شهید مفتح خود را وقف تقویت پیوند علم و اعتقاد کرد/ حوزه و دانشگاه دو شعبه هستند از یک موسسه؛ موسسه علم و دین

asatid
مردانی در نشست وحدت حوزه و دانشگاه:

شهید مفتح خود را وقف تقویت پیوند علم و اعتقاد کرد/ حوزه و دانشگاه دو شعبه هستند از یک موسسه؛ موسسه علم و دین

رئیس سازمان بسیج اساتید : وحدت حوزه و دانشگاه از جمله مواردی است که همواره مورد توجه مقام معظم رهبری نیز بوده است، چنانچه ایشان تاکید کرده‌اند؛  در نظام اسلامی، علم و دین پابه‌پا باید حرکت کند؛ اگر حوزه و دانشگاه به هم وصل باشند، اگر حوزه و دانشگاه به هم خوش‌بین باشند، اگر حوزه و دانشگاه به هم کمک بکنند و همکاری بکنند، دو شعبه هستند از یک مؤسّسه؛ مؤسّسه‌ی علم و دین.

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج اساتید کشور، نشست هم اندیشی تعمیق و اعتلای وحدت حوزه و دانشگاه با حضور مسئولین و اندیشمندان حوزه و دانشگاه در سالن شهید سلیمانی دانشگاه تهران برگزار شد.

دکتر مردانی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در این نشست ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی به ویژه شهید دکتر مفتح و روز وحدت حوزه‌ و دانشگاه را گرامی داشت.

وی عنوان کرد: این جلسه هم اندیشی تحت عنوان نشست هم اندیشی تعمیق و اعتلای وحدت حوزه و دانشگاه با مشارکت و همراهی بسیج اساتید و طلاب حوزه های علمیه و بسیج اساتید کشور تشکیل شده است.

مردانی برگزاری این نشست را با رویکرد بررسی راهکارها و راهبردها و برنامه های مربوط به وحدت حوزه و دانشگاه بیان کرده و ضمن اشاره به شرایط و سختی‌هایی که امروز بر مردم غزه می‌گذرد بر شهدای مظلوم فلسطین درود فرستاده و سربلندی آنها و پیروزی اسلام و مسلمین و نابودی استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا و اسرائیل را از درگاه پرودگار مسألت داشت.

رییس سازمان بسیج اساتید کشور در ادامه با اشاره به درایت کم نظیر شهید مفتح، گفت: این شهید بزرگوار خودش را وقف تقویت پیوند علم و اعتقاد در ساختار نظام آموزش عالی کشور کرد. شهادت این شهید بزرگوار در ورودی دانشکده الهیات دانشگاه تهران نام او را جاودانه کرد و به مناسبت شهادت ایشان است که این روز به وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری شده است .

مردانی افزود: شهید مفتح لزوم تقویت ارتباط علم با تدین را این چنین شرح می‌دهند؛ بشریت وقتی می‌تواند از نیروهای علم برخوردار گردد که به موازات پیشرفت علم در نیروی دین و اخلاق نیز خود را تقویت نماید. همانطور که دینداری توام با جهل و نادانی ضررهای فراوانی دارد، خطر قدرت‌های علمی تهی از ایمان و اعتقاد به خدا به مراتب بالاتر است.

مردانی

این استاد دانشگاه بیان کرد: همچنین دکتر مفتح در باب لزوم تحکیم ارتباط اندیشه و معنویت می‌فرمایند؛ مسیر پیشرفت جامعه را مغزهای اندیشمند و متفکر تعیین می کنند‌. این مغزهای اندیشمند خواه آگاه در علوم معنوی و مذهب و خواه اندیشمند در علوم مادی و رشته‌های دیگر ، اگر با هم باشند جامعه را جلو می برند.

مردانی همچنین در خصوص جایگاه شهید مفتح گفت: ما نقش این شهید عزیز را در دانشگاه تهران و روشنگری هایشان دیده ایم. امام عزیز ما به مناسبت شهادت دکتر مفتح بیان بسیار زیبایی دارند که می‌فرمایند شهید مفتح  حماسه آفریدند و آتش نهضت اسلامی را افروخته تر ساختند و جنبش و قیام ملت را متحرک تر کردند. 

