تبیین الگوی تربیتی تراز تمدن اسلامی ـ ایرانی

asatid
سرپرست مرکز مطالعات راهبردی زنان و خانواده سازمان بسیج اساتید کشور :

تبیین الگوی تربیتی تراز تمدن اسلامی ـ ایرانی

معصومه مقیمی عضو هیات علمی پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان و سرپرست مرکز مطالعات راهبردی زنان و خانواده سازمان بسیج اساتید کشور در گفتگویی به بحث پیرامون یکی از زیربنایی ­ترین عناصر تحقق تمدن نوین اسلامی، یعنی عنصر تربیت پرداخته است.

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج اساتید کشور،  در این مصاحبه مطرح شد:

1- چندی پیش شاهد برگزاری اولین همایش ملی تربیت در مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی بودیم جایگاه و ضرورت برگزاری این قبیل همایش ها در دانشگاه فرهنگیان چیست؟

اگر ما نگاهی به رسالت و نقش دانشگاه فرهنگیان بندازیم ضرورت برگزاری چنین همایش هایی مشخص می شود، خاستگاه این قبیل همایش ها در دانشگاه فرهنگیان است چرا که قرار است در این دانشگاه معلم تراز انقلاب اسلامی تربیت شود. بنابراین نیازمند یک الگوی تربیتی هستیم که با تاسی به این الگو بتوانیم آرمان ها را در خصوص تربیت معلم تراز محقق کنیم. یک الگویی که نه ماورایی و دست نیافتنی بلکه نزدیک و ملموس باشد.

شهید سلیمانی که خود تربیت یافته مکتب امام خمینی(ره) که همان مکتب نورانی اسلام است، می باشد بهترین الگو در این زمینه است، در واقع می توانیم بگوییم مجمع تمام آرمان های تربیتی است و به فرموده مقام معظم رهبری(مدظله العالی) خودشان با تاسی از مکتب نورانی اسلام، مکتب ساز شدند و یک مکتب تربیتی را نهادینه کردند. بنابراین دانشگاه فرهنگیان که خاستگاه هر تحققی در حوزه های تربیتی است نیاز دارد با برگزاری این همایش ها و گردهمایی ها پیرامون مولفه های تربیتی یک چنین شخصیت های برجسته، گفتمان سازی کند.

2- از نظر شما مولفه های تربیتی مکتب شهید سلیمانی چیست؟

به تعبیر آیت الله جوادی آملی(حفظه الله) شهید سلیمانی کارگزار خدا بود. به معنای واقعی کلمه، وی کار و عمل به تکلیف را سرلوحه کارهایش می دانست و برای رضای خداوند کار می کرد. از ویژگی های تربیتی ایشان این بود که؛ اهل تظاهر و کارهای تشریفاتی نبود. پر بود از عشق به مردم و خدمت به مردم را دوست می داشت. خودش را وقف خدمت به مردم کرده بود و حتی گفته می شود که شهید سلیمانی اموالش را نیز برای نظام ولایی وقف کرده بود.

ایشان با تواضع و فروتنی با مردم برخورد می کرد، اعتقاداتش با عمل سازگار بود و از شهرت نمایی فرار می کرد. خستگی ناپذیر و در دوستی ها خالصانه بود. بدون شک در کار تربیتی که میدانی دشوار است به شدت به این مولفه ها نیاز داریم تا بتوانیم برای رضای خدا گام برداریم. حقیقتا شخصیت شهید سلیمانی برای کسی که کار تربیتی می کند می تواند الگو باشد.

3- جهت نهادینه شدن تفکر و مکتب شهید سلیمانی در بین دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم چه راهکارهای عملی دارید؟

