضی به اعتراضات و اغتشاشات پیوسته و دامنه اعتراضات گسترش پیدا کند. اما با آگاهی مردم این طراحی همانند فتنه‌های گذشته خنثی شد. چرا که مردم ایران با هر گونه طرحی که تجزیه ایران و سوری‌سازی آن را در دستور داشته باشد و زمینه ناامنی کشور و دخالت بیگانگان در امور ‌داخلی را فراهم نماید مخالف هستند. البته این موضوع به معنای نداشتن نارضایتی از وضعیت اقتصادی و مشکلات نیست که باید به سرعت مشکلات را دولت رفع نماید.
  • اشتباه محاسباتی راهبردی دشمن در باره جمهوری اسلامی ایران؛ جمع‌بندی اتاق‌های فکر آمریکایی که در گزارش و ارزیابی سنتکام پس از فروکش کردن اغتشاشات به سمع و نظر مقامات آمریکایی رسیده است، نشان می‌دهد که اولا، برخلاف گزارش‌های قبلی سنتکام زمینه‌ای برای ایجاد اختلاف در نیروهای مسلح و بین آحاد مردم ایران با یکدیگر و همچنین با کلیت نظام اسلامی وجود ندارد. ثانیا، گزارش ارزیابی مخالفین از داخل ایران نیز اشتباه بوده است. مبنی بر این نگاه و محاسبات غلط راهبردی اتاق‌های فکر آمریکایی از داخل ایران و نشاختن فرهنگ ملی و مذهبی مردم ایران، از نظر آمریکایی‌ها پروژه بی‌ثبات‌سازی ایران در این مقطع نیز با شکست مواجه شده است.  

سؤال:اگر اغتشاشات در ایران به نتیجه می‌رسید و می‌توانستند به‌نظام ضربه بزنند، چه اتفاقی رخ می‌داد؟

اگر جمهوری اسلامی ایران آسیبی ببیند،ایران تضعیف و تجزیه و زمینه برای دخالت مستقیم نظامی و حمله برای تصرف خاک ایران و غارت منابع مهیا می شود و به احتمال زیاد تمامی زیرساخت‌های آن را از بین خواهند برد. از طرفی زمینه برای نفوذ و قتل‌عام گسترده‌ توسط داعش شکل می‌گیرد. شکست انقلاب توحیدی، مصادف با ضربه به پیکره اسلام و تشیع در جهان و ماندگار در تاریخ خواهد بود. در ذیل به برخی از فجایع و چالش هایی که در صورت موفقیت اغتشاشات شکل می گیرد، اشاره می شود:

1- تشدید مشکلات معیشتی و اقتصادی به دلیل ناامنی و عدم سرمایه گذاری اقتصادی و خروج سرمایه ها از کشور، کاهش رشد اقتصادی، افزایش تورم و فشار شدید بر اقشار محروم و متوسط جامعه.

2- اخلال و از بین رفتن امنیت در شهرها و جاده های کشور و بهم ریختگی در نظام تولید و توزیع کالا ها و خدمات و کمبود کالاهای اساسی و داروهای مورد نیاز بیماران.

3-از بین رفتن امنیت فردی، اجتماعی و بهم ریختگی امنیت و آرامش روانی جامعه.

4-تشدید فعالیت گروه های سلفی و اقدامات تروریستی داعش در داخل کشور.

5-افزایش آسیب های اجتماعی مثل اعتیاد، طلاق، تجاوز، سرقت های مسلحانه

6- افزایش جرم وجنایت و جرایم سازمان یافته و جولان یافتن افراد و گروه های شرور.

7-فعالیت شدید گروه های تجزیه طلب در مناطق کردستان، سیستان و بلوچستان و آذربایجان برای جداسازی با پشتیبانی برخی کشورهای ذینفع.

8-ایجاد فرصت به برخی همسایگان به خصوص کشورهایی که ادعای ارضی و اختلافات سرزمینی و مرزی با جمهوری اسلامی ایران دارند برای تصرف و اشغال مناطق مورد ادعا.

9-حمله محدود مستقیم نظامی از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی با هدف از بین بردن زیرساخت‌های حیاتی کشور و عقب بردن کشور به 50 سال قبل.

10- فروپاشی نظام ارزشی جامعه و از بین رفتن وحدت و انسجام ملی و تضعیف باورهای ملی.

11-از بین رفتن و پایمال شدن خون شهدا و آسیب جدی دیدن مکتب اهل بیت و تشیع در ابعاد جهانی.

12- جنگ داخلی و جنگ شهری و تجزیه ایران بوقوع می پیوندد.

13-تضعیف و یا از بین رفتن جبهه مقاومت؛ آسیب جدی به حزب الله لبنان، حشدالشعبی عراق، انصارالله و گروه های مقاومت در فلسطین و سایر نقاط.

14-سلطه رژیم غاصب صهیونیستی بر منطقه و دستیابی به رویای دیرین خود از نیل تا فرات.

خ: رویکرد های اساسی مقابله با تهدیدات درونی و هویتی دشمن

1- در آینده جهان اساس و پایه امنیت، انسان آگاه است و امروزه به خوبی مشاهده می شود که نقطه پیکار و تمرکز اصلی آمریکا علیه ملت ایران، هدف قرار دادن «آگاهی و فهم» انسان است. بنابراین تربیت «انسان آگاه» جزو برنامه های بنیادی نظام جمهوری اسلامی ایران و دستگا های فرهنگی آن قرار گیرد.

