شکل‌گیری جبهه مردمی انقلاب اسلامی و تربیت انسان کنشگر رسانه‌ای / قدرت جریان‌ها درارتباطات شبکه‌ای از جریان قدرت پیشی گرفته است

asatid
در نشست وبیناری اعضای مراکز ناب 12 استان کشور مطرح شد:

شکل‌گیری جبهه مردمی انقلاب اسلامی و تربیت انسان کنشگر رسانه‌ای / قدرت جریان‌ها درارتباطات شبکه‌ای از جریان قدرت پیشی گرفته است

در نشست وبیناری اعضای مراکز ناب فضای مجازی بسیج اساتید ۱۲ استان کشور بر ضرورت تشکیل جبهه مردمی انقلاب اسلامی و تربیت انسان کنشگر رسانه‌ای تاکید شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج اساتید کشور، نشست وبیناری اعضای مراکز ناب فضای مجازی بسیج اساتید  ۱۲ استان کشور با حضور احمد کارخانه معاون آموزش سازمان فضای مجازی بسیج، حسین عبدالهی‌فر معاون تبیین و گفتمان‌سازی و جواد بخشی الموتی معاون رسانه و ارتباطات اجتماعی و  مسئولین بسیج اساتید تمامی استان‌ها برگزار شد.

جواد بخشی الموتی معاون رسانه و ارتباطات اجتماعی سازمان بسیج اساتید هدف از برگزاری این جلسات را استفاده از ظرفیت اعضا با مرکز ناب و فعالیت‌های فضای مجازی سازمان اساتید در استان‌ها و در همه کانون‌های دانشگاه‌های کشور برای شبکه‌سازی در فضای مجازی و ارائه محتوا به شکلی نظام‌مند عنوان کرد. 

وی گفت: در تلاش هستیم با توجه به همکاری‌هایی که بین معاونت‌های مختلف سازمان وجود دارد امکاناتی برای حضور اساتید فعال در فضای مجازی فراهم نماییم .

معاون رسانه و ارتباطات اجتماعی از اساتید فعال خواست در فضای مجازی در راستای برنامه‌های ابلاغی مشترک با همه اقشار فعالانه نقش‌آفرینی کنند.

وی افزود: در شبکه‌های مجازی با تولید هشتگ‌ها و محتواهای همسان در موضوعات روز مانند اتفاقاتی که امروز در جهان افتاده است و این خیزش جهانی را سبب شده است، موثر خواهیم بود. اثرگذاری یک استاد در این فضا بسیار بیشتر از هر کنشگر دیگری است. 

بخشی با بیان آنکه این نشست با حضور 12 استان برگزار شده است، بر ضرورت به روزرسانی و تکمیل این شبکه تاکید کرده و  افزود: این سلسه نشست‌ها با موضوع فضای مجازی در آینده و با حضور اعضای مراکز ناب  سایر استان‌ها ادامه خواهد یافت تا با شبکه‌سازی و جریان‌سازی بتوان از ظرفیت بسیار ارزشمند و عظیم اساتید در دانشگاه‌ها که در فضای کنونی کشور و جهان می‌توانند تاثیرگذار باشند، استفاده شود.شکل‌گیری این بستر و تقویت این بستر به نوعی نیازمند ارتباط مراکز ناب در سراسر کشور است و اساتید محترم دانشگاه‌ها با فعالیت و کمک‌های فکری و معنوی خود می‌توانند ایفای نقش نموده و نتایج خوبی را رقم بزنند.

همچنین وی از برگزاری جلسات آموزشی در ادامه این نشست‌ها و به منظور توانمندسازی اعضای شبکه با همکاری سازمان فضای مجازی بسیج خبر داد.

1

احمد کارخانه معاون آموزش سازمان فضای مجازی بسیج نیز در این نشست ضمن مرور برخی مفاهیم رسانه‌ای که سازمان فضای مجازی در گفتمان انقلاب اسلامی به آن توجه داشته و دنبال می‌کند، به طور ویژه به موضوع انسان رسانه پرداخت.