وی افزود: وحدت حوزه و دانشگاه از جمله مواردی است که همواره مورد توجه مقام معظم رهبری نیز بوده است، چنانچه ایشان تاکید کرده اند؛  در نظام اسلامی، علم و دین پابه‌پا باید حرکت کند؛ وحدت حوزه و دانشگاه یعنی این. معنای وحدت حوزه و دانشگاه این نیست که حتماً تخصّصهای حوزه‌ای در دانشگاه و تخصّصهای دانشگاهی در حوزه بایستی دنبال بشود؛ نه، لزومی ندارد. اگر حوزه و دانشگاه به هم وصل باشند، اگر حوزه و دانشگاه به هم خوش‌بین باشند، اگر حوزه و دانشگاه به هم کمک بکنند و همکاری بکنند، دو شعبه هستند از یک مؤسّسه؛ مؤسّسه‌ی علم و دین. مؤسّسه‌ی علم و دین یک مؤسّسه است و علم و دین با همند؛ [این مؤسّسه] دو شعبه دارد: یک شعبه، حوزه‌های علمیّه هستند؛ یک شعبه، دانشگاه‌ها هستند؛ امّا [باید] با هم مرتبط باشند، با هم کار کنند، به هم خوش‌بین باشند، از هم جدا نشوند، از هم استفاده کنند: علومی را که امروز حوزه‌های علمیّه میخواهند فرابگیرند، دانشگاهی‌ها به آنها تعلیم بدهند؛ دین را و معرفت دینی را که دانشگاهی‌ها احتیاج دارند، علمای حوزه به آنها تعلیم بدهند. و سرّ حضور نمایندگان روحانی در دانشگاه‌ها همین است. و چقدر خوب است این ارتباط‌ها برنامه‌ریزی‌شده و سازمان‌دهی‌شده بشود؛ و این یکی از بهترین وحدتها و طبیعی‌ترین وحدت‌ها است.

مردانی

مردانی عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب همچنین می‌فرمایند روحانیّون در دانشگاه‌ها کوشش کنند نمونه‌های کامل عالم دین و طلبه‌ی علوم دین را عملاً به دانشجویان و دانشگاهیان ارائه بدهند و نشان بدهند؛ هر دو نسبت به یکدیگر با حسّاسیّت مثبت و با علاقه همکاری کنند. این همکاری حوزه و دانشگاه و وحدت حوزه و دانشگاه است. البتّه باید برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی بشود.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور همچنین خاطرنشان کرد: اگر قائل باشیم به این مساله باید بدانیم حوزه در کنار دانشگاه و دانشگاه در کنار حوزه می توانند به تعالی برسند. در این جلسه قرار است اساتید، اهداف و منظورها و راهبردها را بیان کنند. بسیج اساتید دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور در کنار بسیج اساتید حوزه های علمیه و طلاب علوم دینی کشور با هم فکری و هم اندیشی اراده کرده‌اند وحدت حوزه و دانشگاه را پیش ببرند و امیدواریم که این امر بستری برای وحدت حوزه و دانشگاه از طریق مقامات آموزش عالی و مسئولان عالی حوزه های علمیه را فراهم کند.

مردانی

رییس سازمان بسیج اساتید کشور ادامه داد: این اولین جلسه با این عنوان است و البته در کشور نشست‌هایی در این خصوص قبلا انجام شده است و نتایجی بدست آمده و هر اقدام در زمان خود موثر بوده است. باید برای تحقق این رسالت بزرگ از ظرفیت حوزه و دانشگاه استفاده کرده و آرمان بلند امام و انقلاب اسلامی را در خصوص تحقق علم و ایمان و علم و دین شکل داد.

مردانی همچنین به پیام مقام معظم  رهبری در خرداد سال ۱۴۰۲ به بسیج اساتید مبنی بر یادگیری علم در کنار اخلاق و تربیت نفسانی اشاره کرده و آن را از جمله اولویت‌های بسیج اساتید دانست.

انتهای پیام/

 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.