پرورش تفکر با محوریت فلسفه برای کودکان

asatid
معرفی کتاب؛

پرورش تفکر با محوریت فلسفه برای کودکان

کتاب "پرورش تفکر با محوریت فلسفه برای کودکان" به قلم معصومه مقیمی منتشر شده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج اساتید کشور،  کتاب "پرورش تفکر با محوریت فلسفه برای کودکان"  به  قلم دکتر معصومه مقیمی و به همت نشر " سباد" مرکز نشر سازمان بسیج اساتید کشور منتشر شد.

در بخشی از این کتاب آمده است:

بی‌شک حیات انسانی حیاتی فکری است و زندگی استوار انسانی با فکر استوار رابطه‌ای مستقیم دارد. تفکر، سنگ اول رشد انسان و زیربنای تربیت اوست. ادامه تفکر شناخت است و ادامه شناخت، محبت است و ادامه محبت، حرکت و عمل و آزادی و رشد و تکامل و انسانیت. البته تفکر به‌تنهایی کافی نیست. تفکر احتیاج به تدبرها و مطالعات و مواد خام دارد و این هردو احتیاج به تعقل و سنجش. شناخت نهایی، به مقایسه و سنجش و نظارت عالی عقل نیازمند است. نظارت بر راه‌هایی که فکر ارائه می‌دهد و نظارت بر اهدافی که فکر برای نشان دادن راه‌هایش می‌کوشد؛ بنابراین شناخت و انتخاب و عمل نتیجه تدبر و تفکر و تعقل است و این هر سه، نیازمند مربی که آن‌ها را رهبری نماید. فکر انسان همانند یک قطب‌نما می‌تواند راه را مشخص نماید به‌شرط اینکه تحت تأثیر کشش‌ها و جاذبه‌ها قرار نگرفته باشد. قطب نمایی که در حوزه مغناطیسی یک آهن‌ربای قوی قرار گیرد دیگر قطب شمال و جنوب را صحیح مشخص نمی‌کند و خطر این قطب نمای گرفتار از بی قطب‌نما بودن به‌مراتب بیشتر است.

تفکر انسان چه‌بسا تحت تأثیر عادت‌ها، تقلیدها، منافع، غریزه‌ها و تعصب‌ها قرار بگیرد و درنتیجه، این تفکر به همین‌ها منتهی می‌شود و حق را نتیجه نمی‌دهد؛ بنابراین، مسئله تفکر سؤال‌هایی پیش می‌آورد: در چه فکر کردن، چگونه فکر کردن و چگونه مطالعه‌ها و تفکرها و نیازها و زمینه‌ها را هماهنگ کردن و این‌گونه نظام تربیتی شکل می‌گیرد. انسان با تفکر به شناخت خود و درنتیجه به شناخت رب و درنتیجه به عشق او می‌رسد (ایمان) و این عشق و ایمان، به اطاعت و عمل می‌رسد (تقوا)؛ بنابراین شایسته و بایسته است که پرورش تفکر در کلیه دستگاه‌های تربیتی اعم از رسمی و غیررسمی جایگاه ویژه داشته باشد و همه مربیان دغدغه‌مند و دلسوز، با شیوه‌های پرورش تفکر آشنا باشند. امروزه آموزش تفکر صحیح به‌عنوان ایجاد زمینه لازم برای استقلال رأی و در مصون ماندن از انحرافات فکری و عقیدتی و جنجال‌های رسانه‌ای گمراه کننده، ضرورتی انکارناپذیر است. همچنین توجه به فکر پروری در برابر حافظه محوری، توجه به روحیه پرسشگری کودک و نوجوان و هدایت و پاسخ‌گویی صحیح به آن، بسط فلسفه ورزی با مبانی مستحکم به هدف تقویت مبانی فکری موردپذیرش جامعه اسلامی با ادبیات جذاب و زبان کودکانه و توجه به ایجاد منش اندیشه‌ورزی و عادت به تفکر از مهم‌ترین سیاست‌ها و مطالبات از نظام تعلیم و تربیت است.

کتاب حاضر تلاشی است در راستای تحقق این اهداف متعالی و ضرورت‌های انکارناپذیر. سعی نگارنده بر آن بوده است تا زمینه آشنایی دانشجویان و مربیان پرانگیزه و فهیم را با مباحث حوزه پرورش تفکر فراهم آورد و با ارائه نمونه‌هایی عملی که در جمع دانش آموزان به اجرا درآمده است به درک بیشتر شیوه‌های آموزش تفکر یاری رساند.

انتهای پیام/

 

 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.