مردانی: اساتید دانشگاه فرهنگیان جهادگر تبیین هستند/ دانشگاه فرهنگیان باید محور تحول باشد

asatid
در اجلاس سالانه مسئولان کانون بسیج اساتید دانشگاه فرهنگیان کشور؛

مردانی: اساتید دانشگاه فرهنگیان جهادگر تبیین هستند/ دانشگاه فرهنگیان باید محور تحول باشد

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور گفت: دانشگاه فرهنگیان باید محور تحول باشد، چرا که هم در آموزش عالی و هم آموزش و پرورش موثر است.

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج اساتید کشور، دکتر محمدرضا مردانی رئیس سازمان بسیج اساتید کشوردر اجلاس سالانه مسئولان کانون بسیج اساتید دانشگاه فرهنگیان کشور؛ که در دو روز در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، ضمن تبریک دهه کرامت و سالروز پیروزی غرورآفرین رزمندگان در عملیات پر افتخار بیت المقدس و فتح خرمشهر، گفت: این عملیات هیمنه دشمن را شکست و امید صدام را به یاس تبدیل کرد.


وی افزود: عملیات بیت‌المقدس عملیاتی مهم بود و فتح خرمشهر از فتوحات بزرگ رزمندگان محسوب می‌شود. مقام معظم رهبری فرمودند امروز خرمشهرها در پیش داریم. بنابراین باید خرمشهرها را در جنگ شناختی پشت سر بگذاریم. دشمن در جنگ شناختی و  ترکیبی به دنبال آن است که با ایجاد محدودیت‌ها بتواند اهداف خود را پیاده کند. امروز جنگ سخت در جریان نیست اما هنوز با استکبار جهانی و ایادی آنان در جنگیم و باید برای فتح خرمشهرها در عرصه‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و .... تلاش کنیم.


دکتر مردانی اجلاس سالانه مسئولان کانون بسیج اساتید دانشگاه فرهنگیان را فرصتی مغتنم برای هم اندیشی دانست و گفت: امروز در شرایط حساسی هستیم. دانشگاه فرهنگیان در این میان نقش کلیدی دارد و اساتید آن نباید از نقش آفرینی غافل شوند.

مردانی در ادامه ضمن تبیین سه موضوع، جنگ ترکیبی و شناختی، وضعیت نظام جمهوری اسلامی در داخل، منطقه و بین الملل و اهمیت خاص دانشگاه فرهنگیان به موضوع آموزش و پرورش پرداخت و به رسالت این دانشگاه با توجه به نگاهی که مقام معظم  رهبری به موضوع آموزش و پروش و جایگاه معلمان دارند اشاره کرده و افزود: معلمان جایگاه ویژه‌ای در نظام تعلیم و تربیت دارند. تحول در حوزه تعلیم و تربیت بسیار مهم است.

وی ادامه داد: معظم رهبری فرمودند آزادسازی خرمشهر حادثه عظیمی است و نباید از آن غافل شویم. در این حادثه درسهای فراوانی نهفته است، پیدا کردن راه میانه، غافلگیر کردن دشمن، مقاومت در برابر مشکلات و کمبودها درس‌هایی است که از خواندن کتاب‌ها و روایت‌گری  خرمشهر و نتایج عینی‌اش در میدان کارزار پیچیده  دیده می‌شود. این بحث را در حوزه‌های دیگر هم داریم و باید به آن  توجه کرد.

وی بیان کرد: رهبری به نمایندگان مجلس توصیه کردند از تریبون مجلس برای رساندن عظمت این حوادث به گوش مردم و جهانیان استفاده کنند و نگذارند این افتخارات کهنه شود‌. به تبع آن این توصیه به همه ماست که این پیام را به مردم برسانیم، توصیه به همه معلمان است و همه آنها که در دستگاه تعلیم و تربیت هستند. این تذکر باید در نظر گرفته شود و این تلاش‌ها و دستاوردها در مدارس و دانشگاه‌ها در سطوح مختلف تعریف شود و این نقاط عطف تاریخی در کتب دانش آموزان ما منعکس شوند. شاید یکی از رسالت‌های بسیج اساتید دانشگاه فرهنگیان این است.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در ادامه گفت: دستاوردهای دوران دفاع مقدس و فداکاری‌های رزمندگان و آنچه می تواند در نسل آینده انعکاس یابد در کتب درسی دانش آمو زان آورده شود، این همان جهاد تبیین است که رهبری آن را ضرورتی  قطعی می‌دانند. این بخش مهمی از تاریخ ماست که باید در اذهان جوانان باشد و تاریخ انقلاب اسلامی است اما دشمن با جنگ شناختی و دروغ پردازی تصمیم دارد ذهن جوانان را نسبت به آن‌ منحرف نماید.

وی افزود: اگر دانش آموزان از خیانت‌های دوران پهلوی و از دشمنی‌های تاریخی آمریکا با ملت ایران و چپاول منابع ما توسط استعمارگران  آشنایی داشته باشند، آمادگی پیدا می‌کنند که دروغها را نپذیرد. جوانان باید بدانند اگر فرزندان امام خمینی و مقام معظم رهبری از باکری‌ها و همت‌ها و سلیمانی‌ها تا عجمیان ها نبودند دیگر چیزی از کشورمان نبود. اینها را جوانان باید بدانند.