وی در تشریح این موضوع عنوان کرد: کشور عزیزمان ایران اسلامی در حال حاضر و از گذشته‌های دور درگیر جنگ نرم و شناختی دشمن بوده است. جنگی که دامنه و حوزه نفوذش عمیق‌تر از جنگ فیزیکی و اثراتش نیز بسیار بیشتر است. راهکار موفقیت در این جنگ طبیعتاً تقویت باورها و پاسخگویی به القائات، ابهامات، شایعات و شبهات است. 

معاون آموزش سازمان فضای مجازی بسیج در ادامه بر ضرورت جهاد تبیین تاکید کرده و افزود: باید دست به جهاد تبیین بزنیم. جهاد تبیین خود یعنی تلاش و جهد فراتر از حد معمول و و در راه خدا در جهت توجیه و توضیح حقیقت. در زمان حاضر کسانی که مهارت سواد رسانه‌ای خود را توسعه ندهند هر لحظه گرفتار جذر و مد و چاله‌های نادیده این دریای متلاطم فضای مجازی رسانه‌ای می‌شوند.

وی تشریح کرد: رسانه‌ها منتظر ورود ما به دنیای آنها نمی‌مانند بلکه پیام‌های خود را به ما تحمیل می‌کنند و ما همواره در معرض پیام‌های رسانه‌ای هستیم.

کارخانه افزود: سازمان بسیج مستضعفین به عنوان بزرگترین نهاد مردمی و پیشران انقلاب اسلامی امروز بزرگترین ماموریتش را تولید قدرت نرم برای جمهوری اسلامی با تدوین راهبرد حضور در فضای مجازی قرار داده است. تبیین عرصه‌های حضور در فضای مجازی در لایه‌های گوناگون از جمله لایه‌های کاربران، تولید محتوا، خدمات و زیرساخت‌ها از جزئیات این راهبرد است.

این استاد دانشگاه گفت: با توجه به مدیریت و مهندسی دشمن در بسترهای فضای مجازی ما نیازمند تربیت افراد زبده و آموزش دیده در این عرصه هستیم. دشمن از طریق ترور محتوایی، فیلترینگ حبابی، فیلترینگ معکوس و غیره با دسترسی به کلان داده‌ها و تحلیل آن در ذائقه سنجی و ذائقه سازی تلاش می‌کند و همه این‌ها ضرورت افزایش سواد رسانه را یادآوری می‌کند.

معاون آموزش سازمان فضای مجازی بسیج تاکید کرد: ما در حوزه رسانه بسیج هدفمان شکل‌گیری جبهه مردمی انقلاب اسلامی و تربیت انسان کنشگر رسانه‌ای است. 

وی در ادامه با تشریح مفهوم انسان رسانه عنوان کرد: هدف ظرفیت‌سازی داوطلبانه و تربیت و آموزش متناسب با الگوسازی‌ برای کنش‌گری در فضای مجازی در مقابله با دشمن است.  دشمن در فضای مجازی آرایش جنگی گرفته است و جنگی شناختی را راه‌اندازی کرده است.  بنابراین ضروری است ما نیز آرایش جنگی متناسب با آن را داشته باشیم.

تشکیل جبهه مردمی با تربیت انسان کنشگر رسانه‌ای، شبکه سازی تخصصی و ورود هوشمندانه و آگاهانه به فضای مجازی از جمله راهکارهای کارخانه برای اتخاذ آرایشی متناسب با شرایط کنونی  بود  که هر یک از ما می‌تواند در آن سهیم باشد.

وی گفت: آموزش سواد رسانه و تربیت انسان رسانه‌ای از ابعاد این جبهه سازی مردمی است که با تولید رسانه جریان‌ساز و مدیریت رسانه در نهایت می‌تواند ادامه یابد و این سیاستی است که در سازمان فضای مجازی بسیج برای اقشار دنبال می‌شود.

