مبانی و منطق نهادهای سیاسی در اسلام

asatid
معرفی کتاب؛

مبانی و منطق نهادهای سیاسی در اسلام

کتاب "مبانی و منطق نهادهای سیاسی در اسلام" به قلم محمد پور قربان و حمیدرضا تبشیری منتشر شده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج اساتید کشور،  کتاب "مبانی و منطق نهادهای سیاسی در اسلام"  به قلم محمد پور قربان و حمیدرضا تبشیری و به همت نشر " سباد" مرکز نشر سازمان بسیج اساتید کشور منتشر شد.

بحث نهاد سیاست از مهم‌ترین مباحث فلسفه سياسي، جامعه‌شناسی و حقوق عمومی است. در اين پژوهش، پس از تعيين مفهوم نهاد در اندیشه و جامعه‌شناسی سیاسی غرب با اندیشه سیاسی اسلام، به مهم‌ترین ديدگاه‌ها در باب نهاد سیاسی و اهداف نهاد حكومت، اشاره می‌شود. برخلاف نظرية فيلسوفان غرب، كه وظيفة نهاد سیاسی را ايجاد نظم و حداكثر تأمين رفاه مادي مردم می‌دانند، اندیشمندان مسلمان معتقدند که تفاوت مهم نهاد سیاسی حكومت ديني با حكومت‌هاي غیردینی این است كه حكومت ديني، افزون بر تأمين نيازهاي مادي، بر توزيع عادلانه امكانات تأكيد مي‌ورزد و به لحاظ توجه به فطرت و حقيقت انسان ارزش‌مدار تعریف می‌گردند. ازاین‌رو، عدالت‌خواهی، هدايت و تربيت جامعه براي نيل به سعادت و خير حقيقي و ملاحظة مصالح اخروي، از شاخصه‌هاي اصلي نهاد سیاسی حكومت ديني است.

از دیگر مباحث این پژوهش است که مفهوم «نهاد» در معنای اخص آن یعنی نهاد حکومت به‌مثابه نهاد عالی چگونه و با چه فراز و نشیب‌هایی در تاریخ نظام سیاسی شیعه شکل گرفت و چه نهادهایی را شامل می‌شود. از اهم نتایج این پژوهش اشاره به این نکته است که فهم تحولات نهاد در نظام سیاسی اسلام و در غرب نیاز به بررسی‌های تاریخی گسترده در چارچوب فهم فرآیندهای تکوین آن دارد. یکی از مواردی که این پژوهش درصدد تنویر آن بوده، این است که با توجه به فرمایش امام خامنه‌ای (حفظه الله) مبنی بر نظام سازی و تشکیل تمدن اسلامی، نهاد سیاسی در نظام سیاسی اسلام چه ویژگی و چه وظایف مشخصی دارد. به‌طورکلی نتیجه به‌دست‌آمده این‌که نهاد سیاسی در شکل‌گیری دولت اسلامی به‌مثابه عالی‌ترین نهاد سیاسی بسیار مهم و نقش کلیدی را در جهت سعادت دنیوی و اخروی دارد. به ‌نظر می‌رسد آنچه می‌توان از نتایج فرعی این پژوهش دریافت، این است که صرفاً نگاه تکنیکی و فنی در حوزه دانش حقوق عمومی، برای فهم تحولات چنین دانشی به‌عنوان رشته‌ای خودبسنده و مستقل کافی نیست. گرچه که در این راه سترگ باید تحقیقات و مداقه‌های بسیاری صورت گیرد؛ تلاش بر آن بوده است که این مهم به‌صورت هرچند مختصر در قالب این پژوهش نشان داده شود؛ بنابراین ناگزیر، از تواریخ و منابع بسیاری در این زمینه بهره گرفته شده است.

انتهای پیام/

 

 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.