اعتماد، کارآمدی و رقابت سه رکن این انتخابات است و در این بین رقابت اهمیت بالایی دارد

asatid
در همایش "نقش نخبگان در انتخابات 11 اسفند" مطرح شد:

اعتماد، کارآمدی و رقابت سه رکن این انتخابات است و در این بین رقابت اهمیت بالایی دارد

همایش "نقش نخبگان در انتخابات 11 اسفند" به همت بسیج اساتید استان همدان و با سخنرانی دکتر عبدالله گنجی (کارشناس سیاسی و مدیر مسئول روزنامه همشهری) برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج اساتید کشور، همایش "نقش نخبگان در انتخابات 11 اسفند" در راستای تبیین نقش نخبگان در مشارکت حداکثری آهاد جامعه در انتخابات پیش رو، به همت سازمان بسیج اساتید استان همدان و با سخنرانی دکتر عبدالله گنجی (کارشناس سیاسی و مدیر مسئول روزنامه همشهری) با حضور شکوهمند جامعه دانشگاهیان همدان در سالن شهید چمران دانشگاه بوعلی سینا برگزار شد.
 دکتر گنجی در این همایش سخنان خود را با طرح یک سوال شروع کرد " آیا تحولات اجتماعی جامعه که بر انتخابات اثرگذار بوده اند را می‌دانیم یا نه؟"

وی در ادامه با تشریح اهمیت انتخابات و اثرگذاری آن در آینده کشور اظهار کرد: در این عرصه لازم است به این توجه کنیم که آیا تحولات اجتماعی جامعه که بر انتخابات اثرگذار بوده اند را می‌دانیم یا نه؟

وی با اشاره به برخی تغییر ریل گذاری‌ها در کشور و لزوم توجه به روش‌ها ادامه داد: برخی از این تحولات رخ داده اما حزب الله به معنای عام آن، متوجه این موضوع نشده است.

تغییر انگیزه رای دهندگان

این کارشناس مسائل سیاسی از جمله تحولات رخ داده در کشور را تغییر انگیزه رای دهندگان دانست و گفت: در انقلاب و سال‌های اول آن، با وجود مشکلات بسیاری که داشتیم، شعار اقتصادی در انتخابات نداشتیم.

وی با این توضیح که انگیزه‌های افراد برای شرکت در انتخابات متفاوت شده است مطرح کرد: در حال حاضر رهبر معظم انقلاب نیز چند سال است درباره انتخابات از حق و تکلیف سخن می‌گویند.

گنجی با بیان اینکه در شرایط فعلی نسل‌های فعلی و بعد می‌گویند اگر رای بدهیم چه اتفاقی رخ می‌دهد گفت: در گذشته و در زمان انتخابات مردم به این فکر نمی‌کردند که باید مسأله‌ انتخابات برای آنها آورده اقتصادی داشته باشد.

 حرکت به سمت رفاه در جامعه رشد کرده است

این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه در انقلاب و سال‌های اول آن، با وجود مشکلات بسیار شعار اقتصادی در انتخابات نداشتیم، افزود: در گذشته و در زمان انتخابات مردم به این فکر نمی‌کردند باید انتخابات برای آن‌ها آورده اقتصادی داشته باشد. این تحلیلگر مسائل سیاسی جامعه با تشریح وضعیت قشر خاکستری و متفاوت بودن مراجع بسیج گر آنها برای شرکت در انتخابات مطرح کرد: ما به بخش بیشتر جامعه که مخاطب ما نیستند، دسترسی نداریم.

وی با اشاره به اثرگذاری برخی جریان‌ها در جامعه ادامه داد: هم اکنون در جامعه ما منزلت‌های عرفی رشد کرده و منزلت‌های علمی در بهترین حالت، تثبیت شده است.

  گرایش به لذت گرایی، تفریح و سرگرمی پوچ رشد کرده است

گنجی با این توضیح که در منزلت عرفی فردی که هیچ شاخصه‌ای از منزلت ندارد پیشرو است، عنوان کرد: گرایش به لذت گرایی، تفریح و سرگرمی پوچ رشد کرده است، و این از عوامل مهمی است که در انتخابات اثر می‌گذارد، که البته این مسأله را نیز ما درک نکردیم.

وی با بیان رابطه بین افراد و مراجع بسیج گر ادامه داد: از دیگر نکات مهم که باید به آن توجه کرد، مسأله روش است؛ ما برای این نسل که در اوج انفجار اطلاعات در دنیا، هیچ چیزی نمی‌داند، راهی جز استفاده از روش متقاعد سازی مبتنی بر استدلال نداریم چرا که دیگر روش‌های نقلی و تاریخی جواب نمی‌دهد.

همچنین تاکید کرد: در شرایط امروز کم نیستند مراجع تاثیرگذاری که در اراده ما و حاکمیت قرار ندارند، برای مثال یک شبکه بیگانه با هدف تغییر سبک زندگی ایرانی‌ها فعال شد و در بخشی از جامعه نیز اثر گذاشت. این تحلیلگر مسائل روز، با بیان اینکه برای این نسل که می‌گوید برای چه رای دهم، باید استدلال کرد گفت: باید برای این مسأله وقت گذاشت آن هم وقتی در این شرایط سخت اقتصادی قرار داریم.

گنجی در ادامه سخنان خود با نام بردن از کتابی با عنوان"دوام خمینی"، از شکل گیری جریان‌های فکری متفاوت در کشور خبر داد و افزود: برخی چهره‌ها در حال رقابت با نظام جمهوری اسلامی هستند، افرادی که حتی سابقه‌ای در نظام دارند اما برای آنها تحول فکری رخ داده است.

