کارآمدی نظام حکمرانی از موضوعات بسیار مهم است / نیروهای انقلابی در جهت تحقق آرمان‌های  انقلاب اسلامی قدم‌های اساسی بردارند

asatid
محمدرضا مردانی:

 کارآمدی نظام حکمرانی از موضوعات بسیار مهم است / نیروهای انقلابی در جهت تحقق آرمان‌های  انقلاب اسلامی قدم‌های اساسی بردارند

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور یکی از اولویت‌های اصلی این سازمان را کمک به کارآمدی نظام حکمرانی در جهت تشکیل دولت اسلامی و تحقق تمدن نوین اسلامی دانست و از تشکیل ۲۲ کمیته تخصصی و جبهه علمی تخصصی در مناطق مختلف کشور خبر داده .

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج اساتید کشور، دکتر محمدرضا مردانی در نشست تخصصی کارگروه اقتصادی قرارگاه کمک به ارتقای نظام حکمرانی که عصر دیروز در سالن شهید شهریاری سازمان بسیج اساتید کشور برگزار شد، عنوان کرد: همه نیروهای انقلابی باید در جهت تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی قدم‌های اساسی بردارند. یکی از موضوعاتی که امروز بسیار مهم است بحث کارآمدی نظام حکمرانی است.

وی افزود: انتظارات امروز مردم و آحاد جامعه از نظام حکمرانی انتظارات به حقی است. همه مسئولین در جایگاه خود باید نسبت به انجام مسئولیت‌ها و برنامه‌ها اهتمام به کار بسته و مسیر تحقق برنامه‌ها و پیاده سازی اهداف بلند مدت و کوتاه مدت را پیگیری می‌کنند.

مردانی در ادامه به نقش نخبگان و ضرورت حضور آنان در صحنه کمک به کارآمدی در ابعاد گوناگون به خصوص در بخش‌‌هایی که برخی حلقه‌های مفقوده وجود داشته است، تاکید کرد.

قرار گاه

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور عنوان کرد: نهاد علم یکی از این بخش‌های نخبگانی موثر است که می‌تواند در این رابطه ایفای نقش کند. در طول سال‌های گذشته این مهم در کشور ما خوب برآورده نشده است.

وی گفت: در ارتباط صنعت و دانشگاه و ارائه بسته‌های سیاستی، تولید فکر و اندیشه و مسئله شناسی  و موضوعاتی که باید پاسخگوی دغدغه کارشناسان باشد،  اگر چه کارهایی صورت گرفته و قدم‌هایی برداشته شده ولی کافی نبوده است.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور تاکید کرد: بسیج اساتید با توجه به دغدغه‌های که دارد و با توجه به توان و  ظرفیت‌های خود، می‌تواند از کنشگران اصلی این امر بوده و در نهادینه‌سازی این فرآیند به کار آید.

وی افزود: بسیج اساتید علاوه بر آنکه ظرفیت علمی دارد، با وجود دغدغه مندی اساتید چه اساتید عضو بسیج و چه آنها که عضو نباشند، در صورت ایجاد ساز و کارهای مناسب و ایفای نقش می‌تواند سایرین را هم پای کار بیاورد. مضافا بر اساس اهداف و سیاست‌ها و آرمان‌هایی که بسیج دنبال می‌کند به خصوص شاخه استادی در بحث رصد و مطالبه در بخش‌های مختلف جامعه فعال است و از مسئولان پاسخ طلبی نموده و به نوعی در تحقق اصول و آرمان‌ها در چارچوب سیاست‌های کشور نقش آفرین است و این خود به مساله شناسی و پیدا کردن راهکار حل مسائل و مطالبه از مسئولان خواهد انجامید.

قرار گاه

رئیس سازمان بسیج اساتید یکی از اولویت‌های اصلی این سازمان را کمک به کارآمدی نظام حکمرانی در جهت تشکیل دولت اسلامی و تحقق تمدن نوین اسلامی دانست و از تشکیل ۲۲ کمیته تخصصی و جبهه علمی تخصصی در مناطق مختلف کشور خبر داده .

وی سپس از برخی اقدامات این سازمان در راستای کمک به کارآمدی نظام حکمرانی چون محرومیت زدایی و  تشکیل کمیته‌های تخصصی با توجه به نیاز زیست بوم در استان‌های سراسر کشور سخن گفت و عنوان کرد: تحقق کامل این اقدامات نیازمند همراهی و استقبال  دولت‌مردان است تا فرصت را فراهم کنند . در این مسیر استقبال مسئولان از ارکان است. اگر این گفتمان در میان نخبگان شکل گیرد، ثمر خواهد داد .

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور همچنین بر لزوم به میدان آوردن سایر اقشار مثل بسیج صنعت و بسیج کشاورزی و  بسیج مهندسی تاکید کرد و اظهار امیدواری کرد این جریان به اعتلافی با قرارگاهی مشترک پیوند زده شود.

