محفل انس با قرآن در دانشگاه فنی و حرفه‌ای برگزار شد

asatid
در بیست و ششمین روز از ماه مبارک رمضان ؛

محفل انس با قرآن در دانشگاه فنی و حرفه‌ای برگزار شد

به همت معاونت فرهنگی و دانشجویی و بسیج اساتید دانشگاه فنی و حرفه‌ای و همکاری اداره‌کل روابط عمومی دانشگاه محفل انس با قرآن با حضور استادان قرآن‌پژوه، فعالان قرآنی و قاریان ممتاز بین‌المللی در بیست و ششمین روز از ماه مبارک رمضان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج اساتید کشور، محفل انس با قرآن، دوشنبه 28 فروردین‌ماه 1402 در بیست و ششمین روز از ماه مبارک رمضان با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رضایی اصفهانی، دانشمند مفسر قرآن کریم، قاریان برجسته بین‌المللی، استاد امین پویا، عارف حسینی و صادق بهشتی، مسئولین بسیج اساتید، مسئولین دانشگاه و جمعی از مؤمنان روزه‌دار و کارکنان دانشگاه فنی و حرفه‌ای در فضایی معنوی برگزار شد.

 جلیلی، سرپرست معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه، ضمن عرض خیر مقدم به مدعوین و مهمانان به بیان ضرورت تدبر در آیات کلام‌الله پرداخت و  تلاوت قرآن در ماه مبارک رمضان را توفیقی بزرگ برشمرد.

محفل قرآن

 

وی افزود: قرآن کریم سند قانون اساسی ماست. بی شک قرآن کریم در ایجاد تمدن نوین اسلامی نقش چشمگیری خواهد داشت در حقیقت دین اسلام تمدن آفرین است. قرآن همواره عامل پیدایش و پیشران تمدن سازی بوده است. پیشینه تمدن اسلامی بیانگر همین موضوع است که قرآن کریم مهمترین عامل شکوفایی تمدن اسلامی بوده و هست و همچنین همین موضوع جامعیت قرآن کریم در چهار حوزه انسان، زمان، مکان و امور فردی و اجتماعی بیانگر همین نکته است که قرآن کامل است. در قرآن کریم « نزلنا علیک الکتاب تبیان لکل شی» تبیان یعنی بیان کننده همه چیز و در آیه دیگر «ولا رطب ولا یابس الا فی کتاب مبین» هیچ تر و خشکی نیست مگر آنکه در قرآن کریم هست پس قرآن همواره عامل تشویق علم و عالم و دانش و دانشمندان بوده هست.

سرپرست معاونت فرهنگی و دانشجویی افزود: قرآن در آغاز ظهور از جامعه بدوی جاهلی حجاز یک تمدن با شکوه پدید آورد و اهل بیت در ارتقاء این تمدن بسیار تأثیر گذار بودند و قرآن در گسترش شعر و ادبیات در هنر و معماری در صنایع در حوزه پزشکی در فلسفه و حکمت و در همه حوزه ها تحول شگرف ایجاد نمود و همین بعد یکی از عوامل گسترش اسلام و زمینه انتقال علم به جهان و مخصوصاً اروپا گردید. قرآن عامل پیدایش بسیاری از علوم مانند قرائت تفسیر و احکام و حدیث گردید. امروز نخبگان ما بایستی از ظرفیت عظیم قران کریم در قرائت ترجمه و تفسیر و تدبر و پژوهش های قرآنی و عمل به قرآن نهایت استفاده را داشته باشند تا بتوانند تمدن نوین اسلامی مورد نظر مقام معظم رهبری را محقق سازند و نسلی مبتنی بر فرهنگ قرآن تربیت نمایند.  

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رضایی اصفهانی، مؤلف کتاب «اعجاز در قرآن»، «تفسیر مهر جاوید» و آثار ارزشمند دیگر، با اشاره به اهمیت تلاوت قرآن و برپایی مجالس انس با قرآن در ماه مبارک رمضان، در خصوص اقسام کار و تولید، اهمیت کار، به‌ویژه کارهای فنی و تولیدی در قرآن کریم به ارائه مطالبی پرداخت.

استاد جامعه المصطفی العالمیه تفاوت خلق، بدیع و باری را ذکر کرد و افزود: خلق میان خداوند و انسان جاری است اما خداوند خالق بالاستقلال است و انسان خالق وابسته و نیازمند واسطه. وی سپس با آوردن آیاتی از کلام الله و ذکر نمونه‌هایی از کار و فعالیت انبیا در قرآن کریم، اشتغال و تولید را سنتی حسنه برشمرد.

لازم به ذکر است در این برنامه چند تن از قاریان برجسته بین‌المللی به ترتیل‌خوانی جزء 26 قرآن کریم پرداختند. تلاوت آیاتی از کلام الله با صوت توسط اساتید بخش دیگری از این محفل نورانی بود.

گفتنی است استاد حبیب مهکام، استاد و داور پیشکسوت قرآنی کشور اجرای این برنامه وزین را بر عهده داشت.

در پایان مراسم، به تعدادی از حضار که پاسخگوی سؤالات قرآنی بودند، جوایزی اهدا شد.

 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.