از توجه به حقوق اساتید تا ضرورت بازنگری در جذب هیات علمی/ از رکود در بدنه مدیریتی دانشگاه‌ها جلوگیری شود

asatid
مردانی در نشست با وزیر علوم تاکید کرد؛

از توجه به حقوق اساتید تا ضرورت بازنگری در جذب هیات علمی/ از رکود در بدنه مدیریتی دانشگاه‌ها جلوگیری شود

مردانی در نشست با وزیر علوم تاکید کرد: ایجاد پویایی بیشتر و جلوگیری از رکود در بدنه مدیریتی در دانشگاه‌ها نیز در دولت مردمی باید با جدیت پیگیری شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج اساتید کشور، در نشست صمیمانه رئیس و اعضای شورای معاونین سازمان بسیج اساتید کشور با محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که در محل این وزارتخانه برگزار شد، وزیر علوم برخی از مهم‌ترین فعالیت‌های صورت گرفته در این وزارتخانه را تشریح کرد.

زلفی گل در راستای شتاب بخشیدن به فعالیت پارک‌های علم و فناوری از تاسیس معاونت فناوری و نوآوری به عنوان اقدامی بزرگ یاد کرد.

تدوین و ابلاغ آیین نامه نحوه تالیف کتاب درسی به دانشگاه‌ها که بر اساس یک مطالعه تطبیقی و توسط موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی صورت گرفته از دیگر مواردی بود که زلفی گل به آن اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: کتب تالیف شده منطبق بر این آیین نامه که علاوه بر بهره‌مندی از ارزش علمی بالا به امیدآفرینی و هویت دینی و ملی هم توجه کنند و دارای ویژگی‌های خاص علمی ترویجی باشد حتی نسبت به مقاله‌ در پژوهانه امتیاز بیشتری می‌گیرند.

تشکیل صندوق عتف  که باعث تجمیع بودجه پژوهشی شورای عالی عتف شد، نمایه‌سازی 67 مجله در راستای مرجعیت علمی  در دوسال اخیر، ایجاد سامانه نان برای ایجاد ارتباط بین نیاز صنایع و دستگاههای اجرایی با دانشگاه‌ها شد و ثبت15000 نیاز در این سامانه تا کنون، بهره برداری از سامانه دانا که سوابق علمی تمام اعضای هیئت علمی و محققان در آن درج می شود تا سازمان‌ها و صنایع به راحتی بتوانند محقق مورد نیاز خودرا پیدا کنند، تعریف 60 پایه تشویقی برای اعضای هیئت علمی، اخذ مجوز از مقام معظم رهبری برای اعطای امریه سربازی به دانش آموختگان دکتری و تدوین آیین نامه پژوهشگر مستقل و برگزاری دوره‌های دستیار فناوری در پارک های علم و فناوری را از دیگر برنامه هایی بود که زلفی گل تشریح کرد.

زلفی‌گل همچنین از موفقیت این وزارتخانه در تخصیص 15 درصد بودجه دانشگاهها به پژوهش و 5 درصد به فرهنگ با پیگیری وزارت و سازمان برنامه و بودجه به عنوان اقدامی تحولی یاد کرد.

گفتنی است پیش از سخنرانی زلفی‌گل، مردانی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور ضمن قدردانی از تلاش‌ها و حمایت‌های بی‌دریغ وزیر علوم از جایگاه بسیج به ویژه از ابلاغ قرارگاه جهاد تبیین در دانشگاه‌ها گفت: مهم ترین پرچم جهاد تبیین در دست دانشگاه است.

مردانی در ادامه پیشنهاداتی که از سوی مراکز استانی و هیات‌های عالی اندیشه ورز مطرح شده بود را ارائه و از وزیر علوم خواست جشنواره شهید چمران مانند سایر جشنواره‌های علمی کشور تقویت گردد.

ایجاد پژوهشگاه علوم و فناوری‌های نو ظهور، اصلاح آیین‌نامه اجرایی بسیج اساتید، تقویت دفاتر بسیج اساتید در دانشگاه‌ها و اختصاص نیرو و تجهیزات و دفتر و اهتمام بر حضور و همراهی اساتید در طرح‌های محرومیت‌زدایی از جمله پیشنهاداتی بود که رئیس سامان بسیج اساتید کشور مطرح کرد.

مردانی در ادامه با بیان اینکه توجه به وضعیت دانشگاه پیام نور، اهمیت دارد، گفت: توجه به معیشت و حقوق اساتید، استفاده از ظرفیت اساتید بسیجی در رویدادهای علمی دولت، ارزیابی عملکرد روسای دانشگاه‌ها و  بازتاب کاستی‌ها و ضعف‌ها و اصلاح نواقص از دیگر پیشنهاداتی است که طرح آنها در این نشست ضروری است.

وی تاکید کرد: حل گره‌های ذهنی دانشجویان باید در دستور کار باشد و پرداختن به موضوع  فواید حجاب و عفاف در جامعه و دانشگاه از جمله این موارد است. 

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور با اشاره به اینکه بازنگری در مسأله جذب و اصلاح رویکرد گروه محوری در موضوع جذب اعضای هیات علمی حائز اهمیت است، افزود: لزوم مدیریت در دوگانه مقاله محوری با مسأله محوری باید مورد توجه قرار گیرد. 

انتخاب اعضای هیات‌های امنا و ممیزه و شاخص‌های انتصاب استاد نمونه و امتیازدهی‌ها از دیگری مواردی بود که مردانی به آن‌ها پرداخت و تاکید کرد: ایجاد پویایی بیشتر و جلوگیری از رکود در بدنه مدیریتی در دانشگاه‌ها نیز در دولت مردمی باید با جدیت پیگیری شود.

همچنین سایر حاضران در نشست، گزارشی از فعالیت‌های انجام شده و برنامه‌های پیش روی حوزه تخصصی خود در سازمان بسیج اساتید کشور ارائه کردند.

جعفرپور رئیس بسیج اساتید وزارت علوم، آرایی معاون علمی پژوهشی بسیج اساتید و رئیس دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد تهران مرکزی، جلیلی معاون فرهنگی و رئیس بسیج اساتید دانشگاه فنی و حرفه‌ای، امینی معاون فرهنگی و رئیس بسیج اساتید دانشگاه پیام نور، مصلح‌زاده دبیر هیات اندیشه‌ورز سازمان بسیج اساتید، خدامی مشاور رئیس سازمان و جانشین بسیج اساتید تهران بزرگ، مزینانی معاون طرح و  برنامه‌ سازمان بسیج اساتید کشور، محمدی معاون اجرایی و سرمایه‌ انسانی سازمان بسیج اساتید، مقیمی مشاور رئیس سازمان و سرپرست مرکز تحقیقات راهبردی بانوان و خانوده بسیج اساتید، قربانی معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی، طیبی رئیس بسیج اساتید دانشگاه صنعتی شریف، نایینی معاون بررسی و تحلیل سازمان بسیج اساتید کشور، صدیقی مسئول بسیج اساتید دانشگاه علم و صنعت و رستم‌پور مسئول بسیج اساتید دانشگاه الزهرا از جمله اعضای شورای معاونین بسیج اساتید حاضر در این نشست بودند.


انتهای پیام/

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.