جامعه دانشگاهی می‌تواند با طرح اندیشه به محرومیت زدایی وارد شود/ «کمک به کارآمدی نظام حکمرانی کشور» در سازمان بسیج اساتید دنبال می‌شود

asatid
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور:

جامعه دانشگاهی می‌تواند با طرح اندیشه به محرومیت زدایی وارد شود/ «کمک به کارآمدی نظام حکمرانی کشور» در سازمان بسیج اساتید دنبال می‌شود

جامعه دانشگاهی از قبیل استاد، دانشمند، پژوهشگر و محقق بهترین مجموعه‌ای هستند که بتوانند در محرومیت زدایی گام های اساسی بردارند به خصوص اگر روحیه بسیجی داشته باشند.

به گزارش روابط ‌عمومی سازمان بسیج اساتید کشور، همایش ملی امید آفرینی، پایداری اجتماعی با رویکرد محرومیت زدایی توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب و بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی  با حضور محمدرضا مردانی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور،  سید محمود هاشمی رئیس بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس شورای سیاستگذاری همایش، محمد نریمانی راد رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب و رئیس همایش، سایر مسئولین و جمع کثیری از استادان، دانشجویان و پژوهشگران در سالن تلاش برگزار و در پایان از تعدادی از خانواده های معظم شهدای دفاع مقدس، جانبازان و مدافع حرم تقدیر شد.

مردانی

محمدرضا مردانی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در ابتدای این همایش با بیان اینکه مسائل «امنیت اجتماعی، دلالت اجتماعی، مشارکت اجتماعی، مسئولیت اجتماعی، کیفیت زندگی» عبارات و کلیدواژه‌های بسیار باارزشی هستند که در اسلام و مکتب حیات بخش اسلام مورد تاکید بسیار قرار گرفته‌اند، گفت: حتما، در مقالات به این موضوعات نگاه شود چرا که دارای جایگاه بسیار بالایی هستند. توجه به عبارات زیبای رفاه اجتماعی، سلامتی و امنیت در راستای همدلی و کمک در علوم اجتماعی، علوم سیاسی و به ویژه در علوم انسانی اسلامی در جای جای قرآن و در قوانین و مقررات تدوین شده جمهوری اسلامی ایران و سیره نبوی و ائمه طاهری ما نمایان است.

مردانی تصریح کرد: انسان‌ها و سازمان‌ها و مجموعه‌های زیادی در راستای حاکم بودن سلامت و بهداشت روان و جسم و امنیت روانی در جامعه زحمت می‌کشند. لازم است قدر نعمت‌هایی که امروز داریم را بدانیم و برای قدردانی و به شکرانه این نعمت‌ها تلاش کنیم  و یاری افرادی که دچار مشکلات هستند بشتابیم.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور ادامه داد: پيامبر صلي الله عليه و آله در این زمینه فرموده‌اند هر كس صبح كند و به امور مسلمانان همّت نورزد، از آنان نيست و هر كس فرياد كمك خواهى كسى را بشنود و به كمكش نشتابد، مسلمان نيست.  حکمرانان در جامعه اسلامی باید تلاش کنند تا معیشت مردم را درست کنند.

مردانی

مردانی بیان کرد : از مهم ترین ریشه‌های فقر می توان به فقر فکری و اندیشه ای و فرهنگی و فقر شناخت و نداشتن برنامه اشاره کرد، فقر مادی نتیجه فقر دانشی، فکری و اندیشه‌ای است؛ جامعه دانشگاهی از قبیل استاد، دانشمند، پژوهشگر و محقق بهترین مجموعه‌ای هستند که بتوانند در محرومیت زدایی گام های اساسی بردارند به خصوص اگر روحیه بسیجی داشته باشند؛ چرا که دانش و تخصص دارند و در همه عرصه‌ها و ابعاد می توانند در بخش های مختلف هدایتگر جریان تلاش و کوشش و موفقیت و کشف مرجعیت و راهیابی به مرزهای دانش است.

مردانی بیان کرد: «و تَعاوَنوا عَلَى البِرِّ وَ التَّقوىٰ»، بحث محرومیت زدایی، تعامل و همکاری مطرح کردند که در اینجا مطرح شد، زمانی زیبا و باارزش می‌شود که انسان‌ها با احساس مسئولیت اجتماعی و مسئولیت انقلابی در صحنه برای یاری رساندن به میدان روند، یک زمانی هم هست که حاکمیت و مدیریت به تبع مسئولیت قانونی و سیاسی که دارند، این مسائل را دنبال می کنند، اقدام افرادی که با تعقل و تفکر و اندیشه خدمت، همیاری، همدلی و محرومیت زدایی با نگاه مسئولیت اجتماعی به میدان عمل وارد می شوند، بسیار ارزشمند است که تفکر و روحیه بسیجی نام دارد و هم اکنون شاهد آن هستیم. بسیج لشکر مخلص خداوند است و اگر فردی برای کمک به مردم برخیزد، هر چند عضو سازمان بسیج نباشد، اما نزد خداوند مخلصانه حرکت کرده است.