معاون آموزش سازمان فضای مجازی بسیج در ادامه به موضوع و مفهوم انسان رسانه در دنیای جدید پرداخت و در خصوص بازسازی ساختاری در مفهوم رسانه و تقویت افکار عمومی به توجه به شکل‌گیری ارتباطات شبکه‌ای تاکید کرد.

کارخانه بیان کرد:  تحول و انقلابی بزرگ رخ داده که با گسترش گوشی‌های هوشمند همراه بوده است. ما از ارتباطات جمعی و ارتباطات شبکه‌ای از یک مدل سنتی به یک مدل جدید کوچ کرده‌ایم. مهمترین ویژگی آن، این است که در این ارتباطات شبکه‌ای قدرت جریان‌ها از جریان قدرت پیشی گرفته است. قدرت رسانه‌های جایگزین و جنبش‌های مردمی از جریان‌هایی که توسط نهادهای مدعی و رسمی در رسانه‌های رسمی تولید می‌شود پیشی گرفته‌است.

وی افزود: فهم این مسئله بسیار مهم است. دیگر ارتباطات رسانه‌ای با سلسله مراتب عمودی نداریم بلکه ارتباطات تبدیل به حالتی افقی شده است. یعنی این که یک راس قدرت باشد و بعد جریان رسانه‌ای را پخش کند تبدیل شده به ارتباطات افقی که افراد خودشان تبدیل به رسانه شده‌اند. یعنی محور آن انسان رسانه است. اگر قبلاً می‌گفتیم هر فردی یک رسانه ،الان در جایی قرار گرفته‌ایم که هر فرد به تنهایی می‌تواند حتی چند رسانه باشد و حتی فراتر از آن، از چند بعد و چند مسیر می‌تواند جریان‌ساز باشد. به همین دلیل است که سیاستگذاران رسانه‌ای در جهان به دنبال مدیریت فضاهای خبری در شبکه‌های اجتماعی هستند. در ایران هم به تدریج رسانه‌های اجتماعی و جایگزین جایگاهشان در سال‌های اخیر تقویت شده و حتی گاهی در خبررسانی از خبرگزاری‌های رسمی پیشی گرفته‌اند و این  اتفاقی است که در چند سال اخیر به وضوح می‌توان دید و حتی جایگاه مطالعاتی و پژوهشی پیدا کرده است.

این کارشناس رسانه همچنین گفت: در نهایت می‌توان گفت ما با پایان عصر رسانه‌های جمعی و آغاز عصر انسان رسانه‌ها مواجهیم. حال نقطه عطف این مساله آن است که باید در تولید قدرت نرم به دنبال تربیت کنشگر رسانه‌ای وشکل‌گیری جبهه مردمی انقلاب اسلامی باشیم.  تربیت انسان‌های عالم و آگاه در مواجهه با پیام‌های رسانه‌ای و خود رسانه‌ها موضوعی است که سواد رسانه‌ به دنبال آن است. 

وی در ادامه از ضرورت تقویت اعتماد مخاطب سخن گفته و عنوان کرد:  باز تولید رسانه به بحث کنشگری رسانه و تربیت انسان کنشگر و انسان رسانه برمی‌گردد. ما در اینجا با مکانیزم‌ها وابزارهای پیچیده علوم انسانی مواجهیم. در این حوزه خود انسان به عنوان یک موجود پیچیده مطرح است و به همین دلیل بحث نظریه انسان رسانه و انسان فرهنگ مطرح می‌شود .  تا جایی می‌توان تاثیرگذاری فرهنگی داشت که انسان فرهنگی داشته باشیم. انسانی که مغناطیسی از افرادی که دور خودش جذب می‌کند ایجاد کند. یک دایره مغناطیسی با کانون مغناطیسی.  در این میان یک فرد می‌تواند یک انسان رسانه مستقل باشد و تاثیرگذاری داشته باشد و یک میدان مغناطیسی ایجاد کند و حتی می‌تواند میدان‌های مغناطیسی متعددی را ایجاد کند و شبکه عظیمی از اثرگذاری را پدید آورد و در حوزه‌های مختلف موثر و مطلوب حاضر شود. این گونه می‌توان مدل مردمی و جبهه مردمی انقلاب اسلامی را نهادینه کرده تا تحول در همه حوزه‌های رسانه اعمال شود.

