پیش نیازهای فرهنگی مشارکت مردم در جهش تولید

asatid
یادداشت روز:

پیش نیازهای فرهنگی مشارکت مردم در جهش تولید

حسین عبدالهی‌فر معاون تبیین و گفتمان‌سازی سازمان بسیج اساتید کشور در یادداشتی پیش نیازهای فرهنگی مشارکت مردم در جهش تولید را برشمرده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج اساتید کشور در این یادداشت آمده است:

تولید به معنای تامین کالاها یا خدمات اساسی مورد نیاز جامعه و کشور در واقع راز عبور نظام اسلامی از مشکلات پیش روست که بدون رشد جهشی امکان پاسخگویی به نیازهای متراکم و انباشته شده ملی را نمی دهد. مشارکت مردم در این امر رمز جهشی شدن تولید بوده که به درستی مورد اشاره رهبر حکیم انقلاب اسلامی قرار گرفته و در شعار سال تحت عنوان «مشارکت مردم در جهش تولید» معرفی گردیده است.

تولید کالا و خدمت علاوه بر تامین نیازهای مادی جامعه به نیازهای معنوی، فکری و فرهنگی مردم هم پاسخ می دهد. مهمترین نیازهای فرهنگی که در پرتو تولید تامین می گردد عبارتند از: 

  1. نشاط فردی، خانوادگی و اجتماعی
  2. رضایت عمومی و رفاه اقتصادی
  3. اعتماد ملی و همبستگی اجتماعی
  4. سرمایه اجتماعی و پایگاه سیاسی
  5. محصولات فکری و صنایع فرهنگی 

از این رو «جهش تولید با مشارکت مردم» تنها نسخه درمان مشکلات اقتصادی نیست بلکه باید آنها راه حل واقعی و دقیق همه مسائل کشور در ابعاد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و حتی امنیتی معرفی کرد.

بی شک عمل به این نسخه درمانی پیش شرط های اقتصادی زیادی دارد که از جمله آنها می توان به امنیت و ثبات اقتصادی، تسهیل قوانین سرمایه گذاری، تاکید بر تولید دانش بنیان، توسعه خصوصی سازی واقعی، رونق کسب و کار، همسوسازی نظام بانکی، نظام مالیاتی، نظام گمرکی، نظام بیمه و... اشاره کرد اما پیش نیازهای فرهنگی متعددی نیز در این زمینه وجود دارند که غفلت از آنها تاثیر زیادی بر کمیت و کیفیت تحقق شعار سال جاری خواهد داشت. مهمترین پیش شرط های فرهنگی تحقق شعار سال بویژه مشارکت مردم عبارتند از:

 1.افزایش باور به پاداش معنوی کار و تولید

ایمان به یاری خداوند، منزلت مومنین پرتلاش، قبح بیکاری و مصرف گرایی، پاداش های اخروی کار و تولید که از منظر اسلام اجر شهادت و مجاهدت در راه خدا را داراست. 

  2. افزایش انگیزه های مادی

علاوه بر انگیزه های معنوی، مردم باید منافع فردی، تقویت قدرت خرید و حفظ ارزش پول خود را در سرمایه گذاری برای تولید کالاهای صنعتی و یا کشاورزی دیده و با رغبت وارد این میدان شوند.

 3. ارتقاء روحیه و امید 

افزایش امید به آینده  و بهبود وضعیت کار و تولید نقش زیادی در ورود مردم به سرمایه گذاری دراز مدت در عرصه فعالیت های اقتصادی تولیدی دارد. 

 4. ترویج نشاط و خوشبختی

نقش مردم در تولید علاوه بر آثار اجتماعی و پاسخ به نیازهای جامعه، بر فرد و خانواده مشارکت کننده تاثیر بسیار مثبتی دارد که ضمن احساس رضایت از درآمد مادی از اینکه توانسته در عرصه اجتماعی مفید و موثر واقع شود احساس خوشبختی می کند. 

 5. تقویت ایثار و گذشت

به طور طبیعی تولید برخی کالاها و خدمات نسبت به برخی دیگر از سود کمتری برخوردار می باشد ضمن آنکه نفس تولید نسبت به دلالی و قاچاق با دشواری های بیشتری همراه است. لذا برای مشارکت عموم مردم در امر تولید به ایثار و گذشت نیاز است. بویژه آنکه گذشت از منافع فردی به نفع منافع جمعی و گذشت از منافع کوتاه مدت به نفع منافع دراز مدت باید به یک فرهنگی عمومی تبدیل شود. 

 6. افزایش حمایت و پشتیبانی

 حمایت از تولیدکنندگان و پشتیبانی مالی، علمی و سیاسی از آنها به اندازه ای مورد نیاز است که هر فرد ایرانی احساس کند چنانچه به تولید کالاهای مورد نیاز جامعه اقدام کند بلاتردید مورد حمایت و پشتیبانی قرار می گیرد.

7. احساس رفع تبعیض در توزیع منابع 

چنانچه توزیع عادلانه منابع و امکانات به رویه رسمی و قانونی تبدیل شود احساس رفع تبعیض می تواند زمینه ورود جوانان کشورمان به فعالیت های تولیدی را فراهم می سازد. 

8. ترویج قبح فساد، اختلاس، رشوه و قاچاق

مقابله با مظاهر فساد از جمله قاچاق کالا و اختلاس بویژه مبارزه هوشمندانه با قبح زدایی از آنها باید به گونه فرهنگ رایج تبدیل شود تا هزینه بالای فساد تاثیر بازدارنده ای داشته باشد. 

9. رفع موانع فکری و فرهنگی 

به موازات فرهنگ سازی برای تولید کالا و خدمت لازمست نسبت به رفع موانع فرهنگی مشارکت داوطلبانه جوانان در امر تولید اقدامات موثری صورت گیرد که از جمله آنها کم توجهی به ارزشهای معنوی کار و تولید،  قباحت اسراف و مصرف گرایی، آثار فعالیت های غیرمولد بر اقتصاد سالم، غفلت از نظارت عمومی بر مقابله با مفاسد اقتصادی، عدم تبیین برکات مردمی سازی تولید در افزایش رفاه خانوارها و تامین نیازهای جامعه توسط مردم می باشد.

انتهای پیام/

 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.