مردانی

وی تاکید کرد: مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با اعضای سازمان بسیج در سال ۱۴۹۲ این  مفاهیم را تبیین کردند که یاری رساندن افراد به یکدیگر به معنای تعقل بسیجی است. در این راستا سازمان بسیج اساتید ده‌ها خدمت رسانی به مردم محروم کرده است. به تعبیر مقام معظم رهبری، بسیجی یعنی علی (ع) که تمام وجودش وقف اسلام بود، اگر بخواهیم نمونه امروزی آن را بیان کنیم. می‌توانیم به آیت الله شهید ابراهیم رئیسی اشاره کنیم که همه زندگی خود را وقف مردم، اسلام و کشور کرد. 

این استاد دانشگاه تاکید کرد: سازمان بسیج اساتید کشور رویکرد «کمک به کارآمدی نظام حکمرانی کشور» دارد که در آن با ایجاد کمیته‌های تخصصی جانبی و اندیشکده‌های تخصصی در راستای شناسایی نظام و مسائل کشور و استفاده از ظرفیت اساتید برای پیدا کردن راه حل و پاسخ به حل مشکلات و کمک به بخش‌های مختلف حکمرانی می‌توان بستر توسعه را رقم زد.

وی از استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در رشته‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی در بخش‌های مختلف فناوری‌های نوین و نوظهور و هوش مصنوعی دعوت کرد تا طرح‌های خود را در زمینه محرومیت زدایی، توسعه و دستیابی به جایگاه تمدنی در گام دوم انقلاب برای حل نیازهای جامعه ارائه دهند.

هاشمی

سید محمود هاشمی نیز در اولین همایش ملی امید آفرینی و محرومیت زدایی گفت: امید آفرینی مهم‌ترین ابزار پیشرفت و اعتماد سازی است.

رئیس بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی  در ادامه افزود: "شهید جمهور مظهر و مصداق امید آفرینی و محرومیت زدایی در کشور بود" از مهم‌ترین برنامه‌های راهبردی دشمن برای جوانان و نخبگان القای یاس و ناامیدی نسبت به آینده کشور است.

دکتر صدیقه طوطیان دبیر این همایش نیز اظهار کرد: روند برگزاری این همایش از آبان ۱۴۰۲ شروع و مجوزهای مربوطه اخذ شد. شورای سیاستگذاری و کمیته‌های اجرایی و علمی و داوری و در بین این کمیته ها، کمیته دانشجویی با حضور ۱۷ نفر از دانشجویان تشکیل شد و باتوجه به فرمایشات رهبرمعظم انقلاب که فرمودند نظام جمهوری اسلامی باید یک الگوی اسلامی پیشرفت داشته باشد و در جهت تحقق توسعه محرومیت زدایی و امیدآفرینی حرکت کند، این همایش را برگزار کردیم.

دکتر امیرهوشنگ رمضانی دبیر اجرایی همایش بیان کرد: برای برگزاری این همایش اولین مجوز را از سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی و دومین مجوز را از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام( ISC)  اخذ کردیم که ۱۵۸  مقاله ارسال شد و اگر فرصت بیشتری بود تعداد مقالات بیشتری ارسال می شد که از این مقالات ۱۰۸ مقاله مجوز پوستر و ۲۲ مقاله مجوز ارائه سخنرانی گرفتند و ۴۰ مقاله را در دو دوره در ۳ نشریه در سطح کشور به چاپ می‌رسانیم.

ابراهیم صادقی گلرودباری رئیس بسیج اساتید دانشگاه آزاد واحد تهران غرب نیز با بیان اینکه ائمه معصومین و به ویژه امام علی(ع) قوی‌ترین محرومیت زدا بودند ابراز کرد: شهید رئیسی نیز الگوی بارز محرومیت زدایی بود و این همایش با هدف محرومیت زدایی شکل گرفته تا مباحث محرومیت زدایی به شکل علمی‌تر و دقیق‌تر دنبال شود زیرا پیشنهادات مطرح شده در مقاله‌ها می تواند برای مدیران گروه‌های جهادی راهگشا باشد.

در پایان این مراسم از نفرات برتر و مقالات برگزیده همچنین تعدادی از خانواده‌های معظم شهدا با اهدای لوح سپاس، تقدیر به عمل آمد.
انتهای پیام/

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.