وی گفت: ما در دنیای جدید با مخاطب منفعل طرف نیستیم. تمام افراد، تمام گیرندگان پیام در عین اینکه گیرنده پیام می‌توانند باشند در همان حال می‌توانند تولید کننده و مهمتر از آن توزیع کننده پیام‌های رسانه‌ای باشند. یک انسان رسانه همزمان می‌تواند تولید کننده و دریافت کننده و توزیع کننده پیام‌های رسانه‌ای باشد. آنچه که مسلم است، در دنیای رسانه‌ای امروز برای نفوذ کلام و ارائه دیدگاه و نشر گفتمان خودمان در انقلاب اسلامی نیاز داریم که انسان رسانه‌هایی را تربیت کنیم که کنشگری فعال و آگاهانه و عالمانه و مواجهه هوشمندانه داشته و با رسانه‌ها و پیام‌های رسانه‌ای پیام خود را در سطح جهانی به گوش مخاطبین برسانیم.

کارخانه به عنوان مثالی در این رابطه در ادامه به موضوع فلسطین اشاره کرده و گفت: شاید ما در ۷۵ سالی که فلسطین با موضوع اشغالگری مواجه بوده خبرهایی را از رسانه‌های اصلی و خبرگزاری‌های رسمی شنیده‌ایم ولی در جنگ کنونی در ۶ ، ۷ ماه اخیر با موضوع انسان رسانه‌ها، با اطلاع رسانی گسترده‌ای در جنگ غزه مواجه شدیم که نتیجه انعکاس موضوع و جنایت‌های رژیم صهیونیستی در شبکه‌های اجتماعی توسط انسان رسانه‌هایی است که در غزه مستقر بودند و از شهروندان غزه بودند. این موج انزجار و جنبش‌های اجتماعی را که در بسیاری از کشورها شاهدیم، متاثر از عملکرد انسان رسانه‌ها در غزه است. این نوع اطلاع رسانی حتی از شبکه‌های بزرگی مانند سی‌ان‌ان، خبرگزاری فرانسه رویترز و .... که طرفدار گفتمان‌های غرب و حتی رژیم صهیونیستی بوده و بزرگترین رسانه‌های دنیا محسوب می‌شوند پیشی گرفته است و در حقیقت انسان رسانه‌ها در انتشار و توزیع و تولید محتوای رسانه‌ای توانستند افراد بیشتری را نسبت به این جنایت‌ها آگاه کنند تا با بینش جدیدی نسبت به سازماندهی اعتراضات علیه این جنایت اقدام کنند. پس آن چیزی که ما در خروجی جنگ غزه می‌بینیم متفاوت از جنگ ۷۵ ساله فلسطین است. آن چیزی که از لحاظ رسانه‌ای اتفاق افتاده است، تقویت جبهه مردمی حوزه رسانه غزه بوده که باعث شده ملت‌های بزرگ و ملت‌های آزاده و بسیاری از ملت‌هایی که تا کنون این خبر به گوششان نخورده بود با این تصاویر آشنا شوند و ببینند و دم به اعتراض بگشایند.

حسین عبداللهی‌فر معاون تبیین و گفتمان‌سازی بسیج اساتید کشور نیز در این وبینار با اشاره به اهمیت نقش رسانه در تحولات روز، از جمله عوامل کاهش کنشگری را عدم ورود مردمی به عرصه رسانه و ناآگاهی و کم اطلاعی نسبت به تحولات جهانی دانست. 