جامعه ما به جهت فرهنگی و سیاسی حالت قطبی پیدا کرده است

وی با بیان اینکه معتقدم جامعه ما به جهت فرهنگی و سیاسی حالت قطبی پیدا کرده است اضافه کرد: مقصر اصلی این موضوع دشمن است البته حزب الله به معنی عام آن نیز، نمی‌داند با این چالش چکار کند.

این کارشناس مسائل سیاسی با این توضیح که در جمهوری اسلامی تلاش نهفته‌ای برای اینکه رای دادن یک افتخار محسوب نشود در حال شکل گرفتن است گفت: باید این سد شکسته شود و نباید این مسأله در کشور سامان گیرد.

وی با اشاره به اهمیت انتخابات پیش رو ادامه داد: رهبر انقلاب هیچ گاه تا سه یا چهار ماه قبل از انتخابات اجازه نمی‌دادند کشور وارد فضای انتخابات شود اما در این دوره از ابتدای سال درباره انتخابات‌ صحبت کرده و ادبیاتی به کار بردند که سابقه نداشته است. ایشان اولین بار است که از رقابت واقعی، رقابت بین جناح‌ها و... حرف می‌زنند.

اعتماد،کارآمدی و رقابت سه رکن این انتخابات است و در این بین رقابت اهمیت بالایی دارد

گنجی با بیان اینکه مشارکت بالا دغدغه جدی رهبر انقلاب است عنوان کرد: اعتماد،کارآمدی و رقابت سه رکن این انتخابات است و در این بین رقابت اهمیت بالایی دارد. رقابتی‌ترین مجلس، مجلس پنجم بود که کارگزاران سازندگی وارد مجلس شدند و در سال 76 و 88 نیز بزرگ‌ترین رقابت ریاست جمهوری در کشور رخ داد.

  مشارکت مردم در انتخابات پیش رو قطعا بیشتر از سال 98 خواهد بود

این تحلیلگر مسائل سیاسی رقابت در انتخابات را بسیار اثرگذار دانست و اظهار کرد: باید کاری ویژه انجام دهیم یعنی امروز هنر نیروهای انقلاب این است که مردم را پای صندوق بیاورند، هرچند مشارکت مردم در انتخابات پیش رو قطعا بیشتر از سال 98 خواهد بود. وی افزود : دشمن به 22 بهمن‌ که جایگاه مردمی نظام است، توجه نمی‌کند بلکه به انتخابات نگاه می‌کند و براساس آن، جایگاه مردمی نظام را می‌سنجد علاوه براین، رای پایین، اعتماد به نفس مجلس را در حوزه‌های مختلف می‌گیرد.

  زیر فشار 1800 تحریم گرفتاریم

وی افزود: امروز که زیر فشار 1800 تحریم گرفتاریم، مشارکت بالاست که نشان می‌دهد مردم ایستاده اند، چرا که هدف دشمن از تحریم ها، تقابل مردم با حاکمیت است پس اگر مشارکت کم باشد دشمن می‌گوید به هدف خود رسیده است.

مشارکت و رقابت در انتخابات به سه ضلع مردم، حاکمیت و جریان‌های سیاسی مربوط می‌شود

وی با بیان اینکه در عرصه انتخابات مسأله‌ سلامت و امنیت به حاکمیت برمی‌گردد اما مشارکت و رقابت به سه ضلع مردم، حاکمیت و جریان‌های سیاسی مربوط می‌شود ادامه داد: هنر ما این است که افرادی که نفوذ اجتماعی دارند، را به میدان بیاوریم.

آنچه ما را زمین‌گیر کرده، مشکلات اقتصادی است

این کارشناس مسائل سیاسی با این توضیح که آنچه ما را زمین‌گیر کرده، مشکلات اقتصادی است و همین سبب شده نگاه به دولت تغییر کند مطرح کرد: هنر ما این است که خلاف آب شنا کنیم، اما این کار را نمی‌کنیم و مرعوب فضا می‌شویم.

دولت توانسته هر ماه به 5 میلیون نفر حقوق دهد آن هم بدون اینکه پول چاپ کند

وی با تشریح مشکلات موجود در کشور با بیان اینکه یک دولت توانسته هر ماه به 5 میلیون نفر حقوق دهد آن هم بدون اینکه پول چاپ کند یک هنر است اضافه کرد: مشکل دشمن ماهیت جمهوری اسلامی است و این با مذاکره حل نمی‌شود، چرا که دشمنان ما تنها حیات سیاسی غرب را درست و جهان شمول می‌دانند. گنجی با اشاره به اینکه مسیر دشمن فروپاشی نظام اسلامی است عنوان کرد: همین مردمی که در مشکلات هستند، نظام را حفظ کرده اند پس اگر فکر کردید امنیتی که صندوق‌های رای برای کشور ایجاد می‌کند کمتر از باقی کارهایی است که دیگر تأمین کنندگان امنیت انجام می‌دهند، سخت اشتباه می‌کنید.

ریزش‌ها و رویش پیش می‌آید اما ما راهی جز استقامت نداریم

این تحلیلگر مسایل روز همچنین درباره برخی اتفاقات در جامعه توضیح داد: ریزش‌ها و رویش پیش می‌آید اما ما راهی جز استقامت نداریم مگر آنکه تسلیم شویم، در این صورت نیز تبدیل به ترکمنچایی برای آینده خواهیم بود که هیچ کس آن را نمی‌پذیرد.

گفتنی است در پایان این آیین از 18 برگزیده مرحله استانی دومین جشنواره علمی شهید چمران تجلیل شد.

انتهای پیام/

 

منبع:روابط عمومی بسیج اساتید استان همدان

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.