2- ریشه یابی حوادث اخیر و تفکر و تامل در چرایی و چگونگی بوقوع پیوستن اغتشاشات، زمینه‌ها و بستر های داخلی و عوامل خارجی و داشتن برنامه های مدون نسبت به تهدیدات نوظهور فرهنگی و تغییر سبک زندگی با اتخاذ رویکرد منطقی و تعاملی.

3-هوشیاری در برابر پرورش نسل جدید در بستر اینترنت و فضای مجازی و شبکه های اجتماعی که به نوعی منابع مرجعیت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در نسل جدید را تغییر داده و جامعه پذیری سیاسی و فرهنگ سیاسی مطلوب نظام سیاسی با چالش هایی مواجه کرده است. شناخت دقیق زمینه های واگرایی نسلی، گسست و تقابل برای ارایه راهکار .

4-تاکید بر شیوه ها و روش های نوین جهاد تبیین در بستر فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، گفتگو و گفتمان سازی و تبیین اهداف، برنامه و شیوه های دشمن برای ضربه برای سلطه و استثمار ملت ها ازجمله ملت ایران، مهم ترین اولویت های جهاد تبیین قرارگیرد.

5-افزایش و مدیریت سواد فضای مجازی خود و جامعه -پرهیز از حرام شنوی و دروغ شنوی و دروغ پراکنی با استناد به حقایق تاریخی و شناخت دستگاه تبلیغی معاویه بر ضد اهل بیت که 70 هزار منبر در مساجد برای تخریب اهل بیت ایجاد کرده بود و امروز به جای معاویه، آمریکا و ایادی آن در منطقه با صرف هزینه های کلان و با دروغ پراکنی و انواع روش های نوین رسانه ای در صدد تخریب و جداسازی ملت ایران از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران می باشند.

6-مراقبت از اقتدار نظام، پرهیز از اختلاف و دودستگی، حل مشکلات مردم و ایجاد امید در دل آنان و تبعیت از رهبری حکیمانه نظام.

7- انتخاب مقاومت فعال به‌جای تسلیم،عقب‌نشینی و حتی امید بستن به وعده‌ها و مذاکره با آمریکا و اروپا و تلاش برای به نتیجه رساندن شبکه ملی اطلاعات

8-تبیین استمرار تقابل جبهه حق و باطل و اشاره به آیه 112 سوره انعام

9- تقویت دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی برای رصد و اشراف اطلاعاتی از دشمن و تحرکات عوامل آن در درون و برون از مرزها.

 

د-مهم ترین اقدامات مسئولین کشور در راستای افزایش اعتماد عمومی نسبت به نظام و مسئولان

  1. شنیدن نظرات، مباحث، سوالات و مطالبات مردم با بزرگواری

2- پرهیز از بکارگیری مدیران و مسئولان منفعل و سست عنصر و رفاه طلب و ناآشنا با امور

3-جلوگیری از دوقطبی سازی ها درسطح جامعه تحت هر عنوان.

4-کارآمدسازی دستگاه دیوان سالاری کشور.

5- ایجاد نظام عادلانه در پرداخت حقوق و مزایا.

6- تلاش برای نهادینه سازی عدالت اجتماعی، عدالت قضایی و عدالت اقتصادی.

7- گردش نخبگان سیاسی- مدیریتی به جای چرخش نخبگان.

8- کاهش شکاف و فاصله های طبقاتی با ابزار نظام مالیاتی.

9- مبارزه عمیق و پیوسته با فساد و رانت خواری و جلوگیری از مداخلات سودجویانه و منافع محور در تصمیمات اقتصادی.

10-ارزیابی و تصمیم ملی نسبت به رفتار کارکنان و کارگزاران دولتی با مراجعه کنندگان به سازمان‌ها و ادارات دولتی و حاکمیتی و اصلاح رویه های ناراضی سازی مردم.

11- ارتباط گیری نزدیک و صمیمی مسئولان با مردم.

12- مبارزه جدی با اشرافی گری برخی از مسئولان و اصلاح سبک زندگی.

  1. پیوند و ارتباط گیری صمیمی، درک و فهم نیازها و مطالبات نسل جدید در راستای پاسخگویی و انتقال ارزش ها.

ذ- اصلی ترین نیازها و مطالبات مردم بر اساس نظر سنجی ها

1- بر اساس نظر سنجی های متاخر صورت گرفته مهم ترین و اصلی ترین نیاز و دغدغه مردم مطالبات اقتصادی است. بر اساس نظرسنجی های صورت گرفته بیش از 50 درصد مردم ایران در گروه های مختلف اقتصادی به میزان مشابهی از احساس نا امنی اقتصادی برخوردار هستند. حدود 35 درصد از مردم، درآمد خانواده کفایت مخارج و هزینه‌ها را نمی‌دهد. همچنین مردم انتظار بدتر شدن وضعیت درآمدی در کنار وضعیت تورمی دارند. از طرفی 8/67درصد پاسخگویان، مشکلات اقتصادی و معیشتی در حد زیاد احتمال می دادند که باعث بروز اغتشاشات خیابانی شود. از طرفی 77 درصد افراد تاثیر شرایط بد اقتصادی را از دلایل اصلی مهاجرت به خارج از کشور می دانستند. بنابراین بر اساس نظرسنجی های علمی صورت گرفته اصلی ترین نیاز مردم بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی است. درصورتی که بر اساس تحقیقات جامع و مشاهدات میدانی، اولین ضربه و آسیب اغتشاشات به حوزه های اقتصادی و معیشتی است و باعث وخیم تر شدن اوضاع می شود.

2- نیاز و اولویت بعدی مردم بر اساس نظر سنجی ها امید آفرینی، احساس رضایت از زندگی و عدالت اجتماعی و مبارزه فساد است.

 

نشریه الکترونیک
روشن