وی در ادامه به موضوع غزه و خیزش جهانی دانشجویان در حمایت از آن اشاره کرد و بیان کرد: پس از عملیات وعده صادق، ما شاهد خیزشی جهانی هستیم. بسیاری از کسانی که ندای مظلومیت مردم غزه را می‌شنیدند برای هرگونه اقدام آماده عمل بودند ولیکن عدم اعتماد به نفس در آنها رکودی ایجاد می‌کرد که انگیزه  خیزش و ظهور و بروز را سرد می‌کرد. امروز ما شاهد تحولات سریعی در عرصه جهانی هستیم. آنچه امروز به عنوان بازخورد و بازتاب طوفان الاقصی و وعده صادق و خیزش جهانی در حمایت از مردم غزه شاهد هستیم یک تحول بزرگ و شاید پیچ تاریخی باشد.

عبداللهی فر دو رکن اساسی در این خیزش را یکی بحث دانایی و دوم احساس توانایی دانسته و گفت: هر انقلابی در واقع محصول انقلاب‌هایی در عرصه تکنولوژی است. تکنولوژی‌ها در عرصه رسانه سبب تحولی جدید درعلوم شناختی شده است و این عرصه نه تنها دسترسی بلکه اطلاع رسانی را مردمی‌سازی کرده و رسانه‌های متعدد را تولید کرده است که به راحتی توانسته‌اند فضای دهکده جهانی مورد نیاز استکبار و صهیونیست را به هم بریزد. امروز صحنه‌های جدیدی را شاهد هستیم که حتماً به مدارس ادارات و توده‌ها کشیده خواهد شد و شاهد کنش‌های مردمی وسیع در عرصه‌های اجتماعی هستیم.

وی افزود: اشراف اطلاعاتی ابناء بشر بر حقانیت فلسطین و مردم مظلوم غزه به هویت‌خواهی این ملت تسلط  کامل ایجاد کرده است. آنچه تا حدودی سبب تاخیر بوده عدم اطلاعات کامل از میزان توانایی و توافق است.  جهان پس از عملیات طوفان الاقصی و وعده صادق یک احساس هویت‌یابی منتج از دانایی و توانایی کسب کرده است. که تلفیق انقلاب تکنولوژیک با انقلاب ایدئولوژیک است. حس اعتماد به نفس می‌تواند به حرکت و خیزش‌های اجتماعی منجر شود که ما آن را در قله‌های دانش و علم در دانشگاه‌های جهان شاهدیم.

عبدالهی فر عنوان کرد: آن چیزی که امروز در صحنه جهانی شاهد آن هستیم، هویت‌یابی نسبت به گذشته ایجاد شده و مردم جهان به این آگاهی رسیده‌اند که این مردمی که به دنبال احقاق حق خود هستند و کشته‌می‌شوند، مستحق کمک هستند.  جنبشی جهانی در حمایت از مردم مظلوم غزه شکل گرفته که امروز شاهدیم هر تلاش مذبوحانه‌ای برای سرکوب آن از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی موفق نخواهند بود.

وی افزود: این همان افقی است که امام عظیم الشأن انقلاب وعده آن را داده بودند. امروز شاهد انزجار در سراسر جهان نسبت به این جنایات هستیم که منبعث از حقانیت بشری و دانایی است.  تا زمانی که از حقایق خبر نداشته باشیم در تاریکی و جهل به سر می‌بریم، جهل ضد نور است.  قطعاً نظام جهل اجازه نمی‌دهد که این نور روشناییش را منتشر کند . بنابراین ما به توانایی و قدرتی نیاز داریم که مانع خاموش شدن این نور شود. 

عبدالهی فر در پایان سخنان خود بر نقش اساتید و ضرورت نقش آفرینی آنان و نیز نقش جمهوری اسلامی در عزم جهانی تاکید کرد.

گفتنی است در پایان این نشست به سوالات اعضای شبکه پاسخ گفته شد و پیشنهاداتی ارائه شد.
انتهای پیام/

 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.