مردانی در ادامه دانشگاه فرهنگیان را جبهه محوری دفاع از آرمان‌های انقلاب دانست و گفت: معلمان نقش مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی داشتند. ۳۶۰۰۰ شهید دانش آموز نتیجه تربیت معلمان است و تعداد زیادی از معلمان هم در دفاع مقدس شهید و یا جانباز شدند و اکنون افتخار جانبازی دارند.

دانشگاه فرهنگیان باید محور تحول  باشد

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور خاطرنشان کرد: دانشگاه فرهنگیان به تعبیر مقام معظم رهبری دانشگاهی راهبردی و تربیت کننده افسران پیشرفت کشور است. بنده به این عبارت راهبردی بسیار معتقدم. جا دارد به واژه راهبردی در این دانشگاه مهم توجه کنیم و ببینیم نقش دانشگاه راهبردی چیست. همه از دانشجویان و دانشگاهیان و دولتمردان برای رفع کاستی‌هایی که این دانشگاه دارد و قابل حل است باید تلاش‌کنند.

وی با تاکید بر بیانات رهبری گفت: دانشگاه فرهنگیان باید محور تحول  باشد، چرا که هم در آموزش عالی و هم آموزش و پرورش موثر است. دانش آموز تا مقطع دبیرستان اگر خوب پرورش یابند و پایبند به ارزش‌های اسلام و نظام اسلامی باشد در برابر خطرهای گوناگون جریان‌های فکری و فرهنگی مختلف واکسینه می‌شوند. این 

دانشگاه با تربیت معلمان فرهیخته و دغدغه مند و انقلابی مثل چشمه‌ای نظام آموزش و پرورش را از زلال معرفت سیراب کرده و به تبع آن نظام آموزش عالی از خروجی نظام آموزش و پرورش بهره‌مند شده و شاهد جریان تعلیم و تربیت با نگاه تمدن سازی اسلامی خواهیم بود.

مردانی عنوان کرد: ضمیر کودک و نوجوان ضمیر پاک و حقیقت جویی است؛ در سنینی که این فرزندان در اختیار معلمان هستند، نظام آموزش و پرورش می‌تواند عرصه‌ای بی بدیل برای آموزش و تربیت و جهادی اثر بخش باشد. در این مسیر همه اساتید دانشگاه فرهنگیان جهادگر تبیین هستند. باید از ظرفیت آنها برای تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی استفاده کرد.

این استاد دانشگاه، گفت: بسیج اساتید دانشگاه فرهنگیان باید یکی از عرصه‌های فعالیت خودش را بحث تبیین و تبیین‌گری در دانشگاه و در آموزش و پرورش قرار دهد تا خروجی آموزش و پرورش ما دانش آموزانی بصیر و فهیم ، درس خوان و آگاه و میهن دوست و دارای حساسیت نسبت به ارزش‌های میهنی و ملی بوده و مقید باشند.

استاد بسیجی باید برای برون رفت از مشکلات نظام آموزش وپرورش راهکار ارائه دهد

وی افزود: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید دارند مسیری امن و مطمئن برای رسیدن به مدینه فاضله است و بایستی به عنوان سندی جدی همیشه در دستور کار باشد. یقینا یکی از اولویت‌های بسیج اساتید دانشگاه فرهنگیان پیدا کردن راههای پیاده‌سازی و تحقق اهداف مندرج در این سند و پیاده سازی آن برای تحول در نظام آموزش و پرورش است.

رئیس سازمان بسیج اساتید گفت: باید به تولیدات فکری و رسانه‌ای مورد نیاز دانش آموزان برای جایگزینی مباحثی که دشمن برای دانش آموزان ما برنامه‌ریزی می‌کند نیز توجه داشت و در اندیشکده تعلیم و تربیت بسیج اساتید دانشگاه فرهنگیان در گروه‌های فکری به موضوعات مهمی از این دست توجه کرد.

مردانی با بیان اینکه معلمی شغل انبیاست، تاکید کرد: این جمله مفهوم عمیقی دارد چرا که معلم برگزیده شده تا شاهد و مبشر و نذیر باشد. جایگاه معلمی حساس است و بنابراین انتخاب معلمان باید با حساسیت باشد، این گام اول است و سپس تعلیم آنها. در حوزه نگرش‌هایی که دانشجو معلمان دارند باید دقت شود تا با تحلیل واقعیت‌ها و تبیین واقعیت‌ها فرصتی فراهم شود.

وی افزود: بسیج اساتید دانشگاه فرهنگیان باید چشم بصیر نیروهای انقلابی برای رصد میزان و نحوه التزام به سند تحول نظام آموزش و پرورش و مطالبه‌گر در پیاده‌سازی این سند و ارائه دهنده راهکار باشد و بتواند در موضوع تعلیم و تربیت به ارتقای کارآمدی نظام حکمرانی کمک کرده و میدان دار و ایده پرداز باشد. استاد بسیجی در دانشگاه فرهنگیان باید محور ارائه بسته‌های سیاستی در نظام تعلیم و تربیت باشد و برای برون رفت از مشکلات نظام آموزش وپرورش راهکار ارائه دهند.

انتهای پیام/

 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.