اگر دین تبیین نشود بزرگترین فاجعه‌ها رخ می دهد/ سکولاریسم بزرگترین خطر برای دین است

asatid
عضو هیات علمی دانشگاه تهران :

اگر دین تبیین نشود بزرگترین فاجعه‌ها رخ می دهد/ سکولاریسم بزرگترین خطر برای دین است

 استاد تمام فلسفه وعرفان در سطح دانشگاه های جهان و عضوهیئت علمی دانشگاه تهران گفت: اگر دین تبیین نشود بزرگترین فاجعه ها و مصیبتها را به بار می آورد و اگر درست تبیین شود نورانیت می آورد. 
 

 به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج اساتید کشور،  پروفسور همایون همتی در دومین دوره دانش افزایی و توانمند سازی اساتید بسیجی با محوریت جهاد تبیین که امروز در مشهد برگزار شد، با اشاره به نا آرامی های اخیر، اظهار کرد: این ناآرامی به هیچ چیز شباهت نداشت، نه اعتراض بود و نه جنبش! 
 
 وی تصریح کرد: خداوند می خواست این نظام پا برجا بماند لذا با وجود تمام انتقادات به مشکلات موجود باید دلسوزانه  مشکلات را گفت و راهکار داد. 
 
 عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به سخنان رهبری در خصوص جهاد تبیین، افزود: هوشیاری مقام معظم رهبری باعث شده است در تمام زمینه ها به ویژه فرهنگ دغدغه داشته باشند. باید در مسیر اهدافی که رهبری ترسیم می کنند و همیشه کارشناسی شده است گام برداریم و تولید علم کنیم.  

همتی


 
همتی با بیان اینکه تقسیم بندی های مختلفی برای دین است، اظهار کرد: در هیچ دینی به اندازه دین اسلام به فرهنگ و تفکر توجه نشده است حتی در بعضی از ادیان تفکر نهی شده است اما در اسلام شواهد زیادی داریم که قابل نادیده گرفتن نیست.  
 
وی افزود: احادیث زیادی در مورد تفکر است که در سند و در دلالت نمی شود منکر شد همچنین در قرآن آیات زیادی در خصوص تفکر است. علم تفکری که در اسلام است علم سلاح جنگی ساختن، آب ها را آلوده کردن و کشتار ضعیفان نیست، بلکه علم جهت دار است. 
 
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه کل دین اسلام جهاد تبیین است، دامه داد: علم واقعی نورانیت می آورد و سکوی پرداخت آدمی و آشنایی با افق های دور دست است. دین تبیین توضیح توام با استدلال، ریشه یابی کردن و نفوذ به ژرفاها است.  
 
همتی گفت: امروز بیش از هر زمانی نیاز به فهم عمیق داریم برای اینکه از در و دیوار فلک شایعه پراکنی می شود ، کل دین جهاد تبیین است پیامبران آمدند تا انسانها را از جهالت برهانند.  
 
وی متذکر شد: اگر دین تبیین نشود بزرگترین فاجعه ها و مصیبتها را به بار می آورد و اگر درست تبیین شود نورانیت می آورد. 
 
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اضافه کرد: در مذهب شیعه این افتخار را داریم که از اشکال هدایت نور می گیریم و هدایت می شویم، خطبه های توحیدی نهج البلاغه و اندیشه های لطیف و گهربار امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه نمونه های بارز عرفان حقیقی اسلامی است. 
 
 همتی همچنین با تاکید بر اینکه جهاد تبیین را مختص مسائل اقتصادی و سیاسی ندانیم ، اظهار کرد: درست است مردم در فشار اقتصادی هستند اما جهاد تبیین گستره فراتری شامل سیره، کلام و معنویت دارد.  
 
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه باید مراقب خطر تفکرسکولاریسم در جامعه باشیم، افزود: یکی از خطراتی که باید مراقب باشیم اتفاق نی فتد، تفکر سکولاریسمی است، تفکری که نمی‌خواهد قبول کند دین می‌تواند اداره جامعه را داشته باشد و آن خطر نفوذ که مقام معظم رهبری به آن اشاره دارد، همین تفکر است. 
 
 
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران پیشرفت دنیای مادی از طریق ابزارهای مادی بدون دخالت دادن دین، تکیه بر علوم تجربی و استقرایی برای مدیریت تمام حوزه های جامعه و استفاده سودمحورانه از اخلاق را از اصول سکولاریسم خواند و افزود: متاسفانه یک نفاق و ریاکاری و بی سوادی در روشنفکران جامعه ما درباره سکولاریسم وجود دارد. چهره پاک و معصوم از سکولاریسم ارائه می دهند و معتقدند که هیچ خطری برای دین ندارد، در صورتی که بزرگ ترین خطر برای دین است.  برای مثال دشمنان و بدخواهان نظام در آمریکا با کروات خیلی شیک نشسته اند و به جوانان می گویند بریزید در خیابانها و پلیس ها را بکشید.  
 
همتی تصریح کرد: بعضی می گویند سکولاریسم یک روش است و مشکلی برای دین ندارد که این هم غلط است. جریان الحاد جدیدی شکل گرفته که به دنبال معنویت سکولار و بدون دین است . نباید ساده سازی و ساده لوحی نسبت به آن وجود داشته باشد. سکولاریسم چیزی فراتر از جدا کردن دولت و روحانیت است. بلکه ادعاهایش بسیار بیشتر از این است و اگر وارد شود جایی برای دین نخواهد گذاشت.  
 
 
وی با اشاره به افزایش خشونت و آمار بالای خودکشی در غرب، گفت: هدف سکولاریسم مشغول کردن مردم به شهوت و جایگزین کردن لذت های دنیا به جای پاداش های های اخروی است. . هدف سکولاریسم دوری گزیدن از دین است. سکولاریسم و شعار زن، زندگی، آزادی فریب است، دشمنان باطل را در زر ورق حق می پیچند و به خورد مردم می دهند.

انتهای پیام/

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.