مردانی از مطالعات و کارهای علمی، ارائه‌ بسته‌های سیاستی و بیانیه نهایی بسیج اساتید در ارتباط با موضوعات کشور سخن گفت و اظهار امیدواری کرد این اقدامات، فضایی ایجاد کند که با استقبال مسئولان از بحث شعار و حرف به مسیر عملیاتی برود.

قرار گاه

 

وی در ادامه با اعطای حکمی دکتر حسین صمصامی رئیس دانشکدهٔ اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی و سرپرست اسبق وزارت اقتصاد را به سمت ریاست کارگروه اقتصاد قرارگاه کمک به ارتقای نظام حکمرانی کشور منصوب کرده و گفت: در این کارگروه با حضور متخصصان و نخبگان دانشگاهی بایدموضوعات مختلف حوزه اقتصاد مطرح گردد. طرح‌ها به بوته نظر گذاشته شده و در ادامه بسته‌های سیاستی ارائه و مطالبه‌گری صورت گیرد.

 

یزدانی

 

یزدانی؛ کمک به حل مسائل زمین مانده در حوزه‌های تخصصی از جمله وظایف اصلی این کارگروه‌ها است

دکتر حمید یزدانی دبیر قرارگاه کمک به ارتقای نظام حکمرانی نیز در جلسه کارگروه اقتصادی قرارگاه به دو حوزه بحران‌زای کشور یعنی اقتصاد و خانواده که مورد هجمه از طرف بدخواهان مردم می‌باشد اشاره کرده و گفت: علاوه بر کارگروه‌های تخصصی بیست‌گانه که بصورت کشوری همانند کارگروه اقتصادی شکل گرفته است، در استان‌ها هم این کارگروه‌های تخصصی با نگاه حل مسئله در زیست بوم و کشور در حال فعالسازی است که کمک به حل مسائل زمین مانده و باز کردن گره‌های کور در کشور در حوزه های تخصصی از جمله وظایف اصلی این کارگروه‌ها است.

صمصامی

 

صمصامی؛  کارگروه اقتصاد برای اصلاح سیاست‌های اقتصادی و مهار تورم و ایجاد آرامشی نسبی در اقتصاد و رفع انتظارات مردم راهکار دهد

دکتر حسین صمصامی اقتصاددان و رئیس کارگروه اقتصاد قرارگاه کمک به ارتقای نظام حکمرانی کشور نیز در این جلسه با اشاره به آنکه هر نهادی در نظام ابزاری برای پیشبرد اهدافش دارد، به موضوع تشکیل کارگروه‌های تخصصی در بسیج و به ویژه اهداف قرارگاه کمک به ارتقای نظام حکمرانی کشور پرداخت.

وی افزود: اکنون در وضعیت تورمی شدیدی قرار داریم و وضع اقتصاد نگران کننده است. مقام معظم رهبری شعار سال را مهار تورم و رشد تولید نامگذاری کرده‌اند و با توجه به این نکته مهم باید هدف‌گذاری کرد.

این استاد اقتصاد در ادامه سخنان خود با اشاره به آن که نهاد اجرایی در کشور یا قوه مجریه که در راس آن رئیس جمهور و اعضای کابینه ایشان قرار دارند برنامه‌هایی در این خصوص دارند و با اشاره به آنکه وضعیت کنونی در اقتصاد کشور مورد قبول رئیس جمهور نیست، گفت: در شرایط موجود اگر بخواهیم راهکار ارائه دهیم ناظر به دو بخش خواهد بود. یک بخش راهکارهای کوتاه مدت برای اصلاح سیاست‌های اقتصادی و مهار تورم و ایجاد آرامشی نسبی در اقتصاد و رفع انتظارات مردم و بخش دوم ارائه راهکارهای میان مدت و بلند مدت است.

صمصامی تاکید کرد: اعضای کارگروه اقتصاد قرارگاه کمک به ارتقای نظام حکمرانی کشور  باید سریعا راهکارهای کوتاه مدتی را از سوی بسیج اساتید به عنوان یک نهاد تاثیرگذار تهیه کرده و راهکارهای عملیاتی را لیست کرده و برای کمک به قوه مجریه ارائه کنند.

رئیس دانشکدهٔ اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی عنوان کرد: بخشی از بحث‌های مطرح شده در این کارگروه موضوعات نظری است و برخی ناظر به اجراست و برخی نیز ناظر به اقتصاد سیاسی کشور خواهد بود. بنابراین باید با بررسی دقیق موضوعات و با توجه به جمیع این نکات نقش خود را بیابیم چرا که اگر به این نکات توجه نشود به نتیجه مطلوب نمی‌رسیم.

وی گفت: با ارتباطات و اشرافی که با دانشگاه‌های سراسر کشور داریم با همکاری بسیج اساتید در استان‌ها از طریق تقسیم  کار و به مرکزیت هسته مرکزی این قرارگاه در سازمان بسیج اساتید کشور و بازوهای اجرایی  آن در استان‌ها باید برنامه‌های  کوتاه مدت تدوین و ارائه گردد.

انتهای پیام/

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.