شاید در ابتدا کمی دشوار به نظر برسد ولی برای عملیاتی شدنش باید تلاش کرد و این یک ضرورت انکار ناپذیر است. این تفکر باید در دانشگاه تبدیل به یک گفتمان قالب شود یعنی گفتمان قالب تربیتی با این محوریت و این نوع تفکر شکل بگیرد و در این راستا گفتمان سازی یکی از راه های آن برگزاری همین همایش ها است و اینکه در جمع های دانشجویی و اساتید مساله مولفه های این تفکر و راه های دستیابی به عملیاتی شدن این نگاه در صحنه عمل تبیین شود در واقع موضوع بحث این نشست های مختلف قرار گرفته و هم اندیشی صورت بگیرد پیرامون این محور تا نهایتا بتوانیم به راهکارهای عملی دست پیدا کنیم و جای دادن تفکر شهید سلیمانی در حوزه برنامه درسی خیلی مهم است. برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان باید مبتنی بر این نگاه و تفکر شکل بگیرد و ردی از این نگرش در برنامه درسی دانشگاه باشد. شیوه های تدریس و تعامل اساتید با دانشجویان می تواند نگاه را بسیار تقویت کند و موثرترین راهکار این است که سعی کنیم هر یک گام خودمان را به این نگاه و رفتارهای عالی نزدیک تر کنیم و دانشجو معلم ما در تعامل با استادان به نوعی جلوه و تجلی مکتب شهید سلیمانی را در رفتارهای استادان خود ببیند. در فعل و عملکرد استاد ببیند و سایر مسئولین و متولیان امر، خود جلوه ای از مکتب شهید سلیمانی باشد. ابتدا در خودمان آرمان های بلند رو پیاده کنیم و روز به روز به تحقق مولفه های تربیتی نزدیک تر بشیم.

4- در مسیر تحقق اهداف گام دوم انقلاب اسلامی و در تمدن سازی شاخص های تربیتی لازم جهت تربیت دانشجو معلمانی که به حقیقت کلمه سرباز ولایت و ادامه دهنده مکتب سردار دلها باشند چیست؟

ما تا شاخص در دست نداشته باشیم نمی توانیم به ارزیابی بپردازیم. بنابراین برای اینکه بتوانیم ارزیابی مناسبی داشته باشیم از اینکه آیا در آن ریل صحیح داریم پیش می رویم یا نه نیازمند شاخص هستیم. این شاخص های تربیتی برای یک معلم تمدن ساز معلمی که در گام دوم انقلاب باید رسالت خودش را به درستی انجام دهد بخشی از این شاخص ها را می توان از بیانیه گام دوم انقلاب در واقع اقتباس کنیم. اونجا که حضرت آقا توصیه می کند به علم و پژوهش و یکی از شاخص ها سرآمدی را علم و پژوهش می داند و همینطور توصیه به اخلاق و معنویت که فی الواقع یکایک این عناصر همان مولفه های تمدنی نیز هستند یعنی اخلاق و معنویت که از مولفه های تمدنی هستند سبک زندگی اینها شاخص هایی هست که دانشجوی تراز ج.ا.ا باید در این حوزه ها سرآمد باشد. داشتن روحیه انقلابی و بصیرت افزایی. اینکه بصیرت چگونه ایجاد می شود آنهم مهم است. یکی از بصیرت افزاها قرآن کریم است و برنامه های قرآنی باید پررنگ باشد و دانشجو معلم ما باید مانوس به قرآن و تعالیم قرآنی باشد همینطور روحیه تحلیل گری و استدلال و نقد صحیح، بهره برداری از قدرت تفکر و تولید فکر شاخص هستند. اینکه دانشجو معلم بتواند کنشگر باشد در تمامی ابعاد کنشگری داشته باشد توان جریان سازی و روحیه جهادی داشته باشد. بتواند جهانی اندیشه کند و در مقابله با استحاله فرهنگی با تفکر استراتژیک بتونه تهدیدها را به فرصت تبدیل کند. خودباوری نیز از شاخص های مهم در این عرصه است.

5- به نظر جنابعالی جهت توسعه کمی و کیفی این همایش فاخر در سال های آتی چه برنامه هایی ارائه شود که ما را به اهداف تربیتی نزدیک تر کند؟

پیش نشست های مرتبط با اهداف همایش با صاحب نظران و جمع های نخبگان و اندیشه ورزان شکل بگیرد. مولفه های تربیتی که بخشی را نام بردیم چگونه این آیتم ها را می توان به حوزه عمل آورد و محقق کرد؟ باید همه افراد دخیل در تعلیم و تربیت را سهیم نماییم و از فکر و اندیشه دانشجو معلمان و مسئولان استفاده کنیم و همه متولیان امر تعلیم و تربیت سهیم بشوند در این تفکر و هم اندیشی همچنین ارسال فراخوان همایش به دانشگاه های مختلف و اساتید که با استفاده از مقالاتی که ارائه می کنند کمک بکنند به این موضوع و اینکه ما چگونه محورهای فراخوان مقالات را تنظیم بکنیم این نیز مهم است. محورها باید نگاه عملی داشته باشد و نه نگاه تئوریک. در صحنه عمل باید راهکارها جستجو بشه که چگونه این آرمان های بلند در حوزه تعلیم و تربیت محقق شود. به امید موفقت های روز افزون.

 

معصومه مقیمی

عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان


 

منبع: دانشگاه فرهنگیان

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.